Totally ferret of Orijen?
Totally ferret of Orijen?
Beste allemaal,
Ik geef Finley al zijn hele leven Totally ferret. Maar nu hoor ik steeds vaker dat de kwaliteit van de Totally ferret de laatste jaren sterk verminderd is. Ik hoor dat veel mensen die brokvoeding geven overstappen naar de Orijen . Ik wil Finley natuurlijk de beste brokvoeding geven die er is omdat ik ook geen prooi voer. Orijen is wel een stuk duurder dan Totally ferret, dus ik wil ze wel goed vergelijken. Ik ben er niet bang voor dat hij het niet lust, want eten is geen probleem voor meneer . Wat zijn jullie ervaringen met Totally ferret en Orijen?
Ik geef Finley al zijn hele leven Totally ferret. Maar nu hoor ik steeds vaker dat de kwaliteit van de Totally ferret de laatste jaren sterk verminderd is. Ik hoor dat veel mensen die brokvoeding geven overstappen naar de Orijen . Ik wil Finley natuurlijk de beste brokvoeding geven die er is omdat ik ook geen prooi voer. Orijen is wel een stuk duurder dan Totally ferret, dus ik wil ze wel goed vergelijken. Ik ben er niet bang voor dat hij het niet lust, want eten is geen probleem voor meneer . Wat zijn jullie ervaringen met Totally ferret en Orijen?
Re: Totally ferret of Orijen?
Ik vind de kwaliteit van Orijen duidelijk beter dan van Totally Ferret.
Voor mij zitten er twee nadelen aan; de acceptatie en de hoeveelheid aardappel en erwten. In mijn ogen is er bij fretten nog lang niet goed bekend wat de uitwerking van deze bindmiddelen is op de gezondheid. Bij katten is inmiddels bekend dat erwten zeer vaak blaasgruis en nierstenen geven. Aardappel kan veel invloed geven op het ontstaan van diabetes. Hoe staat dat bij fretten? Diabetes dan wellicht niet, maar insulinomen?
Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het graanvrij voeren van strikte carnivoren. Er wordt nu dus van alles 'uit de kast gehaald' om toch een brok te kunnen fabriceren met graanvrije produkten.
In mijn persoonlijke ogen is het voor een fret het belangrijkste dat er ruim voldoende vlees(!) en dierlijke vetten in aanwezig zijn, daar halen ze hun voedingstoffen uit. De dierlijke aandelen mogen geen restprodukten zijn, dan kom je in de categorie veren, snavels, poten ed. Het is dan wel van dierlijke oorsprong, maar daar kan je fret niets mee. Het valt onder de dierlijke vezels die een fret ook nodig heeft voor een gode darmfunctie, maar er geen voedingstoffen uit kan halen.
Dus ja, Orijen is kwalitatief beter dan TF, maar waarom zou je willen veranderen als je fretje het er goed op doet en mooie ontlasting heeft? Het is ook geen slecht voer
Voor mij zitten er twee nadelen aan; de acceptatie en de hoeveelheid aardappel en erwten. In mijn ogen is er bij fretten nog lang niet goed bekend wat de uitwerking van deze bindmiddelen is op de gezondheid. Bij katten is inmiddels bekend dat erwten zeer vaak blaasgruis en nierstenen geven. Aardappel kan veel invloed geven op het ontstaan van diabetes. Hoe staat dat bij fretten? Diabetes dan wellicht niet, maar insulinomen?
Er is de laatste tijd nogal wat te doen over het graanvrij voeren van strikte carnivoren. Er wordt nu dus van alles 'uit de kast gehaald' om toch een brok te kunnen fabriceren met graanvrije produkten.
In mijn persoonlijke ogen is het voor een fret het belangrijkste dat er ruim voldoende vlees(!) en dierlijke vetten in aanwezig zijn, daar halen ze hun voedingstoffen uit. De dierlijke aandelen mogen geen restprodukten zijn, dan kom je in de categorie veren, snavels, poten ed. Het is dan wel van dierlijke oorsprong, maar daar kan je fret niets mee. Het valt onder de dierlijke vezels die een fret ook nodig heeft voor een gode darmfunctie, maar er geen voedingstoffen uit kan halen.
Dus ja, Orijen is kwalitatief beter dan TF, maar waarom zou je willen veranderen als je fretje het er goed op doet en mooie ontlasting heeft? Het is ook geen slecht voer
Ik heb zelf geen ervaring met Orijen, dat wil zeggen, ik heb het ooit eens geprobeerd te voeren maar hier waren ze er niet enthousiast over.
Ik verdiep mij ook eigenlijk niet in de ingrediënten van de verschillende (fretten)brokken maar ik weet wel dat Hanneke Roest op dit moment Royal Canin Weaning kitten brokjes aanraadt voor fretten. En zelf meng ik de Totally ferret brok hier mee en daar doen ze het goed op.
Dus misschien kun je een mengsel gaan geven van TF en Orijen? Ik vind het persoonlijk ook verstandiger om een fret aan meerdere soorten brokjes te laten wennen voor het geval dat er ooit eens een brok niet meer te verkrijgen zou zijn en het dan vaak erg moeilijk is om een fret over te laten schakelen.
Ik verdiep mij ook eigenlijk niet in de ingrediënten van de verschillende (fretten)brokken maar ik weet wel dat Hanneke Roest op dit moment Royal Canin Weaning kitten brokjes aanraadt voor fretten. En zelf meng ik de Totally ferret brok hier mee en daar doen ze het goed op.
Dus misschien kun je een mengsel gaan geven van TF en Orijen? Ik vind het persoonlijk ook verstandiger om een fret aan meerdere soorten brokjes te laten wennen voor het geval dat er ooit eens een brok niet meer te verkrijgen zou zijn en het dan vaak erg moeilijk is om een fret over te laten schakelen.
Hier kan ik over meepraten, want Bibi eet alleen maar Hill's Kitten. En ook echt alleen maar Hill's kitten Ik heb andere brokken geprobeerd maar ze hongert nog liever uit.Marjan schreef:Ik vind het persoonlijk ook verstandiger om een fret aan meerdere soorten brokjes te laten wennen voor het geval dat er ooit eens een brok niet meer te verkrijgen zou zijn en het dan vaak erg moeilijk is om een fret over te laten schakelen.
Dus als je twijfels hebt bij TF zou ik zorgen dat je Finley inderdaad laat wennen aan een andere brok, voor als je dadelijk toch eens over wilt stappen.
Wat Marjan zegt, de huidige brok die het beste te boek staat is de Weaning, dus als je al overstapt zou ik zelf eerder naar Weaning gaan.
Orijen weigeren ze hier ook pertinent. Ik geef hier overigens ook een mengsel van brokjes, naast prooi. Momenteel RC pediatric weaning, Applaws kitten en HPM pre neutered baby cat. De laatste ga ik er de volgende aankoop uithalen. Ze krijgen er toch een wat breiige ontlasting van. Ik gebruik een mengsel van 2:1:1 op basis van gewicht.
Ik wil graag van voer wisselen omdat ik toch vind dat de ontlasting net wat te dun blijft. Ook vind ik zijn ontlasting soms erg sterk ruiken. En net zoals jullie zeggen wil ik twee broksoorten gaan mixen. Totally ferret wil ik wel blijven gebruiken, maar ik wil er een andere brok bij. Ik dacht daarbij aan Orijen. RC weaning heb ik ook goede verhalen over gehoord. Maaar ik vind dat je niet zo makkelijk aan deze brok kan komen. Finley eet echt bijna alles. ik heb het nog nooit meegemaakt dat ik hem iets aanbood dat hij niet luste .
Oh maar RC weaning kun je bij bijna elke dierenarts halen en via internet oa bij dierapotheek.com en medpets.nl
Inderdaad, ik bestel mijn Weaningbrokken bij dierapotheek.com: http://www.dierapotheek.com/royal-canin ... 4-mnd-2-kg" onclick="window.open(this.href);return false;
Zij verkopen ook waltham voor een heel leuke prijs: http://www.dierapotheek.com/royal-canin ... ce-support" onclick="window.open(this.href);return false;
en bij meer dan drie producten krijg je nog 5% korting ook. Een heel vertrouwd adresje ook trouwens.
Zij verkopen ook waltham voor een heel leuke prijs: http://www.dierapotheek.com/royal-canin ... ce-support" onclick="window.open(this.href);return false;
en bij meer dan drie producten krijg je nog 5% korting ook. Een heel vertrouwd adresje ook trouwens.
TF hoor ik al jaren geen goede verhalen over. Ik hou het zelf en ook als advies puur bij Orijen of RC Weaning (die laatste vnl. voor oudere of moeilijk etende fretjes als die er zijn).
Ik heb mijn fretten altijd TF gevoerd (en heel vroeger Fretchen for you), Orijen werd hier niet lekker gevonden door de fretten. De laatste tijd word er inderdaad gezegd dat TF minder goed is voor fretten dus ben er min of meer vanaf gestapt.
Ik geef Goliath nu twee soorten brok, maar Gool is een apart geval gezien zijn ziekten en ik voer op advies van de dierenarts. Hij krijgt nu Weaning en RD van Hill's (light voeding voor katten, maar alleen geven op dierenarts advies!)
Weaning wordt op dit moment als een van de betere soorten voer gezien volgens mijn dierenarts maar wat Marjan ook al aangeeft, probeer toch te mixen met een beetje TF of Orijen omdat je fret dan toch met meer smaken bekend is.
Is inderdaad een heel goed adresje, de dierenapotheek.com ! Een aanrader !
Ik geef Goliath nu twee soorten brok, maar Gool is een apart geval gezien zijn ziekten en ik voer op advies van de dierenarts. Hij krijgt nu Weaning en RD van Hill's (light voeding voor katten, maar alleen geven op dierenarts advies!)
Weaning wordt op dit moment als een van de betere soorten voer gezien volgens mijn dierenarts maar wat Marjan ook al aangeeft, probeer toch te mixen met een beetje TF of Orijen omdat je fret dan toch met meer smaken bekend is.
Is inderdaad een heel goed adresje, de dierenapotheek.com ! Een aanrader !
Vandaag bij lezing over voeding even snel gekeken naar de brokken.
Weaning is qua samenstelling eigenlijk best slecht! Veel vezels, viel mij enorm tegen.
Hill's kwam qua katvoeding het beste eruit qua samenstelling, Eukanuba volgde en hierna Orijen volgens mij?
Het zou nog gepubliceerd worden dus als iemand dit ziet (voor mij) dan hier eventueel even posten?
Weaning is qua samenstelling eigenlijk best slecht! Veel vezels, viel mij enorm tegen.
Hill's kwam qua katvoeding het beste eruit qua samenstelling, Eukanuba volgde en hierna Orijen volgens mij?
Het zou nog gepubliceerd worden dus als iemand dit ziet (voor mij) dan hier eventueel even posten?
Ik merk al dat de meningen erg verdeeld zijn over de brokken. Ik vind het nu helemaal lastig omdat de kwaliteit echt verschilt per voeder. Ik denk dat ik de Totally ferret wel blijf gebruiken. Omdat ik hoor dat veel fretten de Orijen slecht eten, kies ik niet voor deze. Ik vind die ook vrij prijzig. Ik zit nu te denken aan Hill's kitten of Applaws kitten. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Ik had niet verwacht dat de samenstelling van de weaning zo slecht is! . Ik ben wel benieuwd naar dat overzicht. Dus als iemand dat ziet idd even posten.
Ik had niet verwacht dat de samenstelling van de weaning zo slecht is! . Ik ben wel benieuwd naar dat overzicht. Dus als iemand dat ziet idd even posten.
Hill's kitten (dierenarts variant) heeft mijn Biebers ook. Ondanks dat mijn meiske echt alles mankeert wat ze maar mankeren kan, is haar ontlasting echt subliem en eet ze die brok(kenbrij want ze krijgt alleen brij) geweldig goed. Het blijft met brij maken wel wat korrelig en dan eet ze dus niet alles op want dat laatste korrelige is vies haha!
Dat van de Weaning verraste mij ook! Dus ik blijf netjes op de Hill's en vind het goed zo. Bibi wil toch niet anders en ze doet het er geweldig op.
Dat van de Weaning verraste mij ook! Dus ik blijf netjes op de Hill's en vind het goed zo. Bibi wil toch niet anders en ze doet het er geweldig op.
De lezing was zeker erg goed en verhelderend!
RC weaning is voor fretten een van de mindere brokken, vanwege de hoeveelheid vezels. (Nu weet ik ook waarom Jillz er absoluut niet tegen kon )
Als jouw fretje TF eet, gewoon blijven geven evt mengen met hills kitten of eukanuba kitten. Deze twee brokken kwamen er samen met de orijen als beste uit het onderzoek.
RC weaning is voor fretten een van de mindere brokken, vanwege de hoeveelheid vezels. (Nu weet ik ook waarom Jillz er absoluut niet tegen kon )
Als jouw fretje TF eet, gewoon blijven geven evt mengen met hills kitten of eukanuba kitten. Deze twee brokken kwamen er samen met de orijen als beste uit het onderzoek.
Ik denk dat ik er dan Hills kitten bij ga geven. Ik vind het zeker een voordeel dat deze brok minder duur is dan de Orijen. Ik heb ook al veel goede verhalen gelezen over deze brok. Ik heb trouwens ook gehoord dat de brokjes van Applaws erg hard zijn, is dat ook zo?
Hij komt op de website te staan zodra we hem krijgen van dhr. Corbee Stefanie! Ik heb ook zeker een stuk of 3 dingetjes erbij geleerd. Erg interessant.
Sasha mijn idee over de Applaws is dat het voor fretten minder geschikt is. Niet omdat het een slechte kwaliteit is, want er wordt met vers vlees gewerkt en niet met resten of eiwitpreparaten. Mijn bezwaar is dat er veel aardappel als bindmiddel gebruikt wordt. Dit geeft weinig vezels, wat goed is voor en fret, maar ook veel glucose srijging in het bloed, door de hoeveelheid zetmeel. Dit lijkt toch minder goed te zijn voor een fret en er zijn grote vermoedens dat dit de vorming van insulinomen bevorderd.
Met de hardheid valt het wel mee. Lang niet zo hard als bijv Hills
Met de hardheid valt het wel mee. Lang niet zo hard als bijv Hills
Ik weet niet of je al beslist hebt, maar ik ben enkele maanden geleden ook overgestapt van TF naar Orijen, omdat Orijen graanvrij is. Ik heb de indruk dat ze deze zelfs liever eten dan hun TF die ze al gewend waren. En ik vind dat hun poepjes veel minder ruiken... Ik had nog brokjes staan van TF en toen de Orijen op was heb ik weer even TF gegeven, en direct merkte ik het verschil in geur. Ook de brokjes zelf ruiken minder. En in het begin stonden ze beide zo beteuterd te kijken omdat het terug de andere brokjes waren
Oh wat leuk om te horen
Meestal hoor je dat ze de Orijen echt moeten leren eten en zelfs gewoon weigeren.
Meestal hoor je dat ze de Orijen echt moeten leren eten en zelfs gewoon weigeren.
Leuk om te horen dat de fretjes van Pippa2015 de Orijen wel lekker vinden haha .
Ik heb besloten om in ieder geval niet voor de weaning brokjes te gaan. Op Huisdierplein heb ik nu proefzakjes besteld van Hill's kitten en Orijen kat en kitten. Ik ben ontzettend benieuwd naar de brokjes en laat jullie ook zeker weten wat Finley er van vindt!!
Ik heb besloten om in ieder geval niet voor de weaning brokjes te gaan. Op Huisdierplein heb ik nu proefzakjes besteld van Hill's kitten en Orijen kat en kitten. Ik ben ontzettend benieuwd naar de brokjes en laat jullie ook zeker weten wat Finley er van vindt!!