Harmke

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
swa100

Harmke

Bericht door swa100 »

Hallo allemaal,

Hierbij open ik een dagboekje voor ons fretje, Harmke. Harmke is een moertje van ongeveer 2,5-3,5 jaar oud (geschat door opvang en dierenarts). Harmke is buiten gevonden in Hoogeveen en ze is toen naar een noodopvang gebracht in de omgeving van Hoogeveen. Daar is ze samen geplaatst met Melle, een ram van toen 4 maanden oud ongeveer. Vanaf daar zijn ze terechtgekomen bij een betere opvang in Utrecht. Die opvang heeft de fretjes op hun site gezet. We zijn gaan kijken bij de opvang en we waren direct verkocht! Harmke was een mager dametje (460 gram!) die het heerlijk vond om opgepakt te worden door ons. Ook Melle mocht ons wel, die bleef op ons klimmen, haha. Harmke moest nog een paar daagjes in de opvang blijven, omdat ze vermoedelijk last had van coccidiose. Na enkele dagen mochten we Melle en Harmke ophalen, omdat de opvang vertrouwen had in onze zorgzaamheid. Dit komt wellicht omdat we zoveel hadden gevraagd en zoveel spulletjes hadden ingeslagen, haha. We hebben toen Bactrimel gekregen om beiden te behandelen tegen coccidiose. Dit hielp erg goed, ze begonnen goed te eten en kwamen beiden aan. Harmke is in 1,5 week ongeveer 100 gram aangekomen en Melle van 850 naar 1100 in 2 weken! Het ging goed met ze, maar onderling helaas niet.

Naarmate Ze beiden fitter werden, werd Melle vervelender naar haar. Hij blies erg vaak, ging achter haar aan als ze losliepen, en zo voort. Ook nadat we hem hebben laten castreren ging dit door. We hebben toen een moeilijke beslissing moeten maken; een van onze twee lieverds zou na 3 weken bij ons te hebben gewoond, terug moeten naar de opvang. Na veel overleg met mijn vriendin hebben we besloten Melle terug te brengen. We hadden hier meerdere redenen voor: Melle is een pup en hij zou zich sneller kunnen aanpassen aan het terug zijn in de opvang en erna zijn nieuwe huis dan dat Harmke dat zou kunnen, Melle was (omdat hij een lekkere drukke pup was) iets moeilijker te hanteren voor Mariette (mijn vriendin). Ze voelde zich het meest op haar gemak met Harmke. Ze durfde steeds meer met Melle, maar nu we toch voor de keuze stonden, hebben we mede hierdoor voor Harmke gekozen. Ook was scheiden en apart los laten lopen voor ons geen optie, daar we in een éénkamerappartementje wonen, wat al een hele upgrade is vanaf mijn studentenkamer, haha. Het was een lastige keuze en we zijn erg verdrietig geweest, maar het kon niet anders.

Sinds Harmke alleen is, gaat het een stuk beter met haar. Ze verkent de kamer op haar manier, zonder zich te verstoppen of weg te rennen voor Melle. Ze loopt ook constant achter ons aan en houdt van onze aandacht. Alles valt op zijn plek voor haar.

We hebben haar nu ook, na veel gedoe, op een kwalitatief betere brok kunnen zetten, Virbac. Dit gaat er nu gelukkig goed in en ze lijkt nog steeds een beetje aan te komen; ze zit nu op ongeveer 580 gram! We zijn blij dat het zo goed met haar gaat!

De opvang dacht dat ze, gezien haar mooie vachtje en, naast het mager zijn, goede gezondheid, dat er een kans is dat ze gecastreerd is, maar dat is dus niet helemaal zeker. Wanneer dit niet het geval is, moet dit dus nog gedaan worden. Ik houd haat goed in de gaten en mocht ze loops worden, laten we haar alsnog castreren.

Nou, genoeg geklets, nu komen er wat foto's!

Dit is de foto die van haar is gemaakt in de opvang:

Afbeelding

Hier wat donkere foto's van haar eerste keren loslopen hier:

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je vrij goed hoe mager ze was (ingevallen heupjes) en Melle is links!:

Afbeelding

Oke, dan nu foto's van..nu!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is wel wat vaag, maar wel één van mijn favorieten:

Afbeelding

Hier nog een video van hoe ze losgaat op de kattenhengel met muis, als ze de muis eenmaal te pakken heeft:

Kick
Aantal fretten: 1

Re: Harmke

Bericht door Kick »

Oei, die foto nr. 7.... :hart: :hart: :hart:

En lekker ding op dat filmpje!

Ik vind dat jullie een goeie beslissing hebben genomen door Melle terug te brengen. Hoe moeilijk ook want dat is iets wat je niet in de koude kleren gaat zitten. Maar kijk hoe Harmke opleeft, heerlijk toch? :D

Ik heb de link naar je filmpje even veranderd. Kijk hier maar even hoe je dat zelf kunt doen ;)
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Leuke foto's! :hart: Fijn dat je zo snel verschil merkt nu Harmke alleen is, hoe moeilijk de keuze ook was... nu weet je waarvoor je het gedaan hebt!
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Leuke foto's! Wat ziet ze er nu goed uit :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Wat een heerlijk Sandy dametje zeg! :hart: :hart: :hart:

En ik kan alleen maar heel erg blij zijn dat jullie als kersverse frettenverzorgers gelijk hebben ingezien dat de klik er helemaal niet was bij die twee. Hopelijk blijft daardoor de schade door stress voor haar beperkt.
Ook de wijze van jullie keuze, welke fret er toch weer terug moest naar de opvang, laat zien hoe betrokken jullie zijn bij het welzijn van de fretten. Een pup is zeker makkelijker te plaatsen dat een wat oudere fret. Super hoor! :D
swa100

Bericht door swa100 »

Marjan schreef:Wat een heerlijk Sandy dametje zeg! :hart: :hart: :hart:

En ik kan alleen maar heel erg blij zijn dat jullie als kersverse frettenverzorgers gelijk hebben ingezien dat de klik er helemaal niet was bij die twee. Hopelijk blijft daardoor de schade door stress voor haar beperkt.
Ook de wijze van jullie keuze, welke fret er toch weer terug moest naar de opvang, laat zien hoe betrokken jullie zijn bij het welzijn van de fretten. Een pup is zeker makkelijker te plaatsen dat een wat oudere fret. Super hoor! :D
Als ik nu kijk hoe het met haar gaat, dan denk ik dat het allemaal beperkt is gebleven. Ze eet, slaapt, drinkt en speelt goed. Ze is heel lief in de omgang. Ik heb haar net voor het eerst geaaid toen ze sliep/half slaperig was. Ik wilde dit eerst niet doen omdat ze rustig moest wennen, ook aan mij. Ze reageerde heel lief en bleef lekker liggen terwijl ik haar koppie aaide. Ik heb het op video, dus zal het straks uploaden!
swa100

Bericht door swa100 »

Kick schreef:Oei, die foto nr. 7.... :hart: :hart: :hart:

En lekker ding op dat filmpje!

Ik vind dat jullie een goeie beslissing hebben genomen door Melle terug te brengen. Hoe moeilijk ook want dat is iets wat je niet in de koude kleren gaat zitten. Maar kijk hoe Harmke opleeft, heerlijk toch? :D

Ik heb de link naar je filmpje even veranderd. Kijk hier maar even hoe je dat zelf kunt doen ;)
Ja klopt, het is een heerlijk dametje! Ik zal zo eens kijken hoe ik die youtube video's goed krijg.
Loxodonta schreef:Leuke foto's! :hart: Fijn dat je zo snel verschil merkt nu Harmke alleen is, hoe moeilijk de keuze ook was... nu weet je waarvoor je het gedaan hebt!
Precies, alles valt nu op zijn plaats voor haar:)
Nadine schreef:Leuke foto's! Wat ziet ze er nu goed uit :hart:
Dankje! Ze is erg opgeknapt inderdaad, ze lijkt een stuk jonger , haha :)
swa100

Bericht door swa100 »

De Virbac brokjes vallen erg in de smaak! Ze eet nu veel meer brok dan dat ze deed toen ze nog op haar oude voer zat en ze is inmiddels ook boven de 600 gram uitgestegen! Ik ben benieuwd hoeveel er nog bij komt :D. Ze voelt wat voller en krijgt een wat zachter buikje :D
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Super!
Mette

Bericht door Mette »

Snel aangekomen en opgeknapt, super! :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Mooi zo! Hier zijn ze er ook gek op. :D
Kick

Bericht door Kick »

Heerlijk hoor! Winterspekkies :D
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Ze ziet er een stuk beter uit, en volgens mij ook wel relaxed nu :D Leuk hoor!
swa100

Bericht door swa100 »

Ze blijft lekker eten en zwaarder worden! Ze zit nu rond de 620 gram! Ik ben benieuwd op welk gewicht ze uiteindelijk gaat zitten :D. Haar ontlasting ziet er ook beter uit en ik vind nu ook ongeveer 6 poepjes per dag, in plaats van 3. Het lijkt dus goed te gaan!
Kick

Bericht door Kick »

Wat een goede ontwikkeling :D Go Harmke, go :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Super hoor dat ze zo snel de goede kant weer opgaat. Ik ben ook heel blij dat je haar verlost hebt van een soortgenootje. :D
swa100

Bericht door swa100 »

Kick schreef:Wat een goede ontwikkeling :D Go Harmke, go :juich:
Marjan schreef:Super hoor dat ze zo snel de goede kant weer opgaat. Ik ben ook heel blij dat je haar verlost hebt van een soortgenootje. :D
Ja dat ze zo snel boven de 600 gram zou uitstijgen had ik ook niet verwacht! Hopen dat dit nog even doorzet. Ze wordt in ieder geval al wat zachter en krijgt inderdaad wat winterspekkies! Vooral mooi om te zien hoeveel brok ze nu ineens eet zeg. Van de hope farms at ze zo'n 15-20 gram per dag en van virbac gaat er zo 30-35 gram per dag naar binnen! Geen wonder dat ze aankomt, haha. Ze vindt het echt heerlijk! Het ruimt ook 'vleziger' dan hope farms! En van kruimeltjes is amper nog iets te merken. Als er wat uit haar bek valt eet ze het gewoon op! Ik ben echt super trots op ons dametje :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

En terecht! :D
Karen

Bericht door Karen »

Zeker weten dat jullie trots mogen zijn! Ze ziet er super uit en wat een heerlijk bekkie zeg :hart:
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Virbac wordt hier ook met smaak gegeten :D
Go Harmke!
Plaats reactie