Welke snacks en hoe vaak?

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
swa100

Welke snacks en hoe vaak?

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Welke snacks geven jullie je fretjes en hoe vaak? Ik geef ongeveer 0,5-1 kipstaafje per dag (zulke reepjes) :
Afbeelding
en 1x per 2 dagen een snoepje (zie foto onder dit bericht ). Is dit goed of is dit teveel? Kan ik ook nog andere dingen aanbieden naast de brokjes die ze krijgt? Ze is naar schatting tussen de 3 en 3,5 jaar oud.

Ik hoor graag tips over welke snacks en hoeveel/hoe vaak!

Afbeelding
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Welke snacks en hoe vaak?

Bericht door Kick »

Wij geven alleen Cosma snacks en dan verspreid over de tijd dat ze los zijn hoogstens een paar stukjes per dag. Beetje afhankelijk hoe groot het stukje is.

Je kunt ook dit topic even doorlezen ;)
swa100

Bericht door swa100 »

Kick schreef:Wij geven alleen Cosma snacks en dan verspreid over de tijd dat ze los zijn hoogstens een paar stukjes per dag. Beetje afhankelijk hoe groot het stukje is.

Je kunt ook dit topic even doorlezen ;)
Bedankt voor de tips! Ik ga zeker kijken naar die cosma snackies! Ik zag dat ze een probeersetje hadden met alle 4 de smaken! Even voor de duidelijkheid heid; het zijn de cosma snackies voor katten, toch?
Kick

Bericht door Kick »

Yep! Deze: http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ies/206301" onclick="window.open(this.href);return false;

En als je besteld bij Zooplus doe het dan even via de banner op onze homepage want dan gaat er een bedrag naar een goed doel ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb je eerste plaatje ook even zichtbaar gemaakt. :)
En daar heb ik dan ook gelijk een opmerking over. Vroeger gaven wij die gedroogde kipstaafjes ook aan onze fretten maar nadat ik gehoord had dat er o.a. looizuur wordt gebruikt om dit product te drogen, ben ik er direct mee gestopt.
Dit spul komt allemaal uit China en daar stellen ze helaas geen grote eisen aan de productie van dit soort dingen. Geldt bijvoorbeeld ook voor botten voor de hond die van gedroogde huiden zijn gemaakt, daar is een tijd terug ook een hele uitzending van geweest op tv bij de keuringsdienst van waarde. Misschien is die aflevering nog wel op te zoeken.
Ik zou dat in ieder geval maar niet meer geven en Cosma snackjes gaan bestellen.
Karen

Bericht door Karen »

Helemaal mee eens met wat Marjan hierboven schrijft en ze zijn ook erg zout!

Cosma snackjes, wasmotlarven of andere larven, een baby muisje, gezuiverde zalmolie of gekookt eitje (liefst eigeel) zijn goede snacks
swa100

Bericht door swa100 »

Ah, daar zal ik dan maar vanaf stappen. Jammer, want ze vindt ze zooo lekker! Haha. Ik bestel dan de cosma snackies wel! Kan ik haar nog wel enkele dagen wat van die kipstaafjes geven voordat de snackies binnen zijn? Ik ga haar namelijk ook al rustig over zetten op andere brokken en ik wil niet alles van haar afnemen, zeker niet nu ze ze zo lekker vindt. Daarnaast ben ik al blij dat ze zo goed eet, zeker aangezien ze echt magertjes was toen we haar opvingen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Tuurlijk, ze zal er echt niet gelijk dood bij neervallen. ;) Maar ik zou het zeker niet blijven geven in ieder geval.
Karen

Bericht door Karen »

Precies :D
swa100

Bericht door swa100 »

Dank voor jullie tips! Dan ga ik maar zo'n probeersetje met alle 4 de smaken bestellen! Het eigeel en de wasmotjes ga ik ook zeker proberen! Hoe vaak geven jullie dit soort snacks? Geven jullie ook wel eens iets van rauw vlees? Ik las dat sommige mensen weleens kippenhartjes geven.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou het geven van rauw vlees en rauw ei(geel) eigenlijk niet doen, daar zijn de meningen inmiddels wel over bijgesteld, lees dit maar eens.
Mette

Bericht door Mette »

Ik geef deze kipreepjes (en ook nog een kleinere variant ervan) ook en blijf dat ook lekker doen, ze krijgen verder al gezond voer en afwisseling genoeg ;). Ook in de snacks geef ik cosma snackies nog als afwisseling. Insectjes (even kwijt welke momenteel ook weer) heb of had ik ook, het gaat wel, maar ik vind het onhandig geven aan ze geloof ik waardoor ik ze niet snel erbij pak. Ook niet iedereen is er gek op merk ik. Met tig fretjes kan ik altijd snel testen hoe succesvol iets is. Een rauw eitje krijgen ze af en toe ook (maar de komende tijd even niet ivm de vogelgriep), als restant als wij croissantjes maken. En natuurlijk af en toe Waltham :D
Karen

Bericht door Karen »

Ik geef wel rauw ei aan mijn prooieters. Dat zijn ook alleen duiveneieren van eigen kweek of krielkip eitjes van een vriend van ons. Nooit gekochte eieren van de industrie. Eet ik zelf ook niet ;) Een goede gezonde prooieter kan een rauw ei best verdragen en hun maagzuur is zo zuur, dat eventuele lichte verontreiniging prima gehanteerd kan worden. De verontreiniging van industrie eieren ( en kip produkten) is een heel ander verhaal!

Ik geef de wormen/larven met een grote pincet. Inderdaad vindt niet elke fret ze lekker, maar de meesten wel. Sommigen doen er echt een moord voor.

Je kunt ook zelf gedroogde vleessnacks geven. Af en toe maak ik het ook zelf, vooral van konijn (buikvlees) en lam. Dat kun je ineen droogmachine doen, maar ook in de oven op lage temperatuur. Daarna bewaar ik het in de vriezer.
swa100

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Ik wil haar binnenkort wat vlees voorschotelen, als traktatie en omdat het natuurlijk gezond voor haar is. Ik zal kijken of ik een babymuisje kan geven, al denk ik niet dat mijn vriendin het daarmee eens zal zijn (we hebben muisjes en hamsters als huisdier gehad, vandaar). Wat is verder nog goed om heel af en toe te geven aan een kleine dame die verder gewoon op brok zit? Ik las ergens dat kippenhartjes ook goed zijn, maar dan niet te vaak. Klopt dit? Alvast bedankt!
swa100

Bericht door swa100 »

Karen schreef:Ik geef wel rauw ei aan mijn prooieters. Dat zijn ook alleen duiveneieren van eigen kweek of krielkip eitjes van een vriend van ons. Nooit gekochte eieren van de industrie. Eet ik zelf ook niet ;) Een goede gezonde prooieter kan een rauw ei best verdragen en hun maagzuur is zo zuur, dat eventuele lichte verontreiniging prima gehanteerd kan worden. De verontreiniging van industrie eieren ( en kip produkten) is een heel ander verhaal!

Ik geef de wormen/larven met een grote pincet. Inderdaad vindt niet elke fret ze lekker, maar de meesten wel. Sommigen doen er echt een moord voor.

Je kunt ook zelf gedroogde vleessnacks geven. Af en toe maak ik het ook zelf, vooral van konijn (buikvlees) en lam. Dat kun je ineen droogmachine doen, maar ook in de oven op lage temperatuur. Daarna bewaar ik het in de vriezer.
Rauw eigeel zal ik in de toekomst eens proberen! Ik ken wel een boer waarbij ik wat kan halen :). Ik heb helaas geen droogmachine, maar ik zal eens kijken of drogen in de oven lukt. Op welke temperatuur moet dat ongeveer? En waar koop je buikvlies van konijnen?
Marjan

Bericht door Marjan »

Zolang haar ontlasting nog niet optimaal is zou ik haar zeker nog geen rauwe dingen gaan voeren eigenlijk, dus ook geen eigeel. De kans dat haar maagje dat niet lekker gaat verdragen nog is groot ben ik bang.
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Zolang haar ontlasting nog niet optimaal is zou ik haar zeker nog geen rauwe dingen gaan voeren eigenlijk, dus ook geen eigeel. De kans dat haar maagje dat niet lekker gaat verdragen nog is groot ben ik bang.
Nee dat snap ik hoor! Ik wil haar ook eerst voorlopig even goed laten wennen aan haar huidige voer en aan de cosma snackies. Maar het is meer bedoeld voor over een paar weekjes. Haar ontlasting ziet er nu wel al beter uit! Hopelijk blijft het nu goed gaan. Wanneer dat het geval is zou ik haar graag af en toe wat vlees geven, aangezien ze van nature natuurlijk echte vleeseters zijn. Ze heeft het wellicht niet per se nodig naast haar brokken, maar ik vind het leuk voor haar om te doen :).
Marjan

Bericht door Marjan »

Je verwend haar gewoon teveel. 8-)
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Je verwend haar gewoon teveel. 8-)
Het is ook zo lastig om het niet te willen doen, hihi. Ze is zo'n drolletje. En dan te bedenken dat ze buiten is gevonden en dat ze zo magertjes was. Daardoor wil je haar alleen maar meer verwennen!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoor het al, tot over je oren..... :lol:
Plaats reactie