Dagindeling..
Dagindeling..
Ik ben benieuwd hoe jullie dagindeling is wat betreft de fretten..
Hoelaat en hoelang mogen de fretten er bij jullie uit? Heb je vaste tijden of laat je de fret zelf kiezen? En als je vaste tijden hebt, maar je fret slaapt nog op dat moment, wat doe je dan? Maak je de fret dan wakker?
Als je fret er al uit geweest is en heel erg tralietrekt om er opnieuw uit te mogen, wat doe je dan? Geef je toe of negeer je het?
Ik ben benieuwd..
Hoelaat en hoelang mogen de fretten er bij jullie uit? Heb je vaste tijden of laat je de fret zelf kiezen? En als je vaste tijden hebt, maar je fret slaapt nog op dat moment, wat doe je dan? Maak je de fret dan wakker?
Als je fret er al uit geweest is en heel erg tralietrekt om er opnieuw uit te mogen, wat doe je dan? Geef je toe of negeer je het?
Ik ben benieuwd..
Re: Dagindeling..
Afhankelijk van het weekend of een doordeweekse (werk)dag; er is bij ons altijd wel een fret los als we thuis zijn. Max is makkelijk want daar heb je geen omkijken naar maar Shae kan niet los zonder toezicht (binnen). Buiten in de tuin kan wel dus daar maakt ze ook graag gebruik van.
Wij zijn in een korte tijd van 5 naar 2 fretten gegaan en dan merk je wel hoe rustiger dit is en eigenlijk ook beter voor de fretten zelf.
Wij zijn in een korte tijd van 5 naar 2 fretten gegaan en dan merk je wel hoe rustiger dit is en eigenlijk ook beter voor de fretten zelf.
Ik had altijd een ritme, dat moest wel met mijn werk.
Sochtends voor het werken gingen ze er 30 tot 45 min uit. Beetje afhankelijk hoe snel ik mezelf uit bed hees.
Als ik uit mijn werk kwam gingen ze er in de avond 2 uurtjes uit ofzo. Daarna gingen ze ergens slapen. De ene keer deed ik ze dan terug in de kooi, soms liet ik ze liggen. Beetje afhankelijk wat mij uit kwam. In de ochtend moest ik ze soms wel wakker maken om eruit te komen, maar meestal waren ze dus wakker omdat ze mijn ritme gewoon volgden.
Toen ze nog jonger waren was de speeltijd wel langer, maar naarmate ze ouder waren was dat flink afgenomen.
Bij tralietrekken heb ik ze er praktisch nooit uitgelaten, puur om dat gedrag niet te belonen.
Sochtends voor het werken gingen ze er 30 tot 45 min uit. Beetje afhankelijk hoe snel ik mezelf uit bed hees.
Als ik uit mijn werk kwam gingen ze er in de avond 2 uurtjes uit ofzo. Daarna gingen ze ergens slapen. De ene keer deed ik ze dan terug in de kooi, soms liet ik ze liggen. Beetje afhankelijk wat mij uit kwam. In de ochtend moest ik ze soms wel wakker maken om eruit te komen, maar meestal waren ze dus wakker omdat ze mijn ritme gewoon volgden.
Toen ze nog jonger waren was de speeltijd wel langer, maar naarmate ze ouder waren was dat flink afgenomen.
Bij tralietrekken heb ik ze er praktisch nooit uitgelaten, puur om dat gedrag niet te belonen.
De reden ook dat ik het vraag is: Liva is ontzettend actief en lijkt aan bijvoorbeeld 2 uur per dag niet genoeg te hebben.. Maar als ik haar er uitlaat en ik wil tussendoor toch even wat anders doen, gaat ze enorm blazen naar me en uiteindelijk bijten uit frustratie dat ze geen aandacht krijgt..
Al doe ik maar 5 minuten wat anders..
Ze loopt ook sinds een poosje constant als een hondje achter me aan en speelt bijna niet zelf meer.. Alleen als ik meespeel..
Maar hoe ga ik daar mee om? Ik heb geen 12uur per dag om alleen aandacht aan haar te besteden..
Al doe ik maar 5 minuten wat anders..
Ze loopt ook sinds een poosje constant als een hondje achter me aan en speelt bijna niet zelf meer.. Alleen als ik meespeel..
Maar hoe ga ik daar mee om? Ik heb geen 12uur per dag om alleen aandacht aan haar te besteden..
Ik heb het al eens eerder gezegd; ik vind dat blazen merkwaardig. Dat hoort een fret in jouw situatie helemaal niet te doen lijkt me... Zeker als het zomaar van uit het niets is dat ze dat doet.
Dat weet ik dus ook niet Kick.. Ik heb het er ook met Natascha over gehad en die maakte zich er ook niet zo druk om..
Maar zeker nu dat maagje zo blijft opspelen, ben ik bang dat er misschien toch stress of iets meespeelt...
Maar zeker nu dat maagje zo blijft opspelen, ben ik bang dat er misschien toch stress of iets meespeelt...
ik ken dat ook niet. Toen ze jonger waren (dat is beter vergelijken) gingen ze ook wel hun Eigen gang. En als ze geen aandacht kregen gingen ze wel wat lopen etteren of gingen ergens verveeld liggen. Maar het gedrag wat jij beschrijft ken ik niet, Maargoed ikheb ook maar twee fretten gehad dus ik heb niet veel vergelijkingsmateriaal.
Sommige fretten hebben een heel duidelijke structuur nodig, maar moeten ondanks dat er toch aan wennen. Dat kan betekenen dat jij de loslooptijd moet reguleren en niet onbeperkt vrijheid geven. Bij Liva zou dat ook zo kunnen zijn. Geef haar in de ochtend bijvoorbeeld een uur en in de middag/avond twee uur. De rest van de tijd in de kooi. Gaat ze tralies plukken, gewoon negeren en ook op andere manieren geen aandacht geven als ze in de kooi zit. Ze moet leren dat kooitijd "eigen" tijd betekent, of ze nu gaat slapen, rondkijken of spelen.
Hou dit minimaal een maand streng vol en kijk dan wat en hoe er veranderingen zijn. Mogelijk is het blazen dan ook minder of helemaal weg.
Een fretje kan ook gefrustreerd raken door teveel vrijheid en daardoor verveling. Niet elke fret gaat buiten de kooi rustig liggen slapen, zeker een jong dier kan zich soms moeilijk afsluiten van wat er allemaal om zich heen gebeurt.
Hou dit minimaal een maand streng vol en kijk dan wat en hoe er veranderingen zijn. Mogelijk is het blazen dan ook minder of helemaal weg.
Een fretje kan ook gefrustreerd raken door teveel vrijheid en daardoor verveling. Niet elke fret gaat buiten de kooi rustig liggen slapen, zeker een jong dier kan zich soms moeilijk afsluiten van wat er allemaal om zich heen gebeurt.
Ja dat had Natascha ook gezegd en ik probeer het nu ook ongeveer zoals jij het zegt, maar het blazen lijkt alleen maar erger te worden..
En in de kooi is ze dan ook zwaar gefrustreerd..
Maar misschien moet ik inderdaad gewoon doorzetten..
(Volgens mij hoort dit topic inmiddels meer in 'Gedrag' thuis.. )
En in de kooi is ze dan ook zwaar gefrustreerd..
Maar misschien moet ik inderdaad gewoon doorzetten..
(Volgens mij hoort dit topic inmiddels meer in 'Gedrag' thuis.. )
- Natascha
- Aantal fretten: 0
- Contacteer:
Dit ga ik proberen te onderbouwen waarom ik er me "niet zo druk om maak"Mariël schreef:Dat weet ik dus ook niet Kick.. Ik heb het er ook met Natascha over gehad en die maakte zich er ook niet zo druk om..
Ik heb hier een Tommy blazend rondlopen, als hem iets niet zint, blaast hij. zet je hem van de bank, blaast hij, praat je tegen hem, blaast hij.
Zijn zus, Mayra, bij de vorige eerste eigenaar, hetzelfde verhaal, en hier doet ze dat ook, wel minder dan Tommy
Snowy, ondertussen herplaatst doet het ook hier, maar ook bij de andere eigenaar zelfs tijdens het spelen en wardancen, net als hier.
Kortom, ik maak het meer mee, diverse keren met Hanneke over gehad, want tijdens onderzoek van Tommy ging hij natuurlijk blazen. Ik zeg altijd tegen hanneke, als deze fretten maagproblemen krijgen, is het van de stress van zichzelf, waar je bijna niets tegen kan doen. Moet erbij zeggen, dat bovenstaande fretten geen maagpatiënt (nog niet) zijn.
Liva ken ik ook niet anders, ook bij de vorige eigenaar, dat ze blaast. Ook hier deed ze dat tijdens spel, dus dan riepen wij al " we hebben weer een blazer!" Bij de vorige eigenaar kon of had het met andere dingen te maken, maar sinds de verhalen en contacten die ik met Mariel heb, begin ik me af te vragen of het niet bij haar hoort. Maar waarom en hoe? Daar ben ik zelf nog niet uit, ook niet met de blazers hier. Ik zeg niet dat er niet KAN zijn, maar ik heb wel ondervonden, dat ik breeder moet kijken dan " het hoort niet"
Tommy is net ook weer zwaar gefrustreerd omdat hij niet over het plankje kan, tja wat doe je dan? Blazen en plat gaan liggen... :p
- Natascha
- Contacteer:
Hier staat Tommy tussen, hoe gefrustreerd hij is.
http://www.frettencoaching.eu/index.php/lichaamstaal" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.frettencoaching.eu/index.php/lichaamstaal" onclick="window.open(this.href);return false;
Maar moet ik dan steeds aan haar toegeven? Of het gewoon negeren?
(Ik kan nog altijd niet op jou site Natascha.. )
(Ik kan nog altijd niet op jou site Natascha.. )
- Natascha
- Contacteer:
https://www.facebook.com/photo.php?v=141913975979305" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je op de gesloten pagina op Tommy zoekt, krijg je dit filmje, met reacties van mensen die er ook mee te maken hebben
Als je op de gesloten pagina op Tommy zoekt, krijg je dit filmje, met reacties van mensen die er ook mee te maken hebben
Maar jij laat hem dan dus ook gewoon in zijn sop gaar koken?
- Natascha
- Contacteer:
Yep! en soms gaat hij voor mijn voeten liggen, of naast me liggen als ik in de keuken bezig ben, hij draait wel gewoon met mij mee, poetsen ruimen, wardancen, tja, en blaas maar een eindje, dan stop ik ermee, en komt hij vanzelf weer.Mariël schreef:Maar jij laat hem dan dus ook gewoon in zijn sop gaar koken?
Het is net een verwent stampvoetend kind....
BELANGRIJK:
Voordat iemand die dit leest, dit gaan zien als "het stelt niets voor een blazende fret" praat ik alleen over sommige blaasfretten die grondig gecheckt zijn bij de Frettenkliniek, en ik bijna van weet geen medische oorzaak is!!
Dat blazen deed Falkor ook als hij bijvoorbeeld ergens niet in kon of tegen een ding aanliep. Dat was niet gericht op andere fretten of mij. Ik had meer het idee dat hij 'in zichzelf aan het blazen' was.
Fretten maken enkele geluiden om met elkaar te communiceren, maar praten ook tegen zichzelf, heb ik het idee. Het mokken wat ze doen is ook niet dusdanig hard dat een andere fret dat op (kilo)meters afstand kan horen. Dat doen ze ook vaak tegen zichzelf. Sjeng doet dat bijvoorbeeld ook als hij speelt, dat is ook niet op mij bericht. In tegenstelling tot blaffen van honden, bleren van schapen of balken van ezels waarvan het wél de bedoeling is dat een ander dier het op afstand hoort.
Je ziet ook bij Tommy dat hij niet gericht tegen iets blaast of verder indruk probeert te maken. Het lijkt meer 'blazen onder het lopen' te zijn. Bij katten is het duidelijk als ze tegen een andere kat (mens of dier) blazen. Zij maken daar een show van met heel hun lichaamshouding:
Als ik de kat en fret zo vergelijk, ga ik ook met Natascha mee dat blazen een teken van ongenoegen is, maar dat het niet altijd tegen een andere fret of mens is of iets is wat écht opgelost moet of kan worden. Wel is het natuurlijk belangrijk om na te gaan of je een oorzaak kunt weghalen. Maar als er geen duidelijke oorzaak is of de oorzaak is een bureau waar de fret niet op kan, dan is het jammer maar helaas..
@Marielle, weet je zeker dat ze naar jou blaast?
Fretten maken enkele geluiden om met elkaar te communiceren, maar praten ook tegen zichzelf, heb ik het idee. Het mokken wat ze doen is ook niet dusdanig hard dat een andere fret dat op (kilo)meters afstand kan horen. Dat doen ze ook vaak tegen zichzelf. Sjeng doet dat bijvoorbeeld ook als hij speelt, dat is ook niet op mij bericht. In tegenstelling tot blaffen van honden, bleren van schapen of balken van ezels waarvan het wél de bedoeling is dat een ander dier het op afstand hoort.
Je ziet ook bij Tommy dat hij niet gericht tegen iets blaast of verder indruk probeert te maken. Het lijkt meer 'blazen onder het lopen' te zijn. Bij katten is het duidelijk als ze tegen een andere kat (mens of dier) blazen. Zij maken daar een show van met heel hun lichaamshouding:
Als ik de kat en fret zo vergelijk, ga ik ook met Natascha mee dat blazen een teken van ongenoegen is, maar dat het niet altijd tegen een andere fret of mens is of iets is wat écht opgelost moet of kan worden. Wel is het natuurlijk belangrijk om na te gaan of je een oorzaak kunt weghalen. Maar als er geen duidelijke oorzaak is of de oorzaak is een bureau waar de fret niet op kan, dan is het jammer maar helaas..
@Marielle, weet je zeker dat ze naar jou blaast?
Nou ja "naar mij" zoals jullie zeggen niet geloof ik, misschien is "om mij" een betere omschrijving..@Marielle, weet je zeker dat ze naar jou blaast?
Als zij los is en ik ga bijvoorbeeld achter de pc zitten, gaat zij aan mijn voeten staan en als ik haar dan geen aandacht geef, gaat ze blazen of aan mijn voeten krabben om aandacht te trekken.. Krabben aan mijn voeten mag ze niet, dus corrigeer ik haar en dan gaat ze nog meer blazen..
Of ze klimt op mijn bureau en als ik dan naar mijn scherm blijf kijken, loopt ze blazend langs me en gaat me vervolgens bijten..
Je hebt je handen dus vol aan deze diva!
Maar om op de dagindeling terug te komen:
Mijn dametjes kunnen de hele dag zelf uitmaken waar ze gaan ,staan en liggen
Overdag's zijn ze de hele dag los, en alleen als ik aan het poetsen ben of als er bezoek is ,sluit ik ze voor hun eigen bescherming op.
En s'avonds tegen half 11 zoeken ze zelf de kooi op want dan weten ze dat het bedtijd is
Mijn dametjes kunnen de hele dag zelf uitmaken waar ze gaan ,staan en liggen
Overdag's zijn ze de hele dag los, en alleen als ik aan het poetsen ben of als er bezoek is ,sluit ik ze voor hun eigen bescherming op.
En s'avonds tegen half 11 zoeken ze zelf de kooi op want dan weten ze dat het bedtijd is
Ik zou haar proberen wat meer afleiding te geven waardoor ze zichzelf meer vermaakt. Sorry als ik het niet helemaal volg, maar wat voer je? Als het brokjes zijn, zou je kunnen overwegen de voerbak weg te halen en een grabbelton te maken met brokjes en bijvoorbeeld krantenpapier. Ze klinkt als een intelligente fret die op zoek is naar een uitdaging en op dit moment ben jij dat. Jij bent een bewegend object waarmee ze zich prima kan vermaken, maar ze zou zich ook alleen moeten kunnen vermaken. Geef haar eens wat uitdaging.
Je kan ook haar laten helpen je kledingkast opnieuw in te richten bijvoorbeeld
Je kan ook haar laten helpen je kledingkast opnieuw in te richten bijvoorbeeld