Dit vraag ik me dus af. Ik bedacht me pas dat ik in mei ook 20 jaar fretten heb en zit sindsdien toch al aardig actief in de frettenwereld. Er wordt al sindsdien geroepen dat fretten 'vroeger' ouder werden, maar ik heb niet het idee dat dit daadwerkelijk ook zo is geweest de afgelopen jaren. Mijn eerste fretten zijn ook geen 10 geworden bijvoorbeeld. En ik kan me ook niet herinneren dat vrienden waar ik vroeger mee omging, allemaal stokoude fretten hadden. Ik ging juist om met mensen die het normaal vonden om 8 tot 12 fretten te houden en die zagen er echt niet allemaal geweldig uit.Marjan schreef:Fretten zijn ook niet meer zo sterk als 20 jaar geleden. Toen deden we notabene alles fout; van grote groepen fretten bij elkaar tot fout voer en snoepjes als rozijntjes, paprika en komkommer. En toch werden de meeste zonder grote problemen oud.
Dus de stelling dat de meeste 'probleemloos oud werden' herken ik niet. Ik denk dat het veel meer zit in bewustwording dan daadwerkelijke feiten. We zien de laatste 20 jaar veel meer fretteneigenaren, horen veel meer en mede dankzij internet weten we veel meer. Dus we horen ook meer problemen en herkennen ongemak bij de fret. Vroeger dachten we "die fret is gewoon oud", nu zien we dat het dier ziek is en slecht in zijn vel zit. Volgens mij liet Hanneke ook nog een foto ervan zien op een symposium.
Wat de levensverwachting betreft van een fret. In veel boeken zie je staan 8 tot 10 jaar, maar in praktijk heb ik het idee dat het meer richting de 6 tot 8 jaar gaat en dat dat ook realistischer is. Ik geloof dat de gemiddelde levensverwachting van de bunzing 3-4 jaar is. Er zijn altijd uitschieters naar boven. Eigenlijk zou je gewoon eens moeten peilen op het forum op welke leeftijd fretten zijn overleden
Wat de discussie aan gaat over medicatie, denk ik dat het erg scheelt per situatie en fret. Ik heb het idee dat het niet zozeer gaat om hoeveel medicatie er gegeven wordt, maar hoe lang en hoe vaak