Het is een hype die komt overzetten uit Engeland. Ze zijn verder niets anders naar mijn weten, maar de moertjes wegen werkelijk maar iets van 300 gram, rammen 500 à 600 gram. Naar mijn smaak veel en veelte klein. Ik vind Sarafina met haar 500 gram al te klein

. Moertjes mogen van mij minstens 600 gram wegen en liever 700 dan rond die 600 bungelend. Maar de gemiddelde moer weegt in Nederland toch echt wel iets van 750 à 800 gram.
Of dat gezond is hangt vooral af van de manier waarop ze gefokt zijn. Ik ben niet erg te spreken over de wijze van omgang in de fok met fretten in Engeland (veel bunzingen, er is geld te verdienen aan kleurtjes dus daar zitten ze fors en ongezond mee te fokken, die microfretten hype helpt ook niet, etc.). Om een dergelijk resultaat te krijgen ben je wel meer dan 10 jaar bezig, en door 'smerig fokken' kun je dat resultaat sneller verkrijgen. Door wat ik al weet over Engeland heb ik zeer mijn twijfels bij de wijze waarop deze fretten zo snel zo klein zijn gekregen (denk aan lijnteelt), maar dat is puur mijn gevoel door wat ik al aan ervaring met hen heb. Ik kan er best ongelijk in hebben. En uiteraard zal elke eigenaar van microfretten me ongetwijfeld keihard tegenspreken en hun fretten verdedigen

.
Ze komen nog niet in de gezelschapswereld van weldenkend NL voor gelukkig, en ook ik hoop dat zo te houden. Maar het is mede een reden waarom ik ze nog niet in handen heb gehad, hun gezondheid heb kunnen zien en controleren, of ooit heb gehoord wat voor leeftijden ze bereiken (hoewel ze daarvoor eig. nog te kort bestaan).