Spugen, niet lekker zijn..

Voor alle vragen m.b.t. de gezondheid van de fret zoals bijv. vaccinaties, jaarlijkse controle, oormijtbestrijding, vlooien en teken
Marjan

Re: Spugen, niet lekker zijn..

Bericht door Marjan »

Waltham geeft inderdaad nog wel eens vogelzaad ontlasting maar dat heeft meer te maken met haar maag- darmprobleem op dit moment. En dat geldt ook voor de groenige kleur, haar voeding passeert haar maag- darmkanaal gewoon te snel.
Kijk hier maar eens: https://www.frettenkliniek.nl/gezondhei ... an-de-fret" onclick="window.open(this.href);return false;
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Oke dit past dus wel bij haar toestand. Ik dacht mischien komt dat nog steeds door die giardia, want dan wordt ik echt gek :gek:

Thanks voor de uitleg :)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@mette, we gaan hard duimen..
Karen

Bericht door Karen »

Nee, van de Giardia krijgen ze een beetje plakkerige slappe ontlasting, soms met een typisch geurtje. Dat laatste heel vaak niet bij fretten en het gebeurt ook heel erg vaak dat de ontlasting bij Giardia positieve fretten geen afwijkingen in ontlasting hebben, maar wel een iets boller en gespannen buikje en meer misselijkheid laten zien.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Zat al gelijk met mijn neus in de drollen en ik ruik ze niet :lach:
Gekkigheid hoor..we duimen gewoon hard verder dat alles stabiel is de 13de.. :)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ze heeft gelukkig nog steeds niet gespuugd, maar gisteren stond ze wel met een verkeerd pootje uit bed...weer liggen en alleen maar willen slapen. Gelukkig was dat in de loop van de ochtend weer wat beter. :dance:
Kick
Aantal fretten: 1

Bericht door Kick »

Ach, hier zien we Nash ook meteen weer z'n FN induiken terwijl hij net los is ;)
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ik denk toch dat ik weet waardoor ze zo was en nu weer is...heb namelijk ontdekt dat ze een slak half heeft opgegeten.
Ik check normaal de boel voordat ze naar buiten mag, maar deze slak heeft waarschijnlijk in de kartonnen doos aan de binnenkant gezeten deze staat onder de trap. Vanmorgen was ze weer even buiten en ik zat op het trapje en vond haar verdacht lang in de doos blijven zitten...en ja hoor het kreng zat te knabbelen aan een slakje , het huisje was al helemaal kapot en het was dan ook bijna geen slak meer te noemen :shock:

En ik denk dus dat ze hier al eerder mee bezig is geweest, want ze is weer rete misselijk en wil niet spelen.
Nou dat wordt nog meer goed in de gaten houden. :???:
Kick

Bericht door Kick »

Dat verklaart wel een hoop...
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh, dat kan ze er nu even niet bij hebben natuurlijk. :???:
En lees dit even door m.b.t. de risico's bij het eten van slakken. In haar geval zou ik wel eerst even contact opnemen met Hanneke voordat je iets preventief gaat doen want ik weet ook weer niet of dit verstandig is bij een zieke fret.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Thanks, ik heb inmiddels een mail gestuurd naar Hanneke. Nu wachten op antwoord, dat zal morgen zijn.

Ik wil toch nog even iets kwijt, ik maak me toch best zorgen om Nala..ik weet jullie zijn geen artsen, maar mischien kunnen jullie me toch iets geruststellen..

Nala zit nu sinds een week weer aan de Synulox en de Meto, de eerste dagen merkte ik echt weer dat ze de goede kant op ging, ze kwam weer aan, was altijd vrolijk en at haar bakje zonder te trillen..
Nu sinds donderdag vind ik haar toch weer anders dan anders, het begon in de ochtend, wat ik hierboven al had vermeld en oké kan zijn dat ze even geen zin had of het was die slak, dat weet ik dus niet..maar ze eet haar bakje heel trillend, als ik haar oppak trilt ze en ik vind haar echt weer zo mager...heb haar vanmorgen weer even gewogen en jawel afgevallen...7 gram..van 777, naar 770...ze speelt wel, maar niet heel uitbundig, ze is serieus in haar baantje, dus dat is het niet.
Ik maak me mischien teveel zorgen, maar ben zo bang om haar straks toch te moeten laten gaan...wil daar gewoon niet aan denken.. :cry:
Kick

Bericht door Kick »

Hoe is haar ontlasting nu?
Eliesja

Bericht door Eliesja »

Ook niet best, waterig groen en ze gaat er steeds op maar er komt weinig, terwijl haar drol gisteren echt mooi was,een mooie stevige bruine drol. Heel soms zijn ze geel met vogelzaad. Maar moet wel zeggen dit is beneden, in haar kooi liggen aardige hoopjes met bruine drollen en af en toe groene. Dus conclusie heel wisselend. :?:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik snap dat je je zorgen maakt en het is ook niet niks wat ze mankeert.
Houdt er alleen rekening mee dat je met deze klachten een lange weg te gaan hebt. Dat zal met ups en downs gaan en waarschijnlijk wordt ze nooit meer voor de volle 100% beter. Want waarschijnlijk is haar maagje al onherstelbaar beschadigd en is het zaak om haar zo stabiel mogelijk te krijgen maar ik ben bang dat zij er toch een chronisch probleem aan zal overhouden.

Dat vraagt best wel iets van je, het is ook een heel andere kijk om het hebben van een huisdier, die behoorlijk afwijkt van wat je gewend bent in het verleden vermoed ik.
Het op dit moment hebben van een fret met het corona virus is zorgen dat hun leventje zo dragelijk mogelijk blijft en dat de ups uiteindelijk langer duren dan de downs.

Wij haalden onze Nash als 6 maanden oude pup uit een asiel en werden gelijk door Hanneke met onze neus op de feiten gedrukt dat we er rekening mee moesten houden dat hij door zijn ziekte misschien niet eens de 1 jaar zou halen.
Dit was een hard gegeven en uiteindelijk is hij nu ruim 2 en is hij ondanks zijn ziekte stabiel. Maar het is wel iets waar we continue mee moeten zullen dealen.

Dit is niet om je nog ongeruster te maken want Nala zit in het begin van haar eerste behandelperiode en ze is jong en waarschijnlijk wel in staat om uiteindelijk stabiel te worden maar het is wel iets wat je in je achterhoofd moet houden.
Het is goed dat je er bovenop blijft zitten maar dit is niet binnen een maand over helaas dus geef het ook even de tijd.
Karen

Bericht door Karen »

Het is extreem moeilijk om alle slakken te verwijderen zodat Nala geen kans krijgt om ze te vinden. Een slakkeneter gaat er echt naar op zoek en slakken zijn meesters in het verstoppen. Wij hebben nu eenmaal niet zo’n goede neus als de fret, die ze toch wel vindt.

Ik herken het beeld en je zorgen heel goed!

Het is eigenlijk moeilijk te zeggen hoe het verder zal gaan met Nala op dit moment. Ik ben het wel eens met Marjan om niet te snel op te geven en geduld te hebben. Er zijn echt fretjes die net als Nash lang stabiel kunnen blijven, ondanks dat het even duurt om ze op de rails te krijgen. Maar er zijn naast het mooie stabiel van Nash ook zeker fretten die de stabiliteit gewoon niet vast kunnen houden, ondanks alle behandeling en met het geduld van de eigenaar. Dan is het soms verstandiger om de zware beslissing te nemen. Gelukkig is Hanneke ook altijd heel eerlijk hierin, dus ik zou ook zeker je zorgen en vragen met haar bespreken. Zij kan als geen ander aangeven of ze nog (een aantal) opties voor Nala achter de hand heeft en ze denkt dat je (even) moet volhouden of dat het een randgeval is wat mogelijk te erg is aangetast.

Zeker in de eerste fase van het stabiliseren en uitvinden wat de beste behandelmethode is voor het specifieke Corona fretje is het heel gebruikelijk dat er veel ups en downs zijn. Elke kleine verandering kan weer gevolgen hebben. In het geval van Nala bijvoorbeeld is het erbij komen van haar buiten speelplaats, een positieve verandering welke toch ook negatieve gevolgen in haar broze stabiliteit kan geven. Ze is actiever, heeft (positieve)spanning gehad en heeft ander materiaal binnen gekregen; niet alleen de slak, maar bijvoorbeeld regenwater en aarde. Is normaal helemaal geen probleem hoor! Maar omdat het nieuw is kan dat weer haar stabiliteit verstoren.
Om een voorbeeld te geven; ik heb een ziek corona fretje gehad waar zelfs het geven van nieuw speelmateriaal op haar eigen vertrouwde speelplaats de eerste dagen een verstoring tot gevolg gaf. Veel platliggen en weer spugen. Gewoon door de positieve opwinding van iets nieuws wat erg leuk was. Na een paar dagen, als het nieuwe er weer af was, kwam de rust weer terug.
Soms duurt het ook even voordat je exact weet wat nu een trigger is. Dat kan iets simpels zijn als verandering in weer; meer of minder vochtig, meer of minder wind, temperatuur. Het kan ook iets subtiels zijn waar wij niet zo gauw aan denken; een bepaalde geur in de lucht die haar nerveus/onrustig maakt of een geluid wat voor ons normaal is, maar door haar als hinderlijk wordt ervaren om een voorbeeld te geven.

Sterkte en je doet het goed hoor! Het is niet makkelijk om zulke fretjes te hebben en al helemaal niet als startend verzorger.
yvonne

Bericht door yvonne »

Je zorgen zijn heel begrijpelijk hoor, we kennen het hier allemaal.
Ik ben het eens met Marjan en Karen, zelfs de kleinste verandering kan een trigger zijn.
Ik vind het heel knap dat je Nala al zo goed kunt “lezen” en die veranderingen opmerkt.
Hou je ook een dagboekje bij? Dat kan soms helpen dingen nog helderder te krijgen.
Ik zou je zorgen zeker met Hanneke bespreken, ze zal vast op je email reageren.
Sterkte met de kleine meid.
Eliesja

Bericht door Eliesja »

@marjan, @karen en @yvonne, dank jullie wel voor jullie begrip en uitleg. :knuf:

Ik weet ook dat dit een lange weg gaat worden en ik sta er met alle zorg en liefde in, maar soms wordt het me wel teveel, omdat ik er alles aan doe en toch weer een soort van terug slag krijg, dan denk ik bv aan die slak :roll: en die winterspekkies, die Nala dus niet heeft..het afvallen en het erge trillen.. Hanneke heeft ons ook verteld dat het een chronisch patientje is en ze met medicatie best nog een stabiel leven kan krijgen, maar als het meer downs zouden gaan worden we haar het beste kunnen laten gaan...dit speelt ook nog steeds door mijn hoofd...wil geen downs, weet dat dit niet kan maar t voelt zooo niet leuk :cry: :roll: als ik dan haar koppie zie, dan ben ik zo verliefd. Ze heeft echt in korte tijd ons zo geraakt en zoveel toegevoegd hier in huis. Maar daar weten jullie natuurlijk alles van.. :hart:

En de triggers, ik denk dat Nala wel gevoelig is daarvoor, soms zit ze ineens bang te kijken naar iets en dan denk ik wat zie je dan of hoor je dan.. :?: en rent ze snel onder de bank. Ook haar tuintje en de nodige geluiden en geuren. Het is voor nu even verstandig om haar tot aan de afspraak met Hanneke, maar even binnen te laten. En bij onrustig gedrag, haar kooirust te geven. Even aankijken hoe ze het hiermee doet.

Het is hier ook best lastig omdat we met 5 personen in huis leven en zij er als een draadje doorheen wandelt, iedere dag is weer anders voor haar. Toch probeer ik er wel de 3 r-en in te houden, ik vind dat heel fijn.

Ik ben heel blij met dit forum en jullie verhalen, tips en adviezen, ik ben weer wat gerustgesteld en ik ga het zeker tijd geven, met wat minder prikkels voor haar.

@yvonne, ik hou zeker een dagboekje bij, vind dit wel heel belangrijk nu. Zo zie ik hoe haar gedrag die dag was en haar gewicht en poepjes.
Kick

Bericht door Kick »

En haar gewicht bijhouden in een excel bestandje, mooi grafiekje van maken en je ziet meteen de pieken en de dalen ;)
Marjan

Bericht door Marjan »

En probeer haar op vaste tijdstippen te wegen, die 7 gram minder van de een op de andere dag zegt ook niet zoveel, ze kan wel net naar de bak zijn geweest.
Dus bijvoorbeeld 2 maal per week wegen en dan in de ochtend voordat ze heeft gegeten en dat even bijhouden geeft een beter inzicht in haar gewicht af of toename. :D

En je doet het goed hoor, ik blijf ook zeggen dat je voor een beginnende fretteneigenaar het toppie doet! :friends:
Karen

Bericht door Karen »

Daar sluit ik me helemaal bij aan! :friends:
Plaats reactie