Fali & Eureka

In dit forum kun je alles kwijt over de belevenissen van je fret(ten)
Marjan

Re: Fali & Eureka

Bericht door Marjan »

Nou, je kunt weer aardig aan de bak met haar. :|
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Ahh jeetje idd flink aan de bak. Moet Fali uit voorzorg ook aan de Metrazol voor de Giardia?
yvonne
Aantal fretten: 1

Bericht door yvonne »

Ja het was ergens wel te verwachten, maar je hoopt toch altijd dat het meevalt.
Sterkte met beiden.
Karen

Bericht door Karen »

Eigenlijk wat verwacht werd met Eureka, maar ze is een sterk meisje! Ik hoop en verwacht een beetje dat je haar nog goed op de rit kunt krijgen met een goede aanpak. Al zal ze altijd wel wat last van de Corona blijven houden denk ik. Ik hoop echt minimaal.
Na alles wat ze heeft meegemaakt en de toestand waar ze in gezeten heeft, mag je echt nog in je handen klappen dat ze er zo ‘goed’ vanaf gekomen is. Ook super dat het vertrouwen en de rust weer aan het terugkomen is.
Ik gun jullie zo een heerlijke geniet tijd samen :hart:

Hopelijk gaat het beetje misselijkheid bij Fali op zijn retour met de Meto :D
Mette

Bericht door Mette »

Vanochtend een heel schema opgesteld voor de komende 4 weken welke meds en welke verschoonrondes op welk moment moeten plaatsvinden, want ik ben wel van die stiptheid en zeker met Charlie erbij vervliegen me te snel gedachtes en todo's. Ik zou maar iets vergeten... :oops:
IMG_2867.jpg
IMG_2867.jpg (4.26 MiB) 1614 keer bekeken
Lekker afvinkbaar op de gele rondjes! En natuurlijk dagelijks de billen schoonmaken en poepbakken schoonmaken en uitstomen. Wordt wel even een werkje. Normaal ben ik niet vies van een beetje moeite maar met de kleine Charlie is het toch allemaal er even tussen passen op de vrije dagen, en kijken wat ik wanneer het beste kan doen.
Eliesja schreef:Ahh jeetje idd flink aan de bak. Moet Fali uit voorzorg ook aan de Metrazol voor de Giardia?
Niet eens uit voorzorg want hij testte dus heel licht positief. Het is niet veel, maar wie weet krijgen we hem er ook vanaf. En de Synulox krijgt hij er zowel bij voor die Giardia behandeling versterking als dat hij wel even een behandeling kon gebruiken weer na zoveel jaar niks. Soms moet je ze 'weer even bijwerken' wat dat betreft.

Eureka is er echt enorm goed vanaf gekomen en Hanneke benadrukte ook dat het een heel sterk dametje is, en ze denkt dat we haar er wel goed bovenop kunnen helpen. Vooral hopen dat we van die ellendige Giardia af kunnen komen wat mij betreft, want daar gaat het meeste werk in zitten. Wanneer mogen jullie weer voor die check Eliesja?
Marjan

Bericht door Marjan »

Keurig hoor zo'n schema. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@mette, wat fijn zo’n schema. Zeker handig vooral als er ook andere dingen bij komen kijken.
Ik had zelf vaste dagen ingepland om te soppen. Maar poeh was echt een werk steeds hoor, overal waar ze kwam met virkon behandeld, alle doeken en speeltjes op 60 graden en natuurlijk haar kooi helemaal ontsmet. En dat was geen makkie met die furet tower, zat er bijna zelf in, om ergens bij te komen :(
En nu maar duimen dat ze er van af is..haar poepjes zijn nog steeds geel en groen, weet niet of dit door de Giardia komt of omdat ze maagdarm patiënt is. Ik ga in ieder geval hard duimen.. Wij mogen 13 oktober voor controle. En in de tussentijd blijf ik wel 2x in de week alles soppen. Dit deed ik altijd al trouwens...
Mette

Bericht door Mette »

Nee dat is even een werkje met het poetsen. Ik heb haar ook echt bewust nog niet los laten lopen tot ze bij Hanneke geweest was, want ik wilde dus voorkomen dat ik de complete losloopruimte er ook nog eens bij moest doen en daar ben ik nu blij van. Plus, na alles wat ze heeft meegemaakt is die kooirust ook niet enorm slecht. Ik heb hoogstens haar kooiruimte uitgebreid. Ze heeft nu 2 v/d 3 FN verdiepingen. Maar ik zit wel te twijfelen om haar om en om die 1e en 2e verdieping te geven, want op Hannekes schema staat ook 1 week er niet in gewoond hebbende / van kooi wisselen is nog beter, dus misschien moet ik de ruimte toch weer wat inperken. Ik weet nog niet precies hoe ik dat moet doen met loslopen, want door die hele quarantaine periode en nu medicatie periode wordt het wel heel lang alles bij elkaar. Ruim 2 weken kooirust kan nog, maar 3 weken tot die ab voor Giardia eraf is, en 6 tot aan de check bij Hanneke :shock: , dat is nogal wat. Dus nog maar even over peinzen.

2x per week alles zo hevig soppen gaat er bij mij wel weer af als de behandeling voorbij is :lol: . Zo die poepbak dagelijks steriel maken en wisselen van bak is ook niet iets wat ik normaal doe :brush: .
yvonne

Bericht door yvonne »

Het is idd veel werk als je steeds moet desinfecteren :roll:
Moos had Crypto dus ik heb hem ook in een soort van quarantaine gehouden de eerste 6 weken tot aan de eerste controle.
Hij mocht alleen in de frettenkamer boven en die moest ik ook heel goed schoonhouden met de stoomreiniger, poepbakken, voerbakjes met heet water etc. Dat doe ik nu nog steeds, maar niet meer desinfecteren.
Het is even afzien maar je moet wel als je er vanaf wil komen.
Mette

Bericht door Mette »

Ja precies. Even een strak regime aanhouden de komende paar weken en dan kan het weer op een iets normaler niveau.
Karen

Bericht door Karen »

Ja, het is een dosis extra werk, maar je weet waar je het voor doet.
Succes!
Mette

Bericht door Mette »

Eureka had na een keer of 3 door dat dat gekke spuitje lekker was (eerst moest ik haar nog vasthouden bij het naar binnen werken, nu slurpt ze hem gewoon staand vanuit de kooi leeg). Ik doe daar altijd die omeprazole korrel(s) in om ze in het begin even naar binnen te krijgen, daarna krijgen ze de rest v/h bakje.

Fali zijn ontlasting wordt trouwens juist nu vogelzaad dus er begint e.e.a. te werken. Just hope it's a good thing...
Marjan

Bericht door Marjan »

Grappig zoals sommige fretten gewoon vanuit een spuitje drinken. :D
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Spuitje werkt hier ook heel goed :D . Behalve nu niet, want nu is ze dus echt niet lekker. :(
Mette

Bericht door Mette »

Eliesja schreef:Spuitje werkt hier ook heel goed :D . Behalve nu niet, want nu is ze dus echt niet lekker. :(
Echt balen. Maar ze is ook nog erg jong, en juist dan zijn de symptomen op zijn sterkst lijkt wel. Tenminste, ik heb aan veel fretten gezien dat als ze die eerste 2 jaar maar doorkomen, het daarna ook wel stabiel lijkt te gaan. Dat wil echter niet zeggen dat dat door elke fret gehaald kan worden en ik heb er zelf ook 1 op 2,5 moeten laten gaan bijv, maar toch.

Weer een aantal uren van mijn weekend besteedt aan het volop desinfecteren. Gisteren een enorme Virkon S ronde gehad in Fali zijn losloopruimte en Eureka's FN. Toch besloten haar 1 verdieping (en andere poepbak) per week te geven en zo te switchen. Zij heeft het ook het stevigst die Giardia, dus kan geen kwaad. Ze keek wel even gek toen ze ineens niet meer omhoog kon rennen, het arme ding. Wordt even volhouden voor haar om dit te overkomen :hart: .

Maar wat een draak van een losloopruimte. Die FN ging echt 10x zo snel, maar uiteraard ook wat minder grondig met al die spijlen etc. Mijn routine er ook mee gevonden: gewoon op za middag zodra Charlie naar bed is, en dan kan Arnold hem binnen in de gaten houden maar toch doorwerken. Ideaal zo'n 2 a 2,5u slaaproutine op de middag, ipv 2 korte slaapjes.

Voor de dagelijkse ontsmetrondes nu een Virkon S spuitbusje en de stoomreiniger voor het 'naspoelen' klaarstaan, dus ik ben helemaal in de quarantaine modus :dance: .
Marjan

Bericht door Marjan »

Nou, je bent er maar mooi klaar mee. :???:
Mette

Bericht door Mette »

Ja het is echt een big bummer die Giardia :cry: . De medicatie is heftig voor de maag zei Hanneke, dus het is er ook niet 1 die je zomaar wilt geven zonder ook echt alles op alles te zetten om er vanaf te komen binnen 1 kuur. Ik ontsmet de boel dan ook wat vaker dan op Hannekes instructie staat.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Hoop idd dat ze de 2 jaar mag halen, zou het zo erg vinden om haar al te laten gaan. :cry:

Dat schoonmaken is idd een werk... :(
Weet jij hoe dat zit met dat Giardia, kunnen wij dat bv ook krijgen door onze fret?
Bv door de kusjes die ik van haar krijg en de knuffels...
Karen

Bericht door Karen »

In theorie kunnen mensen Giardia krijgen van fretten (of andere besmette huisdieren) In de praktijk lijkt het besmetten van een mens via fret zeer uitzonderlijk te zijn. Hanneke is het nog niet tegengekomen in elke geval.

Ik ben zelf in dat opzicht liever aan de veilige kant en als ik een fret met (vermoeden van) Giardia heb, gebruik ik handschoenen en hand desinfectie. Ik laat ze mij dan ook niet in mijn gezicht likken.

Mette is doe desinfectie en stomen ook dagelijks bij gebleken infectie :D
En nu nog steeds de eet/water schaaltjes dagelijks wassen en met kokend water omspoelen. De poepbakken gebruikt Tweety niet meer dat scheelt. Ik gebruik puppypads voor hem.
Mette

Bericht door Mette »

Ja dat helpt wel desinfecteren, maar wel een stukje milieu onvriendelijker.

Ik heb de ochtendronde er weer opzitten met vircon s en stomen van de poepbakken. Zul je net zien dat Fali moet plassen terwijl er niks staat en Eureka een drol draait op de bodemhoes, dus hoppa daar ook nog ff de stoomreiniger op. Vanaf morgen hou ik daar weer even mee op, want dat is een werkdag en daarvoor duurt zo'n ronde gewoon te lang sochtends.

Eet en waterschaaltjes vervang ik ook om de 1,5 dag zoiets, gaan dan gewoon mee in de vaatwasser, hoewel ik die van Eureka met de hand moet doen want dat materiaal kan niet door de vaatwasser.

@Eliesje ja zoals Karen zegt staat dat ook op Hannekes formulier. Ik gebruik hier ook handschoenen voor de zekerheid als ik echt volop met mijn klauwen in die poepbakken moet voor het ontsmetten ed. Ik baal er eerlijk gezegd wel van want het komt niet de opbouw met Eureka ten goede, zowel die handschoenen niet, als de beperking van de kooi niet, als dat ze nog steeds niet kan loslopen nu. Maarja het is even niet anders.
Gesloten