Buiten huisvesting

Een goede huisvesting is onontbeerlijk voor een fret, lees hier over de verschillende mogelijkheden
Plaats reactie
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Buiten huisvesting

Bericht door Michael »

Hallo allemaal,

Ik heb mij vandaag aangemeld, zie ook de topic in "Even voorstellen".

Als tiener had ik fretten thuis en het heeft altijd gekriebeld om er weer eens een of twee te nemen.
Nou lees ik over meerdere fretten verschillende verhalen. De een vind dat ze een maatje moeten hebben en de ander zegt dat ze solitair zijn en het beste alleen af zijn. Hoe zit dat bij jouw fret(ten)? En als je er meerdere hebt; slapen ze samen? Hebben ze elk een eigen plekje? Heb je de mogelijkheid om te scheiden?

Ik wil zelf een buiten frettenverblijf maken. Helaas is er al 4 jaar niks in dit topic geplaatst, maar hoop toch wat reacties, tips en ideeën te krijgen.
Ik wil een betonnenbak maken met zand (en misschien gras, maar dan is er weer kans op giftig onkruid). Ik heb nog vragen over hoe diep ik deze bak zou maken, met welk zand (zandbank zand of zwart zand) en of ik de bak in de grond zou maken of er boven zodat de fret(ten) minder last hebben van katten bijv. Ook wil ik er nog een kleine waterplas van zo'n 2cm diep in maken voor de warme dagen.
Daarnaast wil ik 2 buizen van de kooi naar de schuur waar een geïsoleerde ruimte moet komen om te slapen, te eten, misschien hun behoefte te doen (kan ook buiten). Deze ruimte zou dan al best groot moeten zijn? Slapen/eten en behoefte heb ik liefste ver uit elkaar.
De buiten gedeelte wordt denk ik een 2 etage kooi met een trapje of buis naar boven. Met wat hangmatjes en dingetjes. Ik heb begrepen dat fretten toch niet zulke klim dieren zijn als ik dacht dus ik houd het maar simpeler dan dat ik eerst in gedachten had.

Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips of ideeën hebben. Voorbeeld afbeeldingen mag natuurlijk ook.
Gebruikersavatar
Kick
Berichten: 13397
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:51
Aantal fretten: 1

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Kick »

De link naar de site die je geeft over het aantal fretten ken ik en is van een bekende hier, Birgit. Ik denk dat Birgit het inmiddels ook vind dat een fret een solitair dier is en het liefst jou als speelmaatje heeft.

Maar afijn, dan gaan we off-topic in dit subforum.

Over je tuinidee; klinkt goed! Wij hebben ook een zandbak voor ze met gewoon speelzand. In de zandbak staan wat kruiken en zaken waar omheen en onderdoor kan worden gegraven. Ook hebben ze een eigen speelvijver (een douchebak met een hogere rand in een hardhouten ombouw) en natuurlijk hun eigen 'tuin'. Een grote bak met aarde en stevige planten waar ze ook in kunnen graven.

Daarnaast staat er een groot hok wat speciaal is omgebouwd zodat er een extra verdieping in zit met een slaapgedeelte.

Overigens slapen onze fretten altijd binnen en zijn ook binnen als we weg zijn.
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Marjan »

Kick schreef:Overigens slapen onze fretten altijd binnen en zijn ook binnen als we weg zijn.
En daar nog even een aanvulling op voor de duidelijkheid; onze fretten hebben ook binnen aparte kooien en spelen nooit samen.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Karen »

Hoi Michael,

Wat leuk dat je zo veel plannen hebt.
Ik zal je vertellen hoe wij het aangepakt hebben.
Dit wordt een lange post dus ga er maar voor zitten :lol:

Momenteel heb ik nog 4 fretten (had er 7) aangezien de "rauw vlees ziekte" om net maar even zo te noemen, hard heeft toegeslagen bij mij...
Alle fretten leven en spelen apart. Momenteel wonen er nog 3 buiten en eentje heeft het huis voor haar alleen. Zij mag de hele dag loslopen, alleen 's nachts heeft zij een dubbele FN waarin ze opgesloten wordt.
Buiten hebben de fretten allemaal een grote 3 etages hoog hok ter beschikking. Van hout en rondom geïsoleerd. Ik heb 2 speelrennen, waarvan een geheel afgesloten van 3,5x5 m. De andere is aan de bivenkant nog open (wordt dit jaar ook afgesloten) en is zo'n 5x4 met een schuurtje er in.
De fret die in de onoverdekte ren woont, heeft 24/7 de ren tot zijn beschikking en ook voor hem alleen. Omdat het nog niet is afgesloten doen w zijn kooi gedurende de nacht dicht. Er zijn nogal wat straatkatten hier die zo'n kooi met dekens ook erg aangenaam vinden ;)
Inde afgesloten ren is de speeltijd verdeeld tussen de 2 heren en in de ochtend mag Shade, die binnen woont ook een uurtje spelen.

We hebben in beide rennen: een stuk (mobiel) gras met buizen er doorheen, een waterpartij of vijver(die momenteel helemaal opnieuw aangelegd worden), een grote bak op wielen die afgewisseld met zand/stro/bladeren ed gevuld is, een plantenbak waarin gegraven mag worden en losse planten potten die afgedekt zijn met gaas (we willen toch ook van levende planten kunnen genieten). Verder is er een vaste lange buis, diverse losse buizen, uitgeholde boomstammen, slaap/schuilhokjes en allerlei speel materiaal wat telkens gewisseld wordt.
Onze plantenbak is 30 cm diep. Een vaste bak van 1x1m die ingegraven wordt. Tot nu toe stond het bovengronds, maar er wordt zo wild in gegraven dat alles altijd onder de aarde en modder zit. Door het in te graven kan ik de aarde makkelijker terug vegen. De mobiele bak waar oa zand of stro in zit is een grote rechthoekige water (metsel) kuip van de bouwmarkt. Daar hebben we onderin een gat gemaakt en een stuk buis doorheen gedraaid en er zit een klep op. 'S nachts de klep dicht, zo kan het beschemd worden tegen de katten en regen.

Ik heb klim- en graafgrage fretten, dus bij mij wordt alles afgedekt en op bodems moet het ontoegankelijk zijn. Ik geef ze 30 com diepte, maar 20 is ook al goed. De bodem betegelen en daarna zand of aarde erop storten. Met planten moet je rekening houden. Sommigen zijn giftig (https://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Hu ... uinplanten" onclick="window.open(this.href);return false;) en je moet geen planten willen die diep wortelen. Gras kan heel goed, maar de fretten maken het helemaal kapot. Vandaar dat wij een mobiele bak hebben gemaakt, met buizen er onder. Deze kun je dan makkelijk even weghalen om te laten rusten en evt bijzaaien.

Water is erg leuk en de meeste fretten kunnen het zeker waarderen. Hier wordt door enkelen echt gezwommen in de vijver.
Houdt in je achterhoofd dat je veel moet verschonen, dat er gauw algen in groeien en je een muggenplaag krijgt. Je kunt het schonen houden en algen tegengaan door het water in beweging te houden met een pompje. Om muggen tegen te gaan kun je óf wekelijks water vervangen óf visjes er in zetten. Voor vissen komen er natuurlijk heel andere eisen bij kijken.

Hier wat foto's:
De zand/stro bak
De zand/stro bak
image.jpeg (1.03 MiB) 7874 keer bekeken
Overzichtje van de oude vijver
Overzichtje van de oude vijver
image.jpeg (151.99 KiB) 7874 keer bekeken
Een van de buitenhokken
Een van de buitenhokken
image.jpeg (136.83 KiB) 7874 keer bekeken
Mobiele grasbak
Mobiele grasbak
image.jpeg (240.69 KiB) 7874 keer bekeken
image.jpeg
image.jpeg (890.53 KiB) 7874 keer bekeken
Nog in aanleg zijnde nieuwe vijver
Nog in aanleg zijnde nieuwe vijver
image.jpeg (1.01 MiB) 7874 keer bekeken
Mocht je verder nog vragen hebben, dan mag je die hier gewoon neerzetten :D
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Mette »

Even offtopic over solitair of niet; ik heb nog wel meerdere fretten, maar allen hebben ze een aparte kooi en spelen ze ook apart. Ik heb zo'n 6 jaar fretten in groepjes gehouden (altijd een hoop gepuzzel) en zo'n 6 jaar solitair, en ik was na 2 maanden 'proberen' al om. Ik merkte dat mijn fretten meer mening durfden te laten zien, daarmee uitgesprokener, vrolijker, soms ook dominanter te noemen. Ineens blijkt dat die ene fret helemaal niet zo goed met die andere kon, maar omdat er gewoon geen andere mogelijkheid was leerden ze daar maar mee leven en lieten ze me dat niet zien... (geforceerd samenleven, ook wel genoemd). Fretten tonen dat niet snel, maar dus wel sneller zodra ze hun eigen territorium / slaapkamertje / veiligheid hebben. En het is zeer zeer zeldzaam dat fretten het prettig vinden wel samen te blijven spelen, en dus loopt iedereen lekker apart. Geen gepuzzel, gewoon onderzoeken en genieten iedere dag. Ik heb zelf 7 fretten (soon to be 5) en heb 3 losloopruimtes. Een zeldzame 2 lopen wel samen (broer en zus; maar ook dat is geen enkele garantie waarschuw ik vast) dus ik ben als moet met 2 loslooprondes klaar. Meestal zijn het er 3, omdat ik ze afwissel qua ruimtes en uitdaging en omdat er een fret is die enkel buiten in de fretproof tuin loopt, en een fret die enkel in de kleine losloopruimte mag omdat ze als enige uit de tuin weet te ontsnappen en in de grote ruimte op de Ferret Nations weet te klimmen van andere fretten en dan boven staat te kijken van: :gek: :lezen: . Dus meestal elke dag 3 rondes :D .

De bak zou ik 40 tot 60 cm diep maken. In principe kun je met een stoeptegel diepte uit zeg maar. Zwart zand is daarin toch veiliger, omdat het beter graafbaar voor tunnels is (minder snel instort) en ook meer natuurlijk geurtjes en daarmee uitdaging voor de fretten heeft. In of boven de grond maakt niet heel veel uit, ik zou zelf in "mooier" vinden ogen, maar hij is toch afgescheiden voor de katten? Of maakt hij geen onderdeel uit van een overdekt geheel uiteindelijk?
Ik duim dat Minka ook nog reageert met haar buitenhok met ingang naar de schuur, want zij kan je exact omschrijven hoe dat in de praktijk bevalt en je nog wat extra tips geven :D .
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Michael »

Kick en Marjan, ik zal het wel bij 1 laten en zal de kooi zo proberen te maken dat er evt nog plek is voor 1 en de kooi dan kan worden gescheiden. Jullie huis klinkt als een frettenparadijs. Hebben jullie misschien ook foto's?

Karen, mooie foto's! Ik zal zo even je hele lange bericht lezen ;)

Mette, wow 7 fretten, 3 ruimtes, heb je nog wel plek voor jezelf? :ferret:
Fijn dat jullie allemaal zoveel doen voor jullie beestjes. Klinkt allemaal top! Heb je misschien ook foto's?
In wit zand kun je inderdaad geen tunnels graven,maar lijkt me wel weer schoner. Minder snel onkruid en zo.
Hoe bedoel je afgescheiden van de katten? Er loopt wel eens een kat door de tuin, geen idee van wie, maar die klimmen zo over de schutting hoor ;) Kom maar op Minka :D
Michael
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 apr 2018 17:16
Aantal fretten: 0
Locatie: Groenlo

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Michael »

Ik kan me berichten niet meer wijzigen :?:
Karen, bedankt voor je bericht met heel handige tips en ideeen! Ik zal inderdaad een pompje in t water maken met een filter zodat het iets schoner blijft. Natuurlijk moet t nog wel ververst worden. Ik hoop dat je foto's nog even blijven staan :)
Verdrietig van je fretten :( Fijn dat hier voor gewaarschuwd wordt om meer leed te voorkomen.
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Mette »

Ik heb wel wat foto's. In ons geval is de schuur verbouwd tot een binnenruimte die ideaal is voor de fretten. Tegels op de vloer en tegels tegen de wand. Er wonen 5 fretten in de schuur, waarvan 1 in de kleine losloopruimte en 4 in de grote (met de FN's, waar 1 van de fretten dus op klimt waardoor ze alleen in de kleine losloopruimte mag lopen tenzij ik erbij blijf).

Dit is in de grote losloopruimte. Een FN en een omgebouwd kastje, die gaat binnenkort weg en ik ga hier een dubbele FN aan de 3-verdiepingen vastmaken voor meer horizontale ruimte. Het staat wel 'hokkeriger' dan, maar welzijn gaat voor gezelligheid in de ruimte :brush: . Hier woont in de FN 1 fret momenteel (die binnenkort verhuisd) en in het kastje ook een klein dametje (die naar de grote FN gaat verhuizen).
Afbeelding

Aan de overzijde zie je broer en zus, broer de onderste 2 verdiepingen en zus de bovenste.
Afbeelding

De grote losloop en vloer van die ruimte ziet er zo uit:
Afbeelding

De halve deur gaat daar richting de kleine losloopruimte, waar fret nr 5 uit de schuur dan staat, ook een dame maar ook zij wordt binnenkort in die grotere FN gehuisvest:
Afbeelding

En de kleine losloop ziet er zo uit:
Afbeelding

Of dus gecombineerd:
Afbeelding

Dan is er nog een 17 meter diepe tuin waar, op een na, ze dus vrij in kunnen loslopen als 3e losloopruimte. Alle vloeren zijn bedekt met tegels en enkele 'geulen' die onder het terras konden leiden heb ik wat stenen/tegels opgelegd. Mhysa kroop er nog weleens tussendoor waarna ik haar onder het hout zag lopen :brush: . De schutting staat op beton dus ze kunnen nergens uit de tuin graven of komen. De 'ontsnapper' deed dat door op de klimop de schutting over te klimmen en is een echte klimmer, maar de klimop wordt momenteel via groene containers afgevoerd elke 2 weken dus ondanks dat de rest het niet kan, verdwijnt hij alsnog. Als we de tuindeuren in de zomer open hebben zet ik een playpen op zodat ze nog steeds buiten kunnen spelen.
Afbeelding

Afbeelding

In de tuin staat een, mag wel zeggen gigantisch, hok waar nog 2 rammen wonen. 1 Heeft de onderste 2 verdiepingen en de ander de bovenste 3:
Afbeelding

En daarmee wonen en komen er geen fretten in ons eigen huis zelfs. Zát ruimte voor ons zelf dus :clown: .
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Marjan »

Michael schreef:Kick en Marjan, ik zal het wel bij 1 laten en zal de kooi zo proberen te maken dat er evt nog plek is voor 1 en de kooi dan kan worden gescheiden. Jullie huis klinkt als een frettenparadijs. Hebben jullie misschien ook foto's?
Onze binnen kooien zijn gewoon twee dubbele Ferret nations dus daar is niet veel bijzonders aan. :D En de foto's van onze frettentuin en ook de bouw ervan staan nog wel in het topic over de buitenverblijven.
Michael schreef:Ik kan me berichten niet meer wijzigen :?:
De wijzigingstijd van een posting is ingesteld op 5 minuten. Dit geeft je de gelegenheid om eventuele spellingsfouten te kunnen aanpassen. Daarna kun je niets meer veranderen of verwijderen, dit staat overigens in de forumregels. :)
Minka
Berichten: 4824
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:08
Aantal fretten: 0

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Minka »

Ik heb een buiten ren en een binnen ruimte in de garage voor mijn fret.


Voorbeeld 7.jpg
Voorbeeld 7.jpg (131.93 KiB) 7858 keer bekeken
Voorbeeld 3.jpg
Voorbeeld 3.jpg (99.29 KiB) 7858 keer bekeken
Voorbeeld 5.jpg
Voorbeeld 5.jpg (94.37 KiB) 7858 keer bekeken
Mila is een klim en graaf fret. Dus ze krijgt weleens een verandering in haar ruimte zoals een nieuwe krabpaal waaraan ik een gele buis heb bevestigd met tussen stukken zodat ze op elke verdieping kan komen.
voorbeeld 1.jpg
voorbeeld 1.jpg (186.98 KiB) 7858 keer bekeken
Ze heeft een diepere graafbak gekregen.
Voorbeels 8.jpg
Voorbeels 8.jpg (69.31 KiB) 7858 keer bekeken
In de garage zat geen raam en die hebben we erin gezet voor mijn fret Mila. Ik heb in het begin alles zo laag mogelijk gehouden, omdat ik niet wist of ze van klimmen hield en omdat pups niet handig zijn. Door de jaren ben ik binnen wel wat meer de hoogte in gaan werken. De buizenstelsel buiten in de ren was om te voorkomen dat ze hoog klom. Mila dacht als pup dat de beste manier om naar beneden te komen was gewoon alle pootjes los en zich zelf naar beneden laten vallen. Mila kan in het buizenstelsel buiten wel klimmen en kan dat in haar gereedschapskistje slapen. Zo 2 vliegen in 1 klap veiligheid en klim plezier.

Ik heb een grote plantenbak met potgrond. Dat vind ik ook het leukste voor haar. Ze kan lekker graven waar ze ook dol op is. Ze ziet er niet uit dan vooral met nat weer en loopt dan heerlijk met vieze pootjes haar binnen verblijf weer in. Ik heb nooit last van onkruid.

Binnen is alles betegeld gewoon omdat het makkelijk schoon te maken is. De vloer van de ren is van beton en ook makkelijk schoonmaken met de hoge druk spuit. Ik heb gekozen voor een dichte ren omdat we veel katten in de omgeving hebben en ik vond het ook een prettiger idee een gesloten ruimte, zodat ik weet dat ze niet weg kan.

Ze kan via een schuin plankje naar buiten en dit plankje kan ik ook dicht doen als ik de buitenren aan het schoonmaken ben.
Minka
Berichten: 4824
Lid geworden op: 03 jan 2014 20:08
Aantal fretten: 0

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Minka »

O ja ik heb ook een mobiele airco aangeschaft voor de warmere dagen. Dan mag ze ook niet buiten omdat de zon op de ren staat. Het is dan wel lekker koel binnen.
Gebruikersavatar
Karen
Berichten: 12910
Lid geworden op: 15 jan 2013 23:24

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Karen »

Aarde vinden fretten inderdaad veel leuker dn zand en stort minder snel in. Voor onkruid hoef je niet zo gauw bang te zijn, dat krijgt de kans niet :lol:
Gebruikersavatar
Mette
Berichten: 4624
Lid geworden op: 15 jul 2014 16:07
Aantal fretten: 1
Locatie: Enschede

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Mette »

Jup dat is een goed punt Minka, een airco is bij ons ook aanwezig (geen mobiele, een vaste maar met 1 deel, omdat we een buitendeel niet in het algemene gangpad mogen hangen) zodat ik me geen zorgen hoef te maken op warme zomerdagen.

Leuke foto's blijven het Minka en ik denk wel dat zoiets is wat Michael voor ogen zou kunnen hebben!
Gebruikersavatar
Marjan
Berichten: 23203
Lid geworden op: 14 jan 2013 15:26

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Marjan »

Leuk allemaal weer die buiten foto's. :D

Hier zijn ze trouwens wel gek op de zandbak. Maar in de zomer periode besproeien we het zand regelmatig zodat het niet gelijk inzakt en er ligt beslist niet meer zand in dan zo''n 20-25 cm want anders zouden ze er onder bedolven kunnen worden en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Birgit
Berichten: 1916
Lid geworden op: 17 mar 2013 19:43
Aantal fretten: 0

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Birgit »

Ik moet mijn website inderdaad nodig eens updaten zie ik. Nu is die informatie niet helemaal incorrect, maar wel verouderd. Inzichten en ervaringen blijven veranderen :-)
Gebruikersavatar
Mayke
Berichten: 6620
Lid geworden op: 17 jan 2013 11:58

Re: Buiten huisvesting

Bericht door Mayke »

Kijk ook eens op de wiki, daar staat ook wat over buiten huisvesting. :D
Plaats reactie