Finn

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Amaris
Aantal fretten: 0

Re: Finn

Bericht door Amaris »

Hopelijk blijft het zo! Hij moet nog veel meer graven in de aarde :ferret:
Marjan

Bericht door Marjan »

Finn is nog steeds stabiel wat zijn nieren aangaan, hij eet goed, drinkt daarnaast niet overdreven veel, wil erg graag de tuin in na zijn eten en is dan heerlijk aan het hupsen en het graven.
Maar een paar maanden geleden kreeg hij opeens een huidtumortje in zijn hals en die groeit als kool. Ik smeer het elke dag in met hydrocortiderm want doe ik dat een dag niet dan begint het te jeuken, gaat hij eraan krabben en dan is het gelijk een bloederig geheel.
Hij lijkt er zelf nog niet heel veel last van te hebben maar het baart ons wel zorgen omdat hij er niet aan geopereerd kan worden want de narcose kan zijn nieren fataal worden.

Morgen zal ik het even overleggen met Hanneke, misschien dat zij toch nog een oplossing weet.
IMG_3836.JPG
IMG_3836.JPG (186.15 KiB) 2252 keer bekeken
NKW
Aantal fretten: 1

Bericht door NKW »

Dat ziet er idd niet goed uit. Hopelijk is er nog iets aan te doen zodat het weg gaat/stopt met groeien. Wel fijn dat het verder nog steeds goed met hem gaat.
Mette

Bericht door Mette »

Jee wat ziet dat er apart uit zeg. Dank voor het delen. Ik ken de problemen niet, dus ik vind het ook erg leerzaam om te kunnen volgen. Liever dat hij het helemaal niet had gehad natuurlijk.
Marjan

Bericht door Marjan »

Huid tumortjes komen best wel regelmatig voor bij wat oudere fretten en normaal gesproken worden ze ook gewoon verwijderd. In het begin heeft Hanneke het weefsel nog wel eens laten onderzoeken maar het was allemaal goedaardig, alleen lastig omdat het jeukt en stuk gekrabd wordt. En daarbij bloedt het dan ook erg heftig.
Maar een operatie is dus helaas geen optie bij Finn.
yvonne

Bericht door yvonne »

Het ziet er idd vreemd uit, meer als necrotisch weefsel dan als tumorweefsel.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja dat geldt zeker voor de bovenste laag ervan. Het begon wel als een wratachtig iets en daar zie je ook nog wel een klein stukje van op de foto bovenaan. Maar het lijkt erop dat het steeds meer los komt te zitten, eerst zat het los voor 1/3 deel, daar kon ik mijn nagel onder steken (zie foto) maar nu zit het juist nog maar voor 1/4 vast. Dus ik hoop maar dat het er uiteindelijk vanzelf afvalt.
IMG_3837.JPG
IMG_3837.JPG (212.87 KiB) 2232 keer bekeken
Karen

Bericht door Karen »

Ik hoop mee.
Anders heel ouderwets afbinden?
Kick

Bericht door Kick »

Heb ik ook aan zitten denken maar ik durf dat eigenlijk niet zo... Stel dat dat pijn doet of het blijft ergens aan haken. Zo maar even overleggen met Hanneke.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zat zelf aan stikstof te denken, zo'n stick die je gebruikt bij wratten. Maar ik weet niet of je die ook op dit soort tumoren mag gebruiken.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Ziet er wel bizar uit zeg! Het heeft nog net geen ogen en een mond :-o
Stridder

Bericht door Stridder »

Kick schreef:Heb ik ook aan zitten denken maar ik durf dat eigenlijk niet zo... Stel dat dat pijn doet of het blijft ergens aan haken. Zo maar even overleggen met Hanneke.
Volgens mij doet afbinden wel pijn, tenzij er geen zenuwen in zitten. Maar als het probleem steeds groter wordt is het soms toch beter om een ingreep te doen die tijdelijk even pijn doet als het probleem daarna verholpen is. Kort wat intenser last vs lang (misschien wel blijvend) minder intens last. Is wel een lastige keuze.
Belin
Aantal fretten: 3

Bericht door Belin »

Wat een nare plek..hopen dat het er af valt :shock:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb Hanneke de foto laten zien, zij denkt dat het deel wat nu loslaat een korst is en dat de wrat eronder gewoon vast blijft zitten. Maar wanneer alleen de wrat zichtbaar zou worden dan kunnen we eventueel formule W of stikstof proberen, dat wat bij humane wratjes ook wordt gebruikt.
Afbinden lijkt mij pijnlijker en ook langduriger. Ik heb dat ooit zelf gedaan met een fibroompje en dat ding werd heel erg groot en heel pijnlijk dus dat ga ik maar niet proberen.

En ze wil het eventueel toch ook zelf wel verwijderen door een plaatselijke verdoving en een heel licht en kort roesje. Maar we zijn een beetje bang dat hij door de stress van de rit sowieso weer een klap krijgt en ook een licht roesje kan voor zijn nieren funest zijn. Dus daar twijfel ik nog even over, eerst maar eens kijken wat ervan overblijft als die zwarte korst loslaat.
yvonne

Bericht door yvonne »

Als het een wrat is kun je hem ook insmeren met het sap uit de steel van een stinkende gouwe (chelidonium), mocht je die toevallig in je tuin hebben staan. Wel handschoenen aan doen. Stikstof kan pijnlijk zijn. Wrat X werkt ook goed, is ook een humaan middel tegen wratten. Ik neem aan dat hij er niet aan kan likken?
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee hij kan er niet bij, zit echt in zijn hals. En zo'n stinkend ding heb ik (helaas) niet in de tuin staan. :lol:
yvonne

Bericht door yvonne »

Ik zal even kijken of er bij ons nog een staat ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik zag dat je het ook kant en klaar kunt kopen om het in te zetten tegen wratten. Grappig, ik heb er echt nog nooit van gehoord.

We laten Finn trouwens nu af en toe boven los lopen en dat vindt hij geweldig die gekke fret. :D Voorheen kon dat niet omdat Shae geen andere fretten duldde in haar directe ruimte. Dus we zijn van plan hem regelmatiger even mee naar boven te nemen, is voor hem maar ook voor ons een stuk gezelliger. :D
yvonne

Bericht door yvonne »

Ja dat kan ook Marjan, of je neemt Thuja tinctuur (ook homeopatisch) tegen wratten.
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hou het zeker in mijn achterhoofd, thanks. Maar voorlopig moet eerst die bloedkorst, als dat het is, er vanaf vallen. Zodat ik goed kan zien welk weefsel behandeld kan worden.
Plaats reactie