Mijn mannetje is ziek :(

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Mette
Aantal fretten: 1

Re: Mijn mannetje is ziek :(

Bericht door Mette »

Wat fijn! :juich:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Klinkt goed! :D
Kick

Bericht door Kick »

Hoe gaat het nu met Jekyll?

En heb je zelf ook al een beetje rust gevonden? En merk je iets aan Hyde en het feit dat ze gescheiden zijn?
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Dit was het filmpje van gisteren. Kick bedankt voor de uitleg ik haal normaal alles van mijn FB maar de video wil daar helaas maar niet op :?:

Vanochtend was het mannetje helaas weer erg misselijk en heb ik hem dus moeten voeren met de spuit, hij at echt niet zelf. Vanmiddag ging het al een heel stuk beter, ik had ook gezien dat hij in de tijd dat ik weg was een beetje aan de brokken heeft geknabbeld, en hij likte nu braaf alles van het schoteltje af. Met loslopen was hij in het begin energieker dan ik hem in lange tijd heb gezien. Hij sprong, rende en danste de hele ruimte door. Na anderhalf uur was hij echter compleet uitgeteld en heb ik hem dus maar weer in zijn kooi gelegd zodat hij rustig kan slapen zonder gestoord te worden door een nieuwsgierige kat.
Zelf heb ik nog niet echt de rust als leek ben ik behoorlijk bezorgd voor mijn ventje en ik kan enkel hopen dat mijn best doen genoeg is om hem erdoorheen te krijgen. Vind het wel heel erg prettig dat hij weer thuis is en dat ik weer heerlijk met hem kan knuffelen en spelen ook al ruikt hij nog steeds verschrikkelijk naar dierenarts

Aan Hyde merk ik op zich niets nu Jekyll terug is na zolang weggeweest te zijn buiten dat hij donderdag gruwelijk vervelend was met douchen.

Dan nog even de eerste foto's van Jekyll dat hij weer thuis was
Heel even de kooi rondgelopen en toen moest hij echt uitrusten
Afbeelding

Tegen half elf zag hij er al een stuk beter uit
Afbeelding

En gisterenochtend wilde meneer al duidelijk de kooi uit :)
Afbeelding

En dan nog voor het complete beeld van Jekyll zijn dagbesteding. Hierbij zijn favoriete slaaphouding
Afbeelding
Marjan

Bericht door Marjan »

Je ziet inderdaad dat hij nog misselijk is tijdens het eten van de pap, dat boven de pap likken en erg zijn bekje aflikken tussendoor laat dat zien. Maar al met al vind ik het ontzettend meevallen en hebben wij zelf wel veel misselijkere fretten gehad hoor. Hij kijkt ook lekker helder uit zijn oogjes. :)

Is dat die sondevoeding of gewoon waltham?
Kick

Bericht door Kick »

Wat een scheetje :hart: Mooi koppie hoor en goed om te horen dat hij naast de misselijkheid toch ook erg goede periodes heeft.

Toch een vraagje; eet hij dat hele bakje leeg? Ik vind het een tikkie veel eerlijk gezegd of lijkt dat zo?

En ook wel lekker dat Hyde geen ander gedrag laat zien (nouja, behalve dan met dat douchen :mrgreen: )
Amaris
Aantal fretten: 0

Bericht door Amaris »

Jammer dat hij wat downs kent, maar gelukkig ook goede momenten :D Daar maar lekker op richten verder.
En die slaappose, zo herkenbaar :clown:
Kick

Bericht door Kick »

Ik zou bij die laatste foto eigenlijk willen zeggen; achteraf kijk je een fret in z'n kont :brush:
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

In dat bakje zit de sondevoeding en het is in totaal maar 10ml dus valt qua hoeveelheid best mee. En de misselijkheid is ook veel erger geweest dan het daar is. De laatste dag voordat ik hem wegbracht wilde hij eigenlijk helemaal niet meer eten hij werd volgend mij van de lucht al misselijk en na het eten heeft hij toen wel een klein half uur liggen buikschuiven

Hanneke heeft me gewaarschuwd dat het met ups en downs zal gaan de komende maanden daarom ook dat schriftje als het dan echt een K-dag is hoop ik dat ik het schrift me zal helpen om positief te blijven. Vind alleen wel dat hij heel erg hard afvalt als hij dat morgen ook nog doet ga ik maandag toch echt bellen. Hij is in een dag bijna 100gr afgevallen en dat vind ik wel erg veel hij is toch al zo iel tegenover zijn broer die ik net zo goed Boedha had kunnen noemen :mrgreen:

En ik ben eigenlijk ook heel blij dat Hyde geen verschil in gedrag laat zien en Jekyll wel sinds ze uit elkaar zijn. Voor mij een teken dat Hanneke uiteraard gelijk had toen ze zei dat ik ze met loslopen ook apart moet houden omdat het beter is voor Jekyll.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

:juich: De aanhouder wint. Met veel aanmoedigen en aanbieden heb ik mijn mannetje eindelijk zover dat hij aan de brokkepap is. het ging niet echt van harte maar hij heeft toch eindelijk brokkepap op en niet alleen vanaf mijn vinger :juich:

Nadien was hij wel weer echt misselijk, heeft toch echt wel een tijd rond geschoven op zijn buik maar dat hij met pijn brokken eet vind ik eigenlijk ook niet zo prettig
Marjan

Bericht door Marjan »

Gewoon met kleine beetjes per keer blijven aanbieden. Teveel voeding in een keer is nu ook funest voor zijn maagje.
Je mag hem geen waltham meer geven dan? Dat is in ieder geval wat minder belastend dan brokkenbrij.
Kick

Bericht door Kick »

Dit zal zeker een tijd lang met ups en downs gaan maar met jouw hulp zullen de downs steeds korter worden. Dat afvallen is inderdaad niet goed. Hoe gaat hij nu?
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Vanochtend was hij brokken aan het eten toen ik de kamer binnenkwam dus snel zijn voeding met medicijnen klaargemaakt. Het ging er erg goed in voor een tijdje en ineens gaf hij éénmalig een klein beetje over. Hij is doen ook direct gestopt met eten. Aangezien hij bijna alles op had ook van de medicijnen, helaas lagen de korreltje omeprazole nog in het bakje. Ik heb hem daarop even rustig laten liggen en ben een paar minuten later bij hem gaan kijken en heb even met hem geknuffeld en dat deed hem zichtbaar en hoorbaar plezier.

Hij mag nog een klein beetje waltham om zijn medicijnen naar binnen te krijgen en om hem uiteraard toch aan de brokkepap te krijgen. Hij moest van Hanneke nog wel wat afvallen. Donderdag woog hij 1160 gram en ze had hem het liefst rond de 1kg. Gisterenavond bij het wegen kwam hij uit op 1060 gram dus hij moet nu wel stoppen met afvallen.
Kick

Bericht door Kick »

Oh, dan is hij wel zwaarder dan dat ik dacht. Dan zit hij nu eigenlijk op een mooi gewicht, zeker gezien de tijd van het jaar.
Marjan

Bericht door Marjan »

Oké, dus hij heeft nog wel wat speling in zijn gewicht.
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Wel wat ja maar ik moet hem rond de 1kg zien te houden. Ze broer weegt een kleine 300gram meer dan hij momenteel. Het verschil is dus ook echt gigantisch voor mijn gevoel
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Hopelijk dat de misselijkheid snel over is.
Mette

Bericht door Mette »

Wat een grote zorgen :( . Ik hoop dat hij heel snel op gaat knappen!
Bruurmijn

Bericht door Bruurmijn »

Vanochtend was eht weer een drama om hem zijn brokkepap te laten eten en dus heb ik Hanneke vanochtend maar direct gebeld.

Aangezien hij wel brokken eet, die van zichzelf of de katten :fluit: , ga ik hem geen brokkepap meer geven. De medicijnen gaat hij krijgen in een klein beetje Waltham en verder mag hij gewoon zijn brokken eten. Even kijken of hij dan minder misselijk is/word dan met brokkepap.

Ze was wel erg tevreden over zijn gewicht :juich:
Marjan

Bericht door Marjan »

Misschien is dat ook wel beter, hij kan dan toch wat verspreider over de dag kleine beetjes eten naar behoefte. Hoop dat het gaat werken voor je manneke.
Plaats reactie