Duif op balkon, fretten vallen aan.
Duif op balkon, fretten vallen aan.
Net landde een duif op het balkon en liep rustig rond. Tot de fretten hem/haar in de gaten hadden en Rebel erop afvloog.
Maar wat een lef hebben die zeg! Daarna gewoon terug komen toen de fretten weer naar binnen waren. Duif liep weer ff rond, maar Bo had de duif gehoord. Ze loopt langzaam door de deur en snuffelt druk in de lucht.........stuift op de duif af maar hapt net mis. Duif vliegt weg, maar had veel geluk.
Ergens ben ik wel beetje trots op ze, dat ze dat "kill instinct" nog hebben, maar wat als ze de duif hadden gedood. Is dit wel "gezond" zo'n duif?
Daarna hadden ze trouwens lol met zijn tweeën
Maar wat een lef hebben die zeg! Daarna gewoon terug komen toen de fretten weer naar binnen waren. Duif liep weer ff rond, maar Bo had de duif gehoord. Ze loopt langzaam door de deur en snuffelt druk in de lucht.........stuift op de duif af maar hapt net mis. Duif vliegt weg, maar had veel geluk.
Ergens ben ik wel beetje trots op ze, dat ze dat "kill instinct" nog hebben, maar wat als ze de duif hadden gedood. Is dit wel "gezond" zo'n duif?
Daarna hadden ze trouwens lol met zijn tweeën
Re: Duif op balkon, fretten vallen aan.
Wilde duiven hebben veel parasieten bij zich. Ik weet niet hoe gevoelig onze huisfretten daar voor zijn. Ik geef het uit veiligheid niet. (Ook geen postduivenkweek trouwens...die zitten vol chemicaliën. Nog erger dan de wielrenners )
Het is wel mooi om de natuurlijke instincten van je fret te zien
Het is wel mooi om de natuurlijke instincten van je fret te zien
Wat een lefgozer zeg die duiven! Gewoon tot 3 keer toe terug komen!
Bedankt voor de uitleg Karen, mijn vermoeden heb je bevestigd.
Dat van de postduiven wist ik, mijn oom is postduivenmelker en heb het er met hem wel eens over gehad. (dacht goedkoop adresje voor prooi ) Maar hij gaf inderdaad ook aan dat dit niet slim was.
Inderdaad heel mooi om te zien. Had dit niet verwacht van ze eigenlijk.
Bedankt voor de uitleg Karen, mijn vermoeden heb je bevestigd.
Dat van de postduiven wist ik, mijn oom is postduivenmelker en heb het er met hem wel eens over gehad. (dacht goedkoop adresje voor prooi ) Maar hij gaf inderdaad ook aan dat dit niet slim was.
Inderdaad heel mooi om te zien. Had dit niet verwacht van ze eigenlijk.
Epo-duiven.
Maar ik zou het inderdaad ook niet wagen, hier kreeg Max vroeger alleen maar tamme duif van de poelier. (voor menselijke consumptie)
Wel grappig om te zien dat met hun instinct helemaal niets mis is, hier zouden ze ook met alle liefde een eend te lijf gaan als ze de kans kregen.
Maar ik zou het inderdaad ook niet wagen, hier kreeg Max vroeger alleen maar tamme duif van de poelier. (voor menselijke consumptie)
Wel grappig om te zien dat met hun instinct helemaal niets mis is, hier zouden ze ook met alle liefde een eend te lijf gaan als ze de kans kregen.
Ik zou ze laten doden als ze de kans krijgen op het balkon, dan is er toch iets mis met de duif. Sjeng heeft pas ook een duif gedood en ik heb hem wel gegeven. Hij eet er maar een beetje van (de volgende ochtend heb ik hem weggehaald), maar hij heeft er wel enorm veel lol aan. Je daagt zo'n fret echt uit.
Ik zou zo'n duif niet dagelijks geven, maar een gezonde fret moet er best tegen kunnen bij zo'n uitzonderlijke situatie. Tenzij je de indruk hebt dat het dier vergiftigd is natuurlijk.
Ik zou zo'n duif niet dagelijks geven, maar een gezonde fret moet er best tegen kunnen bij zo'n uitzonderlijke situatie. Tenzij je de indruk hebt dat het dier vergiftigd is natuurlijk.
Dat ben ik toch niet helemaal met je eens, duiven zijn echt stomme dieren en zien nergens gevaar in. Ik heb in mijn jeugd (80 jaar geleden ) wel eens een duif per ongeluk overreden met mijn fiets. En ook met de auto is het meer een kunst om die stomme duiven niet dan wel te overrijden als ze op de weg lopen.
Dus ik zou nooit zomaar een fret welk dier dan ook laten aanvallen want je weet ook helemaal niet of je fret in een keer weet toe te slaan of dat ' ie zo'n dier uiteindelijk zwaar gewond laat liggen en dan?
Dus ik zou nooit zomaar een fret welk dier dan ook laten aanvallen want je weet ook helemaal niet of je fret in een keer weet toe te slaan of dat ' ie zo'n dier uiteindelijk zwaar gewond laat liggen en dan?
Tja.... gemengde gevoelens. Jij denkt dus dat er iets mis is met die duif als een fret hem/haar te pakken krijgt?
Er is toch ook nik mis met een konijn wat door een roofvogel wordt gevangen? Ik weet dat de natuur de zwakkeren uitzoekt die als eerste ten prooi vallen maar dat is geen gouden regel...
Maar wel leuk om te ervaren dat je fret dan ineens een killerinstinct heeft
Er is toch ook nik mis met een konijn wat door een roofvogel wordt gevangen? Ik weet dat de natuur de zwakkeren uitzoekt die als eerste ten prooi vallen maar dat is geen gouden regel...
Maar wel leuk om te ervaren dat je fret dan ineens een killerinstinct heeft
Laat ik het zo zeggen, als ze hem gedood hadden. Tsja pech voor de duif en dan was er vast iets mis, waardoor hij/zij niet snel weg kon vliegen. Dan zou ik kijken wat ze doen of ze hem meteen doden en eventueel ook eten.
Maar nu leek het meer of de duif aan het 'pesten' was, hij kwam tot 3 keer terug en vloog snel ook weer weg.
Een bovenbuur heeft van die voederdingen voor vogels aan haar balkon en daar komen dus al die duiven ed op af. Daardoor heb ik wel eens op 1 hoog een duif die op de rand van het balkon ff kijkt ofzo maar niet dat ze echt op de grond rondlopen zoals vandaag.
Niet dat ik nu actief ga jagen op duiven met mijn fretten overigens hoor (afgezien dat je daar een jachtvergunning voor nodig hebt dan) Maar was leuk om te zien, al maakte ik me ook beetje zorgen. Stel je voor dat een duif met zijn poten je fret verwond ofzo.
Maar nu leek het meer of de duif aan het 'pesten' was, hij kwam tot 3 keer terug en vloog snel ook weer weg.
Een bovenbuur heeft van die voederdingen voor vogels aan haar balkon en daar komen dus al die duiven ed op af. Daardoor heb ik wel eens op 1 hoog een duif die op de rand van het balkon ff kijkt ofzo maar niet dat ze echt op de grond rondlopen zoals vandaag.
Niet dat ik nu actief ga jagen op duiven met mijn fretten overigens hoor (afgezien dat je daar een jachtvergunning voor nodig hebt dan) Maar was leuk om te zien, al maakte ik me ook beetje zorgen. Stel je voor dat een duif met zijn poten je fret verwond ofzo.
Met deze aanname ben ik het dus niet eens.ray schreef:Laat ik het zo zeggen, als ze hem gedood hadden. Tsja pech voor de duif en dan was er vast iets mis, waardoor hij/zij niet snel weg kon vliegen.
Dus een fret mag wel een duif doden maar zelf geen schrammetje oplopen? Waar gevochten wordt vallen gewondenray schreef:Maar was leuk om te zien, al maakte ik me ook beetje zorgen. Stel je voor dat een duif met zijn poten je fret verwond ofzo.
Ik denk dat een fret weinig risico loopt bij een duif maar je weet het natuurlijk nooit. Gewoon geen risico nemen voor beide partijen.
Nou ja goed, een domme duif die niet wegvliegt voor een fiets.. dat hoort ook niet te overleven. Al zijn die Amsterdamse duiven volgens mij vaak ook ziek van het constant friet eten. Die hebben ook vaak van die vieze kalkpoten etc.
Je moet inderdaad wel zeker weten dat de duif dood gaat als de fret aanvalt. Ik had twee keer een lopende duif in de tuin die het toch niet zou halen. En als je zelf de nek omdraait, draai je bij een duif de kop er nog weleens af. Althans, volgens mijn zus. Dat wetende durfde ik het gewoon niet zelf te doen . In principe is elke fret uitgerust met de drang om te doden, alleen niet om het dier vervolgens op te eten. Doden = aangeboren en opeten = aangeleerd.
Een lopende duif verwond trouwens niet een fret met zijn poten. Hij heeft maar twee poten en die heeft ie nodig om op te staan . Met zijn snavel kan hij meer schade aanrichten.
Je moet inderdaad wel zeker weten dat de duif dood gaat als de fret aanvalt. Ik had twee keer een lopende duif in de tuin die het toch niet zou halen. En als je zelf de nek omdraait, draai je bij een duif de kop er nog weleens af. Althans, volgens mijn zus. Dat wetende durfde ik het gewoon niet zelf te doen . In principe is elke fret uitgerust met de drang om te doden, alleen niet om het dier vervolgens op te eten. Doden = aangeboren en opeten = aangeleerd.
Een lopende duif verwond trouwens niet een fret met zijn poten. Hij heeft maar twee poten en die heeft ie nodig om op te staan . Met zijn snavel kan hij meer schade aanrichten.
Ik ga ervan uit dat een gezonde duif gewoon wegvliegt. Dus vandaar de aanname, dat als zo'n duif blijft zitten en een fret valt aan, er iets mis moet zijn met die duif.Kick schreef:Met deze aanname ben ik het dus niet eens.ray schreef:Laat ik het zo zeggen, als ze hem gedood hadden. Tsja pech voor de duif en dan was er vast iets mis, waardoor hij/zij niet snel weg kon vliegen.
Ik weet niet wat een gezonde duif doet als hij wordt aangevallen. Hij vloog omhoog en ging op de reling zitten, het zou kunnen dat de duif opvliegt en dan aanvalt met zijn snavel of poten.Kick schreef:ray schreef:Maar was leuk om te zien, al maakte ik me ook beetje zorgen. Stel je voor dat een duif met zijn poten je fret verwond ofzo.Dus een fret mag wel een duif doden maar zelf geen schrammetje oplopen? Waar gevochten wordt vallen gewonden
Overigens heb ik de duif daarna wel weggejaagd, en inderdaad waar gevochten wordt vallen gewonden. De zorgen ging ook meer over dat ik ineens naar de dierenarts zou moeten, en dat resulteerde in dat ik het goed in de gaten hield.
Een duif is een vluchtdier, geen vechtdier. Ze zijn nou niet bepaald zo sierlijk en slank gebouwd om op een poot te kunnen staan . Duiven imponeren elkaar met koeren en wapperen met vleugels. Maar niet zoals hanen dat ze elkaar doodvechten. Loopvogels als kippen zullen hun poten veel meer gebruiken.
Wat Sjeng deed bij de duif, was gewoon op de rug zitten alsof hij een lift nam en dan zo in de nek bijten.
Wat Sjeng deed bij de duif, was gewoon op de rug zitten alsof hij een lift nam en dan zo in de nek bijten.
Een duif die niet wegvliegt als er een of ander gevaarte op hem afkomt is in mijn ogen niet meer gezond of oud. Een van de twee.
Die zou ik dan dus never nooit niet op laten eten door mijn fretten omdat ik dat niet zou vertrouwen, wie weet wat het beestje met zich mee draagt.
Dat oude of zieke duiven in de natuur juist wel gepakt worden door roofvogels en zo en dat zij er dan wel tegen kunnen komt doordat zij veel resistenter geworden zijn voor ziekten, omdat ze alles eten wat er oud en ziek rondloopt en gehard zijn. Veel meer dan mijn fret die toevallig net die ene domme duif voor zijn voeten krijgt lopen, mijn fret die normaal nooit duif eten, laat staan 'wilde' duif.
Duiven kunnen volgens mij juist heel goed op een poot staan Birgit. Althans, die van mijn moeder wel, zij had vroeger altijd tortelduiven en die stonden meestal te slapen op een poot.
Ik weet nog dat ik als kind uren voor de kooi ging zitten wachten op een klein stoeltje op het moment dat er een om zou vallen als ie sliep, maar dat is nooit gebeurd..... (kindertrauma).
Die zou ik dan dus never nooit niet op laten eten door mijn fretten omdat ik dat niet zou vertrouwen, wie weet wat het beestje met zich mee draagt.
Dat oude of zieke duiven in de natuur juist wel gepakt worden door roofvogels en zo en dat zij er dan wel tegen kunnen komt doordat zij veel resistenter geworden zijn voor ziekten, omdat ze alles eten wat er oud en ziek rondloopt en gehard zijn. Veel meer dan mijn fret die toevallig net die ene domme duif voor zijn voeten krijgt lopen, mijn fret die normaal nooit duif eten, laat staan 'wilde' duif.
Duiven kunnen volgens mij juist heel goed op een poot staan Birgit. Althans, die van mijn moeder wel, zij had vroeger altijd tortelduiven en die stonden meestal te slapen op een poot.
Ik weet nog dat ik als kind uren voor de kooi ging zitten wachten op een klein stoeltje op het moment dat er een om zou vallen als ie sliep, maar dat is nooit gebeurd..... (kindertrauma).
Op een poot staan wel, maar Ray had het over vechten met de poten. Een soort kung fu duif dus
En doden is wat anders dan opeten. Of in het geval van Raymond: de duif die op het balkon landt en dat je je fret erheen laat rennen.
En doden is wat anders dan opeten. Of in het geval van Raymond: de duif die op het balkon landt en dat je je fret erheen laat rennen.
Ik weet dat het een serieus onderwerp is maar hier moest ik toch wel vreselijk om lachen. Zie het ook echt voor me op de een of andere manier.Birgit schreef:Op een poot staan wel, maar Ray had het over vechten met de poten. Een soort kung fu duif dus
Overigens kunnen duiven ter verdediging behoorlijk pikken. Alleen zijn hun snavels niet gemaakt om te verwonden, dus er moet echt wel enige tijd achtereen gepikt worden voordat er schade is. Een fret heeft vacht en een taaie huid, dus ik denk dat een duif bij een volwassen fret niet direct grote schade aan kan richten
Ook ik moest hard lachen, maar hier in Nederland bestaan dus geen kung fu duiven?Marjan schreef:Ik weet dat het een serieus onderwerp is maar hier moest ik toch wel vreselijk om lachen. Zie het ook echt voor me op de een of andere manier.Birgit schreef:Op een poot staan wel, maar Ray had het over vechten met de poten. Een soort kung fu duif dus
even iets rechtzetten, ik heb niet de deur open gedaan omdat er een duif op mijn balkon was. Deze stond al open, want mijn balkon is fretproof en ze spelen graag buiten.Birgit schreef:En doden is wat anders dan opeten. Of in het geval van Raymond: de duif die op het balkon landt en dat je je fret erheen laat rennen.
Dat is werkelijk niet bij me opgekomen Ray en ik denk dat Birgit het niet zo bedoelde
- fem fatale
Ik vind het wel een dilemma.
Mijn katten en Puk mogen in de tuin, als ik erbij ben om op te passen en vogelverschrikker te spelen. Maar duiven zijn niet bang voor mij, dus de katten hebben er regelmatig één te pakken. Anders dan fretten doden katten hun prooi niet meteen, dus tot nu toe heb ik alle duiven weten te redden en daarna het dak van de buurvrouw opgeslingerd. Eén keer meegemaakt dat een duif echt 20 minuten bleef nahijgen, maar meestal springen ze meteen bovenop een andere duif (en ik vermoed ook dat dat is waarom ze dat kamikazegedrag vertonen).
Maar stel dat het nu een keer fout gaat (dat is dan waarschijnlijk omdat Puk zich ermee bemoeit, anders dan de katten doodt Puk wél)? Ze eten hier allemaal duif, en vinden het ook lekker, maar stadsduiven schijnen echt tjokvol parasieten te zitten. Aan de andere kant kunnen gezonde prooieters best wel wat wormen eten zonder dat ze meteen een infectie krijgen.
Als de katten honden waren, zou ik er niet over nadenken, dan aten ze die duiven gewoon op. Maar honden eten zoveel troep.
Ik had afgelopen herfst een nest muizen in de schuur, en daarvan wist ik dat ze geen gif binnen hadden gekregen (ik heb ook muizen die via de muur en de vloer mijn huis inkomen, maar die komen bij de buren vandaan), die mocht Puk doden en degene met de meeste honger - Kai ving ze allemaal, niet Puk - mocht ze opeten. Maar de muizen uit de muur mogen ze alleen als ze al een tijd onder het gasfornuis hebben gewoond, en dan nog lusten ze die niet. Dus misschien weten ze zelf wel wat goed voor ze is en wat niet?
Ik blijf me er maar voor inzitten dat ze geen duiven doden. Aan de muizen kan ik weinig doen (er is nu een enorme plaag in mijn blok, en dus komen de muizen bij mij binnen, maar muizen in een huis met 3 katten en 1 fret, die zijn niet te redden. Het enige wat ik kan doen, is Puk er snel bijzetten zodat ze snel dood zijn), maar die pak ik meestal af.
Mijn katten en Puk mogen in de tuin, als ik erbij ben om op te passen en vogelverschrikker te spelen. Maar duiven zijn niet bang voor mij, dus de katten hebben er regelmatig één te pakken. Anders dan fretten doden katten hun prooi niet meteen, dus tot nu toe heb ik alle duiven weten te redden en daarna het dak van de buurvrouw opgeslingerd. Eén keer meegemaakt dat een duif echt 20 minuten bleef nahijgen, maar meestal springen ze meteen bovenop een andere duif (en ik vermoed ook dat dat is waarom ze dat kamikazegedrag vertonen).
Maar stel dat het nu een keer fout gaat (dat is dan waarschijnlijk omdat Puk zich ermee bemoeit, anders dan de katten doodt Puk wél)? Ze eten hier allemaal duif, en vinden het ook lekker, maar stadsduiven schijnen echt tjokvol parasieten te zitten. Aan de andere kant kunnen gezonde prooieters best wel wat wormen eten zonder dat ze meteen een infectie krijgen.
Als de katten honden waren, zou ik er niet over nadenken, dan aten ze die duiven gewoon op. Maar honden eten zoveel troep.
Ik had afgelopen herfst een nest muizen in de schuur, en daarvan wist ik dat ze geen gif binnen hadden gekregen (ik heb ook muizen die via de muur en de vloer mijn huis inkomen, maar die komen bij de buren vandaan), die mocht Puk doden en degene met de meeste honger - Kai ving ze allemaal, niet Puk - mocht ze opeten. Maar de muizen uit de muur mogen ze alleen als ze al een tijd onder het gasfornuis hebben gewoond, en dan nog lusten ze die niet. Dus misschien weten ze zelf wel wat goed voor ze is en wat niet?
Ik blijf me er maar voor inzitten dat ze geen duiven doden. Aan de muizen kan ik weinig doen (er is nu een enorme plaag in mijn blok, en dus komen de muizen bij mij binnen, maar muizen in een huis met 3 katten en 1 fret, die zijn niet te redden. Het enige wat ik kan doen, is Puk er snel bijzetten zodat ze snel dood zijn), maar die pak ik meestal af.