Ferrenatilies?

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Ferrenatilies?

Bericht door Kick »

Leuk symposium onderwerp ;)
Birgit
Aantal fretten: 0

Bericht door Birgit »

Pfff ik heb voor het symposium al een onderwerp waar ik nog vreselijk hard mee aan de slag moet om uit te werken :-(
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Gooi het op het forum, wie weet kunnen we helpen :juich:
Birgit

Bericht door Birgit »

Komt nog, al hebben de meeste van jullie eigenlijk te oude fretten (*sorry* :oops: ). Ik zoek (straks) eigenaren met fretten t/m 4 jaar :-). Het is voor het 'onderdeel' verrijking op het symposium. Bij oudere fretten loop je het 'risico' dat ze anders reageren, omdat ze mogelijk iets onder de leden hebben. Daarmee worden de oudjes uitgesloten van praktijkonderdeel A (= intensievere deel), maar dat betekent niet meteen dat ze helemaal uitgesloten zijn :-). Al heb ik liever geen fretten erbij die onder intensieve medische behandeling zijn, omdat die niet altijd representatief zijn.

Ik doe alleen nog even vaag, omdat ik het nog goed wil uitwerken. Anders wekt het alleen vragen op (doet het nu ook, maar het is zo vaag dat er niet zoveel te vragen valt nog ;))
Marjan

Bericht door Marjan »

Is het de bedoeling dan dat mensen hun fretten meenemen? :shock:
Karen

Bericht door Karen »

Dan mag ik meedoen :juich: :juich: ...ik heb nog jonkies :mrgreen:
Birgit

Bericht door Birgit »

Nee, de fretten mogen thuis blijven :-). Het gaat om gegevens verzamelen van de eigenaren bij hun eigen fretten.

Off topic: ook naar het symposium overigens, tenzij er een goede reden is om een fret mee te nemen. Sjeng zal mogelijk mee gaan als demonstratiefret, maar dat moeten we nog uitzoeken. Demonstratiefret als bijv. Hanneke wil laten zien hoe je een fret hanteert.

En Karen, die van jou zijn inderdaad prima geschikt!
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh ik schrok al, ben nooit zo'n voorstander van fretten meenemen naar zo'n dag. :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Oh, Gool valt ook nog in de categorie jonkie met zijn 2,5 jaar !! ;)
Laat maar weten Birgit als ik ( lees Goliath ) bij iets kan helpen. :D
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Puk en Jip zijn 3 jaar en 11 maanden. Jip valt af, maar Puk nog net niet.

Ik herken in de katten trouwens minder dan in de Left en right brain-schema's. Ik heb 1 sloerie, knuffelt met alles en iedereen, zit uren voor het raam te kijken of er nog mensen langskomen om dan tegen het raam aan te gaan schurken en te purren dat ze ze zo lief vind (ik heb ook serieus altijd vieze ramen, Plien maakt ze vies vanbinnen, de mensen op straat aaien het raam en zo wordt dat ook van buiten vies.) Eén kat die verlegen is en niet van drukte houdt, maar wel van spelen, heel veel spelen, en van andere katten, liefst ook zoveel mogelijk, en hij is vanaf het eerste moment dat hij me zag verliefd op mij (dat was makkelijk uitzoeken in het nest). En Jet is een kattenkat, zij negeert mensen, of soms als er bezoek is, loopt ze expres langs om te laten zien dat ze ze heus wel negeert, Jet is wat lichtgeraakt, ze is chagrijnig als dingen anders gaan dan zij had bedacht (als ik bijvoorbeeld een uur langer werk, of als het regent als zij buiten wil spelen, of als Jip ziek is), maar als ze in een goed humeur is, kunnen we heel lekker knuffelen.

De sloerie zit nu trouwens naast Jip, hem in de gaten te houden. Opmerkelijk, want zij moet normaal gesproken echt niets van fretten hebben. Gisteren lagen ze ook al samen op schoot. Misschien heeft ze moedergevoelens voor hem ofzo (die heeft ze af en toe wel voor opgerolde sokken en panties, daar gaat ze dan mee rondlopen en naar kirren).
fem fatale

Bericht door fem fatale »

Overigens ben ik het wel met Marjan eens dat fretten qua band meer op honden lijken.

Ik heb echt een goede band met mijn katten, en ze zijn ongelukkig als ik langer wegblijf dan gepland, en als ik stress heb of ziek ben, merk ik dat de katten dat erg vinden. Maar het is niet zo intens als met de fretten. Ik had een keer allergologisch onderzoek en kreeg bij thuiskomst een hevige astma-aanval en viel flauw. Toen ik bijkwam, hoorde ik de fretten paniekgeluidjes maken, maar één van de katten was juist op mijn gezicht gaan zitten, waardoor ik nog moeilijker lucht kreeg.
Ook toen ik na een operatie aan mijn rechterhand na een paar weken complicaties kreeg, wisten de fretten dat meteen en die gaven aan dat er iets mis was (waarop ik meteen het ziekenhuis heb gebeld voor een afspraak), de katten moeten dat ook geweten hebben (ook zij jagen immers en hebben voordeel van het herkennen van zwakte) maar die geven zoiets niet aan. Honden doen dat wel, of die van mijn ouders tenminste.

Ik ben een kattenmens, ik word gewoon heel gelukkig van katten in mijn leven, maar fretten zijn echt wel de betere huisdieren (afgezien van de leeftijd, als fretten ook 20 zouden worden zouden ze helemaal perfect zijn).
Mayke

Bericht door Mayke »

Ikzelf heb katten en fretten, bij beiden diersoorten zie ik introverte eigenschappen en ook extroverte.
Mijn twee katten zijn duidelijk heel verschillend, Beertje is erg introvert (RB introvert), is lief, zacht, vindt alles goed, een allemansvriend maar kent juist geen angst, is erg aanhankelijk. De andere kat Teun is juist erg extrovert (LB extrovert), is lief, maar onberekenbaar, brutaal, de baas spelend, uithalend, maar gek genoeg juist voor veel dingen bang, en komt bijna nooit op schoot. Ondanks die verschillende karakters passen ze samen perfect bij elkaar. Mogelijk geeft het juist een balans onderling. Vullen ze elkaar juist perfect aan.

Mijn fretten die ik nu nog heb zijn alle drie introvert, maar wel met ieder een eigen reactie op dingen om hen heen. Dat maakt ze juist zo leuk.
Bij mijn voorgaande fretjes zaten meer mengelingen, waaronder Heintje, zij was duidelijk extrovert.

Ik noem het altijd energie wat tussen wezens speelt. Mensen onderling, dieren onderling, mensen en dieren onderling het maakt niet uit, wij zijn energie, dieren zijn energie, dat trekt elkaar aan of niet. De energie brengt een soort chemie met zich mee, wat aanspreekt.
Monique

Bericht door Monique »

ik vind het in ieder geval erg interressant om te lezen en ook om er dan over na te denken over de karaktertjes van je eigen fretten.
Plaats reactie