Op elkaar liggen

Typisch frettengedrag, of niet? Vraag het hier
NKW
Aantal fretten: 1

Op elkaar liggen

Bericht door NKW »

Ik heb dan wel maar één fret, maar toch is er iets wat ik mij afvroeg uit nieuwsgierigheid. Ik weet dat het bij honden zo is dat de dominante hond vaak op de andere hond gaat liggen met de kop, de poot over de rug of kop heen legt of tegen de andere hond aanleunt. Allemaal tekenen van dominantie.

Maar nu zag ik foto's voorbijkomen op Facebook van een fretten FaceBookgroep waar ik lid van ben en daar waren 2 gezusters fret. De albino dame vertoonde dezelfde gedragingen die ik net heb opgesomd: Met de poot op de wildkleur dame liggen, de kop op de wildkleur dame leggen en zelfs volledig op de wildkleur dame liggen :shock:

Maar betekend dit dan ook dat de albino dame dominant is en misschien zelfs wel de wildkleur gewoon weg wil hebben?
Kick

Re: Op elkaar liggen

Bericht door Kick »

Je hebt het helemaal goed. Helaas zien veel fretteneigenaren dit aan als 'kijk ze eens lief samen liggen'. Maar het is inderdaad puur dominant gedrag.
Mette

Bericht door Mette »

Sowieso zou ik geen hond met een fret vergelijken, omdat een hond in een roedel leeft, waar een bunzing solitair is. Waar het dus voor de hond instinctief gedrag is is het voor de fret onnatuurlijk om samen te liggen. Waarom ze dit precies doen is niet bekend, maar de gedachte is wel dat zij ook hun geur aan elkaar proberen af te geven, als zijnde territoriale markering. In zekere zin noemen mensen territoriaal gedrag ook vaak dominantie, dus zou je het weer onder die noemer kunnen zetten inderdaad.
NKW

Bericht door NKW »

Mette schreef:Sowieso zou ik geen hond met een fret vergelijken, omdat een hond in een roedel leeft, waar een bunzing solitair is. Waar het dus voor de hond instinctief gedrag is is het voor de fret onnatuurlijk om samen te liggen. Waarom ze dit precies doen is niet bekend, maar de gedachte is wel dat zij ook hun geur aan elkaar proberen af te geven, als zijnde territoriale markering. In zekere zin noemen mensen territoriaal gedrag ook vaak dominantie, dus zou je het weer onder die noemer kunnen zetten inderdaad.
Klopt natuurlijk helemaal dat ze niet te vergelijken zijn, maar de vergelijking in het gedrag viel me gewoon op. En ik zou een hond die dat regelmatig doet bij een andere hond(en) ook even goed in de gaten houden. Mijn ervaring daarmee is dat die honden vaak ook andere gedragsproblemen hebben zoals beschermingsdrang of bezitsdrang. Maar dat is weer een heel ander (of-topic) onderwerp! :brush:
Marjan

Bericht door Marjan »

Bij katten zie je dit gedrag ook en dan is het wel degelijk dominant gedrag. Mijn ouders hadden katten waarbij de een echt bovenop de ander ging liggen in een mandje. Mijn ouders vonden dat schattig maar je kon echt wel aan de uitdrukking van de onderdrukte kat zien dat hij dit helemaal niet leuk vond.
Dus ik ben ervan overtuigt dat wanneer fretten dat doen, het echt wel met dominant gedrag te maken heeft.
Marjan

Bericht door Marjan »

Even een voorbeeldje, dit waren twee van onze fretten en 5 jaar geleden vonden wij dit ook nog schattig maar niets is minder waar gebleken helaas. Deze fretten hadden overigens wel al ieder een eigen ferret nation en waren alleen samen los. Maar het mannetje was uiteindelijk erg dominant.

Afbeelding
NKW

Bericht door NKW »

Ja zo was het op die foto ook. Ben nogal eigengereid geweest en een reactie gegeven naar die FB foto waarin ik mijn zorgen over het gedrag uitte. Ik kreeg terug dat het aan de uitgekozen foto's lag en die andere fret (die dus elke keer onderop lag) juist de dominante was. En dat ze als zusjes heel goed samen kunnen.
Marjan

Bericht door Marjan »

Tja, sommigen willen nu eenmaal niet horen dat fretten beter apart gehouden kunnen worden. :roll:
Wanneer je al toegeeft dat er sprake is van dominantie ben je vreselijk verkeerd bezig ze toch ten koste van alles samen los te laten.
Zielig voor de fretten maar goed voor de portemonnee van de artsen denk ik dan maar.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

En toch was dit geen dominant maar gewoon ruimtegebrek... :lol:

Afbeelding
Mette

Bericht door Mette »

I disagree :lol:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik ook. ;)
Kick

Bericht door Kick »

Ik ook en wel hierom; als ze er écht niet willen liggen dan zoeken ze een ander plekje. Er is voor elke fret een plekje te vinden zelfs als er weinig ruimte is. Ik zie een stapeltje fretten die perse op die plek willen liggen en dan krijg je dat de dominantste meestal bovenop ligt.
Karen

Bericht door Karen »

Ik zou zlf bij fretten de term dominant niet zo graag gebruiken. Dominant en ondergeschikt zijn echt termen voor groepsdieren met een hierarchie. Dat heeft een fret niet! Die heeft dat groepsgedrag niet.

Territoriaal gedrag zou een betere benaming zijn eigenlijk. Op zich komen de beschrijvingen die jullie geven wel op hetzelfde neer, maar het gaat er dus niet om zoals bij honden dat de ene fret de andere wil domineren. Het wil duidelijk maken dat het zijn/haar territorium is en dat die ander eigenlijk beter kan opzouten.
Jammer genoeg doen fretten heel erg hun best om zich aan situaties aan te passen en daarom zie je maar kleine signalen van ongenoegen, zoals dat pootje over de ander heen of de kop/het lijf op de ander plaatsen.
Afgezin dat ze dan hun geur afgeven aan de ander, willen ze ook hun plaats niet vrijgeven. Als de ander daar ligt moet het ook wel een heerlijk plekje zijn, dus dat wordt dan geclaimed en gaan ze er gewoon bij of op liggen. Niks schattigs aan en ook niet knus.

Degene die je ziet afzonderen van de groep, hoeft niet per sé de meest territoriale te zijn. Is vaak juist de meest zelfbewuste of met het meeste zelfvertrouwen. Meestal zie je juist de 'zwakste' het vaakst bij de anderen en de meest territoriale bovenop met meer of minder lichaamsdelen.

Bij zulke territoriale fretten zal je tijdens het spel ook vaak typisch gedrag zien. Stand over, oortjes uitwassen, jagen en bespringen en wardancen in richting van de andere fret(ten) en soms zelfs even in een pootje of staart happen.
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Mensen, Riddick was alles behalve dominant. Meestal lag de rest boven op hem.
En nee al die dingen deed hij ook niet. Riddick was een goedsul die niets of niemand kwaad deed.
Mayke

Bericht door Mayke »

Riddick rules !! :juich:
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Nog een kleine kanttekening voor de vergelijkingen die gemaakt worden met honden. Honden hebben een vorm van formele dominantie. Dit houdt in dat dominantie niet wordt verkregen door middel van dominante uitingen, agressie etc. Maar doordat de ondergeschikte zijn 'submissive' positie accepteert en dus onderdanig gedrag gaat vertonen.
NKW

Bericht door NKW »

Agressie is geen dominante uiting maar afwijkend gedrag. Maar dit begint erg off-topic te worden dus ik zal er verder niet meer op ingaan. Is wel een onderwerp voor een leuke discussie elders :D
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Laten we vooral niet vergeten dat agressie ook een teken is dat er iets mis is. Dieren kunnen zich niet zo uiten als wij dus.. "gelaatsuitdrukkingen", , tanden, geluid en houding is hun enige manier om te laten zien dat er iets mis is. Vind jij iets eng dan zeg je dat, heb je pijn dan zeg je dat ook enz enz....
Dus het ligt er maar net aan waarom een dier agressief reageert.. een angstige fret wil ook nog (in onze ogen) agressief reageren. Als een dier ergens last van heeft is het logisch gedrag, vind ik dan ;-)

Zo had ik een fret (Snoop) die als FreD met hem speelde, leuk begon maar op een gegeven moment sloeg zijn gedrag over naar bijten. En niet zo zuinig... we hebben het hier over 2009 ofzo ver voor de jaren dat de mens zich verdiepte in gedrag. Althans niet zoals nu. Aan de andere kant was hij voor zijn "broertje" bijzonder lief en was er nooit onmin.
FreD riep al snel (doet hij nog) dat een fret agressief is. Zelfs goedsul Ukkie bijt hem wel in de voeten, niet zo gericht als Natsumi dat doet. Maar mijn vermoeden is toch omdat hij uitstraalt dat hij er niet zoveel van moet hebben (naar mijn gevoel) dat dit zich ook uit in het gedrag van de fretten naar hem toe.

Re-Flex en FreD gaat goed tot hij Fred's handen ziet, dan gaat hij ook meteen voor het vlees. Dekt hij zijn handen af, niets aan de hand. Bij mij is hij een mak schaapje en ik kan hem gewoon bij mijn gezicht houden. Kan ook gewoon op blote voeten lopen zonder probleem.

Ja Mayke, Riddick was er 1 uit duizenden... helaas was hij zo snel als hij in mijn leven kwam ook weer weg.
Maart 2005 gekomen, Maart 2010 gegaan.. hoe bizar is dat?
Marjan

Bericht door Marjan »

Dit gaat nu inderdaad erg off-topic dus een discussie over agressie graag in een nieuw topic als daar behoefte aan is.
Mette

Bericht door Mette »

Huh? Volgens mij zit je daar anders in dit topic, dat een prima titel heeft en onder het juiste onderwerp staat, anders helemaal goed voor :lol: Het ligt blijkbaar zo dicht bij elkaar voor sommigen dat ze er wat over kwijt willen, dus waarom de discussie ruw afkappen met regeltjes? Kan aan mij liggen hoor, maar ik vind het juist leuk eindelijk eens een discussie langs te zien komen.
Plaats reactie