Welke snacks en hoe vaak?

De juiste voeding voor je fret, van goede frettenbrokken tot prooidieren
Kick
Aantal fretten: 1

Re: Welke snacks en hoe vaak?

Bericht door Kick »

Haha, ook heel herkenbaar :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha...je hebt het echt te pakken.

Cosma snackjes kun je best proberen (1-2 per dag!) De meeste fretjes kunnen daar tegen, ook als ze maagdarm klachten hebben.

Met het geven van echt rauw, zowel vlees als ei, zou ik toch nog even wat langer wachten dan een paar weken. Ik weet niet of je nog medicatie geeft zoals omeprazole of metocloperamide. Dat zijn sowieso medicijnen die niet goed samengaan met rauw. Voor veilig en optimale vertering is een sterk maagzuur nodig (wat ook weer een optimale afgifte van andere spijsverteringssappen stimuleert) In een zwaar zuur milieu hebben normaal aanwezige verontreinigingen in rauwe voeding (oa bacteriën) geen kans om zich te ontwikkelen en je fret ziek te maken. Bovenstaande medicatie en/of een slecht werkend maagdarmsysteem zorgen juist voor het zich massaal kunnen ontwikkelen van bacteriën en andere enge beestjes die je liever kwijt dan rijk bent.
Met het langdurig drogen van vlees dood je een groot aantal van die mogelijke ziekmakers, zeker als je het vervolgens in de vriezer bewaart. Voorzichtigheid blijft geboden met een maagdarm patiënt.

Vlees drogen doe je in de oven door het heel dun te snijden met een scherp mes en op een rooster met grillmat uit te spreiden in een enkele laag en het op 50 graden ongeveer 6 uur te laten drogen. De deur op een kleine kier laten, bijvoorbeeld met een pollepel er tussen.

Buikvlees van konijn bewaar ik als ik konijn klaar maak om te voeren. Dat is heel dun, dus hoef ik alleen nog maar in reepjes te snijden.
Ander vlees kun je kopen waar je ook voor jezelf vlees haalt en moet je zelf dun genoeg en in reepjes snijden.
swa100

Bericht door swa100 »

Karen schreef:Hahaha...je hebt het echt te pakken.

Cosma snackjes kun je best proberen (1-2 per dag!) De meeste fretjes kunnen daar tegen, ook als ze maagdarm klachten hebben.

Met het geven van echt rauw, zowel vlees als ei, zou ik toch nog even wat langer wachten dan een paar weken. Ik weet niet of je nog medicatie geeft zoals omeprazole of metocloperamide. Dat zijn sowieso medicijnen die niet goed samengaan met rauw. Voor veilig en optimale vertering is een sterk maagzuur nodig (wat ook weer een optimale afgifte van andere spijsverteringssappen stimuleert) In een zwaar zuur milieu hebben normaal aanwezige verontreinigingen in rauwe voeding (oa bacteriën) geen kans om zich te ontwikkelen en je fret ziek te maken. Bovenstaande medicatie en/of een slecht werkend maagdarmsysteem zorgen juist voor het zich massaal kunnen ontwikkelen van bacteriën en andere enge beestjes die je liever kwijt dan rijk bent.
Met het langdurig drogen van vlees dood je een groot aantal van die mogelijke ziekmakers, zeker als je het vervolgens in de vriezer bewaart. Voorzichtigheid blijft geboden met een maagdarm patiënt.

Vlees drogen doe je in de oven door het heel dun te snijden met een scherp mes en op een rooster met grillmat uit te spreiden in een enkele laag en het op 50 graden ongeveer 6 uur te laten drogen. De deur op een kleine kier laten, bijvoorbeeld met een pollepel er tussen.

Buikvlees van konijn bewaar ik als ik konijn klaar maak om te voeren. Dat is heel dun, dus hoef ik alleen nog maar in reepjes te snijden.
Ander vlees kun je kopen waar je ook voor jezelf vlees haalt en moet je zelf dun genoeg en in reepjes snijden.
Ja, klopt :fluit: . Cosma snacks heb ik al in huis en ze krijgt er zo'n 2 per dag! Gaat er goed in, haha. Ze krijgt verder geen medicatie meer. Ze heeft alleen 10 dagen aan de Bactrimel gezeten, meer niet. Dat is nu 2,5 week geleden gestopt.

Bedankt voor de tip om nog even te wachten met het voeren van rauw vlees/eieren. Dit zal ik dan ook geduldig doen. Ik zal binnenkort zelf eventjes wat vlees gaan drogen in de oven. Welk vlees dat je in de winkel kunt halen vinden ze erg lekker? Kip natuurlijk, maar wat nog meer? Ik ben niet van plan binnenkort een konijn te halen, dus buikvlees zal ik voorlopig niet in huis hebben, haha.
Karen

Bericht door Karen »

Wat ze lekker vinden is even uitzoeken. Gewoon van alles proberen, echter geen varkensvlees!
Sasha

Bericht door Sasha »

De meeste fretjes vinden de Cosma snacks inderdaad erg lekker. Finley vind deze niet eetbaar. Hij is trouwens helemaal niet zo van de gedroogde kip. Hij krijgt van mij zo af en toe een stukje rauwe kipfilet. Omdat hij brokjes eet, vond hij het ook erg moeilijk om iets anders te leren eten. Ik weet dat kattensnoepjes niet goed voor ze zijn maar hij krijgt er af en toe toch een paar voor bijvoorbeeld in zijn snoepbal of om in een bak met bladeren te verstoppen bijvoorbeeld.

Waar hij helemaal gek op is zijn gedroogde strips van geit en kangoeroe. En ondanks dat hij niet zo van de kip is vind hij de gedroogde kippenborst met vis wel helemaal geweldig. Het is dus inderdaad een beetje zoeken naar wat ze lekker vinden.

Ik heb ook nog wel een vraagje. Mijn hond krijgt regelmatig gedroogde kippenpoten. Zijn deze ook geschikt voor fretten?
Karen

Bericht door Karen »

Op zich zou dat mogen. Ik ben persoonlijk geen liefhebber van kipproducten en zeker niet rauw of gedroogd. Maar ik ben daar wel een beetje extreem in geloof ik :P
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zou die dubieus bewerkte (gedroogde) producten, vrijwel altijd uit China, zeker niet aan mijn fret geven.
Karen

Bericht door Karen »

Nee die niet, maar Bandit bijvoorbeeld of eko4pets.nl heeft ook goed (biologisch) spul wat in Nederland gemaakt is.
swa100

Bericht door swa100 »

Hebben jullie weleens de gedroogde vleessnacks van prooidier.nl gegeven? Wat zijn jullie ervaringen? Ze is zo dol op die gedroogde kipreepjes (die worden afgeraden door sommigen van jullie) en ik ben nu dus flink aan het afbouwen, ze krijgt amper meer haha. Ik wil haar graag een goede vervanger geven, want ze is nergens zo verzot op als op die reepjes! Ik wil binnenkort als ik tijd heb (na mijn tentamens dus) zelf wat gaan proberen te drogen :).
Mette

Bericht door Mette »

Ik vind het bijna sneu om te horen dat ze ze amper nog krijgt. Ik snap best wat sommige mensen er hier op tegen hebben, maar het is ook geen hoofdvoeding en ze krijgen het ook niet 2x per dag ofzo. Bij mij ongeveer om de dag, en ook hier zijn ze er gek op. Ik ben niet van plan af te gaan bouwen want ze zijn allemaal kerngezond en het is nog steeds een 100% vleessnoepje. Er zijn wel ergere dingen waarvoor een waarschuwing geldiger is.
Karen

Bericht door Karen »

Je zou ze niet de kost willen geven die zulke snacks in enorme hoeveelheden geven Mette, vandaar de waarschuwing ;)

Maar prooidier.nl heeft een groot assortiment biologisch en natuurlijk gedroogde snacks waar geen kunstmatige stoffen aan toegevoegd zijn
Mette

Bericht door Mette »

Snap ik, maar ik vind het zo sneu klinken dat ze ze nu amper nog krijgt :lol: . Af en toe kan best wel.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik ben het met Mette eens, af en toe kan best, het is toch een snack !
Het is nooit goed om veel snacks te geven aan je fret, maar af en toe kan een gedroogd kipreepje geen kwaad.
Ik droogde vroeger kipfilet in een speciale droger, ging prima en ze vonden het heerlijk ! :D
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Hangt er vanaf welke je geeft. Je moet de verpakking goed lezen want er zijn er een aantal bij waar Sorbitol in zit.
100% vlees staat er dan op...ja met zoetstof -_-
Sorbitol wordt in ziekenhuizen gebruikt om babies mee te ontstoppen dus je begrijpt wel wat er met de darmen van je fretje gebeurd. Heb hier al eens eerder voor gewaarschuwd, lees altijd de verpakkingen. Ze gaan aan de schijt van die zoetstoffen (ik trouwens ook).

Ik begrijp echt niet waarom men denkt dat honden behoefte hebben aan zoetstoffen.... belachelijk!
NKW

Bericht door NKW »

Helen schreef:Hangt er vanaf welke je geeft. Je moet de verpakking goed lezen want er zijn er een aantal bij waar Sorbitol in zit.100% vlees staat er dan op...ja met zoetstof -_- Sorbitol wordt in ziekenhuizen gebruikt om babies mee te ontstoppen dus je begrijpt wel wat er met de darmen van je fretje gebeurd. Heb hier al eens eerder voor gewaarschuwd, lees altijd de verpakkingen. Ze gaan aan de schijt van die zoetstoffen (ik trouwens ook).Ik begrijp echt niet waarom men denkt dat honden behoefte hebben aan zoetstoffen.... belachelijk!
Even nog een belangrijke aanvulling: Zoetstoffen als Sorbitol en Xylitol kunnen bij voeren in grotere hoeveelheden (een fret is maar klein dus een klein beetje is voor een fret al een stuk grotere hoeveelheid dan dezelfde hoeveelheid zoetstof voor een kat) en/of bij regelmatig voeren echt hartstikke dodelijk zijn! Dus nooit!!! iets voeren met zoetstof erin; aan geen enkel (roof)dier!
Mayke

Bericht door Mayke »

Zoetstof is voor geen enkel dier goed dus niet geven !

Ik gaf mijn fretten altijd Cosmo snacks of droogde zelf kip in een droogmachientje. Dat duurde even om te drogen maar je hebt daar speciale machientjes voor. Uit een kipfiletje haalde je een hele boel snackjes !!
Eliesja

Bericht door Eliesja »

..even weer dit topic naar boven halen.
Ik ben namelijk op zoek naar snackies die ik straks verantwoord kan gaan geven. Ik heb al wat in huis gehaald zoals thrive kipstukjes en Cosma in de smaken beef en zalm, oh ja en orijen treats in kip smaak ..nu geef ik het ook al aan de poes, dus het gaat hard hier en wil daarom van orijen meerdere smaakjes gaan bestellen, ze hebben deze smaken
Original (deze heb ik nu) - Red Tundra - Romney Lamb - Wild Boar en Six Fish ..ik zag dat er in meerdere ook varken zit, lijkt me niet echt oké toch? Wat raden jullie nog meer aan voor lekkere snacks?
yvonne

Bericht door yvonne »

Cosma snackjes zijn prima, de andere ken ik niet.
Mijn vorige fretten kregen alleen maar Cosma, maar Moos lust absoluut geen Cosma en is heel kieskeurig met andere snackjes. Hij krijgt gedroogde kipreepjes (die maak ik kleiner i.v.m kans op verslikken, onze BiBi belandde met spoed bij Hanneke op de OK omdat er een stukje gedroogde kip in haar darm bleef zitten) en hij lust ook graag de snackjes van Trixie, bijvoorbeeld met vis erin. Die bestel ik online bij Tim’s dierenwinkel en ik neem dan de snackjes zonder toevoegingen.
En zeker geen varkensvlees.
Moos krijgt een snackje als hij de kooi in gaat, ik roep hem en dan komt hij meteen want hij weet dat hij iets lekkers krijgt.
Verder doe ik elke dag een intelligentie spelletje of hondenpuzzel met hem en dan moet hij snackjes zoeken. Dus hij krijgt gemiddeld 3x per dag iets, maar nooit veel. Oh ja, een likje zalmpasta of zalmolie bij het wegen en/of nageltjes knippen.
Kick

Bericht door Kick »

Nash krijgt ook alleen Cosma en dan verschillende smaken.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

ben helemaal van de gedroogde kip afgestapt hier na het verstoppingsdrama... komt er niet meer in hier :roll:
Flex kennende slikt hij die kleine stukjes ook door met dat halve gebit van hem :lol:
Cosma is eigenlijk het enige hier, ik doe dat in een bakje met een paar druppels zalmolie en een centimeter Tubifrett...

Tubifrett kun je bij knaagdieren vinden op Zooplus... :|
Plaats reactie