Bij Parelli worden er vier 'horsenalities' onderscheiden (zie de afbeelding). Zij maken dat onderscheid, omdat het ene paard handelt uit angst en de ander bijt bijvoorbeeld vanuit dominantie. Hun gedachte is dat als je het paard behandelt naar zijn eigen 'horsenality' dat het paard er ook beter op reageert. Een angstig paard moet je gerust stellen, een dominant paard moet je op zijn plek zetten etc. Dat even in het kort.

Ook bij mensen wordt overigens dit onderscheid gemaakt:

Nu herken ik bij fretten eigenlijk ook wel de 'left brains' en de 'right brains'. Left brains zijn dan de fretten die ongegeneerd ondersteboven liggen te slapen, nergens echt bang voor zijn en een hond eerder in de tenen bijten bijvoorbeeld dan dat ze op hun hoeve zijn.

De echte right-brains zijn de frunzingen. Die dieren staan dichterbij de natuur en reageren eerder vanuit instinct. Dat zijn vaker de angstbijtertjes die op een andere manier (geduld en rust) aangepakt moeten worden.

Daarnaast maakt Parelli nog onderscheid tussen introvert en extrovert, bij de 'personalities chart' wordt het verschil gemaakt tussen stabiel en emotioneel. Uiteindelijk heb je dan dus vier verschillende persoonlijkheden waarbij het best kan zijn dat bijvoorbeeld de leftbrain beter reageert op andere fretten, juist omdat dat een fret is die zeker is van zijn zaak en daarom een andere fret niet zo snel als bedreiging ziet. Rightbrains reageren instinctiever.
Nu is dit een theorie die ik aan het overdenken was, ondersteund door Parelli en hetgeen ik uit de praktijk herken van de fretten. Ik vroeg me af in hoeverre jullie zoiets ook herkennen en ook of het zinvol zou kunnen zijn dit verder uit te zoeken, omdat elke fret ergens toch weer wat anders is en ook op een andere manier behandeld zou moeten worden.