Mijn mannetje is ziek :(

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Mette
Aantal fretten: 1

Re: Mijn mannetje is ziek :(

Bericht door Mette »

Hè potverdikkie dat klinkt niet fijn :(
Karen

Bericht door Karen »

Dat klinkt zeker niet fijn.
Bedenk wel dat fretten super gevoelige diertjes zijnen haarfijn aanvoelen als jij je erg druk maakt over het eten. Maak eerst een klein beetje, met de medicijnen en laat hem dat rustig opeten. Geen dwang...je kunt hem wat op gang helpen door je vinger er in te dopenen hem vanje vinger te laten likken. Wil hij echt niet, kun je hem wellicht eerst even lekker laten lopen of afleiden met wat speelgoed en het later nogmaals proberen.
Als hij echt misselijk is, kan dwang ook erg averechts werken omdat het stress opwekt.

Beschrijf je handelen eens en de medicijnen die hij erbij krijgt.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Hij krijgt synolux dat moet ik echt dwingen, sorry anders krijgt hij het echt niet binnen. Met een spuitje op schoot. Ik wil hem niet in zijn nekvel pakken want dankzij mijn verkoudheid heeft hij dus helaas last van zijn middenoor en ik wil geen dieren pijn doen. Verder krijgt hij omeprazol en stomorgyl. Dat kreeg hij een aantal dagen in de zalmolie maar die laat hij al sinds zondag links liggen. Ik dwing hem daarbij niet heb gewoon een schoteltje in zijn kooi gezet zodat hij het kan oplikken op zijn gemak. Dat heb ik hem vanochtend in de waltham gegeven. Ik heb de waltham vanochtend letterlijk aan zijn neus moeten smeren met mijn vinger voordat hij pas ging likken. Hij kwam zelf wel snuffelen maar liep dan heel snel weg tot een paar keer toe dus maar een beetje aan zijn neus gesmeerd en toen is hij dan toch begonnen. Maar het ging niet echt van harte en nadat hij klaar was heeft hij de hele kooi op zijn buik gehad. Hij bleef zijn bek maar afsmeren aan de fleece covers

Net mail gehad van Hanneke dat ze me begin middag belt dus ben erg benieuwd
Marjan

Bericht door Marjan »

Dat klinkt niet goed. :( Heb je Hanneke al gesproken?
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik heb Hanneke net gesproken en ik moet direct stoppen met de synolux en morgenvroeg weer contact met haar opnemen als hij dan nog ontzettend misselijk blijft stuurt ze iets op. Maar gezien zijn gedrag heeft ze het nu wel over het maken van een rontgenfoto om na te gaan of hij ondertussen toevallig iets heeft binnengekregen wat niet hoort.

Nu dus een drama om een tijd te vinden op het werk dat ik vrij kan zijn dus maar ene mail naar Hanneke wat haar tijden zijn dat ik eventueel langs kan komen voor een afspraak en dan kijkt mijn leidinggevende wat het beste uitkomt qua werkdruk. Zo fijn om hier als uitzendkracht te werken pfff
Kick

Bericht door Kick »

Dit is een vervelende situatie zo en ik denk ook dat een foto niet eens zo'n verkeerd idee is. Als er namelijk wél iets in de maag zit moet dat er zo snel mogelijk uit.

Sterkte!
Marjan

Bericht door Marjan »

Zeker vervelend zo. :???: De kliniek is ook op donderdag avond open, misschien is dat een optie? Hier staan de openingstijden van de kliniek: http://www.frettenkliniek.nl/openingstijden" onclick="window.open(this.href);return false;
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ja weet ik maar laat ik net deze donderdag een bijeenkomst hebben van het werk waar het nog niet verplicht is om te komen maar ik moet me wel verantwoorden als het niet is en ja dan moet Hanneke maar net tijd hebben.

Enne ff correctie het is de sulcrofaat die ik niet meer mag geven. Het witte drankje en dat vond hij ook echt verschrikkelijk om te krijgen. Heb ook net een fatsoenlijke weegschaal gehaald zodat ik het gewicht van de mannen in de gaten kan houden.
Karen

Bericht door Karen »

Van sucralfaat kunnen ze inderdaad erg misselijk worden als ze last van hun maag en/of darmen hebben. Het is vaak al een slecht teken als het een gevecht is om het binnen te krijgen of houden. Maar toch altijd het proberen waard,want het is goed spul voor maagdarm patiëntjes.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Hanneke zei ook dat ze niet verwacht had dat hij er last van zou krijgen omdat hij nog zo jong is. Oudere fretten hebben dat blijkbaar eerder. Ben bang dat mijn mannetje zijn maag erger beschadigd is dan we dachten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh inderdaad, van sucralfaat is dat wel bekend. Gelukkig dat hij wel de synulox mag blijven krijgen want dat heeft hij wel nodig om goed te herstellen.
Kick

Bericht door Kick »

Ik vond het ook al vreemd. Maar nu is het duidelijk zo. Nu maar hopen dat hij gaat opknappen :D
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Ik merkte met mijn fret ook dat op de momenten dat hij heel erg last had van zijn maag de sucralfaat niet meer vrijwillig innam. Ik hoop dat je snel langs kunt gaan om meer duidelijkheid te krijgen!
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik moet zeggen geen sulcrafaat is ene wereld van verschil voor mijn mannetje. Hij is nog wel wat misselijk na het eten maar de tweede keer ging de Waltham er toch zeer goed in bij hem. De eerste keer was rond zes uur was het nog flink schudden en de rand likken en dergelijke, maar nu net alles opgelikt en toen pas een beetje gaan schuiven op zijn buik.
\Ondertussen heb ik hem ook gewogen en hij weegt net zoveel als vorige week en hij heeft meer energie. Gisteren was meneer na een uur loslopen volledig uitgeteld en nu huppelt hij nog vrolijk rond.

Misschien moet ik er ook wel bij vermelden dat de eerste zes maanden van zijn leventje, dus voordat ik ze had, ze het echt niet goed hadden en bijzonder slecht gehuisvest waren. Een bak van 50x50 met niets erin behalve bodembedekking een voerbakje en een waterbakje. Dus waarschijnlijk is het daar al fout gegaan.

En sorry voor de verwarring ik was op het werk toen Hanneke belde en ik het bericht plaatste duis heb wat medicijnen door elkaar gehusseld :oops:
yvonne

Bericht door yvonne »

Mijn BiBi werd ook misselijk van sucralfaat en nu ze metocloperamide krijgt gaat het een stuk beter.
Het is echt naar als je fret zo misselijk is. Verder merk ik aan BiBi ook altijd dat ze een rustige omgeving tijdens het eten fijn vind, dus geen radio of tv aan of een telefoongesprek voeren. In de periodes dat ze moeilijk at (omdat ze zich niet lekker voelde) nam ik haar ook op schoot en liet ik haar het eten van mijn vinger likken. Soms is het even zoeken en uitproberen wat het beste lukt. Hopelijk voelt jouw mannetje zich snel beter.
Kick

Bericht door Kick »

Klinkt al als een hele verbetering :D En inderdaad is een rustige omgeving ook goed voor het herstel ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Goed om te horen dat het zonder de sucralfaat alweer wat beter gaat. :D
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Ik woon alleen, kijk geen tv en heb de radio aan als achtergrond dus de rust hebben ze wel.
Vanochtend er toch weer wat Waltham in gekregen, kost wat tijd en moeite maar hij eet. Opnieuw was hij niet zo misselijk als met de sulcrafaat maar echt van harte gaat het nog niet.

Vanochtend opnieuw gesproken met de frettenkliniek en een afspraak gemaakt voor vanmiddag. Blijkbaar heeft het toch de voorkeur dat ik bij de bijeenkomst aanwezig ben pfff, zo geen zin in.
Maar goed het resultaat wat behaald is is het belangrijkste vandaag word er nog een foto gemaakt
Marjan

Bericht door Marjan »

Sterkte vanmiddag hoor, hoop echt dat er niets te zien blijkt te zijn op de röntgenfoto.
Karen

Bericht door Karen »

Succes vanmiddag! Ik hoop dat er duidelijkheid komt voor je.
Plaats reactie