Ik vind de kwaliteit van Orijen duidelijk beter dan van Totally Ferret.
Voor mij zitten er twee nadelen aan; de acceptatie en de hoeveelheid aardappel en erwten. In mijn ogen is er bij fretten nog lang niet goed bekend wat de uitwerking van deze bindmiddelen is op de gezondheid. Bij katten is inmiddels bekend dat erwten zeer vaak blaasgruis en nierstenen geven. Aardappel kan veel invloed geven op het ontstaan van diabetes. Hoe staat dat bij fretten? Diabetes dan wellicht niet, maar insulinomen?
Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het graanvrij voeren van strikte carnivoren. Er wordt nu dus van alles 'uit de kast gehaald' om toch een brok te kunnen fabriceren met graanvrije produkten.
In mijn persoonlijke ogen is het voor een fret het belangrijkste dat er ruim voldoende vlees(!) en dierlijke vetten in aanwezig zijn, daar halen ze hun voedingstoffen uit. De dierlijke aandelen mogen geen restprodukten zijn, dan kom je in de categorie veren, snavels, poten ed. Het is dan wel van dierlijke oorsprong, maar daar kan je fret niets mee. Het valt onder de dierlijke vezels die een fret ook nodig heeft voor een gode darmfunctie, maar er geen voedingstoffen uit kan halen.
Dus ja, Orijen is kwalitatief beter dan TF, maar waarom zou je willen veranderen als je fretje het er goed op doet en mooie ontlasting heeft? Het is ook geen slecht voer