The story of Nala

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Tinypaws

Re: The story of Nala

Bericht door Tinypaws »

Nou zeker en Freddy en Ozzy zaten tot 16:00 uur binnen. Ik was zelf weg. Hadden lekker 200 M2 speelruimte. Maar denk dat ze nu ook wel graag buiten hadden gezeten. Maar was regen voorspeld dus dacht ik laat ze lekker daar los spelen.
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Tinypaws schreef:Nou zeker en Freddy en Ozzy zaten tot 16:00 uur binnen. Ik was zelf weg. Hadden lekker 200 M2 speelruimte. Maar denk dat ze nu ook wel graag buiten hadden gezeten. Maar was regen voorspeld dus dacht ik laat ze lekker daar los spelen.
Heerlijk die ruimte zeg :stokpaard:
Wel fijn als je de mogelijkheid hebt om ze een eigen plekje te geven.
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Eliesja schreef:
Tinypaws schreef:Nou zeker en Freddy en Ozzy zaten tot 16:00 uur binnen. Ik was zelf weg. Hadden lekker 200 M2 speelruimte. Maar denk dat ze nu ook wel graag buiten hadden gezeten. Maar was regen voorspeld dus dacht ik laat ze lekker daar los spelen.
Heerlijk die ruimte zeg :stokpaard:
Wel fijn als je de mogelijkheid hebt om ze een eigen plekje te geven.
Zeker. Maar uiteindelijk gaan we die ruimte nog gebruiken. We hebben ook nog een loods waar we aan de kooi een speelruimte kunnen maken. Maar eerst kijken of ik buiten iets kan creëeren nog. En tot die tijd is die kantoorruimte die nu dus leeg staat ideaal.
Karen

Bericht door Karen »

De meeste fretten vinden het buiten erg leuk. Zo veel verrijking; alleen al in de geuren en de weersinvloeden. Zolang er goede tochtvrije en droge schuil mogelijkheden zijn kunnen ze ook met slechter weer buiten zijn. Velen vinden net wel leuk om inde regen of miezer buiten te scharrelen en met water te spelen. Ook sneeuw vinden ze vaak erg leuk. Wind zijn ze vaak minder van gecharmeerd.

Ik heb een deel van mijn tuin, aangrenzend aan huis, als grote ren gemaakt. Ze kunnen dan ook van buiten naar binnen of andersom, als ze dat willen. Zelf kiezen waar ze willen slapen, aangezien er buiten ook kooien staan. Ze vinden het heerlijk buiten en komen meestal pas binnen slapen als het echt te koud wordt of heel erg waait, maar ook dat is per fret erg verschillend. Ik heb fretten gehad die elke dag even binnen kwamen om te spelen, maar het liefst buiten waren; ook met -10. Ook wel dames ( :lol:) gehad die het liefst in een zachte deken binnen sliepen, om alleen even een frisse neus te halen buiten :lol:
Er is een deel beplant met redelijk fret bestendig groen, er is een vijvertje met riviertje, boomstammen, buizen, tunnels, zandbak met ingegraven buizen, planten in potten en veel speel materiaal wat ik steeds omwissel.
Bij de potplanten is gaas gespannen zodat ze de planten niet kunnen uitgraven. Ze kunnen wel lekker door de planten scharrelen en in rollen. Ook vinden ze het gewoon leuk om in de potten te klauteren.

In de zomer zitten wij gewoon ook in de ren met onze koffie naast de vijver :mrgreen:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Karen schreef:De meeste fretten vinden het buiten erg leuk. Zo veel verrijking; alleen al in de geuren en de weersinvloeden. Zolang er goede tochtvrije en droge schuil mogelijkheden zijn kunnen ze ook met slechter weer buiten zijn. Velen vinden net wel leuk om inde regen of miezer buiten te scharrelen en met water te spelen. Ook sneeuw vinden ze vaak erg leuk. Wind zijn ze vaak minder van gecharmeerd.

Ik heb een deel van mijn tuin, aangrenzend aan huis, als grote ren gemaakt. Ze kunnen dan ook van buiten naar binnen of andersom, als ze dat willen. Zelf kiezen waar ze willen slapen, aangezien er buiten ook kooien staan. Ze vinden het heerlijk buiten en komen meestal pas binnen slapen als het echt te koud wordt of heel erg waait, maar ook dat is per fret erg verschillend. Ik heb fretten gehad die elke dag even binnen kwamen om te spelen, maar het liefst buiten waren; ook met -10. Ook wel dames ( :lol:) gehad die het liefst in een zachte deken binnen sliepen, om alleen even een frisse neus te halen buiten :lol:
Er is een deel beplant met redelijk fret bestendig groen, er is een vijvertje met riviertje, boomstammen, buizen, tunnels, zandbak met ingegraven buizen, planten in potten en veel speel materiaal wat ik steeds omwissel.
Bij de potplanten is gaas gespannen zodat ze de planten niet kunnen uitgraven. Ze kunnen wel lekker door de planten scharrelen en in rollen. Ook vinden ze het gewoon leuk om in de potten te klauteren.

In de zomer zitten wij gewoon ook in de ren met onze koffie naast de vijver :mrgreen:
Ah wauw dit klinkt echt super leuk. Het liefst maak ik ook zoiets, maar daar heb ik niet de plek voor.
Ik ga nog wel met plantjes en buizen en dat soort dingen aan de slag, wil toch wel al iets gaan maken met ongenoegen van manlief, maar jammer dan, ze vind het echt super leuk. ;) heb al wat ideetjes die makkelijk te maken zijn. Voor nu kan ze allerlei geurtjes opsnuiven en dat doet ze het liefst.
Marjan

Bericht door Marjan »

Buiten zijn is zeker een verrijking voor een fret. Nash gaat hier ook een paar keer per dag naar buiten in zijn frettentuin. Daar staat ook een groot buitenhok, geïsoleerd en wel (nog net geen electra en kabel 8-) ) maar de laatste tijd kiest hij ervoor om helemaal onder in de plantenbak te slapen, in een holletje wat hij zelf gegraven heeft onder een grote heideplant. :roll:
Dus een heel goed plan om een veilige buitenruimte te gaan creëren voor haar, daar krijgen jullie echt geen spijt van. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hier een filmpje van haar buiten zijn. Ze heeft de helikopter test ook goed doorstaan :mrgreen:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Buiten zijn is zeker een verrijking voor een fret. Nash gaat hier ook een paar keer per dag naar buiten in zijn frettentuin. Daar staat ook een groot buitenhok, geïsoleerd en wel (nog net geen electra en kabel 8-) ) maar de laatste tijd kiest hij ervoor om helemaal onder in de plantenbak te slapen, in een holletje wat hij zelf gegraven heeft onder een grote heideplant. :roll:
Dus een heel goed plan om een veilige buitenruimte te gaan creëren voor haar, daar krijgen jullie echt geen spijt van. :D

Oh echt heerlijk dit :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Haha, heerlijk! :lol:
Geef haar nog een plantenbak, met wat plantjes die je hoogstwaarschijnlijk wel gelijk kunt afschrijven, en ze is helemaal gelukkig. :clown:
Tinypaws

Bericht door Tinypaws »

Heerlijk lekker buiten :hart:
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Geweldig leuk! En herkenbaar dat ze in de gieter kruipt, dat deden ze hier ook allemaal altijd en Moos doet het ook.
Karen

Bericht door Karen »

Hahaha, ja gieters zijn hier ook altijd het onderzoeken waard :lol:

Het is al een leuk hoekje voor haar om buiten te zijn. Net wat Marjan zegt; nog een plantenbak waar ze in mag graven met eventueel (niet giftige) plantjes maakt het al aardig compleet.

Hou je wel goed in de gaten dat ze niet langs het hek omhoog klimt? Niet alle fretten doen dat, maar als ze gaan zijn ze vaak binnen de kortste keren boven!
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Oh gosh ik heb echt 1x een klimop klimmer gehad (Raisin). Geen van de 30 fretten en pups die het deden, maar zij was de enige die het kon. Doodeng.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Haha, heerlijk! :lol:
Geef haar nog een plantenbak, met wat plantjes die je hoogstwaarschijnlijk wel gelijk kunt afschrijven, en ze is helemaal gelukkig. :clown:
Die gaat er zeker komen, we hebben een gravertje :mrgreen:
Ze zit al in de hoekjes te graven. Waardoor we bij 1 hoekje wel iets moeten gaan verzinnen, anders zit ze onder de keuken :shock:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@tinypaws, ze vind het echt super leuk. Ze wordt ook steeds ondeugender.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@Yvonne, we hebben er 2 liggen en ze zijn allebei al ingewijd :mrgreen: . Was het aan het filmen en heb het even op pauze moeten zetten, ze bleef er zoooolang in :lol: saaai. Haha
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Karen schreef:Hahaha, ja gieters zijn hier ook altijd het onderzoeken waard :lol:

Het is al een leuk hoekje voor haar om buiten te zijn. Net wat Marjan zegt; nog een plantenbak waar ze in mag graven met eventueel (niet giftige) plantjes maakt het al aardig compleet.
!
Het idee is er, nu nog uitvoeren, er komen wat mooie dagen aan, dus we kunnen aan de slag. Echt zin in. Want graven dat vind ze dus erg leuk :D
Mag ik vragen welke plantjes jij hebt staan?
Karen schreef: Hou je wel goed in de gaten dat ze niet langs het hek omhoog klimt? Niet alle fretten doen dat, maar als ze gaan zijn ze vaak binnen de kortste keren boven!
Ik heb haar goed bekeken wat ze daarmee doet en wat niet is kan zeker nog komen, maar ze heeft al laten zien dat ze er een stukje in kan klimmen en dan geen kant op kan. Wil ook niet dat ze naar beneden valt.. Dus ik wil dit met golfplaat of vensterfolie gaan oplossen.
Mischien hier nog meer tips in? Zodat ik nog wel een leuke tuin blijf houden ;)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@mette, dit is idd wel een eng idee. Ik ben bang dat wij ook zo’n boefje hebben. Je ziet ze echt zoeken. Het is een stukje gelukt, maar dan kan ze geen kant op, de planken zijn net te breed. Toch wil ik dit gaan oplossen, ook al zit ik er altijd bij..je weet nooit, mocht ik binnen iets moeten pakken, wil ik niet op mijn geweten hebben dat het haar toch lukt.
Of dat ze valt.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hi allemaal,

Nala heeft gisteren goed laten zien dat ze heel goed kan graven, dus dat planten bakje moet er maar snel komen, dacht ik zo en ik denk dat ze het daar wel mee eens is. :)
Ze was in een hoekje bij de keuken zo bezig dat ik een klein gaatje zag, wat onder de keuken gaat en dat willen we natuurlijk niet. Zelfde geld voor de schutting, daar klimde ze ook een klein stukje In omhoog. Ze kon, helaas voor haar, niet verder, de schuttingplanken zijn net wat te breed om de volgende stap te nemen. Maar dit gaan we toch maar oplossen.
Als iemand goede tips heeft en wat ook nog tuin proof is, roept u maar. Zat al te denken aan golfplaat of vensterfolie. Wilde liever hout er tussen zetten, maar weet niet of ze toch via de naden toch omhoog kan gaan.

En welke fret proof plantjes hebben jullie staan? Zat te denken aan die gras soorten. En gewone tuinaarde volstaat?
Of doe ik haar meer plezier met aarde waar mest in zit? :mrgreen:

Ze heeft trouwens een nieuw plekje om in te slapen..de wasmand...heerlijk die ongewassen geuren :fluit: :lol:

Hier nog een foto van buiten..zie je dr staart...spannend hoor. Tutje :brush:
EAFB3BF8-785B-4C51-998C-9EE52DC42EBE.jpeg
EAFB3BF8-785B-4C51-998C-9EE52DC42EBE.jpeg (438.35 KiB) 793 keer bekeken
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Het verbaast me trouwens ook hoe goed ze (soms) kan luisteren. Als ze iets niet mag, weet ze dat heel goed, als ik haar roep, komt ze naar me toe. Gisteren ook, ik zeg kom Nala we gaan nu naar binnen en ik wil op de trap naar boven gaan, zit ze al half op de trap, waardoor ik weer ergens op ging staan, zij mekkeren, ik balen..eenmaal binnen, vond het natuurlijk zielig, ik roep haar en ik ga op de grond zitten, ze komt en ik krijg allemaal knuffels en kusjes. Even een goedmakertje, maar dit was zo schattig. :hart:

Vast herkenbaar? :ferret:
Plaats reactie