Was dat maar waar dat Maine Coons vrij gezonde katten waren, jammer genoeg zit er veel gespuis tussen de maine coon fokkers en komen er ook afwijkingen voor, waarvan de hart het meest voorkomende wel is. Jammer genoeg ook fokkers die gewoon fokken met ouders waarvan ze weten dat deze hartafwijkingen in de lijnen voorkomt, zoals je zegt dan ook daar de smoesjes die volop aanwezig zijn
Geen enkel dier is gelijk, uiteraard, maar mensen zijn mensen en daar hebben we goede van en ook hele slechte. Zo dus ook met fokkers, of het nu om frettenfokkers gaat, hondenfokkers, kattenfokkers, rattenfokkers etc.. Overal zit "rotzooi" tussen waar mensen beter weg kunnen blijven.
Ook bij de maine coons heb je de discussies zoals bij de fretten, in dit geval dan om de angorafretten en specials en de nadelen, maar zo ook bij de maine coons (zoals fokkers die groot fokken waar andere fokkers dan weer bezwaren op hebben) zijn er voorbeelden van te benoemen.
Over wat het beste is kunnen we altijd veel lezen en opzoeken, gelukkig .. Maar over wat nu goede mensen zijn, dat is iets waar we zelf met vallen en opstaan achter moeten komen. Fretjes zijn inderdaad niet te vergelijken met maine coons of honden, daarom dat ik niet op dagen dat ik mijn pet goed staat er een paar ga ga halen in de winkel... Dat is uiteraard een beetje cynisch bedoeld

Maar wel realiteit van wat er veel gebeurd, mensen zien iets, willen het ook en een dag later hebben ze het en een week later komen de problemen en de bergen vragen.. Dat wil ik dus voorkomen maar ben er eerlijk in dat alle uiteenlopende meningen informatie inwinnen niet altijd gemakkelijk maken

En dat bedoel ik dan een beetje met het vertrouwen op mijn eigen gevoel en mensenkennis.
Ik ben sowieso altijd van mening (ook bij honden en katten) dat bewust gefokte rasdieren altijd zwakker zijn, al zullen alle fokkers dat snel weg wuiven en zeggen dat het juist sterkere dieren zijn omdat je gezondheid in de stambomen terug kan zien etc. Maar toch ben ik van mening dat het geen wat het dichtst bij de natuur blijft ook het sterkste is. Dit zal dus bij fretten zeker niet anders zijn. Dat we daarin allemaal wensen hebben over wat we mooi vinden en minder mooi, dat mag natuurlijk, maar ik vind inderdaad wel dat we gezondheid nooit uit het oog moeten verliezen. Ik heb zeker bepaalde kleuren die ik mooi vind bij een fret, maar daar is Sandy er ook eentje van en daarvoor zou ik dus niet speciaal voor naar een special frettery hoeven te gaan. Vachtlengte heb ik ook geen voorkeuren voor, angora zou ik persoonlijk niet voor kiezen. Semi of halfangora zou ik niet uitsluiten, net als gewoon de standaard vacht. Ik vind het belangrijker dat ze in een goede omgeving opgroeien en er veel werk gestoken is in gezondheid en karakter en ik ook kan kiezen uit een combinatie van ouders waarvan ik kan kijken naar het karakter van deze dieren.
Maar dat is inderdaad eigenlijk ook weer offtopic omdat het wat afwijkt van 1 of 2 fretjes haha!
Maar ik neem de meningen van anderen zeker mee in de keuzes die ik maak en het is niet dat ik blind in de rondte ren om te krijgen wat ik zou willen