Max heeft het coronavirus

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
ray
Aantal fretten: 1

Re: Max heeft het coronavirus

Bericht door ray »

Dan moet je het inderdaad niet doen, als hij er er dan wel ziek van wordt.
Vraag me meer af of het bij het ziektebeeld hoort zeg maar, die slechte ontlasting.
Zou het kunnen zijn dat Max inmiddels "immuun" is voor Interferon en dat het daarom nu minder goed aanslaat? :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik heb geen idee eigenlijk, zelf denk ik eerder dat ik er te lang mee gewacht heb met de kuur dit keer. Vooral omdat ik wel degelijk weer verbetering zag in de loop van de kuur, alleen hield hij het niet lang genoeg vast zelf.
ray

Bericht door ray »

Ben benieuwd of de aanpassing helpt. :D
Karen

Bericht door Karen »

Een corona besmetting met symptomen, zoals Max laat zien, moet je zeker niet " maar voor lief nemen". Er zijn fretten die besmet zijn met corona en nooit iets laten zien, behalve heel af en toe een verkeerde drol. Als het met zo'n frequentie gebeurd zoals bij Max, betekent dat het darmslijmvlies in aangetast en een chronische ontstekingsreactielaat zien. Daarbij worden voedingsstoffen (met name eiwitten) slecht opgenomen, waardoor er tekorten kunnen ontstaan, met natuurlijk de gevolgen daarvan. Een chronische darm ontsteking geeft (op den duur) pijn en andere organen gaan meespelen, zoals de maag, galblaas en lever. Als je dit gewoon maar op zijn beloop laat voelt zo'n dier zich echt niet lekker en worden ze uiteindelijk erg ziek. Meer door de bijverschijnselen dan door de corona zelf.
Dus ja het is nodig om te proberen er zo veel mogelijk aan te doen. Helaas is het virus zelf niet aan te pakken. Interferon zet zijn eigen lijf aan het werk om weerstand te bieden tegen het virus en als dat aanslaat is dat erg gunstig.
Mayke

Bericht door Mayke »

Ik mag niet hopen dat een fret 'immuun' kan worden voor Interferon..... hopelijk wordt het toch snel wat beter....
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoop het ook niet, ik zal dat eens aan Wendy vragen.

Max heeft zijn eerste 9 druppel-dagen alweer gehad, zijn ontlasting is gelukkig niet meer zo vaak slecht als toen ik met de eerste kuur begon dus hopelijk gaat hij het nu wel redden met deze kuur.
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat klinkt toch aardig positief, nu hopen fat hij het zo doorzet ! :D
ray

Bericht door ray »

Dat klinkt inderdaad positief! :juich:
Go Max, laat dat virus maar een poepie ruiken :mrgreen:
Karen

Bericht door Karen »

Ik hoop mee. Het begin is in ieder geval goed :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Max lijkt gelukkig goed te reageren op de tweede Interferonkuur. Waarschijnlijk omdat ik nu niet heb gewacht totdat zijn ontlasting echt heel erg slecht was en ik druppel nu langer dan de eerste kuur. Normaal was het 7 dagen druppelen en dan 7 dagen niet, tot de Interferon op was. Nu had ik met Wendy afgesproken 9 dagen te druppelen en 5 dagen niet. En dat lijkt toch aan te slaan.

Dit was zijn ontlasting op 13 mei, na de eerste kuur Interferon en voor de antibioticakuur in verband met zijn middenoor ontsteking. Dat zag er weer helemaal niet best uit:
Afbeelding

Dit was de ontlasting op 28 mei na de AB-kuur, ziet er al veel beter uit:
Afbeelding

Een paar dagen na de antibiotica werd zijn ontlasting toch weer slecht (heb ik helaas geen foto van) en besloten we een tweede kuur Interferon te geven. Deze foto is genomen op 16 juni, een paar dagen na de eerste sessie van 9 druppeldagen:
Afbeelding

En deze ontlasting is van vandaag en we zitten nog in de tweede druppelperiode, die stopt overmorgen:
Afbeelding

Al met al ben ik eigenlijk best gelukkig met het resultaat. Hij begint alweer wat steviger aan te voelen en hij mokt en doet lekker gek de laatste tijd dus hij voelt zich ook duidelijk beter. :D
ray

Bericht door ray »

Go Max :juich:
Esther

Bericht door Esther »

De ontlasting ziet er op de laatste foto alweer een stuk beter uit!
Nu hopen dat het zo mag blijven.
Karen

Bericht door Karen »

Dat lijkt goed aan te slaan deze keer :juich:
Mayke

Bericht door Mayke »

Dat is een hele verandering Marjan ! Toppie ! :juich:
ray

Bericht door ray »

Hoe gaat het nu met Maxje? Zijn de poepjes verbeterd, krijgt hij weer muis?
Marjan

Bericht door Marjan »

Nee zijn ontlasting is nog steeds niet zoals het hoort dus krijgt hij ook nog geen muis. :( Ik ga vanmiddag Hanneke even mailen want officieel loopt zijn ab-kuur af vandaag maar ik voel er weinig voor om ermee te moeten stoppen.
Misschien dat we toch een andere behandeling moeten gaan toepassen bij hem, dus ik ga dat even overleggen.

Hij lijkt wel wat aan te komen dus langzaam maar zeker gaat het misschien wel iets beter maar het gaat mij niet snel genoeg.
ray

Bericht door ray »

hmmm dat is minder. :(
Ben benieuwd wat het plan nu wordt. Je zou verwachten dat de AB toch wel voor verbetering had gezorgd of dat je nu in ieder geval wat verbetering zo rond het einde van de kuur had gezien.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hij krijgt synulox, dat is op zich niet zo'n hele heftige ab-kuur. Ik ga haar voorstellen om een metrazol-kuur voor te schrijven, daar heeft Nina bijvoorbeeld toen heel erg goed op gereageerd. Hopelijk gaat dat beter werken voor hem, hij is nu al te lang aan het sukkelen. Vanmorgen in de tuin was het weer een geel-witte flats en ik ben als de dood dat hij er een keer echt ziek van gaat worden. :???:
Esther

Bericht door Esther »

Ja, dan zou ik ook met Hanneke overleggen of een andere AB wellicht uitkomst zou kunnen bieden :?:
Mayke

Bericht door Mayke »

Lijkt me inderdaad ook een goed voorstel om aan Hanneke te doen. :)
Plaats reactie