Muizen kweken
Re: Muizen kweken
Super Birgit bedankt. Als ik tegen die tijd nog niets heb, dan laat ik het je weten.
Prima! Dan even PB of mailtje sturen, dan weet je zeker dat ik het tijdig lees!
De tijdelijke oplossing is geslaagd. De mannetjes zijn verhuisd naar Tilburg. Ik heb weer ruimte. Omdat ik wil gaan fokken met een nieuwe generatie muizen, heb ik ook nog een groot nest naar Tilburg gedaan. Deze kinders zijn vijf weken en de moeders zijn mee, dan kan ik nieuwe moeders gaan inzetten voor de kweek.
Goed bezig!
Gaat Natas er verder mee kweken?
Ik weet wel dat Natascha wel kweekt, maar of ze deze gaat gebruiken, dat weet ik niet. Ik heb voor de zekerheid wel aangegeven met welke dames ze nog een tijdje kan kweken.
mooie oplossing zo
Ja, dat vond ik ook. Ik heb al wat muizen geselecteerd waar ik verder mee ga kweken. De mannen bak is alweer bevolkt met vijf mannen.
Ik zat dit even te lezen en het leek me best handig en stukken gezonder om dit zelf natuurlijk te kweken ipv diepvries.
maar nu zijn er een aantal vragen waar ik tegenop loop,
toen ik een keer in de dierenwinkel was om een muis te willen kopen voor levi om te kijken hoe hij daar op reageerde zei de verkoper mij dat het beter is om zelf te kweken.. maar waar kan ik dan het beste mijn eerste muisjes vandaan halen aangezien de verkoper mij attendeerde op eventuele bacterien die ze meedragen waar de fret niet goed bestand tegen zou kunnen zijn..??
En 2e, als het eenmaal zover is, hoe houd je dan alles bij elkaar maar ook uit elkaar??
Je krijgt een nestje, maar als je nog een nestje krijgt dan kun je niet dat nestje mengen vanwege inteelt lijkt me?!
het lijkt me nogal een heel karwei en een soort stamboom idee en opschrijf werk van welke muisjes wel elkaar mogen dekken en welke dan weer niet..
Hoe gaat dat dan in zijn werk??
graag hulp want ben erg nieuwdchierig en zou ze zelf graag ook willen kweken, kost mij weer geld en is veel gezonder voor levi!
groetjes Mieke
maar nu zijn er een aantal vragen waar ik tegenop loop,
toen ik een keer in de dierenwinkel was om een muis te willen kopen voor levi om te kijken hoe hij daar op reageerde zei de verkoper mij dat het beter is om zelf te kweken.. maar waar kan ik dan het beste mijn eerste muisjes vandaan halen aangezien de verkoper mij attendeerde op eventuele bacterien die ze meedragen waar de fret niet goed bestand tegen zou kunnen zijn..??
En 2e, als het eenmaal zover is, hoe houd je dan alles bij elkaar maar ook uit elkaar??
Je krijgt een nestje, maar als je nog een nestje krijgt dan kun je niet dat nestje mengen vanwege inteelt lijkt me?!
het lijkt me nogal een heel karwei en een soort stamboom idee en opschrijf werk van welke muisjes wel elkaar mogen dekken en welke dan weer niet..
Hoe gaat dat dan in zijn werk??
graag hulp want ben erg nieuwdchierig en zou ze zelf graag ook willen kweken, kost mij weer geld en is veel gezonder voor levi!
groetjes Mieke
Ik denk dat Minka en/of Birgit je wel op weg kunnen helpen. Ik heb er geen ervaring mee.
Ik ben begonnen met muisjes van een vriendin van me en ik heb een man bij een particulier gehaald. Nu hou ik altijd mijn eigen gekweekte dames muizen aan om verder te kweken en een man haal ik wel uit de dierenwinkel, maar ik kijk dan wel goed hoe de man eruit ziet. Geen slechte vacht, heldere oogjes en geen genies, dan heb je meestal een goede keus.
Ik hoef dus nu altijd maar een man te zoeken. De vrouwen haal ik uit eigen kweek.
Met vijf weken haal ik de kinders van mama, dan zorg je ervoor dat de mannen moeders weer niet gaan dekken. Echte achterblijvers hou ik langer bij de moeders anders halen ze het niet.
Het dek rammetje haal ik weg op het moment dat de dames hoog zwanger zijn. Dus voordat de baby's geboren zijn. De man gaat dan in een kweekbak waar geen kinders inzitten, maar alleen kweek moeders. Als je de man erbij laat zitten, dan worden de moeders gelijk weer gedekt en dat vind ik voor de moeders niet goed.
Ik heb dus zeven kweek bakken en één man. Dit doe zodat de moeders ook een soort van rust periode krijgen en dus niet altijd zwanger zijn, maar je moet er de ruimte voor hebben en die luxe heb ik.
Ik heb een opgroei bak voor de mannen en de dames. Dit is dus voer voor mijn fret. De mannen zijn wat lastiger om geruime tijd bij elkaar te zetten en die voer ik dus als eerste op. De dames zijn wat makkelijker om bij elkaar te zetten.
Mbt bacteriën daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar zoals ik al zei mijn eigen kweekdames en de man selecteer echt op hoe ziet hij eruit. Ik denk dat het dan wel kan meevallen met bacteriën. Ik denk dat je meer kans heb op bacteriën als je diepvries koopt, omdat je helemaal niet weet hoe de muizen levend eruit zagen of ziek waren.
Ik hoef dus nu altijd maar een man te zoeken. De vrouwen haal ik uit eigen kweek.
Met vijf weken haal ik de kinders van mama, dan zorg je ervoor dat de mannen moeders weer niet gaan dekken. Echte achterblijvers hou ik langer bij de moeders anders halen ze het niet.
Het dek rammetje haal ik weg op het moment dat de dames hoog zwanger zijn. Dus voordat de baby's geboren zijn. De man gaat dan in een kweekbak waar geen kinders inzitten, maar alleen kweek moeders. Als je de man erbij laat zitten, dan worden de moeders gelijk weer gedekt en dat vind ik voor de moeders niet goed.
Ik heb dus zeven kweek bakken en één man. Dit doe zodat de moeders ook een soort van rust periode krijgen en dus niet altijd zwanger zijn, maar je moet er de ruimte voor hebben en die luxe heb ik.
Ik heb een opgroei bak voor de mannen en de dames. Dit is dus voer voor mijn fret. De mannen zijn wat lastiger om geruime tijd bij elkaar te zetten en die voer ik dus als eerste op. De dames zijn wat makkelijker om bij elkaar te zetten.
Mbt bacteriën daar kan ik me wel iets bij voorstellen, maar zoals ik al zei mijn eigen kweekdames en de man selecteer echt op hoe ziet hij eruit. Ik denk dat het dan wel kan meevallen met bacteriën. Ik denk dat je meer kans heb op bacteriën als je diepvries koopt, omdat je helemaal niet weet hoe de muizen levend eruit zagen of ziek waren.
Nog een heel gepuzzel......
Ik had een kooi besteld via internet en jippie vandaag geleverd. Doe ik de doos open is het de totaal verkeerde kooi. Met deze kooi kunnen ze vrij door de garage lopen verwacht ik.
Nu maar een mail gestuurd en ik wacht op reactie.
Nu maar een mail gestuurd en ik wacht op reactie.
Oh lekker dan weer.
Hoe moeilijk kan het zijn om de juiste bestelling te verzorgen?
Ik zag dat één woord van de kooien identiek zijn en als je dan niet verder leest, dan heb je de verkeerde kooi.
Ja, maar lezen is ook heel moeilijk!
Weet je al wat meer?
Nou lekker dan, hopelijk heb je snel de juiste kooi.