- 540AE72B-ABEA-43F8-B83D-74254E6B2880.jpeg (102.56 KiB) 1002 keer bekeken
Rust zacht mijn lieve Nala
Dit gaat zeer zeker gebeuren, ook al lijkt dat nu nog onwaarschijnlijk.Eliesja schreef:...straks als het wat minder wordt dan hoop ik dat de herinneringen een plekje krijgen...en ik met een lach kan terug denken aan mijn vriendinnetje...
Dat hoop ik echt, jullie zijn geboren frettenouders.Eliesja schreef:...en wie weet als de tijd rijp is, dan willen we toch wel weer zo’n kleine puppedup onze liefde gaan geven...
Dit is ook wel een dingetje hoor, ik had het met Nala al dat ik soms teveel zag en toch ook weer niet, hoe gaat dit straks met een nieuw fretje? Maar mischien ben ik er nu wel echt op tijd bij en lukt het met het nieuwe fretje wel om haar stabiel te krijgen...allemaal twijfelsMette schreef:Zoals al gezegd maar nog maar even herhaald: dat zijn fretten niet gezond zijn staat voor mij buiten kijf, want Nala heeft het van daar meegenomen.
. En het wel zien is geen zegen. Als je het eenmaal ziet, kun je het niet ontzien. Je ziet dan gewoon constant een zieke fret lopen ipv een fret die het "best ok doet en lekker speelt" zoals ik er dan vroeger soms naar keek toen ik er nog minder verstand van had . Best ok is gewoon niet goed genoeg. En een fret die fretten corona heeft is gewoon echt kotsmisselijk tot aan het moeite met eten hebben aan toe. En het is al helemaal niet ok om met een kwaal die wordt doorgegeven in het nest gewoon door te gaan lopen fokken.
.
De rest is al beantwoord dus ik beantwoord deze nog even. Wat ik aangaf: als je het eenmaal ziet kun je het niet ontzien. Voor de fret is het een zegen dat jij zo snel symptomen hebt leren zien. Voor jezelf is het een kwelling. En ook bij een nieuw fretje ga je het gewoon zien. Wat Karen al zei: je hebt gradaties van ziek zijn. Ze heeft met Skiff nu geprobeerd een zo gezond mogelijk fretje te krijgen. Dat is heel wat anders dan als je aan een reddingsactie begint. Een fret kan bijv. 20% ziek zijn van corona. Maar ook 80%. En dat maakt een fors verschil. Fali is ook al jaren goed stabiel en sterk bijvoorbeeld. Hij heeft amper maagproblemen. Wel een vet middenoorprobleem maar het is een wonder dat dat zijn grootste probleem is in deze tijden. Was hij niet zo stabiel geweest had ik hem niet herplaatst. Of je een volgend fretje ook stabiel kunt krijgen zal afhangen van hoe ziek die is om mee te beginnen. En mijn ervaring is ook; als ze de eerste 2 jaar 'overleven' gaat het daarna echt vaak een stuk minder op en neer maar meer op 1 lijn. Dan weet je wel dat je fret ziek is, maar blijft het een stuk stabieler dus worden je zorgen niet elke keer ineens aangewakkerd als er iets gebeurd, want er gebeurd bijna nooit meer iets geks.Eliesja schreef: Dit is ook wel een dingetje hoor, ik had het met Nala al dat ik soms teveel zag en toch ook weer niet, hoe gaat dit straks met een nieuw fretje? Maar mischien ben ik er nu wel echt op tijd bij en lukt het met het nieuwe fretje wel om haar stabiel te krijgen...allemaal twijfels
Ik bedoel hier eigenlijk meer mee het zindelijk maken en precies weten waar ze haar behoefte doet, als ik lekkers roep, dat ze dan komt of als ik eten roep, deed ze dat ook en als ik zeg kom we gaan slapen, dat ze dan gelijk mee ging naar boven, dit soort dingetjes...Karen schreef:Eens met wat hierboven geschreven staat Verwijt jezelf vooral niets hoor. Ik vind dat je het enorm knap hebt gedaan met Nala!
Een frettenpup is zeer beperkt kneedbaar. Je voedt het op, maar je kunt weinig sleutelen aan eigen gedrag. Ook een wat oudere fret is nog goed naar jou hand te vormen. Zelfs met een rugzakje. Het gaat om het krijgen van vertrouwen. Dat duurt bij de een wat langer dan de ander. Een wat oudere fret kun je nog net zoveel leren als je eenmaal die band hebt opgebouwd.
Mocht je er aan toe zijn wil ik je best helpen bij het zoeken naar een fretje, mocht je dat willen.