Geadopteerde fretjes met corona

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Karen

Re: Geadopteerde fretjes met corona

Bericht door Karen »

Ik duim dat de problemen gaan stabiliseren vanaf nu. Meestal helpt een implantaat goed, maar ook daar zijn uitzonderingen op bij dit type patiëntjes.
Merk je al verschil in misselijkheid bij Polly? Ik weet niet hoe lang je haar al op uitsluitend waltham hebt staan..
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Wat fijn om te lezen dat het toch wel de goede kant op gaat. Nog even afwachten hoe alles zijn werk doet.
Shana

Bericht door Shana »

Ik ben er deze zaterdag mee begonnen, dus 3 daagjes. Ze knaagt nog wel maar niet meer zo lang als ervoor, nu weet ik niet of dit is omdat ik hoop dat ze het beter stelt of dat dit werkelijk te maken heeft met de voeding.
Wat ik wel al duidelijk opmerk is dat ze direct begint te eten, normaal gezien likt ze altijd eerst de randjes van haar potje + haar stoelgang ruikt niet meer zuur.
Dus toch wel kleine verbeteringen op korte tijd :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Mooi om te horen!
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Goed zeg. Dat is al vrij rap voor 3 daagjes :hart:
Mayke

Bericht door Mayke »

Fijn hoor ! :clown:
Karen

Bericht door Karen »

Dat is inderdaad al een snelle verbetering. Dat is in ieder geval duidelijk :D
Mayke

Bericht door Mayke »

Fijn hoor dat je verbetering ziet !! :D
Shana

Bericht door Shana »

Hoi iedereen ,
Polly is sinds gisteren heel erg misselijk. (Heel erg hard knagen aan haar slaapzakjes,..)
Nu net ontdekte ik dat ze zich verstopt had in haar vervoerskooitje en dat ze al een kwartier aan 1stuk haar walthampap probeert over te geven. Haar stoelgang is grasgroen van kleur en heel loperig.

Is er een "nood"lijn van de frettenkliniek waar ik op kan bellen?
of heeft er iemand tips wat ik nu het beste kan doen tot wanneer ik Hanneke te pakken kan krijgen?
Bijlagen
IMG_7271.JPG
IMG_7271.JPG (1.77 MiB) 6335 keer bekeken
Marjan

Bericht door Marjan »

Oh jee, dat klinkt niet goed. Er is helaas geen spoedlijn bij de frettenkliniek maar ik zou wel alvast een mail sturen met de foto en het verhaal van het overgeven. En even goed in je onderwerptekst laten blijken dat het mis is met je fretje. Hopelijk valt jouw mailtje dan wat eerder op.

Ik heb dit topic even terug gelezen en zie dat Polly al enige tijd erg aan het knagen is op haar beddengoed en zo te zien doet ze dat ook op haar poepbak en wie weet waar nog meer op.
Dit betekent dat zij in ieder geval extreem misselijk is en dat de kans op een verstopping ergens in haar maag- darmkanaal reëel aanwezig is ben ik bang.
Groene ontlasting houdt in dat het voedsel te snel door haar maag- darmkanaal is gegaan maar vooral het dunne waterige eraan en het langdurig overgeven is een slecht teken en baart mij ernstige zorgen.
Flink laxeren zou je kunnen proberen voor de zekerheid maar de kans bestaat dan wel dat ze nog misselijker wordt.
Zorg er in ieder geval voor dat ze nergens meer op kan knagen en hou in de gaten dat ze voldoende vocht binnen krijgt en of haar voedsel wanneer het erin blijft, er ook weer uitkomt.
Mocht ze echt blijven overgeven in combinatie met de waterdunne ontlasting is het zaak zo snel mogelijk naar een dierenarts te gaan in ieder geval.

Heel veel sterkte met haar en ik hoop dat je Hanneke morgen snel te pakken weet te krijgen.
Shana

Bericht door Shana »

Hoi Marjan,
Heb Hanneke inderdaad al gemaild+ probeer haar morgen ook even telefonisch te contacteren.
Ik heb net de stoelgang van gisteren avond even grondig bekeken en zag dag er overal kleine bolletjes haar in zaten.
Dit had ze ook tijdens de rui periode.
Is het slim om haar weer de antihaarbal pasta te geven?
+ lijkt het je ook verstandig om haar gekookte kip te geven, ik heb dit toen ook gedaan en merkte wel dat ze minder knaagde ?

Sorry voor de vele vragen maar ik maak me enorm zorgen :cry:
Karen

Bericht door Karen »

Braken en dit soort ontlasting is erg zorgelijk! Marjan heeft al uitgelegd over de mogelijke verstopping, maar het zou ook een acute besmetting met Giardia of Coccidiose kunnen zijn. Dat zou je met spoed bij een plaatselijke dierenarts onder de microscoop kunnen laten nakijken. Braken en zulke waterige ontlasting zorgt voor snelle uitdroging bij een fret. Zorg dus dat ze elke paar uur genoeg vocht binnen krijgt, bijv door waterdunne waltham of gewoon met een spuitje water in de mondhoek geven. Nooit achterin de bek spuiten, dat geeft kans op verslikking met mogelijk een longontsteking als gevolg.
Je kunt gerust elke dag even wat haarbal pasta geven, maar het feit dat je haren in de ontlasting ziet betekent wel dat deze door het maagdarm kanaal afgevoerd worden. Ik zou op dit moment echt niet enorm gaan laxeren, omdat ze zulke waterige ontlasting heeft. Hoe vaak heeft ze zulke ontlasting gehad de afgelopen 24 uur, zoals op de foto?
Marjan

Bericht door Marjan »

Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor, wij zijn hier juist om vragen te beantwoorden. :)
Hanneke is telefonisch bereikbaar pas vanaf dinsdag maar haar mail leest ze vaak wel eerder op maandag.

Hou inderdaad even goed bij hoe vaak ze die dunne ontlasting heeft en hoe vaak ze braakt of een poging doet daartoe. Die info is voor Hanneke ook belangrijk.

Als ze gekookte kip wil eten kun je dat best wel proberen maar niet teveel tegelijk wanneer ze al zo misselijk is. Op dit moment is vocht zeker even het belangrijkst.
Shana

Bericht door Shana »

@Karen
Ze heeft ondertussen na de middag niet meer gebraakt en haar stoelgang is terug iets "beter" .
Heb haar vandaag op verschillende momenten een beetje verdunde waltham en ook al een beetje antihaarbal gegeven om te kijken of het binnen bleef.
Ze was begin deze maand wel nog getest en parasiet vrij verklaard , (voor Giardia was ze behandeld geweest)
dus kan dit zomaar ineens de kop op steken ? :(
De stoelgang is soms aan de platte kant maar heeft dit eigenlijk altijd al gehad. Maar zeker niet zo waterachtig en groen zoals deze laatste foto.

@Marjan
heb de kip geprobeerd, heb deze ook in een bodempje water gelegd zodat ze deze mee kan binnenspelen ,
voorlopig is alles goed binnen gebleven en heeft niet meer geknaagd .
Fingers crossed dat het morgen beter gaat!
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik duim met je mee!
Karen

Bericht door Karen »

Ik duim mee!
Het kan natuurlijk ook dat ze met het knagen iets naar binnen gekregen heeft wat haar gevoelige maagdarm helemaal van slag gemaakt heeft. Dan zou het vanaf nu weer steeds beter moeten gaan tot het normale voor haar.
Ook willen misselijke fretjes nog wel eens dingen opeten die een gezonde fret nooit zou aanraken. In ieder geval hoef je niet bang te zijn voor een verstopping als er weer normale stoelgang is :D

En ja, een parasiet besmetting kunnen ze zomaar weer oplopen of her-activeren als er nog kleine restjes aanwezig waren. Hoe is de negatief bepaling geweest? Bij Hanneke of elders door een specifieke (Elisa)test of gewoon (door een dierenarts) onder de microscoop? Bij een zg SNAP test of onder de microscoop heb je al heel snel een vals negatieve uitslag.
Maar het zijn veel voorkomende besmettingen ook onder honden en katten. Je kunt het zo mee naar binnen nemen vanaf de straat en als je fret er gevoelig voor is pakt die het op. Een gezond en sterker dier wordt er niet ziek van.
Eliesja
Aantal fretten: 2

Bericht door Eliesja »

Jeetje wat vervelend dat Polly zo aan het spugen was. Hopenlijk blijft het nu beter gaan.
Marjan

Bericht door Marjan »

Hoe gaat het nu met Polly?
Shana

Bericht door Shana »

Hoi iedereen,
Polly is ondertussen terug al aan de "betere" hand.
De antihaarbalpasta heeft haar wel geholpen.
Hanneke had haar een dieet voorgeschreven van alleen maar de walthampap om te kijken of dit een verbetering zou geven maar deze slaagt spijtig genoeg niet aan. In tegendeel zelfs. :(
Heb net met haar gemaild of het een idee is om ze op natvoer te zetten. (Ziwipeak , Herrmann’s greenwoods,...)
daar Polly deze misselijkheid vooral is beginnen ontwikkelen omdat ze op de brokkenbrij is gezet voor haar middenoor probleem.
Hebben jullie een voorkeur van natvoer voor fretten ?
Karen

Bericht door Karen »

Ziwipeak, Animonda carny kitten, Natures Menu Country hunter zijn goede natvoedingen voor fretten. Herrmann’s heeft te veel groente voor een fret en Greenwoods is erg matige kwaliteit waar fretten ook niet altijd goed op reageren.

Fijn dat Polly alweer aan de beterende hand is. Jammer dat de waltham haar niet lekker valt. Soms is het echt puzzelen om te ontdekken op welke voeding ze het beste reageren.
Plaats reactie