The story of Nala

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Eliesja
Aantal fretten: 2

Re: The story of Nala

Bericht door Eliesja »

@marjan en @karen, bedankt voor jullie reactie en uitleg. Het klopt dat ze ingevallen flankjes heeft als ik andere fretjes zie op foto’s en filmpjes dan vind ik Nala echt dun, maar het kan dus nog komen als de winter komt. Hope so.. Haar ruggegraatje voel ik niet zo heel erg gelukkig. Het wisseld al weken met haar gewicht. Soms eet ze niet zo heel veel en dan is ze toch aangekomen en soms eet ze veel en valt ze af. :?:

Het menu wat ze nu krijgt is:
S’morgens rond half 9 klein beetje waltham met medicijnen, half uurtje tot uurtje erna krijgt ze gepureerde brokjes, oftewel haar brokkenpapje. Dit was in het begin erg zoekende wat ze nou lekker vond, met waltham, of zonder, of hele brokjes maar dan geweekt en uiteindelijk vind ze de pap het lekkerste. Dit herhaal ik s’avonds rond 7uur nog een keer. Soms krijgt ze s’middags nog een beetje brokkenpap. In het schema van Hanneke staat 2x eten, maar mischien kan ik haar wat vaker bv een waltham geven? En oh ja er staan wel altijd brokjes in haar kooi of beneden in de woonkamer.

Vandaag had ik haar haar brokkenpap gegeven en ze wilde het eerst niet eten, maar dan blijf ik het toch proberen en dan eet ze wel, maar zit dan zo te rillen. Zo zielig. Ik merk aan haar gedrag, dat ze wel honger heeft, maar dat misselijke blijft wel erg aanwezig nog. We zijn nu 3 weken bezig met haar medicijnen (waarvan de laatste week de Giardia medicijn erbij is gekomen, vandaag mee gestopt).

Vandaag is Nala dus niet zo in haar hum, maar ze komt snel weer vertellen over haar avonturen. :D :D
Karen

Bericht door Karen »

Het is een enorm gepuzzel met “Corona fretjes” het juiste voedingsschema te pakken te krijgen. Na veel proberen denk je het dan voor elkaar te hebben om vervolgens na een paar weken of maanden er achter te komen dat het weer niet lijkt te werken.

Eet ze wel van haar droge brokjes?

Over het algemeen werken meerdere kleinere maaltijden per dag beter bij erg misselijke fretten, dan slechts 2. Ik verdeel het over minimaal 3, maar soms ook wel 4 of 5.
Erg aandringen kan braken of nog meer misselijkheid in de hand werken. Als ze niet zelf (op schoot) willen eten, haal ik het weg en probeer het een paar uur later nog weer eens. Als de brokkenpap niet goed valt of als de fret ondanks voldoende eten daarvan toch afvalt, probeer ik tijdelijk extra maaltijden te geven met waltham en kijk ik hoe het daarmee gaat. Soms valt de waltham ook niet goed. Dan heb je de optie om Royal Canin recovery liquid te geven. Dat is erg prijzig, maar van betere kwaliteit dan waltham en nog sterker geconcentreerd.
Tenslotte kun je nog iets met diverse merken brokjes experimenteren. Sommige brokjes vallen beter dan andere. Ik heb wel het een en ander liggen en als je een paar proefzakjes wilt geef je maar een gil. Sommige voeding kun je alleen in grotere verpakkingen krijgen en voor je het weet heb je van alles in huis wat toch niet gegeten wordt ;)

Dan het trillen. Trillen (vaak samen met het uitzetten van de vacht) is een teken van ernstig niet welbevinden of pijn. Je ziet het vaak bij eetmomenten als de voeding zwaar valt; er maagpijn, alvleesklierpijn, darmkrampen, oorpijn of ernstige misselijkheid optreedt.

Noteer je dit soort dingen in een soort dagboekje?
Ik hou van al mijn fretten alles bij; gewichten, dingen die me opvallen, activiteit, dagelijkse patronen, ontlasting, urine, medicatie etc
Hoe meer je de vaste gewoontes van je diertje (her) kent, hoe eerder afwijkingen opvallen. Ook heel prettig om later dingen te kunnen terugzoeken. Data en verloop wil nog wel eens anders in het geheugen blijven hangen :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik hoorde laatst van Hanneke dat ze toch wel regelmatig hoort dat fretten niet zo goed reageren op de brokkenbrij. Ik geef het bijvoorbeeld helemaal niet en hou het op tweemaal daags alleen maar waltham en tussen door nog eenmaal per dag gekookte kip. En er staan brokjes voor tussendoor.
Dus je zou ook eens kunnen proberen om in de perioden dat ze zo misselijk is eens even een paar dagen te stoppen met de brokkenbrij om te kijken hoe ze daarop reageert.
Waltham is wel lichter verteerbaar en omdat ze toch wat aan de magere kant is zou ik het zeker een derde keer per dag gaan geven.
Net al wat Karen zegt, meerdere keren op een dag een kleinere maaltijd wil ook nog wel eens beter vallen bij die maag patiëntjes.

De recovery liquid heb ik zelf nog nooit gebruikt maar daar hoor ik wel goede verhalen over.

En verder denk ik dat je gevoel van dat ze wat te mager is wel klopt, een pup hoort ook in de zomer nog wel wat steviger te zijn. Maar gezien haar klachten is het ook niet zo gek dat ze niet op haar top gewicht zit.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@karen, het is zeker een heel gepuzzel en idd denk je, dit gaat goed, dan komt er wel een moment dat het toch niet helemaal lekker gaat..en dat is nu dus. Ze eet haar waltham (als het de juiste substantie heeft) goed op, maar haar brokkenpap eet ze steeds minder. De brokjes die er altijd staan, daar eet ze gelukkig ook van, het is een klein bakje en daar doet ze 2 dagen mee.
Ik heb ook ziwipeak de beef smaak staan, die kreeg ze vaak als snack bij haar voeding, maar ben daar na de uitslag mee gestopt. Ik denk dat ik deze niet meer kan geven, want hij staat al te lang open.(?) Mischien kan ik die weer aanschaffen, weet alleen niet of deze geschikt zijn om zacht te maken, als het kauwen haar te pijnlijk blijft. Gelukkig zijn deze brokjes niet zo heel hard en mischien is deze wel beter en dan in combinatie met 2x waltham.
Ik sta zeker open voor wat proefzakjes, maar is het nu wel verstandig om uit te proberen wat ze lekker vind, ivm met maag en darm klachten? Daarin ben ik wel erg zoekende, want wil gewoon het allerbeste voor mijn meissie en waar ze zich prettig bij voelt.
Ik hou zeker een dagboek bij, met haar gedrag, ontlasting en gewicht. Had het hier x gelezen en vond dat een goed idee.ben idd het type vergiet, alles vergeet ik :lach:
Heb nog 5 zakjes van de rc poeder, maar zal eens kijken naar de rc liquid.

@marjan, de laatste keer dat ik gekookte kip had gegeven lag ze te nekken, durf het niet meer. Ze vind het wel erg lekker. Mischien toch weer proberen, er ligt nog een heerlijk pootje te wachten in de vriezer :mrgreen:

Ik ga morgen proberen een ander menu voor te schotelen, eerst maar met de waltham 2x daags (eigenlijk 4 met dat kleine beetje voor haar medicijnen meegerekend) en de brokjes blijven staan. Ik ga weer een nieuw zakje ziwipeak bestellen en dan krijgt ze deze bij haar virbac brokjes. En af en toe stukje gekookte biologische kip..

Bedankt allebei voor de tips.
Karen

Bericht door Karen »

Graag gedaan en succes!
Even eerst afwachten wat voor resultaat deze veranderingen hebben, voordat je weer iets anders aanpast. Anders weet je straks niet meer wat nu werkelijk gewerkt heeft :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Ja precies,niet teveel dingen tegelijk aanpassen in haar voeding.
Ik hoop maar dat ze snel opknapt.
Marjan

Bericht door Marjan »

Eliesja schreef: @marjan, de laatste keer dat ik gekookte kip had gegeven lag ze te nekken, durf het niet meer. Ze vind het wel erg lekker. Mischien toch weer proberen, er ligt nog een heerlijk pootje te wachten in de vriezer :mrgreen:
Je zal het ongetwijfeld wel weten maar geen gekookte kippenbotjes geven, alleen het vlees. :D
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Eliesja schreef:Dit is ook 1 van favoriete speelgoed
186E4C3E-49CF-4182-A420-A450B15BE546.jpeg
Oh my goodness die foto! Lekker rellend puppenkind. Ik ben een damesliefhebber en ze doet me aan verscheidene van mijn exemplaren denken met dat ondeugende bekkie en die oogjes erbij :hart: .

Hoeveel tijd heb je tussen de wegingen btw? In het nest is 1x per week genoeg, na het nest eens per 2 weken en nu ze 5 maanden is gaat ze al meer richting eens per maand. En eens per maand blijft handig om vol te houden. Als ze in een maand tijd 10 gram is afgevallen is dat minder, want ze zou met 5 maanden nu echt nog steevast langzaamaan moeten blijven aankomen.

Royal Canin recovery liquid is echt heel fijn trouwens. Hier al wel een periode moeten geven en gelukkig maakten me de kosten de ballen uit, want het is wel echt prijziger om te geven en dat lukt niet iedereen.

Wat Marjan zegt klopt, brokkenbrij is Hanneke niet meer zo fan van als vroeger. Even vergeten waarom. Ik geef het hier wel nog aan een fret met erge middenoorproblemen, en hij doet het er super op. Ik maal de brokken fijn met een koffiebonenmaler en maak dan een vers papje elke keer. Als het niet voor Nala werkt, lekker mee ophouden.

Karen gaf laatst op het forum de tip dat zij ziwipeak in de vriezer bewaart (en het heel snel ontdooit is). Misschien is dat ook een goede zodat het niet weer te lang open staat voor een nieuw zakje? Was ik zelf ook niet op gekomen, maar er staat hier nu een zakje ziwi in de vriezer :brush: .
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Karen schreef:Graag gedaan en succes!
Even eerst afwachten wat voor resultaat deze veranderingen hebben, voordat je weer iets anders aanpast. Anders weet je straks niet meer wat nu werkelijk gewerkt heeft :D
Thanks, ik ga zeker eerst dit proberen, mocht ze te dik worden dan gaan we de waltham minderen en hoop tegen die tijd dat ze gewoon lekker stabiel is en ze alleen nog maar de brokjes eet. Alhoewel Hanneke wel had gezegd dat ze haar leventje lang aan de brokkenpap moest. :?: ..eerst maar op dit menu verder.

@marjan, ja hoop het ook hoor. Eerst maar dit proberen, dan zien we wel weer.
Over de kip, weet ik idd dat ik geen gekookte botjes mag geven, wat ik wel doe is het bot breken en mee koken met de kip, is dit wel goed? Dit doe ik eigenlijk zodat de vitaminen enz. in de kip gaan zitten, want ik begreep dat alleen gekookte kip weinig voedingswaarde heeft. Maar goed het is natuurlijk maar een snack.

Mette schreef:
Oh my goodness die foto! Lekker rellend puppenkind. Ik ben een damesliefhebber en ze doet me aan verscheidene van mijn exemplaren denken met dat ondeugende bekkie en die oogjes erbij :hart: .
Leuk die herkenning he, ze zijn allemaal stuk voor stuk leukerds. :hart:
Mette schreef:
Hoeveel tijd heb je tussen de wegingen btw? In het nest is 1x per week genoeg, na het nest eens per 2 weken en nu ze 5 maanden is gaat ze al meer richting eens per maand. En eens per maand blijft handig om vol te houden. Als ze in een maand tijd 10 gram is afgevallen is dat minder, want ze zou met 5 maanden nu echt nog steevast langzaamaan moeten blijven aankomen.
14 juli heb ik haar zelf voor het eerst gewogen, ze was hiervoor twee keer door de dierenarts gewogen. En woog toen 722gram, 3 augustus 720 gram, 5 augustus 718 en 7 augustus zaten we al bij Hanneke, daarna ben ik het om de dag gaan doen, soms zit er 4 dagen tussen, het schommelde tussen de 727 en 768 gram in. Dus zoals je ziet schommelt het gigantisch. Nu ga ik haar morgenochtend nog keer wegen en dan een weekje met het nieuwe menu beginnen en dan na een week kijken hoeveel ze dan is aangekomen.
Mette schreef:
Royal Canin recovery liquid is echt heel fijn trouwens. Hier al wel een periode moeten geven en gelukkig maakten me de kosten de ballen uit, want het is wel echt prijziger om te geven en dat lukt niet iedereen.
Waar kan je deze halen. Alleen bij de dierenarts, want was al aan het kijken op internet maar dan kom ik op deze uit, dit is m volgens mij niet..denk ik..
171EA9A2-A28D-439F-8839-3293CFDDD16B.jpeg
171EA9A2-A28D-439F-8839-3293CFDDD16B.jpeg (29.19 KiB) 1004 keer bekeken
Mette schreef: Wat Marjan zegt klopt, brokkenbrij is Hanneke niet meer zo fan van als vroeger. Even vergeten waarom. Ik geef het hier wel nog aan een fret met erge middenoorproblemen, en hij doet het er super op. Ik maal de brokken fijn met een koffiebonenmaler en maak dan een vers papje elke keer. Als het niet voor Nala werkt, lekker mee ophouden.
Wat ikzelf doe is de brokjes weken in gekookt water en dan gelijk in de koelkast, daarna zet ik de mixer erop en doe er nog wat gekookt water bij om het wat te verdunnen. Is dit toch anders dan als ik de droge brok eerst fijn maak?
Mette schreef: Karen gaf laatst op het forum de tip dat zij ziwipeak in de vriezer bewaart (en het heel snel ontdooit is). Misschien is dat ook een goede zodat het niet weer te lang open staat voor een nieuw zakje? Was ik zelf ook niet op gekomen, maar er staat hier nu een zakje ziwi in de vriezer :brush: .
Ja dit is een goeie, ik had het gelezen. Wel zonde dat ik een half pak moet weg gooien, maar durf het nu niet aan om het nog te geven. Dus ik ga een nieuwe bestellen en deze in de vriezer bewaren. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hi,

Ik was vanmorgen net een stuiterbal, stuiterde zo naar beneden en wie zat daar...”de skippybal”, ben natuurlijk heel nieuwsgierig en ging er naar toe, nou volgens mij zit dat ding op boksen, want het deelde een flinke rechtse uit,..links rechts, links rechts..mwhaaa stond erbij en keek ernaar. Hield me natuurlijk heel groot, maar vond het toch wel spannend. Het baasje heeft dat ding maar even buiten gezet. Gelukkig maar..kon ik weer verder stuiteren.
Voelde me gisteren niet helemaal fit, maar vandaag was ik weer het fretje hoor. :ferret:

Het baasje moest werken vandaag en toen ze thuis kwam wist ze niet wat ze zag, had beetje rommel gemaakt hihi en heb weer een nieuwe hobby, ik verzamel pennen. Het baasje heeft er altijd heel veel in een bakje liggen en die verstop ik dan onder de bank. Zo leuk dit :mrgreen:

Alleen tegen de avond was ik toch weer behoorlijk misselijk. En heb daarom niet helemaal mijn medicijnbakje leeg gegeten. Beetje dom achteraf.

Likje van Nala :fretje:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

2584AADA-AE72-462D-9420-024617C9D436.jpeg
2584AADA-AE72-462D-9420-024617C9D436.jpeg (204.08 KiB) 1002 keer bekeken
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Er bestaat ook de online dierenapotheek. Heb je daar al gekeken?
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Wel een knapperd hoor is ze :hart:
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Lastig hoor als je van alles probeert en ze toch misselijk blijft en afvalt.
Als ze brokjes wil/kan eten dan heeft dat wel de voorkeur op brokkenpap, en ziwipeak is dan een goede keuze.
Misschien lukt het haar weer wat aan te laten komen met 3x daags waltham en (ziwipeak) brokjes.
Ik meng voor Moos de ziwipeak met virbac brokjes en hij krijgt daarnaast 2x daags wat waltham met zijn medicijnen.
Voor hem werkt dat goed, hoewel hij ook een periode van afvallen heeft gehad blijft hij nu redelijk stabiel.
Wat ook kan helpen is Nala eerst laten spelen, dan de medicijnen in de waltham geven en daarna meteen in haar hok zetten. Door meteen de rust in te zetten na het eten, verminder je de kans op misselijkheid. Maar misschien doe je dat al?

En die foto van de liquid recovery, dat is de juiste ;)

Ze heeft echt een lief koppie hoor :hart:
Karen

Bericht door Karen »

Wat een schatje :hart:
Je bent goed bezig hoor! Het is ook niet niks om gelijk met een zieke baby opgescheept te zitten. Je wordt dan echt in het diepe gegooid.

Wat betreft het breken/pletten van de botjes bij het koken van de kip; super! Je kunt er ook nog voor kiezen om de botten na het afhalen van het gare vlees nog 24 uur na te laten trekken (in een slow cooker bijvoorbeeld) Op die manier haal je de meeste mineralen uit de botten en komt er veel collageen vrij. Je maakt er dan een ouderwetse bottenbouillon van (maar dan zonder enige toevoegingen!), wat je kunt invriezen en vervolgens gebruiken om een vleespapje te maken, als snack drankje of om over brokjes te gieten. Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Het is wel verstandig om de bouillon door een zeef te halen als je er gebroken/ geplette botjes bij gebruikt hebt. Op die manier kunnen er geen gevaarlijke splinters achterblijven.

Voor de Recovery liquid kun je even googelen. Er zijn online bedrijven die het een stuk goedkoper aanbieden dan bij de dierenarts. Als je weet dat je er gebruik van gaat maken, is het zeker niet verkeerd om wat flesjes in huis te hebben. Mocht je het maar een enkele keer gebruiken of nog willen proberen, koop er dan maar weinig. De houdbaarheid is niet al te lang namelijk. Vooral geopende flesjes moeten snel op. Je kunt er ook voor kiezen om een geopend flesje in een ijsblokjesbakje te gieten en in te vriezen, om het langer houdbaar te maken.
Marjan

Bericht door Marjan »

Waar zouden we zijn zonder een vriezer. :D

Wat een ontzettend lief snuitje heeft ze zeg. :hart:

En inderdaad, botjes kun je wel meekoken maar zelf zou ik ze niet breken om te voorkomen dat ze misschien per ongeluk toch wat stukjes binnen zou krijgen want de splinters zijn scherp.
Ik kook de kippenpoten eerst een half uur, haal het vlees en het vel er vanaf en kook vervolgens de botten nog minimaal 2 uur. Dan verdampt het kookwater ook nog een beetje waardoor je uiteindelijk een gelei achtige bouillon overhoudt. Dan de in stukjes gesneden kippenvlees er weer bij en dan verdeel ik het in kleine bakjes en gaat het de vriezer in.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Tinypaws schreef:Er bestaat ook de online dierenapotheek. Heb je daar al gekeken?
Voor de RC liquid bedoel je?
Inmiddels heb ik het besteld bij Brekz.nl
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@yvonne, dit menu ga ik haar ook ongeveer geven. Normaal wacht ik ongeveer 20 min. eer ik haar medicijnen geef, omdat haar ab nog moet weken. Maar Ik ga dit eens proberen te rekken en daarna hup een tukkie doen.

De liquid is inmiddels besteld, toch eens proberen en ook gelijk een nieuw zakje ziwipeak beef, deze vond ze altijd al lekker.
yvonne schreef:Ze heeft echt een lief koppie hoor :hart:
Wat lief. Dank je wel :knuf:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@karen, wat een goede tips van de kip en de liquid, deze ga ik zeker toepassen. Alleen heb geen slowcooker, dus dat doe ik dan op een andere manier zoals Marjan vernoemd. Komt helemaal goed, nu al zin om het te maken voor haar. :D

Karen schreef:Wat een schatje :hart:
Lief :knuf: dank je wel
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Wat een ontzettend lief snuitje heeft ze zeg. :hart: E
Liefff thanks :knuf:
Marjan schreef: En inderdaad, botjes kun je wel meekoken maar zelf zou ik ze niet breken om te voorkomen dat ze misschien per ongeluk toch wat stukjes binnen zou krijgen want de splinters zijn scherp.
Ik kook de kippenpoten eerst een half uur, haal het vlees en het vel er vanaf en kook vervolgens de botten nog minimaal 2 uur. Dan verdampt het kookwater ook nog een beetje waardoor je uiteindelijk een gelei achtige bouillon overhoudt. Dan de in stukjes gesneden kippenvlees er weer bij en dan verdeel ik het in kleine bakjes en gaat het de vriezer in.
Goede tip, deze ga ik zeker gebruiken.

Allemaal weer bedankt voor de goede tips!
Plaats reactie