Eén of meerdere fretten?

Voor alle overige zaken zoals opvoeding, zindelijk of niet, speeltijd, is mijn fret gelukkig, de band tussen mens en fret, castratie of implantaat, euthanasie
Plaats reactie
Nantastic
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2015 00:39
Aantal fretten: 0
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Eén of meerdere fretten?

Bericht door Nantastic »

Dank je wel Minka :)

Ik heb in ieder geval een frettery gevonden die me heel erg aanspreekt, ook een erg fijn mailcontact gehad dus die eerste stap is in ieder geval al gezet. Ik heb me ook aangemeld voor een fretje voor volgend jaar. Nu hebben we lekker nog een jaartje om alles goed voor te bereiden en om ook nog eens tussendoor een bezoekje aan de frettery te brengen.

Heb informatie ingewonnen over 1 of 2 fretjes en wat nu beter voor het diertje zelf is, want dat is uiteraard het belangrijkste. En ik ben tot de conclusie gekomen dat het net als bij andere dieren en zelfs als bij mensen *haha* verschillend is. De ene fret is heel erg graag alleen en de andere fret heeft juist behoefte aan een soortgenootje. Ik heb dus bij de frettery ook aangegeven dat we graag een rammetje zouden willen (al is de klik uiteraard nog altijd het belangrijkste) en als in de weken bij de frettery blijkt dat hij dan heel erg close is met een nestgenootje of soortgenootje we er ook voor open staan er twee te nemen. Dus eigenlijk mag het fretje gewoon zelf geen beslissen ;) We hebben nog ruim de tijd alles goed voor te bereiden en willen zelf ook een mooi verblijf of verblijven gaan maken en gaan ook een hele speelkamer inrichten en dus kunnen we er ook rekening mee houden dat er misschien twee fretjes komen en dus bij het maken van een verblijf er al voor zorgen dat we er twee losse verblijven van kunnen creëren indien mogelijk zodat de fretjes apart kunnen slapen maar wel samen buiten het verblijf kunnen spelen. We laten de optie voor twee dus vooral afhangen aan toekomstig fretje zelf en aan de kennis van de frettery die ook goed gedrag en karakter kunnen inschatten.

En nu lekker topics en sites doorzoeken over het creëren van mooie frettenverblijven :D
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Nantastic

Bericht door Mette »

Ik zou het niet van close met een nestgenootje gaan laten afhangen om zo eerlijk te mogen zijn. Dat is geen handig advies. Pups die in het nest erg close zijn kunnen dat tussen 7-9 weken ineens helemaal niet meer zijn, en zo wel komt er altijd nog een flinke puberteit langs die ze sowieso uit elkaar gaat drijven. Meerdere fretten moet je echt voor jezelf nemen als je overtuigd bent van je frettenverslaving. Als dat geen must voor je is, raad ik je echt aan bij 1 te blijven. Ook een pup die close was met een ander wordt snel genoeg solitair en zal niets verschillen van een pup die niet bijzonder close was met 1 bepaalde broer of zus in het nest.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Nantastic

Bericht door Kick »

Eens; hou het bij eentje. Een fret is wat dat betreft niet als een mens; wij zijn niet solitair maar een fret wel ;)
Nantastic
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2015 00:39
Aantal fretten: 0
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: Nantastic

Bericht door Nantastic »

Ik heb in ieder geval nog eventjes en sowieso eerst volgend jaar ook kijken of de natuur mee gaat werken en er pupjes geboren worden ;)

Naar wat ik gelezen en gehoord heb is dat als fretjes het goed kunnen vinden en je ze aparte verblijven geeft ze het juist leuk vinden om ook met elkaar te kunnen spelen. Ze worden sowieso geholpen of een implantaat. Ik zie hier ook erg veel gezamenlijke fretjes. Hoe komt het dat bij de fretjes dan zoveel verschillende informatie online staat? Hangt dat dan echt zo sterk af van persoonlijke mening? Ik ben dat niet zo gewend maar ik ben ook nog niet echt thuis in de frettenwereld maar het valt me wel op dat informatie online echt enorm uiteen loopt, lees je hier en daar dat twee wel kan maar niet samen in een hok laten, dus alleen voor buiten het hok om te spelen etc. Lees je ergens anders weer dat je dit beter niet kan doen. Maar dan zie je alsnog wel heel veel mensen met meerdere fretjes. Ook heb ik bij veel frettery's op de site gezien bij de pups dat er heel veel samen verhuisde.

Ik ga het in ieder geval wel zien, eentje of twee, de mogelijkheid kan hier alle twee en ik ga tegen die tijd mijn gevoel wel laten spreken als ik een pupje uit ga kiezen , tot nu toe is dat vertrouwen op mijn gevoel altijd wel goed gegaan dus daar hoop ik dan nu ook maar op :mrgreen: En nog genoeg tijd om nog meer ervaringen op te doen en te kijken hoe het bij een frettery zelf is.

En uiteraard neem je een dier voor jezelf, maar dat lijkt me heel logisch eigenlijk ;) Maar ik bedoel er mee dat ik twee leuk vind en eentje ook en dat het niet alleen leuk is maar we de mogelijkheid ook er voor hebben.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Nantastic

Bericht door Mette »

Dat er meerdere pups naar één huis vertrekken wil nog niet zeggen dat ze samen gehuisvest worden. En dat er veel te vinden zijn nog in de frettenwereld die wel samen zitten is omdat dit vroeger wel de gewoonte was. Het idee is nog relatief jong (zo'n 3 jaar) maar wel zeer belangrijk en al bewezen in die korte tussenpoos. Plus omdat het idee nog relatief jong is, zijn er een hoop mensen die nog in de oude theorie blijven hangen of van mening zijn dat hun fretten écht wel samen horen. Ik kan je er een A4 over voltypen waarom bepaalde mensen denken dat dit wel zo hoort, soms ook handiger is, soms ook niet, etc. Maar er staat wel als een paal boven water dat als je opnieuw begint 1 beter is, en dat als je er meerdere wilt je ze absoluut apart moet huisvesten.

Samen loslopen is inderdaad leuk, maar niet in de puberteit. Er komt een moment dat ze sowieso even apart moeten spelen. En veel aan elkaar hebben is ook relatief... Een fret alleen bouw je een veel sterkere band mee op en is gelukkiger op zichzelf. Het scheelt je ook een hoop kopzorgen. Maar: het is wel te doen als je echt verslaafd aan fretten bent dus en er gewoon erg graag meerdere wilt. Maar ook de ervaren eigenaren die opnieuw beginnen, huisvesten ze gewoon apart (in de meeste en slimme gevallen dan).

Wat ik je vooral wil meegeven is: beslis vooraf wat je precies wilt, want het is een keuze voor 10 jaar. Denk jij dat je na een jaar het saai vindt en meer fretten wilt? Dan ben je te laat, want dan is je fret al solitair. En wil je na 1 jaar nog een 3e fret omdat je er al twee had: dan maakt het veel uit welke geslachten je precies kiest. Ik kan je een hele trechter voorleggen met welke keuze wanneer handig is. Echter kan niemand voor jou kiezen wat dat is. Ik kan wel een gok wagen, maar ik weet nog niet genoeg over jullie en iemand zien/even de energie aanvoelen is ook niet verkeerd. Dat is ook de reden waarom de betere frettery's een intakegesprek houden, al is de één de ander natuurlijk niet dus ik zou zeker bij minimaal 2 of zelfs 3 of 4 een kijkje nemen als je tot 2016 de tijd neemt.

Wat betreft de keuze tussen één fret of meerdere:
http://www.fretteninformatie.nl/aanscha ... ofmeerdere" onclick="window.open(this.href);return false;
Nantastic
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2015 00:39
Aantal fretten: 0
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: Nantastic

Bericht door Nantastic »

Dank je wel Mette :D

Zoals ik al schreef, als er twee komen worden ze sowieso los van elkaar gehouden in een verblijf, dus niet bij elkaar in 1 verblijf, ik had gelezen en gehoord dat sowieso een vereiste is als je er twee hebt. Maar dat is dus geen probleem en had ik al rekening mee gehouden. Wat ik schreef is iets wat sowieso al vaststaat, dat is dat als er eentje komt er geen tweede bij komt, fretjes koppelen met tussenpozen is niet mijn bedoeling en gaat ook niet gebeuren. Ook is bij de frettery aangegeven dat ik 1 rammetje wil, als bij kiezen blijkt dat deze een erg leuke band heeft met een ander fretje is er de mogelijkheid om er twee te nemen. Ik sta er dus voor open maar eentje is de eerste keuze. Maar ik kies sowieso op klik, ik wil een lief fretje en ik kies de diertjes altijd op mijn gevoel, als blijkt dat ik er eentje kies die heel close is met een soortgenootje zou ik het leuk vinden om die bij elkaar te laten (niet in 1 verblijf). Als het er twee worden gaan ze sowieso apart van elkaar ook aandacht van mij krijgen, dus niet alleen maar samen spelen maar ook gewoon alleen met mij tijd doorbrengen. Er komt een grote speelkamer alleen voor de fret(jes) daar komt ook een lekkere sofa in en allemaal speelgelegenheden, dus echt een frettenkamer. Ook voor onszelf zodat de fret(jes) met ons samen kunnen zijn zonder dat de hondjes of katten ook aandacht opeisen :mrgreen: Daarbij komt er beneden een groot verblijf met diverse slaapmogelijkheden maar willen we ook nog iets creëren in de aanbouw die we gaan maken in de tuin. Dus de fret(jes) gaan ook leuke afwisseling en uitdagingen krijgen. Dit vooral omdat ik zelf het erg leuk vind om met de fret(jes) bezig te zijn en ik het belangrijk vind dat ze krijgen wat ze verdienen naast de nodige rust die ze uiteraard erg nodig hebben.

3 of 4 gaan het er echt niet worden, het is 1 of 2 (en dan omdat fretjes de klik hebben en ik de klik heb met hun) en daar blijft het dan ook bij.

Meerdere frettery's bezoeken kan, maar is voor mij geen vereiste, ik heb zelf wel ervaring met fokkers van honden en katten en heb al een hoop gezien en geleerd in mijn leven dus ik denk dat ik voor mezelf redelijk kan inschatten wat wel of niet betrouwbaar is en wat wel of niet een goede omgeving is om een diertje vandaan te halen. Ik ben zelf altijd van als ik een goed gevoel heb dan blijf ik daar graag bij en bij deze frettery zit dat gevoel sowieso ook wel goed, heb ook kunnen volgen hoe de pups er opgroeide dit jaar en hoe ze verhuisde en hoe begaan de fokster er mee was en hoe tevreden de nieuwe eigenaren zijn. Wat ik belangrijk vind is dat de dieren in een goede hygiënische ruimte worden gehouden, gezond zijn en gezondheid en karakter ook bovenaan staat bij de fokster, dat is in dit geval gelukkig zo. Ook vind ik het belangrijk dat een fokker de tijd neemt voor nieuwe eigenaren en ze bijstaat, ik heb in het mailcontact gezien dat dit ook zo is en de fokster goed meedenkt en inderdaad ook erg kijkt naar of mensen beginners zijn of ervaren , de pups worden dus niet zomaar aan de eerste de beste verkocht en de fokster is ook duidelijk in welke fret het beste in een bepaalde situatie zou passen. Deze dingen spreken mij erg aan. Er zullen zeker bezoekjes volgen aan deze frettery, en ik kies er dan liever voor om meerdere bezoekjes te doen bij de frettery naar mijn keuze dan dat ik deze zou verdelen over diverse frettery's. Als bij een eerste bezoekje mijn gevoel niet goed is dan ga ik uiteraard verder kijken naar andere frettery's :ferret:

Ik heb wel gelezen dat meningen erg uiteen lopen, er ook veel tegenstanders blijken te zijn voor het kopen bij een frettery, er erg uitgesproken meningen zijn over de "specials" en het fokkern met "specials" . Ik dacht dat ik het landje van de maine coons al aardig geleerd heb dat er veel diversiteit in meningen is, maar wat ik de laatste tijd over fretjes heb gelezen spant toch wel de kroon haha.

Laat er in ieder geval geen misverstand over bestaan dat ik zomaar iets zal doen, want daar ben ik de persoon niet naar, 1 fretje is nog steeds de grootste mogelijkheid en de tweede mogelijkheid is er 2 in aparte verblijven maar wel met mogelijkheid tot samen spelen.

Ik ben in ieder geval wel blij dat ik lekker de tijd heb om alles goed voor te bereiden, ik kwam al erg veel verhalen tegen van mensen die eigenlijk onbezonnen een fretje hadden genomen en wat dan weer enorm tegen viel of niet goed ging. Dat is wel erg jammer om te lezen, zelf ben ik wel iemand dat als ik ergens voor kies ik er ook voor de volle 100% voor ga en pas iets in huis haal als alles perfect in orde is en ik zo goed als alles in me op heb genomen over wat allemaal het beste ;)
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Eén of meerdere fretten?

Bericht door Marjan »

Misschien is het wel interessant voor je om in oktober naar de Frettendag te komen die door stichting Fret & Welzijn in samenwerking met de Frettenvraagbaak voor de tweede maal wordt georganiseerd.
Op deze dag zal Hanneke Roest van de Frettenkliniek, de enige arts in Nederland die al bijna 15 jaar uitsluitend fretten behandelt, een lezing geven over "De solitaire fret". Dan kun je in ieder geval misschien wat makkelijker een eigen mening vormen hierover. :)

Overigens zal ook Karen, van ons Frettenvraagbaakteam, een lezing geven over "De fret - wat heb ik in huis gehaald" wat zeker de moeite waard is voor beginnende fretten eigenaren. :D
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Eén of meerdere fretten?

Bericht door Mette »

Klinkt allemaal zeer goed! :juich:

En ik heb minimaal verstand van katten (zeker weinig van raskatten), wel van fretten. Ik heb met specials en met standaardjes gefokt en kan je een boekje open doen over beide. Er is, volgens mij zeer anders dan bij Maine Coons, een héle duidelijke reden waarom er verschil tussen zit. Angora fretten geven bijvoorbeeld geen of slechte melk, met witfactor fretten zijn zeer veel doofheidsproblemen (wat voornamelijk voor henzelf extreme stress en gezondheidsproblemen oplevert, maar ook worden deze gewoonweg kleiner geboren dan wildkleuren in datzelfde nest), er zijn doorgaans veel bevallings- en nestproblemen bij specials. Het is ook werkelijk een paar jaar van trammelant waarna ik daarmee gestopt ben. Ieder jaar was het "welke ellende gaan we dit jaar weer beleven". En ik zie het nog steeds om me heen. En ieder jaar zijn er wel weer een hoop smoesjes "oh het kwam dit jaar hierdoor" en "ja iedereen heeft er dit jaar last van, vreemd hè?". Ja heel vreemd, maar ik heb er geen last meer van ;).

En als eigenaar die daar wat afhaalt hoor of zie je deze problemen veelal niet, of zo wel doet het dus soms overkomen alsof dat heel normaal is. Daarnaast valt het verschil tussen een dove of horende fret valt je als beginner niet eens op ook waarschijnlijk.
Tja... ieder mag voor zich kiezen of ze het voor een kleurtje over hebben of niet. Ik weet hoeveel pups er zijn overleden om dat ene leuke kleurtje te krijgen, of hoeveel moertjes bevallingsproblemen hadden. En het wil niet zeggen dat er wordt gestopt met zo'n lijn, want ja, het lag immers aan .... Maar nogmaals, het zal mij niet uitmaken wie wat kiest en ik ben ook zeker niet tegen specials, maar vind het wel belangrijk dat iemand weet waar hij/zij voor kiest. Ook de standaardjes zijn niet altijd vetpot en het ligt er precies aan hoe en waar je begint. Zo te horen weet je al vrij goed te beoordelen hoe je dat moet doen :).

Maar, volgens mij zijn dit toch hele andere zaken dan Maine Coons in ieder geval en zijn dat toch vrij gezonde katten :).
Nantastic
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2015 00:39
Aantal fretten: 0
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: Eén of meerdere fretten?

Bericht door Nantastic »

Was dat maar waar dat Maine Coons vrij gezonde katten waren, jammer genoeg zit er veel gespuis tussen de maine coon fokkers en komen er ook afwijkingen voor, waarvan de hart het meest voorkomende wel is. Jammer genoeg ook fokkers die gewoon fokken met ouders waarvan ze weten dat deze hartafwijkingen in de lijnen voorkomt, zoals je zegt dan ook daar de smoesjes die volop aanwezig zijn ;)

Geen enkel dier is gelijk, uiteraard, maar mensen zijn mensen en daar hebben we goede van en ook hele slechte. Zo dus ook met fokkers, of het nu om frettenfokkers gaat, hondenfokkers, kattenfokkers, rattenfokkers etc.. Overal zit "rotzooi" tussen waar mensen beter weg kunnen blijven.

Ook bij de maine coons heb je de discussies zoals bij de fretten, in dit geval dan om de angorafretten en specials en de nadelen, maar zo ook bij de maine coons (zoals fokkers die groot fokken waar andere fokkers dan weer bezwaren op hebben) zijn er voorbeelden van te benoemen.

Over wat het beste is kunnen we altijd veel lezen en opzoeken, gelukkig .. Maar over wat nu goede mensen zijn, dat is iets waar we zelf met vallen en opstaan achter moeten komen. Fretjes zijn inderdaad niet te vergelijken met maine coons of honden, daarom dat ik niet op dagen dat ik mijn pet goed staat er een paar ga ga halen in de winkel... Dat is uiteraard een beetje cynisch bedoeld ;) Maar wel realiteit van wat er veel gebeurd, mensen zien iets, willen het ook en een dag later hebben ze het en een week later komen de problemen en de bergen vragen.. Dat wil ik dus voorkomen maar ben er eerlijk in dat alle uiteenlopende meningen informatie inwinnen niet altijd gemakkelijk maken ;) En dat bedoel ik dan een beetje met het vertrouwen op mijn eigen gevoel en mensenkennis.

Ik ben sowieso altijd van mening (ook bij honden en katten) dat bewust gefokte rasdieren altijd zwakker zijn, al zullen alle fokkers dat snel weg wuiven en zeggen dat het juist sterkere dieren zijn omdat je gezondheid in de stambomen terug kan zien etc. Maar toch ben ik van mening dat het geen wat het dichtst bij de natuur blijft ook het sterkste is. Dit zal dus bij fretten zeker niet anders zijn. Dat we daarin allemaal wensen hebben over wat we mooi vinden en minder mooi, dat mag natuurlijk, maar ik vind inderdaad wel dat we gezondheid nooit uit het oog moeten verliezen. Ik heb zeker bepaalde kleuren die ik mooi vind bij een fret, maar daar is Sandy er ook eentje van en daarvoor zou ik dus niet speciaal voor naar een special frettery hoeven te gaan. Vachtlengte heb ik ook geen voorkeuren voor, angora zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Semi of halfangora zou ik niet uitsluiten, net als gewoon de standaard vacht. Ik vind het belangrijker dat ze in een goede omgeving opgroeien en er veel werk gestoken is in gezondheid en karakter en ik ook kan kiezen uit een combinatie van ouders waarvan ik kan kijken naar het karakter van deze dieren.

Maar dat is inderdaad eigenlijk ook weer offtopic omdat het wat afwijkt van 1 of 2 fretjes haha!

Maar ik neem de meningen van anderen zeker mee in de keuzes die ik maak en het is niet dat ik blind in de rondte ren om te krijgen wat ik zou willen ;)
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Eén of meerdere fretten?

Bericht door Mette »

Ja grotendeels heb je gelijk, maar ik wil je toch waarschuwen dat fretten echt hele andere diertjes zijn. Uiteraard is dicht bij de natuur een voordeel, maar ook dat heeft nadelen en risico's. Volgens mij zijn er geen mensen die wolven in een hond mengen of wilde katten bij de huiskat bijv. :mrgreen: . Dicht bij de natuur is niet altijd leuk :fluit: , dan kom je er vanzelf ín terecht.

Verder denk ik dat je er prima uit komt zo wat betreft dat topic!

En qua één of meerdere heb je al mijn info plus infolink al ;).
Nantastic
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 jul 2015 00:39
Aantal fretten: 0
Locatie: Casa di Coontastic
Contacteer:

Re: Eén of meerdere fretten?

Bericht door Nantastic »

Maar het is niet dat ik fretten in geheel niet ken natuurlijk.. Via de opvang heb ik er geregeld mee te maken gehad en ook in mijn omgeving. En mijn partner zelf ook.. Ik heb ze alleen zelf nog nooit in huis gehouden :)

Maar ik hoop toch wel dat ik over kon als iemand die verantwoordelijk en weloverwogen een fret in huis neemt. En ik denk dat iedereen met fretten ooit voor het eerst is begonnen :)
Plaats reactie