Geadopteerde fretjes met corona
Re: Geadopteerde fretjes met corona
Hoi iedereen ,
In ieder geval wil ik jullie al bedanken voor de goede tips en hulp.
Jullie hebben mij meer vragen gesteld dan mijn 2 dierenartsen tezamen
Daarom heb ik ook besloten om asap de frettenkliniek te contacteren en ben vandaag kunnen langs gaan.
Hier een kleine update
- beide worden verdacht van het systemisch corona virus te hebben
- beide hebben last van middenoorontsteking
- beide hebben afwijkende waarde in urine
- daardoor ook problemen met nieren een lymf
- positief getest op de Helicobacter bacterie
- Verder zullen ze nog testen doen op andere ongewenste bewoners (weet meer binnen een week)
- Ze vertonen territoriale stress dus ik schiet morgen aan het werk om hen zo goed mogelijk te kunnen scheiden.
- Verder zijn P&G in goede conditie. goed op gewicht en nog geen lekkende darmen.
Voeding :
- De brokjes die ik gaf waren prima , ik moet er enkel een brokken brij van maken zodat ze dit makkelijker kunnen eten met de middenoorontsteking.
- De RC conv. Support heb ik meegekregen om de medicatie te kunnen mengen
Medicatie :
Ik heb nu de Omeprazole en Synulox tabletten gekregen en mag de Primperan blijven gebruiken
Bij Garry mag ik het inderdaad verhogen naar 0,6 ml
Ik was al voorbereid op een niet al te positieve diagnose maar het is toch wel even slikken om te horen te krijgen dat het toch veel erger is dan gedacht. Zeker nadat ik verschillende symptomen had opgegeven bij mijn DA , maar deze waren niet niet te alarmeert volgens haar (of wist niet deze informatie te verwerken?)
Nu in ieder geval ben ik opgelucht dat er eindelijk een diagnose is gesteld en dat we zo stap voor stap kunnen kijken hoe we ze het leven makkelijker, pijn & stresslozer kunnen maken .
Ik heb er eindelijk een positief gevoel bij dat mijn fretjes in goede handen zijn bij de frettenkliniek.
Hou jullie op de hoogte met meer nieuws over de uitslag van volgende week !
In ieder geval wil ik jullie al bedanken voor de goede tips en hulp.
Jullie hebben mij meer vragen gesteld dan mijn 2 dierenartsen tezamen
Daarom heb ik ook besloten om asap de frettenkliniek te contacteren en ben vandaag kunnen langs gaan.
Hier een kleine update
- beide worden verdacht van het systemisch corona virus te hebben
- beide hebben last van middenoorontsteking
- beide hebben afwijkende waarde in urine
- daardoor ook problemen met nieren een lymf
- positief getest op de Helicobacter bacterie
- Verder zullen ze nog testen doen op andere ongewenste bewoners (weet meer binnen een week)
- Ze vertonen territoriale stress dus ik schiet morgen aan het werk om hen zo goed mogelijk te kunnen scheiden.
- Verder zijn P&G in goede conditie. goed op gewicht en nog geen lekkende darmen.
Voeding :
- De brokjes die ik gaf waren prima , ik moet er enkel een brokken brij van maken zodat ze dit makkelijker kunnen eten met de middenoorontsteking.
- De RC conv. Support heb ik meegekregen om de medicatie te kunnen mengen
Medicatie :
Ik heb nu de Omeprazole en Synulox tabletten gekregen en mag de Primperan blijven gebruiken
Bij Garry mag ik het inderdaad verhogen naar 0,6 ml
Ik was al voorbereid op een niet al te positieve diagnose maar het is toch wel even slikken om te horen te krijgen dat het toch veel erger is dan gedacht. Zeker nadat ik verschillende symptomen had opgegeven bij mijn DA , maar deze waren niet niet te alarmeert volgens haar (of wist niet deze informatie te verwerken?)
Nu in ieder geval ben ik opgelucht dat er eindelijk een diagnose is gesteld en dat we zo stap voor stap kunnen kijken hoe we ze het leven makkelijker, pijn & stresslozer kunnen maken .
Ik heb er eindelijk een positief gevoel bij dat mijn fretjes in goede handen zijn bij de frettenkliniek.
Hou jullie op de hoogte met meer nieuws over de uitslag van volgende week !
Shana, wat fantastisch dat je de koe zo bij de horens hebt gepakt en gekozen hebt voor het beste voor je fretjes!
Ik kan me je teleurstelling goed voorstellen; de bevestiging dat je fretjes inderdaad ziek zijn. Het ‘goede’ nieuws is dat ze geen lekkende darmen hebben. Dat geeft hoop op een snellere stabilisering en het goed op gewicht kunnen blijven. Erg vervelend zijn die middenoor problemen. Hanneke heeft al veel geprobeerd, maar helaas nog niet echt een goede behandeling daartegen kunnen vinden.
Het is even een klus en wennen om je fretten te scheiden en daar je draai in te vinden. Ook zullen je fretten er aan moeten wennen. Mogelijk zijn ze een poosje wat ‘vervelend’, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat ze juist erg snel hun rust vinden en snel opbloeien. Mocht je tegen probleempjes aanlopen of tips nodig hebben, trek je maar aan de bel hier
Ik vind dat je super bezig bent
Helaas is het inderdaad zo dat veel dierenartsen echt niet weten wat ze met een fret aanmoeten, symptomen niet kunnen interpreteren of veel gewoon niet herkennen als symptoom. Het zijn aparte diertjes en bij de veterinaire opleiding wordt er nauwelijks aandacht aan besteed. Zowel in Nl als België.
Succes met alles!
Ik kan me je teleurstelling goed voorstellen; de bevestiging dat je fretjes inderdaad ziek zijn. Het ‘goede’ nieuws is dat ze geen lekkende darmen hebben. Dat geeft hoop op een snellere stabilisering en het goed op gewicht kunnen blijven. Erg vervelend zijn die middenoor problemen. Hanneke heeft al veel geprobeerd, maar helaas nog niet echt een goede behandeling daartegen kunnen vinden.
Het is even een klus en wennen om je fretten te scheiden en daar je draai in te vinden. Ook zullen je fretten er aan moeten wennen. Mogelijk zijn ze een poosje wat ‘vervelend’, maar het gebeurt ook vaak genoeg dat ze juist erg snel hun rust vinden en snel opbloeien. Mocht je tegen probleempjes aanlopen of tips nodig hebben, trek je maar aan de bel hier
Ik vind dat je super bezig bent
Helaas is het inderdaad zo dat veel dierenartsen echt niet weten wat ze met een fret aanmoeten, symptomen niet kunnen interpreteren of veel gewoon niet herkennen als symptoom. Het zijn aparte diertjes en bij de veterinaire opleiding wordt er nauwelijks aandacht aan besteed. Zowel in Nl als België.
Succes met alles!
Wat goed dat je met je fretten naar de Frettenkliniek bent gegaan! Je weet nu in ieder geval wel gelijk wat er scheelt ook al had je liever ander nieuws gehad natuurlijk.
En ook super dat je ze toch gaat scheiden. Het zou inderdaad kunnen, zoals Karen ook al aangeeft, dat dit bij een van de twee niet gelijk lekker verloopt maar de aanhouder wint en uiteindelijk gaat het om hun gezondheid en bezorg je ze ermee veel minder stress.
Succes en hou ons op de hoogte.
En ook super dat je ze toch gaat scheiden. Het zou inderdaad kunnen, zoals Karen ook al aangeeft, dat dit bij een van de twee niet gelijk lekker verloopt maar de aanhouder wint en uiteindelijk gaat het om hun gezondheid en bezorg je ze ermee veel minder stress.
Succes en hou ons op de hoogte.
- yvonne
- Aantal fretten: 1
Fantastisch dat je de adviezen ter harte genomen hebt en naar de frettenkliniek gegaan bent.
Het zal idd even wennen zijn de veranderingen maar ik weet zeker dat het goed komt.
Jij hebt echt voor je fretjes!
Succes en we lezen het hier wel als je vragen hebt of updates (foto’s?)
Het zal idd even wennen zijn de veranderingen maar ik weet zeker dat het goed komt.
Jij hebt echt voor je fretjes!
Succes en we lezen het hier wel als je vragen hebt of updates (foto’s?)
Ik sluit me bij de anderen aan; top! En tja, wij hier weten helaas hoe het is om slecht nieuws te horen te krijgen maar we zijn er altijd voor gegaan en ik heb het gevoel dat jij dat ook zult gaan doen
Ja!!!! Foto's!!
Ja!!!! Foto's!!
Ziezo , hier al een foto van hun kooi.
We hebben al goed geklust en genaaid om hen een eigen plekje te geven.
Dit valt goed mee, Polly had het de 1ste dag een beetje lastig maar dat is nu over.
Het is alleen "lastig" als 1 van hen ziet dat de andere mag rondlopen.
Maar veronderstel dat ze dit ook nog gewoon moeten worden.
Verder vroeg ik me af hoeveel ik eigenlijk mag geven van de brokkenbrij.
Ik wil ze niet te weinig geven , maar wil natuurlijk ook niet dat ze te dik worden. Ze krijgen nu ook al 2X p.d de RC Convalescence support (voor de medicatie) Garry is sinds dien al 14 gram bij gekomen, Polly is stabiel op 630 gram
ik geef nu :
brokkenbrij 2X 15g aan Polly en 20g aan Garry
RC : 2X theelepel met warm water voor beide.
We hebben al goed geklust en genaaid om hen een eigen plekje te geven.
Dit valt goed mee, Polly had het de 1ste dag een beetje lastig maar dat is nu over.
Het is alleen "lastig" als 1 van hen ziet dat de andere mag rondlopen.
Maar veronderstel dat ze dit ook nog gewoon moeten worden.
Verder vroeg ik me af hoeveel ik eigenlijk mag geven van de brokkenbrij.
Ik wil ze niet te weinig geven , maar wil natuurlijk ook niet dat ze te dik worden. Ze krijgen nu ook al 2X p.d de RC Convalescence support (voor de medicatie) Garry is sinds dien al 14 gram bij gekomen, Polly is stabiel op 630 gram
ik geef nu :
brokkenbrij 2X 15g aan Polly en 20g aan Garry
RC : 2X theelepel met warm water voor beide.
- Bijlagen
-
- thumbnail_image1.jpg (92.96 KiB) 6491 keer bekeken
Ik denk dat je qua hoeveelheid brokkenbrij best wel goed zit maar hou gewoon hun gewicht goed in de gaten. In principe gaan fretten nu in de lente en zomer veel meer bewegen en de meeste fretten gaan dan naar hun zogenaamde zomergewicht. Dat ligt vaak lager dan hun gewicht in de winter. Maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van hun gezondheid en aangezien zij niet geheel gezond bij jou zijn gekomen, kan het zijn dat ze eigenlijk een ondergewicht hebben gehad. En dan gaat het bovenstaande verhaaltje niet op.
Dus kijk in dit geval ook naar hoe ze aanvoelen en eruit zien. Het was al eerder genoemd volgens mij door iemand, een fret moet geen ingevallen flanken hebben en ook moet je niet hun ruggengraat voelen bijvoorbeeld.
Hou de komende maanden hun gewicht gewoon even bij en dan zou ik wekelijks wegen en dit noteren. Hun gewicht is sowieso een goede maatstaf om in de loop van de tijd in de gaten te houden hoe hun gezondheid ervoor staat.
Dus kijk in dit geval ook naar hoe ze aanvoelen en eruit zien. Het was al eerder genoemd volgens mij door iemand, een fret moet geen ingevallen flanken hebben en ook moet je niet hun ruggengraat voelen bijvoorbeeld.
Hou de komende maanden hun gewicht gewoon even bij en dan zou ik wekelijks wegen en dit noteren. Hun gewicht is sowieso een goede maatstaf om in de loop van de tijd in de gaten te houden hoe hun gezondheid ervoor staat.
Ik sluit me aan bij Marjan
Als je de gewichten in excel bijhoudt dan kun je een hele mooie grafiek maken
Hoe gaat het inmiddels met jouw twee boefjes Shana?
Hoi hoi,
Hanneke had me begin deze week nog gebeld, in de uitslag was er momenteel niets te zien maar wilde daarom niet betekenen dat dit werkelijk zo is.
Ik heb 12/05 terug een afspraak, dan is hun medicijnkuur afgelopen en zo even een check up.
Verder zitten ze nog steeds gescheiden en ze vinden dit eigenlijk helemaal prima.
Ik merk dat ze hierdoor mijn aandacht veel meer vragen, spelen duurt veel langer en kan hen ook voor het eerst echt knuffelen en strelen.
Ze zijn ook veel energieker, moet ze nu echt goed in het oog houden dat ze zeker geen kattenkwaad uithalen.
Het enige waar ik me momenteel nog zorgen over maak is dat Garry heel fel is beginnen kuchen en tijdens het slapen veel geluidjes maakt (zie filmpje)
En Polly haar stoelgang is soms echt wel geen stoelgang meer te noemen (zie foto)
Kan dit te maken hebben met dat ze in de rui zijn (vooral Garry)?
Hanneke had me begin deze week nog gebeld, in de uitslag was er momenteel niets te zien maar wilde daarom niet betekenen dat dit werkelijk zo is.
Ik heb 12/05 terug een afspraak, dan is hun medicijnkuur afgelopen en zo even een check up.
Verder zitten ze nog steeds gescheiden en ze vinden dit eigenlijk helemaal prima.
Ik merk dat ze hierdoor mijn aandacht veel meer vragen, spelen duurt veel langer en kan hen ook voor het eerst echt knuffelen en strelen.
Ze zijn ook veel energieker, moet ze nu echt goed in het oog houden dat ze zeker geen kattenkwaad uithalen.
Het enige waar ik me momenteel nog zorgen over maak is dat Garry heel fel is beginnen kuchen en tijdens het slapen veel geluidjes maakt (zie filmpje)
En Polly haar stoelgang is soms echt wel geen stoelgang meer te noemen (zie foto)
Kan dit te maken hebben met dat ze in de rui zijn (vooral Garry)?
- Bijlagen
-
- IMG_6082.jpg (662.55 KiB) 6413 keer bekeken
Oeh, die ontlasting ziet er niet best uit Ik zou deze foto ook direct naar Hanneke mailen (info@frettenkliniek.nl). Wellicht dat ze iets in de behandeling wil aanpassen en anders is het zeker belangrijk om te laten weten dat dit gebeurt.
Vermeld er ook bij dat Garry zo aan het kuchen en geluidjes maken is.
Dit komt niet (alleen) door de rui. Ze kunnen daar wel iets door hoesten, maar geluidjes tijdens het slapen heeft toch een andere reden.
Geef je ze iets van anti haarbal pasta, vaseline oid om te helpen met de doorstroom van haren? Je kunt ze ook helpen door zelf zoveel mogelijk losse haren uit hun vacht te plukken of vegen/borstelen.
Wel erg fijn dat ze het goed doen, zo apart van elkaar
Vermeld er ook bij dat Garry zo aan het kuchen en geluidjes maken is.
Dit komt niet (alleen) door de rui. Ze kunnen daar wel iets door hoesten, maar geluidjes tijdens het slapen heeft toch een andere reden.
Geef je ze iets van anti haarbal pasta, vaseline oid om te helpen met de doorstroom van haren? Je kunt ze ook helpen door zelf zoveel mogelijk losse haren uit hun vacht te plukken of vegen/borstelen.
Wel erg fijn dat ze het goed doen, zo apart van elkaar
Oh jee, die ontlasting is helemaal niet goed, dit zou een probleem met de galwegen en/of lever kunnen betekenen. Ik zou inderdaad wat Karen ook al zegt, deze foto gelijk door naar Hanneke sturen.
Goed te horen dat ze het zonder elkaar erg goed doen.
Goed te horen dat ze het zonder elkaar erg goed doen.
hmm ik merk dat mijn filmpjes er precies niet doorkomen
Nu ik had de foto en filmpjes al doorgestuurd naar Hanneke omdat ik me inderdaad best ongerust maak in hun plotse opstoten .
Het is wel een hele verademing dat ze zich zo goed alleen voelen, het lijkt of er een hele last van hun schouders is gevallen.
Had geprobeerd om ze begin deze week nog een keertje samen uit te laten maar Garry ging in volle aanval, dus dit hoeft/doe ik ook echt niet meer.
Verder geef ik nog niets van haarbalpasta , is er een merk dat jullie aanbevelen waar ze niet teveel last van kunnen hebben ?
Nu ik had de foto en filmpjes al doorgestuurd naar Hanneke omdat ik me inderdaad best ongerust maak in hun plotse opstoten .
Het is wel een hele verademing dat ze zich zo goed alleen voelen, het lijkt of er een hele last van hun schouders is gevallen.
Had geprobeerd om ze begin deze week nog een keertje samen uit te laten maar Garry ging in volle aanval, dus dit hoeft/doe ik ook echt niet meer.
Verder geef ik nog niets van haarbalpasta , is er een merk dat jullie aanbevelen waar ze niet teveel last van kunnen hebben ?
Ik geef zelf de suikervrije anti-haarbal malt pasta voor katten van Gimcat, maar als je het spaarzaam gebruikt is elke haarbal pasta voor katten wel goed te gebruiken; laxeer pasta, cat a lax bijvoorbeeld. Je kunt ook heel goed om de dag zuurvrije pure vaseline geven, een hoeveelheid van een doperwtje. Ook alleen geven tijdens de rui, want het houdt ook iets opname van voedingsstoffen in de darm tegen als er geen haren mee geveegd hoeven worden.
Ik heb inderdaad ook Cat-a-Lax in huis om te laxeren tijdens de rui. Is ook belangrijk om dit regelmatig te doen wanneer ze verharen want maag- darmpatiëntjes zijn erg gevoelig voor het ontwikkelen van haarballen: https://www.frettenvraagbaak.nl/wiki/Verzorging#Vacht" onclick="window.open(this.href);return false;
@Shana: je kunt een filmpje uploaden naar Youtube en dan hier plaatsen dmv de Youtube tag
Oke top ik ga morgen zeker even anti haarbalpasta halen!
Heb hieronder ook nog even de filmpjes geplaatst, merci voor te tip Kick!
Slaapkreuntjes van Garry
Dit doet hij niet constant maar merk wel dat dit de laatste dagen wel meer is dan anders.
kuchje Garry
Hij doet het nu wel maar 1 keertje in dit filmpje , maar meestal rond middernacht krijgt hij een soort van aanval.
Heb hieronder ook nog even de filmpjes geplaatst, merci voor te tip Kick!
Slaapkreuntjes van Garry
Dit doet hij niet constant maar merk wel dat dit de laatste dagen wel meer is dan anders.
kuchje Garry
Hij doet het nu wel maar 1 keertje in dit filmpje , maar meestal rond middernacht krijgt hij een soort van aanval.
Dat zijn duidelijk keel en neus geluidjes, ook dat kuchje is vanuit de keel. Dat zie je vaak bij fretjes met oorproblemen. Mogelijk door zwelling van de slijmvliezen in de neusgang en slijmophoping (en uitvloeisel vanuit het midden oor) in de keel.
Het zijn korte filmpjes maar wat ik zo hoor ben ik het met Karen eens. Ik denk dat heel veel fretten hier last van hebben...
En ik heb de linkjes naar je filmpjes even veranderd
En ik heb de linkjes naar je filmpjes even veranderd