Hoe lang werkt bij jouw fret het hormoonimplantaat?

Voor alle medische problemen waar geen subforum voor is
Plaats reactie
Birgit
Aantal fretten: 0

Hoe lang werkt bij jouw fret het hormoonimplantaat?

Bericht door Birgit »

Ik ben benieuwd hoe lang het hormoonimplantaat bij jouw fretten werkt of heeft gewerkt, dat kan zowel bij mannelijke als vrouwelijke dieren zijn.

Er zijn (waren?) twee hormoonimplantaten in omloop: een die twee jaar werkt en een die vier jaar werkt. Ze worden gezet als alternatief voor castratie of ter behandeling van bijnierproblemen. In het laatste geval lijken ze korter hun werk te doen. Het is daarom handig om erbij te zetten hoe oud je fret was bij het plaatsen en waarom het implantaat gezet is. Zet er ook bij of je je fret alleen houdt of in een groep.

Ik hoor veel verschillende verhalen over de werkingsduur en ben er even benieuwd naar. Ik zal zelf ook reageren, maar moet de data er even bij zoeken nog :-)
Mayke

Re: Hoe lang werkt bij jouw fret het hormoonimplantaat?

Bericht door Mayke »

Nannouc : mannetje, bij mij gekomen toen hij 2 jaar was,
Nannouc was voor dat hij bij mij kwam gebruikt als fokrammetje. Hij heeft 4 nesten 'gemaakt'.
Het implantaat was bedoelt als castratie.
Meteen toen hij bij mij kwam heeft hij een implantaat gekregen en ieder jaar een nieuw implantaat gehad. Hij deed mee aan het onderzoek over implantaten in Utrecht.
Hij zat wel met andere fretten in een ruimte, maar had een eigen kooi en speelde alleen.
Het ging prima met het implantaat, geen klachten over gehad.

Goliath : gecastreerd mannetje.
Heeft sinds kort (1,5 maand) een implantaat gekregen vanwege zijn dunne, slechte vacht, gedacht werd aan bijnierproblemen. Goliath is 5 jaar en 6 maanden.
Vorige week geopereerd wegens andere redenen, daarbij is zijn linker bijnier verwijdert. Of een volgend implantaat nodig zal wezen is nog onbekend.
Zit alleen, hij is nooit met andere fretten in direct contact geweest, heeft nooit samen met anderen gespeeld, zat wel in dezelfde ruimte in zijn eigen kooi.

Verder hebben veel van mijn fretten een implantaat gehad, om wisselend redenen, vanwege een slechte vacht of bijnierproblemen. Ik ga het allemaal even bij elkaar zoeken.
Nannouc was de enige die echt als een castratie een implantaat heeft gehad.
Marjan

Bericht door Marjan »

Wij zijn nog steeds voorstander van castreren dus ik kan je er niet mee helpen. En implantaten tegen bijniertumoren hebben wij eigenlijk altijd preventief laten geven op een bepaalde leeftijd dus is ook niet echt te zeggen of en hoelang de werking daarvan was.
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Bowie kreeg zijn implantaat met 13 weken (najaar 2011) als chemische castratie.
Bowie is maar 17 maanden oud geworden.

Presley kreeg zijn implantaat met 13 weken (najaar 2011)
na 1,5 jaar kreeg hij een nieuwe (voorjaar 2013)
en zijn derde implantaat vlak voordat hij overleed in het voorjaar van 2015, dus na 2 jaar.
Hij kreeg het als chemische castratie.
Heeft anderhalf jaar met BiBi samen gezeten. Dit leverde te veel stress op en in juni 2014 zijn ze van elkaar gescheiden.
Ze verbleven in dezelfde ruimte (buiten, ieder een deel van de FN, om beurten in de volière, apart los)
Op de dag dat Presley zijn eigen FN zou krijgen moest ik hem onverwachts laten inslapen (lever tumor)

Bibi kreeg haar implantaat in haar geboortejaar in november 2012 (leeftijd: 5 maanden)
Haar tweede implantaat in november 2014.
Ze kreeg het als chemische castratie.
Heeft anderhalf jaar met Presley samen gezeten. Zie boven.
Sinds februari dit jaar is ze alleen, woont buiten (volière met dubbele FN)
Birgit

Bericht door Birgit »

Dan zal ik alsnog even reageren. Ik moest het voor mijn mannen er even bij zoeken, maar ik kon de informatie niet zo snel vinden als ik verwacht had :-)

Ik heb bij 5 mannelijke fretten een implantaat laten zetten, in twee groepen:

Falkor, Troy, Balthazar en Artax (allen van april/mei 2005). Zij hebben een implantaat gehad in:
- Eind januari 2006 (ze waren toen al goed bronstig)
- Eind december 2007 (in november begonnen ze weer bronstiger te ruiken, de balletjes waren nog wel klein)
- Nov/dec 2009 (uit mijn hoofd, ik kan het helaas niet meer terugvinden. Toen voordat ze echt bronstig werden)

In 2011 zijn drie van de vier fretten overleden. Falkor is overleden in april 2012. Zijn implantaat was toen nog niet uitgewerkt, dus bij hem heeft het er 2,5 jaar in gezeten. Bij sectie bleek dat bij 2 van de 4 fretten de bijnier wel vergroot was, maar ze hadden geen verschijnselen van bijnierproblemen.

Sjeng (geboren mei 2010) heeft een implantaat gehad in mei 2012. Inmiddels zijn we ruim 3 jaar verder en hij heeft nog steeds geen nieuw implantaat gehad.

Het is vast een hele rare theorie, maar omdat zowel Sjeng als Falkor het implantaat langer werkte toen ze alleen zaten, vroeg ik me af of meer mensen die ervaring hebben met mannelijke fretten. Natuurlijk kan het ook toeval zijn of komen door andere medische problemen. Of omdat ze beide al wat ouder zijn/waren. Maar daarvoor zijn er misschien te weinig mensen met een mannelijke fret en implantaat :-)
Birgit

Bericht door Birgit »

Mayke, waarom kreeg Nannouc jaarlijks een implantaat en niet om het jaar?

Yvonne, ik vraag me af hoe lang het bij Bibi werkt straks. Of ga je al eerder een nieuw implantaat laten zetten?
Minka

Bericht door Minka »

Mila kreeg haar eerst implantaat november 2012. Ze was 6 maanden oud. Tweede implantaat augustus 2014.

Hoe lang een implantaat werkt bij Mila, dat kan ik niet vertellen, want ik wil dit bij een moertje niet uitproberen.
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

@Birgit, ik kreeg het advies om het bij BiBi gewoon om de 2 jaar te herhalen en niet te wachten tot ze verschijnselen van loopsheid gaat krijgen, omdat de kans op schijnzwangerschap dan iets groter is.
Dus ik denk dat ik op safe ga en om de 2 jaar in november een nieuwe laat zetten.
Karen

Bericht door Karen »

Ik kan er niet echt iets over zeggen.
De fretten die bij mij een implantaat hebben gekregen zijn of vroegtijdig overleden of hebben het nu net een paar maanden.

Er is in Amerika onlangs wel een grote inventarisatie gedaan, oa via Facebook groepen. Daar hebben wereldwijd fretteneigenaren aan meegedaan. De uitkomst is erg wisselend. Over het algemeen wordt de tweejarige variant gebruikt. Er lijkt geen meerwaarde te zijn voor fretten bij de vierjarige versie. De werkzaamheid is heel uiteenlopend van direct na een maand een tweede implantaat zetten (voor bijnieren) tot een uitloop van vier jaar als geslachtshormoon onderdrukker (bij een ram)
Een gemiddelde is ongeveer 9 maanden om bijnier verschijnselen te onderdrukken en 2 jaar voor steriliteit.
Over het algemeen wordt er het laatste jaar in de VS en Australie bij bijnierklachten tegelijkertijd een melatonine implantaat geplaatst. Het is daar dan ook naast insulinomen de meest geziene aandoening bij fretten. In de VS worden implantaten weer veel minder gebruikt voor steriliteit. De meesten worden al op jonge leeftijd gecastreerd. Er is echter een groeiend aantal particuliere fretten fokkers, die fretten uit Europa haalt om een gezonder huisdier frettenbestand te creëren. Zij maken wel gebruik van het implantaat als anticonseptie.
Plaats reactie