Ik heb het hier gisteren bij de hand gehad. Al die waarschuwingen zijn echt niet voor niets en denk er niet te makkelijk over!!
Ik heb een dubbele FN kooi en een bronstige ram. Een bronstige ram wil overal zijn buik en urine langswrijven. Enige tijd geleden had hij al bedacht dat de FN ook een goede markeringsplaats is (damesverblijf) en klimt dan langs de buitenkant omhoog, onderwijl kleine druppels achterlatend. Nu weet hij dat het niet mag en hij luistert eigenlijk heel goed. Als ik zeg "nee, nee Noury" komt hij negen van de tien keer weer naar beneden....zo ook gistermiddag.
Ineens een flink gemok en hij bleef stilstaan. Al gauw had ik in de gaten dat het geen gewoon gemok was, dus ging ik hem halen.
Ja hoor, meneer hing vast aan zijn edele deel en kon daardoor niet verder afdalen

Gelukkig bleef hij heel kalm. Hij bleef rustig op z'n plek, totdat ik hem los had. Geen schade, alleen schrik.
Ik moet er niet aan denken als zoiets dus gebeurt zou zijn op het moment dat ik er niet direct bij zou kunnen komen, of als je een dier hebt wat gelijk in paniek schiet en gaat zitten trekken en wroeten om los te komen

Neem de adviezen dus heel serieus. Heb je een ram, zeker als het een jonge of ongecastreerde man is, zorg er dan voor dat in de kooi de draadtrappen een hoes hebben en je geen kooi hebt met horizontale spijlen of draadbodems. Juist in een kooi moeten ze veilig zijn zonder toezicht!
Wat deze man betreft....ik laat hem dus niet meer zelf afdalen als hij weer stout omhoog klimt, maar pak hem er gewoon vanaf