aurora schreef:tot zo ver zijn we nog in de denk fase maar dit hebben we
4 rennen van elke 4x8f x 7f 120x240cx210 ish lbh
3 rennen met groot nacht hok 1 ren met een gesloten kast en klein nacht hok
deurtjes in de wanden zodat van de ren 1 ren gemaakt kan worden of 2 of 3 hehe
gesloten dak achter want en zijwanden
binnen wanden zijn gesloten tot 120cm hoog daar boven gaas
voorkant gaas met elke ren een grote deur
wat vinden jullie er van ?
Ziet er mooi uit! Die hoogte is natuurlijk ideaal. Alleen zou ik bij de tussenschotten het gaas wat hoger doen, zodat ze niet met elkaar kunnen 'neuzen'. Het is wel voor jou heel handig om er zo doorheen te kunnen kijken.
Als je de nachthokken wat lager doet, zou ik daarboven nog planken of kastjes maken waar je zelf spullen in kan opbergen, zoals hangmatjes, voerbakje etc. Dan heb je ook per hok eigen spullen binnen handbereik en hoef je niet steeds de ren in en uit.
Waarom maak je eigenlijk niet 4 dezelfde verblijven, zodat je er 4 groepen permanent kunt huisvesten met elk hun eigen spullen? Dan kun je van de achterwand ook één grote kast maken (zoals rechts) wat je zowel gebruikt als binnenren (bijv. de onderste verdieping) als opslaggruimte (waar fretten uiteraard niet kunnen komen). Dan kun je nog steeds werken met schotten waardoor ze door kunnen lopen.
Zeker als je de nachthokken wat lager doet, gebruik je dan de ruimte optimaal. Jij hoeft niet te bukken, de fretten stuiteren niet met vaart naar beneden en je hebt voor elke ren spullen bij de hand.
Wat handig kan zijn, bij snelle fretten, is de mogelijkheid om voor de deuren een schot te maken. Ik heb een fret die nooit naar buiten rent, maar als je een nest pups hebt zitten, loop je anders het risico dat er iets voorbij schiet of tussen de deur komt. Je kan dat heel simpel maken met een u-profiel (zie
http://www.defretalshuisdier.nl/fretpro ... ettenschot" onclick="window.open(this.href);return false;) en dat je er bij groepen of snelle jongens een schot tussen kan schuiven.
Andere tip wat ik persoonlijk heel handig vind, is om in het hok ook een kleine prullenbak op te hangen. Ik heb dat nu ook in mijn hok en dan kun je even snel een bak leegscheppen bijvoorbeeld.