Nobi heeft maag- darmproblemen

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Natascha
Aantal fretten: 0
Contacteer:

Nobi heeft maag- darmproblemen

Bericht door Natascha »

Het onderzoek van Nobi:

Nobi is erg gevoelig in de buik, zodat ze flink kekkert. Ook op de bullen gaat ze meteen hoesten. Er is bloed gedaan. Suiker, lever, gal bun is goed. Albumine erg laag = 20. Gezien de ontlasting wordt nu een foto gemaakt, of er iets in de maag zit, en meteen de longen, of daar een probleem zit
Na het maken van de foto heeft Nobi niets zichtbaars in de maag, hart ziet er goed uit, longen bronchiën zijn wat troebel, maar het kan erger. Longontsteking. Gezien het heftige maagprobleem kan ze hiervoor geen medicatie, marbocyl, verdragen, zoals al is gebleken. Daarom krijgt ze maagmedicatie (sucralfaat, synulox, omeprazol, zantac), en daarnaast metrazol en theolaire voor chronische bronchitus patienten.

En toen was Nobi weer klaar wakker, en vond ze het wel weer genoeg in die wachtkamer
Afbeelding

Thuis, boven voordat we gingen slapen, ieder een eigen bakje, want nu gaat het niet meer samen uit een bakje. Beetje bang dat deze zeverlap niet de waltham zou eten omdat er "iets" in zat, maar ze deed het helemaal goed!
Afbeelding
Danielle

Re: Nobi heeft maag- darmproblemen

Bericht door Danielle »

arm meisje... ik hoop dat ze snel op wil knappen
Karen

Bericht door Karen »

Och arm poppetje. Ik hoop dat ze goed op de medicijnen reageert
Marjan

Bericht door Marjan »

Heeft ze deze maagproblemen ook door een middenoorprobleem? Wel heftig als ze tijdens het palperen aan het kekkeren was. :(
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Marjan schreef:Heeft ze deze maagproblemen ook door een middenoorprobleem? Wel heftig als ze tijdens het palperen aan het kekkeren was. :(
Nobi was al een beetje maagpatient met een laag albumine. Maar omdat ze zoveel verschillende klachten erbij had, die met andere aandoeningen te maken konden hebben, en niets meer hielp wat ik deed, moest er uitgebreidere onderzoeken gedaan worden, een diagnose gesteld worden.
Ik dacht zelf WEL dat het vanaf het middenoor zou komen, maar onderzoek wees uit, dat dat niet het probleem was.
Dus het antwoord op je vraag is nee. Ze is gaan hoesten, en dat is een longontsteking geworden. vandaar de reactie op de bullen, door geiiriteerde keel. Ik heb ook verder geen sympthomen waarbij ik aan middenoor zou denken

De dag na 12 febr haar onderzoek, donderdag de 13e gingen we van start met haar voorgeschreven medicatie. De avond ervoor had ze al laten zien dat ze het in de waltham goed opat, dus ik zag verder geen problemen. Ze eet graag waltham, dus wat voor verschil zou het maken om van 2 keer per dag naar drie keer per dag te gaan? Voor mijn gedachtengang niets, maar voor Nobi haar maag achteraf blijkbaar wel.
De ochtend haar medicatie gegeven, in de middag haar extra sucralfaat,theolair en wat waltham, en in de avond zou de derde keer moeten met alle medicatie. Maar voordat ik die gegeven had, was ze vroeg in de avond weer gaan spugen. Dat had ze niet meer gedaan, en wat was er veranderd? Juist, een derde keer sucralfaat wat ze al niet lekker vind. Daar is ze misselijk op geworden en gaan spugen. Wat eruit was gekomen waren al in een ver stadium van de brokken. Ik heb de sucralfaat ff achterwegen gelaten en de avond medicatie gegeven op schoot, en daarna is ze naar boven gegaan.

De ochtend erna, gisteren, vrijdag, stond ik op, en Macy en Nobi staan dan altijd op mij te wachten om mee naar beneden te gaan. Kijken ze omhoog naar het bed, lopen vooruit, komen terug of ik op wil schieten :fluit:
Maar nu ging Nobi voor mijn bed liggen... en niet gewoon liggen, ze liet zich naar links vallen, beetje op haar zij. De meeste weten hoe het is, om een fret met buikpijn te zien, met de pootjes onder het achterlijfje getrokken plat op de grond, en als ze zich laten omvallen, is het een stadium ergere buikpijn.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat het een beetje gezakt was, ging ze op de buik liggen met haar achterpootjes opgetrokken onder haar buik, en hoofd plat op de grond

Afbeelding

Aangezien ze nog geen medicatie of iets had gehad, kon ik al uitsluiten dat het daar niet mee te maken had. Ik nam haar mee naar beneden, gaf haar toch sucralfaat, maar halveerde het nu. dus geen 1.0 ml maar 0.5 ml.
Daarna een beetje waltham zoals de meiden gewend zijn om te krijgen als ze in de kooi gaan, maar dan dunner dan anders en minder hoeveelheid.. Een uurtje of 3 later heb ik de medicatie gegeven met waltham, en dat is goed gegaan. In de middag heb ik niets gegeven, en gisteravond weer ruim voordat ze naar boven ging.
Vanmorgen stond ze weer vrolijk op, rennen, wachten, trap op trap af, hopelijk is het ergste voorbij en gaan de medicatie nu werken. Mijn idee erachter is, dat zij zo zere maag aan de binnenkant heeft met zweren, dat alles wat aan medicatie erop komt bijt en zeer doet. Maar nu er lichterlijk herstel is, gaat ze het verdragen, we wachten af

En nu over het hoesten, dat lijkt minder te zijn geworden, al doet ze het nog wel. De theolair en metrazol doet blijkbaar zijn werk, en dat is wat bij Wuddle ook goed werkte met zijn chronische bronchitis. Ook hier wacht ik af en probeer vandaag de extra derde keer theolair te geven
Marjan

Bericht door Marjan »

Och wat zielig, die heeft duidelijk buikpijn inderdaad. :(
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Inderdaad, wat sneu zeg.... :???:
Minka

Bericht door Minka »

Agossie hopelijk gaat ze snel beter.
ray

Bericht door ray »

ah wat sneu zeg :(
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Nadat ik dit bericht heb geplaatst, heb ik Nobi sucralfaat gegeven, 1.0 ml. Even daarna weer plat liggen op haar plateau. Heb iets langer dan een half uur gewacht met waltham en medicijnen, want zo'n moment is gedoemd om een fret te stimuleren om te spugen, en dan zijn de medicijnen eruit, fret misselijk en niets meer erin.
De waltham met medicijnen heeft ze goed op, zonder erna plat te gaan liggen. Ontlasting is ook vaster en minder vogelzaadjes erin, maar wel korrelig, voor haar doen wel goed
Marjan

Bericht door Marjan »

Heb je enig idee waar ze haar maagproblemen door heeft gekregen eigenlijk?
Karen

Bericht door Karen »

Och arm meisje....ze heeft echt veel buikpijn op de foto's :(

Wel goed dat het hoesten al zo snel verminderd, dan reageert ze op de mdicijnen :D Nu nog hopen dat ze snel met haar maag vooruitgang gaat boeken!
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Marjan schreef:Heb je enig idee waar ze haar maagproblemen door heeft gekregen eigenlijk?
Nobi is van zichzelf een druk nerveus ondernemend fretje. Ze kon al stress tonen als ze om zich heen keek, wat ze nu weer zou ondernemen of op klimmen. Haar gezichtsuitdrukking loog daar niet om.
Ze kon ook erg wild spelen, en dat vond ze bij Happy, want die kon er ook wat van. Nadat Happy is gestorven, heb ik bijna nooit meer en wild wardancende nobi gezien, maar wel de uitdrukking, wat kan ik nu gaan doen? Macy is niet een fretje met dat speelgedrag, dus daar irriteert ze zich aan, omdat die niet mee doet. En dan loopt ze eigenlijk met der ziel onder haar pootjes. Nobi houd helemaal niet van andere fretjes, die maakt ze gewoon dood zonder eerst te ruiken of ze het fretje misschien wel eens leuk zou kunnen vinden.
Dit is ff mijn gedachtegang...maar ik heb geen duidelijk idee erbij...
Maar er zullen ongetwijfeld door mensen andere gedachtengangen opkomen, zoals dat ze stress heeft van de andere fretjes die hier zitten. Ze is wel water en vuur met Alaska, die is dus ook ver van haar weg in de kooi gezet. Verder klimt ze niet op kooien, ruziemaken door de tralies heen, dat doet ze allemaal niet

Gisteravond na de waltham werd ze weer misselijk, ze heeft gelukkig niet gespuugd. Ik heb haar even gelaten, en toen ik boven kwam na een half uurtje, liep ze weer lekker te schooien voor de waltham die ik voor Macy bij had. Ik heb eerst Macy laten eten, en daarna haar de laatste likjes mee laten doen, voor het idee. De ontlasting was gisteravond ook "mooi"

14 febr zag het er zo nog uit
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

En dit was net voordat ze de kooi in gingen, wachten op hun waltham, mooie heldere blik
Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Natascha schreef:Macy is niet een fretje met dat speelgedrag, dus daar irriteert ze zich aan, omdat die niet mee doet. En dan loopt ze eigenlijk met der ziel onder haar pootjes. Nobi houd helemaal niet van andere fretjes, die maakt ze gewoon dood zonder eerst te ruiken of ze het fretje misschien wel eens leuk zou kunnen vinden.
Maar zit ze nu dan wel met Macy samen in de kooi? Want zal ze het dan niet prettiger vinden dan om lekker een eigen kooi te hebben denk ik dan. Maargoed dat zal je ook wel eens uitgeprobeerd hebben jou kennende.
Kick

Bericht door Kick »

Inderdaad een heldere blik! :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Agossie, wat een mupkes op die laatste foto ..... :hart:

Hoe gaat het er nu mee Natas ?
Esther

Bericht door Esther »

Ik zag pas net de foto's waarop ze zo'n buikpijn heeft!
Het arme ding....
Ik hoop echt dat het nu beter met haar gaat.
Natascha
Contacteer:

Bericht door Natascha »

Update 20 februari, 2 daagjes geleden

Onze ondeugd, Nobi, straalt weer wat ondeugd uit, de theolair voor het hoesten staat vanaf vandaag op 1x dgs, ga ik nu proberen te stoppen. De ontlasting is ook beter, geen onrustig gedrag meer in de kooi, soms na de waltham nog plat liggen, maar minder geven dan nu gaat niet, omdat dan de andere medicijnen te goed te proeven zijn. Ik ben niet ontevreden

Vandaag 22 februari

Om 06.30 uur begon ze rond te lopen, en ik hoorde aan het voetjes trappelen, dat het nerveus was. En jawel, kokhalzen en daarna overgeven. Ontlasting dun groen. Dus weer een terugslag.
Ik heb helemaal geen idee waarom dit nu is, geen veranderingen, geen muis gegeten, de sucralfaat 1.0 ml gaat al weer een paar dagen erg goed, en hoef dat niet te verminderen... hopen dat ik vandaag iets kan ontdekken wat het heeft veroorzaakt.
Marjan schreef:
Natascha schreef:Macy is niet een fretje met dat speelgedrag, dus daar irriteert ze zich aan, omdat die niet mee doet. En dan loopt ze eigenlijk met der ziel onder haar pootjes. Nobi houd helemaal niet van andere fretjes, die maakt ze gewoon dood zonder eerst te ruiken of ze het fretje misschien wel eens leuk zou kunnen vinden.
Maar zit ze nu dan wel met Macy samen in de kooi? Want zal ze het dan niet prettiger vinden dan om lekker een eigen kooi te hebben denk ik dan. Maargoed dat zal je ook wel eens uitgeprobeerd hebben jou kennende.

Ik heb wel eens ergens hier geroepen dat ze wel samen kunnen slapen, maar niet samen kunnen spelen. Ik bedoelde ECHT met een andere fret, fret, Met Macy gaat het prima.
Maar alleen dat Nobi lekker frettig kan spelen en wardancen met een andere, maar dat gaat niet
Karen

Bericht door Karen »

Balen zeg van die terugslag :( heb je al kunnen achterhalen waardoor het zou kunnen komen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat is wel weer minder. :???:
Plaats reactie