Presley en BiBi
Re: Presley en BiBi
Poe, wat een verhaal zeg... Hier ben je dus nog wel even mee zoet.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Ja ik ben er zeker nog even zoet mee, Kick. De oren van Presley, dat komt niet meer goed. Maar als we het beheersbaar kunnen houden met de brokkenbrei en eventueel zachte brokjes en zo nodig af en toe een marbocyl kuur, dan kan ik daar mee leven.
Ik weet eigenlijk niet wat de oorzaak is bij BiBi. Mogelijk toch stress, maar ik heb daar niks van gemerkt en als Chaimel het opgemerkt had, dan had zij dit wel gezegd. Voor de zekerheid zal ik het haar nog eens vragen.
Het is natuurlijk wel allemaal begonnen met een bovenste luchtweginfectie, dus het kan toch ook een bacterie zijn. En door de vakantie een terugslag, want in eerste instantie ging het beter. Hanneke heeft me ervoor gewaarschuwd, dat BiBi bij de volgende logeerpartij vast weer een terugslag zal krijgen. Blijkbaar is ze er toch heel gevoelig voor.
Ze hebben ook allebei meteen de jaarlijkse enting gehad. We waren er nu toch
Wel jammer dat ik nou net gisteren muisjes gekocht heb bij proodier, dat was weer een beetje voorbarig van mij
Ik weet eigenlijk niet wat de oorzaak is bij BiBi. Mogelijk toch stress, maar ik heb daar niks van gemerkt en als Chaimel het opgemerkt had, dan had zij dit wel gezegd. Voor de zekerheid zal ik het haar nog eens vragen.
Het is natuurlijk wel allemaal begonnen met een bovenste luchtweginfectie, dus het kan toch ook een bacterie zijn. En door de vakantie een terugslag, want in eerste instantie ging het beter. Hanneke heeft me ervoor gewaarschuwd, dat BiBi bij de volgende logeerpartij vast weer een terugslag zal krijgen. Blijkbaar is ze er toch heel gevoelig voor.
Ze hebben ook allebei meteen de jaarlijkse enting gehad. We waren er nu toch

Wel jammer dat ik nou net gisteren muisjes gekocht heb bij proodier, dat was weer een beetje voorbarig van mij

Ehm, ik wil je verder niet (negatief) beïnvloeden hoor, maar wanneer Bibi haar ontlasting gewoon goed blijft de komende tijd dan zou ik haar persoonlijk zelf gewoon eens een muisje geven en kijken hoe ze erop reageert.
Ik vertrouw verder blind op de bevindingen van Hanneke maar ik weet wel dat zij op zich wat huiverig staat tegenover prooidieren als voedsel.
Ik zou het zelf willen zien of de ontlasting echt slechter wordt wanneer je prooi zou geven en weer zou verbeteren bij brokken(brij) voordat ik echt dit zou schrappen uit hun menu.
Ook Hanneke moet het toch hebben van de ervaringen en bevindingen van fretten-eigenaren. Dus persoonlijk zou ik gewoon een beetje spelen met haar dieet de komende tijd.
Ik vertrouw verder blind op de bevindingen van Hanneke maar ik weet wel dat zij op zich wat huiverig staat tegenover prooidieren als voedsel.
Ik zou het zelf willen zien of de ontlasting echt slechter wordt wanneer je prooi zou geven en weer zou verbeteren bij brokken(brij) voordat ik echt dit zou schrappen uit hun menu.
Ook Hanneke moet het toch hebben van de ervaringen en bevindingen van fretten-eigenaren. Dus persoonlijk zou ik gewoon een beetje spelen met haar dieet de komende tijd.

- yvonne
Ik zal het in overweging nemen Marjan. Maar BiBi's ontlasting moet dan eerst weer helemaal goed zijn en deze week had ze toch weer af en toe "vogelzaadpoep". Het is gewoon een enorm stress kippetje
Weet je ook waarom Hanneke wat huiverig is voor prooi? Ik dacht juist, dat dat het beste is wat je je fret kan geven?

Weet je ook waarom Hanneke wat huiverig is voor prooi? Ik dacht juist, dat dat het beste is wat je je fret kan geven?
Ik kan het in dit geval eens zijn met Marjan. Hanneke zegt al heel snel bij maagdarm patiënten dat ze van de prooi af moeten. Ik heb ook al gemerkt dat het niet altijd goed doet om ze op de brok te zetten. Alhoewel grotere prooi vaak niet meer goed gaat bij maagaandoeningen. Ik zou dus zelf ook over een poosje gewoon eens een klein muisje proberen en kijken hoe dat gaat...
Wel balen dat het nog niet echt wil opschieten met de genezing van alles. Ik hoop dat door het thuis zijn en het oppakken van het gewone ritme ze snel tot rust komen en hun maagdarm problemen snel tot het verleden gaan behoren.
Edit: Hanneke is bang dat de bacteriën van rauw vlees/prooi voor extra problemen zorgen bij maagdarmpatiëntjes
Wel balen dat het nog niet echt wil opschieten met de genezing van alles. Ik hoop dat door het thuis zijn en het oppakken van het gewone ritme ze snel tot rust komen en hun maagdarm problemen snel tot het verleden gaan behoren.
Edit: Hanneke is bang dat de bacteriën van rauw vlees/prooi voor extra problemen zorgen bij maagdarmpatiëntjes
- yvonne
Okee bedankt voor de uitleg. Dat van die bacterien dacht ik dat dat alleen bij rauw vlees was en niet bij prooi.
Maar misschein ga ik het t.z.t. wel eens proberen. Ik heb wat fuzzy's en small muisjes, en ook 2 gemalen muis worstjes gehaald. Maar eerst moeten ze weer helemaal tot rust komen. Zeker na vandaag!
Maar misschein ga ik het t.z.t. wel eens proberen. Ik heb wat fuzzy's en small muisjes, en ook 2 gemalen muis worstjes gehaald. Maar eerst moeten ze weer helemaal tot rust komen. Zeker na vandaag!
Je kan het idd proberen. Ik heb er met Artax heel veel problemen mee gehad. Die wilde geen waltham en alleen muis. Maar bij hem zag je helaas dat de muis verkeerd viel. Hij werd na 20 minuten zoiets echt ziek. Dan weet je ook meteen dat je het beter niet kan doen. Maar dat is per fret verschillend. Ik gaf Artax toen zelfgefokte muizen die net dood waren (en minder bacteriën zouden kunnen hebben) en dat ging duidelijk niet.
Kijk eerst hoe ze reageert op muis, want tegelijk is waltham ook suikertroep en brokken kennen ook nadelen
Kijk eerst hoe ze reageert op muis, want tegelijk is waltham ook suikertroep en brokken kennen ook nadelen

Als Hanneke mij het advies gaf om de fretjes van de prooi te halen deed ik dat wel een hele tijd. Echt twee, drie maanden, tot het beoogde resultaat gehaald was. Zoals bij Goliath bijvoorbeeld, die is drie maanden van de prooi afgeweest. Ik heb hem toen ook 2xdgs sucralfaat gegeven.
Daarna heb ik toen heel voorzichtig weer een muis geprobeerd en het ging goed. En gaat nog steeds goed. Ook kip en konijn blijft nog steeds goed gaan. De sucralfaat staat ook alweer een tijdje in de kast.
TF blijft zijn hoofdvoer, maar hem te zien smikkelen van een muisje doet me toch altijd weer goed.
Het blijft altijd een beetje aftasten bij elk fretje wat het beste is.
Maar voorlopig is het nog heel goed opletten met je tweespan Yvonne. Succes !,
Daarna heb ik toen heel voorzichtig weer een muis geprobeerd en het ging goed. En gaat nog steeds goed. Ook kip en konijn blijft nog steeds goed gaan. De sucralfaat staat ook alweer een tijdje in de kast.

TF blijft zijn hoofdvoer, maar hem te zien smikkelen van een muisje doet me toch altijd weer goed.
Het blijft altijd een beetje aftasten bij elk fretje wat het beste is.
Maar voorlopig is het nog heel goed opletten met je tweespan Yvonne. Succes !,
Moet de maag ook niet meer 'kneden' bij prooi dan bij brokken? Tenminste daar staat me iets van bij.
Komt vast goed Yvonne en hopelijk kan Bibi snel toch weer muisjes eten.
Succes met je tweespan.
Komt vast goed Yvonne en hopelijk kan Bibi snel toch weer muisjes eten.

Succes met je tweespan.
- yvonne
Ik heb BiBi vandaag alleen waltham gegeven voor de medicijnen, en naar de brokkenbrei en de brokjes keek ze niet om. Vanavond had ze echt honger, ze liep te zoeken en te kijken in de voerbakjes. Dus toen heb ik brokkenbrei gemaakt met een heel klein beetje waltham erin en dat heeft ze op gegeten
Ik moest haar wel een beetje paaien en de hemel in prijzen als ze een likje nam, maar uiteindelijk is het toch gelukt.
Dat geeft toch weer een beetje moed, dat ze het uiteindelijk wel zal gaan eten.
Verder hebben ze vandaag echt veel in het nachthok liggen slapen en bijna niet gespeeld, volgens mij waren ze helemaal versleten van gisteren. En het was natuurlijk ook warm en dan is het nachthok de koelste plek voor hen om te liggen.
@ray, ja ik denk dat de maag met prooi wel harder moet werken idd om het voedsel te verteren, daarom denk ik dat het idd verstandig is om het niet te overhaasten. Eerst moet het maagdarmstelsel goed tot rust komen en genezen.
Zoals Mayke zegt, misschien zelfs wel een paar maanden volhouden. Ik zal geduld moeten hebben, en BiBi ook
Presley deed het vandaag weer prima met de meds en de brokkenbrei
Het is toch zo'n lekker mannetje (nou ja, zeg maar gerust: lekkere MAN
)

Dat geeft toch weer een beetje moed, dat ze het uiteindelijk wel zal gaan eten.
Verder hebben ze vandaag echt veel in het nachthok liggen slapen en bijna niet gespeeld, volgens mij waren ze helemaal versleten van gisteren. En het was natuurlijk ook warm en dan is het nachthok de koelste plek voor hen om te liggen.
@ray, ja ik denk dat de maag met prooi wel harder moet werken idd om het voedsel te verteren, daarom denk ik dat het idd verstandig is om het niet te overhaasten. Eerst moet het maagdarmstelsel goed tot rust komen en genezen.
Zoals Mayke zegt, misschien zelfs wel een paar maanden volhouden. Ik zal geduld moeten hebben, en BiBi ook

Presley deed het vandaag weer prima met de meds en de brokkenbrei

Het is toch zo'n lekker mannetje (nou ja, zeg maar gerust: lekkere MAN

Als ze maar honger genoeg heeft, dan eet ze uiteindelijk wel. Hopelijk heeft ze nu toch de smaak te pakken. 

Klinkt niet verkeerd Yvonne 

- yvonne
Vandaag heeft BiBi 1x pure brokkenbrei gegeten, zonder waltham erin
Vanmiddag heeft ze er niks van gegeten, maar zij eet een stuk minder dan Presley, die heeft niet genoeg aan 2x daags en BiBi misschien wel. Dus ik ga zo voordat ik ga slapen nog wat brokkenbrei geven en kijken of ze honger genoeg heeft om te eten. Vanmiddag nog even met Chaimel gebelt en bijgepraat dus die is ook weer op de hoogte. Zo lief dat ze zo meeleeft! En dat vind ik van jullie allemaal ook

Vanmiddag heeft ze er niks van gegeten, maar zij eet een stuk minder dan Presley, die heeft niet genoeg aan 2x daags en BiBi misschien wel. Dus ik ga zo voordat ik ga slapen nog wat brokkenbrei geven en kijken of ze honger genoeg heeft om te eten. Vanmiddag nog even met Chaimel gebelt en bijgepraat dus die is ook weer op de hoogte. Zo lief dat ze zo meeleeft! En dat vind ik van jullie allemaal ook

Ahh, zie je nou wel! En eten ze ook alweer wat brokjes of geef je ze dat niet?
En soms zijn het gewoon grote bedriegers hoor, Max vertikte hier ook pertinent de brokkenbrij en zelfs met maar een ieniemienie beetje door zijn waltham ging hij met z'n bakje gooien. Daarom gaf ik het hem maar niet meer.
En nu gaat hij net het restje van de brokkenbrij van Donna, die ze had laten staan, heerlijk zitten opeten.
En soms zijn het gewoon grote bedriegers hoor, Max vertikte hier ook pertinent de brokkenbrij en zelfs met maar een ieniemienie beetje door zijn waltham ging hij met z'n bakje gooien. Daarom gaf ik het hem maar niet meer.
En nu gaat hij net het restje van de brokkenbrij van Donna, die ze had laten staan, heerlijk zitten opeten.

Helemaal goed 

Geweldig, dit zijn leuke berichten. 

- yvonne
Het gaat de goeie kant op! Gisteravond, vanmorgen en vanmiddag heeft BiBi van de brokkenbrei gegeten
De AB is nu op dus ze krijgt vanaf nu alleen nog de sucralfaat en de omeprazole.
De polaramine van Presley is ook op maar hij moet nu nog een dag of 12 de AB hebben.
Ze wisselen elkaar gezellig af
Er staan brokjes in het hok Marjan, en er is een klein beetje van gegeten, ik denk door BiBi.
Maar echt van harte gaat het niet. Misschien komt dat later nog.
Voor nu ben ik zeker niet ontevreden!
En die Max is me er een Marjan

De AB is nu op dus ze krijgt vanaf nu alleen nog de sucralfaat en de omeprazole.
De polaramine van Presley is ook op maar hij moet nu nog een dag of 12 de AB hebben.
Ze wisselen elkaar gezellig af

Er staan brokjes in het hok Marjan, en er is een klein beetje van gegeten, ik denk door BiBi.
Maar echt van harte gaat het niet. Misschien komt dat later nog.
Voor nu ben ik zeker niet ontevreden!
En die Max is me er een Marjan

Dat zijn toch de goede verhalen hoor! Helemaal top hoor 

Fijn dat het de goede kant op gaat met het eten