Ferrenatilies?
Ferrenatilies?
Mogelijk dat de titel tweemaal (of vaker) gelezen moet worden, maar ik zal dit even toelichten. Bij mensen heb je 'personalities' (persoonlijkheden), bij paarden spreekt Parelli ('stroming' in de paardenwereld) van 'horsenalities' en ik vroeg me (naar aanleiding van een topic op mijn forum) niet af in hoeverre je fretten "in hokjes kan stoppen". Aanleiding is een forummer die drie frettendames aangeschaft heeft die alle drie op dezelfde manier gehouden worden: twee fretten passen perfect in het gezin en de derde wordt hoe langer hoe angstiger.
Bij Parelli worden er vier 'horsenalities' onderscheiden (zie de afbeelding). Zij maken dat onderscheid, omdat het ene paard handelt uit angst en de ander bijt bijvoorbeeld vanuit dominantie. Hun gedachte is dat als je het paard behandelt naar zijn eigen 'horsenality' dat het paard er ook beter op reageert. Een angstig paard moet je gerust stellen, een dominant paard moet je op zijn plek zetten etc. Dat even in het kort.
Ook bij mensen wordt overigens dit onderscheid gemaakt:
Nu herken ik bij fretten eigenlijk ook wel de 'left brains' en de 'right brains'. Left brains zijn dan de fretten die ongegeneerd ondersteboven liggen te slapen, nergens echt bang voor zijn en een hond eerder in de tenen bijten bijvoorbeeld dan dat ze op hun hoeve zijn.
De echte right-brains zijn de frunzingen. Die dieren staan dichterbij de natuur en reageren eerder vanuit instinct. Dat zijn vaker de angstbijtertjes die op een andere manier (geduld en rust) aangepakt moeten worden.
Daarnaast maakt Parelli nog onderscheid tussen introvert en extrovert, bij de 'personalities chart' wordt het verschil gemaakt tussen stabiel en emotioneel. Uiteindelijk heb je dan dus vier verschillende persoonlijkheden waarbij het best kan zijn dat bijvoorbeeld de leftbrain beter reageert op andere fretten, juist omdat dat een fret is die zeker is van zijn zaak en daarom een andere fret niet zo snel als bedreiging ziet. Rightbrains reageren instinctiever.
Nu is dit een theorie die ik aan het overdenken was, ondersteund door Parelli en hetgeen ik uit de praktijk herken van de fretten. Ik vroeg me af in hoeverre jullie zoiets ook herkennen en ook of het zinvol zou kunnen zijn dit verder uit te zoeken, omdat elke fret ergens toch weer wat anders is en ook op een andere manier behandeld zou moeten worden.
Bij Parelli worden er vier 'horsenalities' onderscheiden (zie de afbeelding). Zij maken dat onderscheid, omdat het ene paard handelt uit angst en de ander bijt bijvoorbeeld vanuit dominantie. Hun gedachte is dat als je het paard behandelt naar zijn eigen 'horsenality' dat het paard er ook beter op reageert. Een angstig paard moet je gerust stellen, een dominant paard moet je op zijn plek zetten etc. Dat even in het kort.
Ook bij mensen wordt overigens dit onderscheid gemaakt:
Nu herken ik bij fretten eigenlijk ook wel de 'left brains' en de 'right brains'. Left brains zijn dan de fretten die ongegeneerd ondersteboven liggen te slapen, nergens echt bang voor zijn en een hond eerder in de tenen bijten bijvoorbeeld dan dat ze op hun hoeve zijn.
De echte right-brains zijn de frunzingen. Die dieren staan dichterbij de natuur en reageren eerder vanuit instinct. Dat zijn vaker de angstbijtertjes die op een andere manier (geduld en rust) aangepakt moeten worden.
Daarnaast maakt Parelli nog onderscheid tussen introvert en extrovert, bij de 'personalities chart' wordt het verschil gemaakt tussen stabiel en emotioneel. Uiteindelijk heb je dan dus vier verschillende persoonlijkheden waarbij het best kan zijn dat bijvoorbeeld de leftbrain beter reageert op andere fretten, juist omdat dat een fret is die zeker is van zijn zaak en daarom een andere fret niet zo snel als bedreiging ziet. Rightbrains reageren instinctiever.
Nu is dit een theorie die ik aan het overdenken was, ondersteund door Parelli en hetgeen ik uit de praktijk herken van de fretten. Ik vroeg me af in hoeverre jullie zoiets ook herkennen en ook of het zinvol zou kunnen zijn dit verder uit te zoeken, omdat elke fret ergens toch weer wat anders is en ook op een andere manier behandeld zou moeten worden.
Re: Ferrenatilies?
Poe, dit is een breinkraker. Zelfs het lezen viel me zwaar
Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht maar ik herken wel de types zoals je ze beschrijft. Onze Max is in zekere zin dus dan ook een left-brainer maar aan de andere kant is het ook een schijterd....
Heb je ook no-brainers?
Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht maar ik herken wel de types zoals je ze beschrijft. Onze Max is in zekere zin dus dan ook een left-brainer maar aan de andere kant is het ook een schijterd....
Heb je ook no-brainers?
Interessante theorie en het geeft je zeker te denken. Maar ook ik moet gelijk aan Max denken die precies zo ligt zoals het eerste plaatje wat je neerzet maar buiten hoeft er maar een kraai over te vliegen en hij schiet ergens onder. En ook voor de stofzuiger schijt hij in z'n broek.
Ik ben er wel van overtuigt dat je goed naar je fret moet kijken en niet elke behandeling of omgang is zomaar geschikt voor elke fret. Ook omgevingsfactoren zullen een rol spelen; gezin met of zonder kleine kinderen, andere huisdieren e.d.
Maar het voornaamste is denk ik toch dat er een klik moet zijn tussen mens en dier.
Ik ben er wel van overtuigt dat je goed naar je fret moet kijken en niet elke behandeling of omgang is zomaar geschikt voor elke fret. Ook omgevingsfactoren zullen een rol spelen; gezin met of zonder kleine kinderen, andere huisdieren e.d.
Maar het voornaamste is denk ik toch dat er een klik moet zijn tussen mens en dier.
Het is een lastige theorie. Ik heb een DVD met voorbeelden van paarden en de vier horsenalities en dan wordt het langzaam aan wat duidelijker. Maar natuurlijk zijn er ook bij paarden 101 verschillende karakters. Het is ook meer een handreiking vanuit Parelli waar jouw paard "het meeste" van heeft om hem dan net wat anders te behandelen.
Bij de paarden zeggen ze ook dat als jij introvert bent, je het beste kan kiezen voor een introvert paard. Ik geloof dat dat bij mens/fret ook wel is en eigenlijk is het heel logisch. Een frunzing zou het absoluut niet goed doen in een druk gezin, terwijl je ook fretten hebt die de drukte geweldig vinden.
Ik moet er zelf ook nog even over nadenken, want de ene fret is de andere niet natuurlijk.
No-brainers
Bij de paarden zeggen ze ook dat als jij introvert bent, je het beste kan kiezen voor een introvert paard. Ik geloof dat dat bij mens/fret ook wel is en eigenlijk is het heel logisch. Een frunzing zou het absoluut niet goed doen in een druk gezin, terwijl je ook fretten hebt die de drukte geweldig vinden.
Ik moet er zelf ook nog even over nadenken, want de ene fret is de andere niet natuurlijk.
No-brainers
- fem fatale
Als ik naar het bovenste plaatje kijk, is mijn Puk een typische LB-extravert en Jip een LB-introvert, al zou ik hem normaal gesproken niet lui of inactief noemen, maar meer een diesel, terwijl Puk een soort vulkaan is. Maar hij verveelt zich wel sneller dan Puk, als ze niet bezig gehouden worden. Puk heeft dingen dan weer sneller door en gaat iets anders doen, maar Jip wacht vaak een beetje tot ik en Puk en met ideeën komen, en scharrelt anders een beetje rond.
Ik ben wel een voorstander van de theorie. Zoals Birgit al zegt, je hebt 1001 karakters die binnen een 'groep' kunnen vallen en je hebt natuurlijk ook nog te maken met verworven 'kennis'. Afgezien van dat het in vakjes delen, richtlijnen zijn. Ze zijn (bijna) nooit 100% het een of ander. Het is in grote lijnen geschetst..
Stel Jouw dier (fret/paard) is een echte extroverte LB...deze wordt aangevallen door een hond. Hij zal goed van zich afbijten, zichzelf kenbaar maken en zich niet op zijn kop laten zitten. Hij wordt echter wel flink gebeten door de hond. Een volgende ontmoeting met de hond zal hem al bij voorbaat agressief laten reageren, al bij het zien van de hond. Hij wordt weer gebeten. Dan kan het toch heel goed zijn, dat ditzelfde dier bijeen derde ontmoeting toch eieren voor zijn geld kiest en zich uit de voeten maakt...ondertussen grommend en briesend en stampend van verzet. Het dier heeft uit ervaring geleerd dat honden bijten en je er beter voor uit de buurt kunt blijven, maar het gaat toch weer fout. Het wordt opnieuw gebeten....een volgende ontmoeting kan je dier omtoveren tot een introverte RB en het al op de vlucht doen slaan bij het eerste blik op een hond.
Het originele '...nality' zal wel blijven bestaan. Na heropvoeding, geruststelling, scholing....geef het maar een naam, zal het uiterlijke gedrag van voor de ervaring weer terug kunnen komen, mits de schade niet te groot is.
Een mooi voorbeeld hiervan is het fretje Boris van Natascha.
Als je er op let Marjan, zijn de fretjes waar je een 'klik' mee hebt, misschien wel diertjes die in hetzelfde kader passen? Een kader dat bij jouw personality past....en dan heeft elke 'ferrenality' zijn of haar eigen karakter...
Interessant om hier over na te denken
Stel Jouw dier (fret/paard) is een echte extroverte LB...deze wordt aangevallen door een hond. Hij zal goed van zich afbijten, zichzelf kenbaar maken en zich niet op zijn kop laten zitten. Hij wordt echter wel flink gebeten door de hond. Een volgende ontmoeting met de hond zal hem al bij voorbaat agressief laten reageren, al bij het zien van de hond. Hij wordt weer gebeten. Dan kan het toch heel goed zijn, dat ditzelfde dier bijeen derde ontmoeting toch eieren voor zijn geld kiest en zich uit de voeten maakt...ondertussen grommend en briesend en stampend van verzet. Het dier heeft uit ervaring geleerd dat honden bijten en je er beter voor uit de buurt kunt blijven, maar het gaat toch weer fout. Het wordt opnieuw gebeten....een volgende ontmoeting kan je dier omtoveren tot een introverte RB en het al op de vlucht doen slaan bij het eerste blik op een hond.
Het originele '...nality' zal wel blijven bestaan. Na heropvoeding, geruststelling, scholing....geef het maar een naam, zal het uiterlijke gedrag van voor de ervaring weer terug kunnen komen, mits de schade niet te groot is.
Een mooi voorbeeld hiervan is het fretje Boris van Natascha.
Als je er op let Marjan, zijn de fretjes waar je een 'klik' mee hebt, misschien wel diertjes die in hetzelfde kader passen? Een kader dat bij jouw personality past....en dan heeft elke 'ferrenality' zijn of haar eigen karakter...
Interessant om hier over na te denken
Daar heb ik nooit zo bij nagedacht maar dat zou best eens zo kunnen zijn. Ik val bijv. op Sandy's omdat de karaktertjes daarvan erg dicht bij elkaar liggen vind ik.Karen schreef:Als je er op let Marjan, zijn de fretjes waar je een 'klik' mee hebt, misschien wel diertjes die in hetzelfde kader passen? Een kader dat bij jouw personality past....en dan heeft elke 'ferrenality' zijn of haar eigen karakter...
Maar er is ook nog wel iets van chemie nodig en of dat nou werkt door gevoel, geur of andere invloeden weet ik niet precies maar vaak val je al op een bepaald dier voordat je echt het karakter hebt kunnen herkennen.
Uitstraling? Ik ben op een foto van Sjeng gevallen vanwege een bepaalde blik.
Bij mensen weet je toch vaak ook al met een eerste indruk of iemand je aantrekt of dat je iemand *stom* vindt? Of dat je onderbuikgevoelens hebt van 'die vertrouw ik niet helemaal'. Ik denk ook dat het een stukje gevoel is wat je niet helemaal kan uitleggen. Bij dieren zal dat net zo zijn.
Bij mensen weet je toch vaak ook al met een eerste indruk of iemand je aantrekt of dat je iemand *stom* vindt? Of dat je onderbuikgevoelens hebt van 'die vertrouw ik niet helemaal'. Ik denk ook dat het een stukje gevoel is wat je niet helemaal kan uitleggen. Bij dieren zal dat net zo zijn.
En daar ben ik juist zo nieuwsgierig naar ergens. Het zal een deeltje uitstraling zijn maar volgens mij is er meer in het spel. Zo viel ik als een blok voor Max terwijl we echt geen fretten meer erbij zouden nemen en ik al helemaal niet val op mannetjesexemplaren. Toch had ik vanaf de eerste seconde door dat ik hem niet mocht laten schieten. Dus wat is dat dan, een bepaalde geur of een onzichtbare verbondenheid?Birgit schreef: Ik denk ook dat het een stukje gevoel is wat je niet helemaal kan uitleggen.
Misschien de beruchte 'klik' ?
Dat is nu juist hetgeen wat je niet kunt vastleggen in een chart . Voor katten is er overigens ook wat ontwikkeld wat ze in het asiel (soms) gebruiken:
Dit is wat meer gebaseerd op het maken van een goede match, maar ook hierbij worden dieren op basis van karaktereigenschappen in 'hokjes' ingedeeld en wordt er gekeken naar de match met de eigenaar. Ik ben zo benieuwd of we fretten ook kunnen indelen in 'hokjes'.
http://www.vlaardingen.dierenbeschermin ... tyourmatch" onclick="window.open(this.href);return false;MEET YOUR MATCH is een in Amerika ontwikkeld programma, dat ervoor zorgt dat je de asielkat vindt die past bij jouw levensstijl. De match op basis van dezelfde persoonlijkheid en interesses vormt een prima basis voor een langdurige vriendschap.
Hoe werkt het?
Elke kat die bij ons terechtkomt, ondergaat een aantal tests om te ontdekken hoe hij in elkaar steekt en waar hij zich thuis voelt. De test stelt vast welke persoonlijkheid het dier heeft en koppelt dat aan een kleur:
- Groene katten: slim en avontuurlijk
- Oranje katten: de beste vrienden die je kunt hebben
- Paarse katten: rustig, verlegen en zoeken genegenheid
Daarnaast wordt vastgesteld welke van de negen kattenpersoonlijkheden de kat heeft:
Spion - Als echte undercover blijf ik als een schaduw bij jou en je gezin in de buurt, zonder dat je het door hebt. Zodra iemand zich met mijn geheime onderzoek bemoeit, kan ik zomaar ineens in lucht opgaan. Bij mij zijn al je geheimen veilig en ik blijf altijd uit de problemen. Ben ik de juiste kat voor jouw zaak?
Stille liefde - Als het op relaties aankomt, kijk ik de kat uit de boom. Het duurt even voordat ik me helemaal geef: ik spring niet gelijk in je armen, als je begrijpt wat ik bedoel. Als je me de tijd geeft, dan zal ik je overladen met spinnen, kopjes en heel wat tijd op je schoot doorbrengen. Tot die tijd zie je me misschien niet zo vaak, al zal ik heel vaak aan je denken!
Aanbidder - Zoek jij vooral genegenheid in een relatie? Ik wel! Dus als je ook houdt van aaien, spinnen en pootjes die lekker op je schoot trappelen, dan denk ik dat we veel gemeen hebben. Ik zoek iemand die van rust houdt, om lekker veel tijd samen met mij door te brengen. Ben jij dat misschien?
Directeur - Wat heb ik weer een drukke dag voor de boeg! Eerst moet ik bij het raam kijken wat er allemaal gebeurd. Dan moet ik kijken of er nog kasten of laden open staan. En ik kan natuurlijk niet te laat zijn voor mijn slaapjes. Het lukt denk ik ook nog wel om wat tijd voor jou in te ruimen in mijn drukke schema. Zullen we afspreken bij het ontbijt en het diner?
Kameraad - Ben jij op zoek naar een maatje, maar wil je niet de hele dag op elkaars lip zitten? Dan zou jij het heel goed voor mij kunnen zijn! Ik houd van aandacht maar ik houd er ook van om lekker op mezelf te zijn. Ik heb een duidelijke eigen mening: ik ben geen ruziezoeker, maar laat me de kaas ook niet van het brood eten.
Assistent - Ik ben een rechterhand waarvan je op aan kunt. Werk jij op je computer? Ik druk de toetsen wel in. Lees jij de krant? Ik zit op de juiste pagina. Kijk jij TV? Ik zit op je schoot zodat je me kunt aaien. Ik help je graag bij alle karweitjes, maar ook om te relaxen als we weer klaar zijn. Hoe heb je het ooit zonder mij kunnen doen!
Aanvoerder - Ik ben een speler met inzicht, die weet hoe het spel gespeeld wordt. Ik ga rustig mijn eigen gang. Ik vind het niet erg om mezelf te vermaken, maar wat gezelschap aan de andere kant van de bank en een lekkere aai achter mijn oren maken toch wel mijn dag! Als je op zoek bent naar een waardevolle aanvulling in je team, denk dan aan mij!
Feestbeest - Ik ben een kat met een missie: feesten! Ik houd ervan om nieuwe dingen te verkennen en ontdekken. Ik vind het erg leuk om met jou te spelen, maar vermaak me ook prima in mijn eentje met bijvoorbeeld potloden, propjes of pinda’s. Als je op zoek bent naar lol en wat leven in de brouwerij, nodig mij dan maar uit!
Uitslover - Groots en meeslepend, zo zie ik het leven. Ik wil niet alleen altijd in het middelpunt van de belangstelling staan – ik wil ook overal voorop lopen. Ik ben een avonturier maar maak wel genoeg tijd vrij om mijn liefde voor jou te tonen. Op zoek naar een uitgesproken kat met karakter? Dat ben ik!
En het baasje dan?
Om erachter te komen welke kat het beste bij je past, vul je als toekomstig baasje een kort vragenlijstje in. Daaruit blijkt welke levensstijl je hebt, en wat je verwacht van een nieuw huisdier. De medewerkers van het asiel delen je aan de hand daarvan ook in in de kleurcategorie oranje, groen of paars in en kijken samen met jou welk type kat bij je past. Daarna kun je op zoek naar het dier dat je niet alleen qua uiterlijk aanspreekt, maar dat ook dezelfde kleur, dus dezelfde persoonlijkheid heeft en daarom goed bij je past.
Deze methode heeft in andere opvangcentra bewezen dat er minder dieren retour naar het asiel komen omdat er op basis van persoonlijkheden een match gemaakt wordt, in plaats van uitlsuitend het uiterlijk. Daarnaast is het ontzettend leuk dat we hierdoor meer te weten komen over de katten, en zeker ook de katten die gevonden zijn.
Meet your Match® Feline-ality™ is ontwikkeld door de ASPCA (American Society for the Prevention of Cruelty to Animals), in Nederland voor het eerst toegepast in het opvangcentrum Louterbloemen in Dordrecht in samenwerking met Miranda Geerlings / 4Cats en bij stichting Dierentehuis Nieuwe Waterweg geïntroduceerd door de Dierenbescherming.
Dit is wat meer gebaseerd op het maken van een goede match, maar ook hierbij worden dieren op basis van karaktereigenschappen in 'hokjes' ingedeeld en wordt er gekeken naar de match met de eigenaar. Ik ben zo benieuwd of we fretten ook kunnen indelen in 'hokjes'.
Ik ga zelf denk ik ook als eerste af op de uitstraling en de blik in de ogen. Ik kan een fretje op een foto al helemaal geweldig vinden, puur vanwege de manier waarop het de wereld in kijkt.
Dat kan overigens wel verschillen. Bij de Musketiers ben ik echt gevallen voor de hulpeloze blikken van die hummels bij Natas...gelijk, toen de kooi openging. Dat liet me niet meer los, zeker niet toen ik het hele verhaal erbij kreeg. Bij Jillz en Baldur ben ik eigenlijk gevallen voor hun lieve, maar ondeugende blik....en het contact dat ze met ons zochten. Bij Nix was het zijn echte stoute boeventronie die me heeft gepakt
Bij Chubbie is dat toch heel anders geweest. Het was Gideon's fret, maar hij had hulp nodig, omdat hij toch niet helemaal gezond was en hij liever wat meer levendigheid om zich heen had. Hij kwam dus beneden te staan en het was gewoon zo'n leuk en vrolijk hummeltje, die je zo om zijn pootje gewonden had met zijn malle sprongen en spelletjes.
Emotioneel heb je soms met bepaalde dieren een speciale klik. Dat heb ik vroeger gehad met een van mijn paarden en met Baldur. Het is alsof je op dezelfde golflengte zit met elkaar...je hoeft elkaar niets te vertellen. Je weet gewoon wat er in het diertje omgaat en voelt elkaar feilloos aan. Bij Baldur heb ik ook echt geleerd om op dit gevoel te vertrouwen. Ik heb zoveel getwijfeld met hem, omdat hij zo ziek was. Uiteindelijk heeft hij mij telkens weer 'verteld' wat ik moest doen en hoe ik het moest aanpakken. Alleen de laatste beslissing om hem te laten gaan, heb ik puur met mijn verstand gemaakt.....
Die van de katten kende ik nog niet. Is ook globaal heel goed gedaan denk ik
Dat kan overigens wel verschillen. Bij de Musketiers ben ik echt gevallen voor de hulpeloze blikken van die hummels bij Natas...gelijk, toen de kooi openging. Dat liet me niet meer los, zeker niet toen ik het hele verhaal erbij kreeg. Bij Jillz en Baldur ben ik eigenlijk gevallen voor hun lieve, maar ondeugende blik....en het contact dat ze met ons zochten. Bij Nix was het zijn echte stoute boeventronie die me heeft gepakt
Bij Chubbie is dat toch heel anders geweest. Het was Gideon's fret, maar hij had hulp nodig, omdat hij toch niet helemaal gezond was en hij liever wat meer levendigheid om zich heen had. Hij kwam dus beneden te staan en het was gewoon zo'n leuk en vrolijk hummeltje, die je zo om zijn pootje gewonden had met zijn malle sprongen en spelletjes.
Emotioneel heb je soms met bepaalde dieren een speciale klik. Dat heb ik vroeger gehad met een van mijn paarden en met Baldur. Het is alsof je op dezelfde golflengte zit met elkaar...je hoeft elkaar niets te vertellen. Je weet gewoon wat er in het diertje omgaat en voelt elkaar feilloos aan. Bij Baldur heb ik ook echt geleerd om op dit gevoel te vertrouwen. Ik heb zoveel getwijfeld met hem, omdat hij zo ziek was. Uiteindelijk heeft hij mij telkens weer 'verteld' wat ik moest doen en hoe ik het moest aanpakken. Alleen de laatste beslissing om hem te laten gaan, heb ik puur met mijn verstand gemaakt.....
Die van de katten kende ik nog niet. Is ook globaal heel goed gedaan denk ik
De kat heb ik er even bij gezocht, omdat katten qua karakter het meest lijken op fretten van alle huisdieren waar redelijk wat over bekend is op gebied van gedrag. Allereerst omdat het roofdieren zijn en daarbij omdat het bij de kat niet echt duidelijk is of ze sociaal zijn of niet. Al is een kat van nature wel socialer dan een fret (dominante exemplaren leven vaak alleen en de wat suffere exemplaren nog weleens in groepjes, mits er voldoende voedsel is).
Ja daar heb je wel gelijk in. Ook bij de wat suffere exemplaren die verplicht in groepjes leven in een huishouden bijvoorbeeld, zie je regelmatig de problemen van een onderliggende strijd, zoals je die bij veel fretten in een groep tegenkomt. Het escaleert alleen minder snel, omdat de meeste katten toch wel naar buiten mogen, zodat ze ieder hun eigen weg kunnen gaan en katten zijn minder stress gevoelig dat fretten. In ieder geval worden ze er minder snel ziek van
Grappig, ik vind fretten juist helemaal niet lijken op katten. Ik heb echt helemaal niets met katten maar werkelijk alles met fretten. Mijn ervaring is ook dat je veel meer een hechte band opbouwt met fretten dan met een kat. Ik vind ze dan weer meer te vergelijken met een hond. Fretten voelen, net als honden dat doen, feilloos je stemming aan en lijken soms gedachten te kunnen lezen. Dingen die ik zelf alleen maar bij honden heb ervaren.
De enige vergelijking met een kat die ik zie is dat ze in de regel solitair zijn ten opzichte van soortgenoten.
En ik weet niet of je een fret in een bepaald hokje zou moeten willen indelen. Ik vind eigenlijk elke fret wel leuk, met de een heb je wat meer dan met de ander, maar in al die jaren dat wij fretten hebben is er nog nooit eentje geweest die ik liever niet had gewild.
De enige vergelijking met een kat die ik zie is dat ze in de regel solitair zijn ten opzichte van soortgenoten.
En ik weet niet of je een fret in een bepaald hokje zou moeten willen indelen. Ik vind eigenlijk elke fret wel leuk, met de een heb je wat meer dan met de ander, maar in al die jaren dat wij fretten hebben is er nog nooit eentje geweest die ik liever niet had gewild.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal nog geen fret tegen gekomen ben die ik echt niet leuk vind
Met katten kun je wel degelijk dezelfde emotionele band hebben Marjan. Misschien dat jij niet zo veel met katten hebt, waardoor dit niet gebeurd is. Net zoals fretten heb je katten die erg solitair zijn en liever hun eigen gang gaan en je hebt hele aanhankelijke, die als een hondje achter je aan lopen, apporteren en wel degelijk zichtbaar jouw stemmingen haarfijn aanvoelen. Een kat 'lees' je anders dan een hond, maar ze vertellen ook een heleboel door hun lichaamstaal. Een hond wil in de regel er heel graag bij horen en zal alles doen om jou zo te plezieren, dat dat ook gebeurd. Enkele rassen daargelaten . Bij een kat zal dat vaak niet zo duidelijk zijn, maar ze doen het wel.
Met katten kun je wel degelijk dezelfde emotionele band hebben Marjan. Misschien dat jij niet zo veel met katten hebt, waardoor dit niet gebeurd is. Net zoals fretten heb je katten die erg solitair zijn en liever hun eigen gang gaan en je hebt hele aanhankelijke, die als een hondje achter je aan lopen, apporteren en wel degelijk zichtbaar jouw stemmingen haarfijn aanvoelen. Een kat 'lees' je anders dan een hond, maar ze vertellen ook een heleboel door hun lichaamstaal. Een hond wil in de regel er heel graag bij horen en zal alles doen om jou zo te plezieren, dat dat ook gebeurd. Enkele rassen daargelaten . Bij een kat zal dat vaak niet zo duidelijk zijn, maar ze doen het wel.
interessant allemaal
ik vind trouwens het gedrag van de fret ook merendeel op de kat lijken.. puur qua spel, het 'stoute' onderdeel, dus dingen ergens rustig vanaf gooien en dat soort aanverwanten
ik vind trouwens het gedrag van de fret ook merendeel op de kat lijken.. puur qua spel, het 'stoute' onderdeel, dus dingen ergens rustig vanaf gooien en dat soort aanverwanten
Interessant dit ! Ik moet er een keer even goed voor gaan zitten om het door te nemen.
Het is niet zozeer de bedoeling een discussie te starten of kat/fret op elkaar lijken, want dat is iets persoonlijks. De reden dat ik de kat noem, is omdat het (ook) roofdieren zijn (net als de fret), terwijl paarden bijvoorbeeld vluchtdieren zijn. Daarnaast jaagt een kat ook alleen (net als een fret), terwijl honden groepsdieren zijn en ook een rangorde kennen etc.
Als je kijkt naar de persoonlijkheden en karaktereigenschappen van katten, zullen er dus meer overeenkomsten zijn (op bepaalde vlakken) dan bij paarden. Al zijn er zeker ook overeenkomsten met honden. Zo vind ik katten vaak erg opdringerig en in "ik" denken, terwijl honden en fretten wat opener en 'blijer' zijn op hun manier.
Maar nogmaals, de reden dat ik kat, hond, paard en mens noem, is omdat er simpelweg niks is op het gebied van fretten. En de voorbeelden bij andere dieren geven gewoon te denken
Als je kijkt naar de persoonlijkheden en karaktereigenschappen van katten, zullen er dus meer overeenkomsten zijn (op bepaalde vlakken) dan bij paarden. Al zijn er zeker ook overeenkomsten met honden. Zo vind ik katten vaak erg opdringerig en in "ik" denken, terwijl honden en fretten wat opener en 'blijer' zijn op hun manier.
Maar nogmaals, de reden dat ik kat, hond, paard en mens noem, is omdat er simpelweg niks is op het gebied van fretten. En de voorbeelden bij andere dieren geven gewoon te denken
Fretten zijn ook niet met andere dieren te vergelijken natuurlijk, ze zijn uniek.
Maar ik zie er voor jou wel een schone taak in weg gelegd om dit voor de fret uit te werken Birgit.
Maar ik zie er voor jou wel een schone taak in weg gelegd om dit voor de fret uit te werken Birgit.