The story of Nala

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Eliesja
Aantal fretten: 2

Re: The story of Nala

Bericht door Eliesja »

Nog even een heerlijke zomerse foto van Nala...
A8260CD7-78F3-4559-9B81-01B254F45A93.jpeg
A8260CD7-78F3-4559-9B81-01B254F45A93.jpeg (120.68 KiB) 840 keer bekeken
Helaas geen fret in bikini op het strand, maar gewoon aan haar zwembadje met wat steentjes.. :lol: :mrgreen:
Marjan

Bericht door Marjan »

En d'r eigen badmat, wat wil ze nog meer. :clown:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Haha ja precies :sunny:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Je merkt echt gelijk alweer dat minameut last heeft van de hitte..is niet vooruit te branden..maar geef ze eens ongelijk..dit is echt te warm hoor..pfff
Marjan

Bericht door Marjan »

Voor fretten is deze warmte inderdaad funest. :|
Karen

Bericht door Karen »

Marjan schreef:Nou berg je maar, een fret blijft zijn of haar hele leven nieuwe dingen ontdekken en uit proberen. :brush:
En fijn om te horen dat ze steeds meer op haar gemak is, zal ook wel meespelen dat ze zich lichamelijk ook wat beter gaat voelen denk ik.
Ik moet ook nog wel even zeggen dat ik vind dat jullie het geweldig oppakken met haar hoor, er zijn maar weinig mensen die zo snel een fret leren te begrijpen en die het dier ook in hun waarde laten. Dat is wat mij betreft ook een feest om mee te maken. :yourock:

Nou zeker!! Ik word er gewoon blij van om te lezen zoals jullie bezig zijn met haar en dingen oppakken :juich: :ferret:

En wat betreft nieuwe streken bedenken en stout zijn...dat blijft voorlopig nog wel even zo :mrgreen: Je weet nooit wat ze in hun kleine koppies bekokstoven om je een volgende keer te verassen, je voor leugenaar uit te maken en kreten te uiten als “ nou ja, dat doet ze anders nooit hoor!” of “ joh, wat Nala nu weer voor elkaar gekregen heeft...” :brush:
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Eliesja schreef:En ook haar gedrag vind ik al enorm veranderd. Nala was in het begin erg schrikkerig en bijterig, ook als je haar wilde aaien of oppakken dan hapte ze er op los. En nu is ze echt zo lief, kan haar aaien en oppakken zonder dat ze schrikt of hapt. Als ze niet opgepakt wil worden loopt ze achteruit. :brush: Ik laat haar vaak zelf beslissen of ze dat wil, ik hou gewoon mijn hand voor haar en dan klimt ze er beetje in waardoor ik haar zo kan opscheppen. En soms moet ik haar pakken en dan is het wel even geduld hebben :lol:
Dit, is echt iets wat heel veel mensen NIET doen bij fretten. Ik noem het altijd respectvol oppakken en een fret in zijn waarde laten, maar dat is wat ik ermee bedoel. Gewoon goed kijken naar je fret wat hij met zijn lichaamstaal al verteld, want veel geluid maken ze niet. Het is niet zo lastig, maar je moet het wel zien en luisteren, om vervolgens ook die band zo te krijgen dat ze zich gehoord voelen. Echt bewonderingswaardig hoe snel je dat hebt uitgevonden :hart: .
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Voor fretten is deze warmte inderdaad funest. :|
Ja zo sneu, gelukkig is het vandaag beter, ze was weer aardig in haar tuintje bezig :mrgreen:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Karen schreef:
Nou zeker!! Ik word er gewoon blij van om te lezen zoals jullie bezig zijn met haar en dingen oppakken :juich: :ferret:

En wat betreft nieuwe streken bedenken en stout zijn...dat blijft voorlopig nog wel even zo :mrgreen: Je weet nooit wat ze in hun kleine koppies bekokstoven om je een volgende keer te verassen, je voor leugenaar uit te maken en kreten te uiten als “ nou ja, dat doet ze anders nooit hoor!” of “ joh, wat Nala nu weer voor elkaar gekregen heeft...” :brush:
Ah zo lief dank je wel Karen :oops:

Haha dat weet ik wel zeker, ze is echt ondeugend. 8-) :lol:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Mette schreef: Dit, is echt iets wat heel veel mensen NIET doen bij fretten. Ik noem het altijd respectvol oppakken en een fret in zijn waarde laten, maar dat is wat ik ermee bedoel. Gewoon goed kijken naar je fret wat hij met zijn lichaamstaal al verteld, want veel geluid maken ze niet. Het is niet zo lastig, maar je moet het wel zien en luisteren, om vervolgens ook die band zo te krijgen dat ze zich gehoord voelen. Echt bewonderingswaardig hoe snel je dat hebt uitgevonden :hart: .
Dank je wel Mette, heel lief :oops:

Ik ben de eerste weken/maand zoveel gaan lezen over fretten, dat ik op een gegeven moment zei, nou als iemand iets wil weten over een fret dan kan ik er al aardig iets over vertellen. :opa: ..in de tussentijd heb ik haar zoveel mogelijk geobserveerd, ieder hupje, hapje en likje bestudeerde ik en ik kan wel zeggen dat ik haar al aardig ken en ook al aardig vertrouw...ik weet wie ze wel en niet leuk vind in huis, :brush: wat haar favo spelletje is en wanneer ze wil knuffelen/kusjes wil geven. En vooral wanneer ze wil eten :mrgreen: en slapen.

En natuurlijk leer ik iedere dag nog van haar, want ze is erg ondeugend. Maar ik vind dat juist leuk, als ik dat snoetje zie, dan kan ik dr wel opvreten :hart:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

...en zo komen we dus op het verhaal over haar ziek zijn...
Ben dan ook erg blij dat ik me er helemaal over in heb gelezen en zo snel herkende dat dit geen normaal gedrag was..

Ik heb jullie nog geen foto’s laten zien van haar slaapplekje. Ik ga straks er foto’s van maken :)
Mette

Bericht door Mette »

Superknap, dat is het. Zover kwam ik na een paar maanden fretten houden echt nog niet (al wat het leesvoer ook schrijnend en waren we in die tijd daarbij ook nog eens heel ergens anders dan nu).
yvonne

Bericht door yvonne »

Nou idd, complimenten hoor! Je doet het echt super met Nala!
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hi allemaal,

Super lief van jullie.. :knuf:

Helaas gaat het niet goed met Nala, ze heeft wederom gespuugd en eet heel slecht en speelt niet en ligt alleen maar.
Kan wel janken, :cry: vind het zo erg. Heb inmiddels contact gehad met Hanneke en we gaan nu weer de synolux geven, als goed is krijg ik dit vandaag binnen. Alleen wilde vanmorgen weer haar Meto geven en zag al aan haar dat ze niet lekker was en heb daarom ook niet gedwongen om het te geven en ja hoor ze was weer aan het spugen..voornamelijk water en ze heeft hele erge ingevallen flankjes. Ik hoop dat ik vanavond haar medicijn kan geven en het erin blijft.

Ik hoop ook dat de afspraak met Hanneke eerder plaats kan vinden, alleen zit ik weer met mezelf..
Ben sinds gisteren ook niet lekker en vanmorgen wat verkouden wakker geworden. Dus helaas moet ik nu binnen blijven, testen op Corona en wachten op de uitslag en dit terwijl mijn man net weer voor 3.5 week weg is..

Dus zoals ik al zei, kan wel janken...en ik denk dat ik dat ook ff ga doen... :cry: :cry: .hoor dus net van mijn dochter dat ze vannacht ook al heeft gespuugd :roll: :cry: :cry:

En terwijl ik dit type, pikt Nala een pen uit mijn bakje en sleept m onder de bank.. :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Och nee toch. :( Let wel op dat ze niet uitdroogt, ze moet wel voldoende vocht binnen krijgen, desnoods elk uur even heel verdunde waltham ingeven.
En ik weet niet wat ze nu voor eten krijgt maar ik zou haar nu meerdere keren verdeeld over de dag maar eens alleen kleine beetjes waltham of de recovery geven. Dat is in ieder geval lichter verteerbaar dan brokken of brij. En ook maar even geen snoepjes en dergelijke. Haar maag moet nu eerst even goed tot rust komen.

En hou er ook rekening mee dat wanneer jij en je familieleden zo meteen een "gewone" griep onder de leden hebt, Nala daar ook last van zou kunnen hebben. Fretten zijn heel gevoelig namelijk voor humane virussen.

In ieder geval beterschap voor Nala, jezelf en je dochter. :knuf:
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Dank je wel Marjan voor jouw reactie.

Gelukkig drinkt ze wel veel water. (Heb haar nu paar x zien drinken) vandaar die waterige kots...
Ik geef nu kleine beetjes waltham, hoop dat dat erin blijft. (Net voor het eerst gegeven) Ze is erg onrustig, je ziet haar letterlijk met haar zieltje onder haar armen lopen. Ze wil niet in haar kooi en ligt nu graag in de wasmand en heeft 10 min. in haar tuintje gegraven.
Nu ligt ze weer in haar mandje beneden. Nu kan ik haar in de gaten houden of de waltham erin blijft.

Haar menu van de afgelopen week, was 4x waltham (2x met Meto, 2x haar gewone eten) en soms zelfs 5x waltham en savonds krijgt ze in haar kooi klein bakje orijen, virbac en ziwipeak brokjes, die ik iedere dag ververs.
Verder krijgt ze geen snacks of andere dingen, alleen dat.

Ik bedoelde met mijn dochter, dat Nala vannacht ook al had gespuugd. ;)

En ja ik weet dat Nala ook ziek van mij kan worden..ik mis haar kusjes en knuffels nu al enorm, want die krijgt ze nu dus niet... :(
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:In ieder geval beterschap voor Nala, jezelf en je dochter. :knuf:

Dank je wel :knuf:
Marjan

Bericht door Marjan »

Fretten kunnen veel gaan drinken wanneer ze serieus misselijk zijn. :???:
Dus het is toch wel zaak dat je de metocloperamide erin krijgt bij haar en dat het erin blijft.
Hoeveel weegt ze en hoeveel meto geef je haar per keer?

Is het alleen het water telkens wat ze eruit gooit of ook haar waltham?
Ik denk dat je haar speelruimte beter iets kan gaan beperken zodat je wel even goed in de gaten kan houden wat ze binnenhoudt en vooral ook dat ze nergens op kan gaan knagen door de misselijkheid met het risico dat ze toch ongemerkt iets binnenkrijgt wat niet verteert in haar maag- darmstelsel.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Marjan schreef:Fretten kunnen veel gaan drinken wanneer ze serieus misselijk zijn. :???:
Dus het is toch wel zaak dat je de metocloperamide erin krijgt bij haar en dat het erin blijft.
Hoeveel weegt ze en hoeveel meto geef je haar per keer?

Is het alleen het water telkens wat ze eruit gooit of ook haar waltham?
Ik denk dat je haar speelruimte beter iets kan gaan beperken zodat je wel even goed in de gaten kan houden wat ze binnenhoudt en vooral ook dat ze nergens op kan gaan knagen door de misselijkheid met het risico dat ze toch ongemerkt iets binnenkrijgt wat niet verteert in haar maag- darmstelsel.
We hebben haar 10 september gewogen en toen woog ze 780 gram en gisteren hebben we haar ook gewogen, was natuurlijk heel nieuwsgierig en toen woog ze 775gram, dus het valt mee, maar liever erbij natuurlijk.
De Meto die ze krijgt is 0,7 ml. Dit is nog steeds de hoeveelheid die ik van Hanneke had mee gekregen.

Wat ze er uit heeft gespuugd was alleen maar water.

Nu ik toch niet weg mag, kan ik haar de aankomende dagen weer even goed in de gaten gaan houden.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hi allemaal,

Het lijkt weer ietsjes beter te gaan nu ze weer aan de Synolux zit, mag haar weer aaien en ze wil weer spelen. :D En wat heel belangrijk is ze eet weer wat beter en het blijft binnen..Haar medicijnen vind ze maar niks, maar met spuit gaat het nog steeds goed. :juich:

We hebben Nala gisteren gewogen en de laatste keer was dat 780gram en gisteren was dat dus 775gram, het viel gelukkig mee, maar altijd liever erbij dan eraf.

Als ze weer eens onrustig is dan krijgt ze kooirust, want dat heen en weer gekeutel is voor niemand fijn. Thanks voor de tips meiden ;)
Plaats reactie