Ram 'vast gehaakt'
Ram 'vast gehaakt'
We hebben hier wel eens gewaarschuwd voor draadkooien en trappetjes zonder hoes bij een ram, in verband met het haakje aan de penis.
Ik heb het hier gisteren bij de hand gehad. Al die waarschuwingen zijn echt niet voor niets en denk er niet te makkelijk over!!
Ik heb een dubbele FN kooi en een bronstige ram. Een bronstige ram wil overal zijn buik en urine langswrijven. Enige tijd geleden had hij al bedacht dat de FN ook een goede markeringsplaats is (damesverblijf) en klimt dan langs de buitenkant omhoog, onderwijl kleine druppels achterlatend. Nu weet hij dat het niet mag en hij luistert eigenlijk heel goed. Als ik zeg "nee, nee Noury" komt hij negen van de tien keer weer naar beneden....zo ook gistermiddag.
Ineens een flink gemok en hij bleef stilstaan. Al gauw had ik in de gaten dat het geen gewoon gemok was, dus ging ik hem halen.
Ja hoor, meneer hing vast aan zijn edele deel en kon daardoor niet verder afdalen
Gelukkig bleef hij heel kalm. Hij bleef rustig op z'n plek, totdat ik hem los had. Geen schade, alleen schrik.
Ik moet er niet aan denken als zoiets dus gebeurt zou zijn op het moment dat ik er niet direct bij zou kunnen komen, of als je een dier hebt wat gelijk in paniek schiet en gaat zitten trekken en wroeten om los te komen
Neem de adviezen dus heel serieus. Heb je een ram, zeker als het een jonge of ongecastreerde man is, zorg er dan voor dat in de kooi de draadtrappen een hoes hebben en je geen kooi hebt met horizontale spijlen of draadbodems. Juist in een kooi moeten ze veilig zijn zonder toezicht!
Wat deze man betreft....ik laat hem dus niet meer zelf afdalen als hij weer stout omhoog klimt, maar pak hem er gewoon vanaf
Ik heb het hier gisteren bij de hand gehad. Al die waarschuwingen zijn echt niet voor niets en denk er niet te makkelijk over!!
Ik heb een dubbele FN kooi en een bronstige ram. Een bronstige ram wil overal zijn buik en urine langswrijven. Enige tijd geleden had hij al bedacht dat de FN ook een goede markeringsplaats is (damesverblijf) en klimt dan langs de buitenkant omhoog, onderwijl kleine druppels achterlatend. Nu weet hij dat het niet mag en hij luistert eigenlijk heel goed. Als ik zeg "nee, nee Noury" komt hij negen van de tien keer weer naar beneden....zo ook gistermiddag.
Ineens een flink gemok en hij bleef stilstaan. Al gauw had ik in de gaten dat het geen gewoon gemok was, dus ging ik hem halen.
Ja hoor, meneer hing vast aan zijn edele deel en kon daardoor niet verder afdalen
Gelukkig bleef hij heel kalm. Hij bleef rustig op z'n plek, totdat ik hem los had. Geen schade, alleen schrik.
Ik moet er niet aan denken als zoiets dus gebeurt zou zijn op het moment dat ik er niet direct bij zou kunnen komen, of als je een dier hebt wat gelijk in paniek schiet en gaat zitten trekken en wroeten om los te komen
Neem de adviezen dus heel serieus. Heb je een ram, zeker als het een jonge of ongecastreerde man is, zorg er dan voor dat in de kooi de draadtrappen een hoes hebben en je geen kooi hebt met horizontale spijlen of draadbodems. Juist in een kooi moeten ze veilig zijn zonder toezicht!
Wat deze man betreft....ik laat hem dus niet meer zelf afdalen als hij weer stout omhoog klimt, maar pak hem er gewoon vanaf
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Re: Ram 'vast gehaakt'
Wat goed zeg dat Noury zo rustig bleef! Lijkt me idd een pijnlijke zaak.
Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt met Presley, maar die heeft al van jongs af aan een implantaat.
Of kan het ook gebeuren bij niet-bronstige rammen?
Gelukkig heb ik het nog nooit meegemaakt met Presley, maar die heeft al van jongs af aan een implantaat.
Of kan het ook gebeuren bij niet-bronstige rammen?
Ja dat vroeg ik me ook af of het kan gebeuren bij rammen die al geholpen zijn.
Gelukkig is het met Noury goed afgelopen en bleef hij rustig.
Gelukkig is het met Noury goed afgelopen en bleef hij rustig.
Wat ik begreep kan het in principe met alle rammen gebeuren, alleen is de kans met een gecastreerde ram wat kleiner. De haak aan de penis degenereert wat bij gecastreerde rammen. Daar gaat wel wat tijd overheen, dus een jonge gecastreerde ram heeft dat risico nog wel.
Wat het meeste scheelt denk ik, is dat een gecastreerde ram niet meer de neiging heeft om overal langs te 'swaffelen' , dus ook minder snel zal vasthaken. Het kan echter wel!
Ik heb een keer een (tijdelijke) opvangfret binnengekregen van 5 jaar en al lang gecastreerd, die in een draadkooi gehuisvest was en wel was blijven hangen. De eigenaresse had het pas heel laat in de gaten en dat arme kereltje had een heleboel kapot en gekneusd
Wat het meeste scheelt denk ik, is dat een gecastreerde ram niet meer de neiging heeft om overal langs te 'swaffelen' , dus ook minder snel zal vasthaken. Het kan echter wel!
Ik heb een keer een (tijdelijke) opvangfret binnengekregen van 5 jaar en al lang gecastreerd, die in een draadkooi gehuisvest was en wel was blijven hangen. De eigenaresse had het pas heel laat in de gaten en dat arme kereltje had een heleboel kapot en gekneusd
Ja hoor, het gebeurt ook met een gecastreerde fret, hebben wij ooit mogen meemaken. Hij was tegen een horizontale traliekooi opgeklommen, was blijven haken en was zo achterover van de kooi afgevallen. Zijn piepie kwam zeker zo'n 5-6 cm uit zijn onderbuik en hij krijste als een bezetene. Ik heb hem zelf los moeten maken en hij had daarna een behoorlijke bloed uitstorting.
Kun je tegen de buitenkant (aan de onderkant) van de kooi geen plexiglas bevestigen zodat hij er niet meer tegenop kan klimmen in een onbewaakt ogenblik?
Kun je tegen de buitenkant (aan de onderkant) van de kooi geen plexiglas bevestigen zodat hij er niet meer tegenop kan klimmen in een onbewaakt ogenblik?
Poe, dat weet ik nog... Vreselijk toen
Ok duidelijk.
Bedankt
Bedankt
Dat plexiglas hebben we wel aan gedacht en gaan we wellicht ook doen, maar dan is Jillz haar kooi wel erg dicht. Rui heeft er wel over gedacht om luchtgaten in de platen aan te brengen, verticale gleuven zeg maar. Het lijkt me erg benauwd worden....ik ben er nog niet over uit. Ben iets van makkelijk afneembare platen aan het bedenken, die er dan alleen op zitten als Noury los loopt.
Maar je hoeft toch alleen maar toch de helft met plexiglas te bekleden? Ik zou het ook niet volledig dicht maken inderdaad.
Nou....als Noury op zijn achterpoten staat komt hij al halverwege de kooi van Jillz...dan heeft hij zijn springveren nog niet gebruikt
Goed dat hij gewoon bleef stil bleef hangen.
Auw.. Knap hoor dat hij zo rustig bleef!
(Als Koda met een pootje ergens vast zit, rukt ze net zo lang tot ze los is.. Doodeng is dat.. )
(Als Koda met een pootje ergens vast zit, rukt ze net zo lang tot ze los is.. Doodeng is dat.. )
Mijn ouders hebben bij hun papegaaien kooi ook plexiglas en dat kan je er zo afhalen. Bovenin aan de kooi hangen twee haakjes en in het plexiglas heeft mijn vader 2 gaten geboord. alleen je zou dan voor de onderkant ook nog even moeten zorgen dat het vast kan.. maar dat werkt ideaal
Hoe zitten die haakjes dan aan de kooi Daan?
het zijn als ik me niet vergis van die S haakjes, en die hangen aan de bovenste tralie geloof ik (zeg ik zo even uit mijn hoofd)
bij hem hangt dit aan 1 kant, omdat hij nog wel met eten wil gooien en zo beland het in ieder geval in de kooi en niet erbuiten Ik ben vanavond bij mijn ouders dus zal even kijken voor de zekerheid
bij hem hangt dit aan 1 kant, omdat hij nog wel met eten wil gooien en zo beland het in ieder geval in de kooi en niet erbuiten Ik ben vanavond bij mijn ouders dus zal even kijken voor de zekerheid
Dat soort haakjes heb je bij de Gammel enzo... Maar zo zou ik het ook doen; handig, makkelijk afneembaar en je schuift het zo achter de FN dus het staat ook niet in de weg.
Als hij straks gecastreerd is of een implantaat heeft, dan zal het opzoek gedrag naar de vrouwtjes toch ook wat minder zijn en dat scheelt ook weer qua risico dat zijn dingetje vast komt te zitten.
Bedankt voor de tip Daan Die haakjes had ik nog niet aan gedacht!
Fijn dat dat ook weer opgelost is!
En goed dat Noury zo rustig bleef onder deze pijnlijke ervaring, het arme ding....
En goed dat Noury zo rustig bleef onder deze pijnlijke ervaring, het arme ding....
Zeker fijn dat Noury zo rustig bleef zeg.
Ik heb vroeger een fretje gekend dat al wat ouder was en ook was blijven hangen aan de tralies van een trappetje. Hij is toen geopereerd, er is een stuk van zijn penis weggehaald, het geheel was ingescheurd, echt vreselijk.
Het is allemaal wel goed gekomen, maar het diertje heeft erg veel pijn gehad.
Dus inderdaad uitkijken hoor !
Ik heb zelf de bodemplateaus een gaatje lager hangen in de FN-kooi, zo hebben mijn fretten geen trappetje nodig.
daaronder past dan makkelijk een inkruipzak of iets waar ze in kunnen gaan liggen.
Ik heb vroeger een fretje gekend dat al wat ouder was en ook was blijven hangen aan de tralies van een trappetje. Hij is toen geopereerd, er is een stuk van zijn penis weggehaald, het geheel was ingescheurd, echt vreselijk.
Het is allemaal wel goed gekomen, maar het diertje heeft erg veel pijn gehad.
Dus inderdaad uitkijken hoor !
Ik heb zelf de bodemplateaus een gaatje lager hangen in de FN-kooi, zo hebben mijn fretten geen trappetje nodig.
daaronder past dan makkelijk een inkruipzak of iets waar ze in kunnen gaan liggen.