Bachbloesem bij maag- en middenoorontsteking

Maag- en darmproblemen zijn een van de meest voorkomende aandoeningen bij de fret
Plaats reactie
Mariël
Aantal fretten: 1

Bachbloesem bij maag- en middenoorontsteking

Bericht door Mariël »

Ik lees ergens dat Bach-bloesem Scleranthus zou werken bij maagontsteking en middenoorontsteking, iemand hier ervaring mee?

Ook lees ik nu dat als je de druppels verdund met heet water de alcohol oplost.. :D
Marjan

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Marjan »

Ik niet, ik gebruik uit voorzorg geen druppels met alcohol bij onze fretten. En ik denk dat je met alleen oplossen in het water de alcohol er niet uit krijgt, dan moet het toch eerst koken volgens mij.
Ik heb in het verleden homeopathische druppels speciaal laten maken door een homeopathisch dierenarts en die waren ook zonder alcohol en daardoor ook beperkt houdbaar. Maar helaas is die arts niet meer actief want die heeft in het verleden een aantal van onze fretten goed kunnen helpen.

Maar zullen we hier een apart topic over maken want op zich is het best een interessant onderwerp en een apart topic erover is makkelijker te vinden voor anderen. :)
Mariël

Re: Koda heeft Chronische Middenoorontsteking

Bericht door Mariël »

En als je de druppels dan in kokend water doet? Zou dat niet werken om de alcohol eruit te krijgen? Als het gaat om maar 2 druppels per pipetflesje? :?:

Een apart topic hierover lijkt me erg interessant! :D
Marjan

Re: Bachbloesem bij maag- en middenoorontsteking

Bericht door Marjan »

Ik heb je vraag gewoon even gesplitst in een eigen topic, dat is overzichtelijker. :D
Danielle

Bericht door Danielle »

Ik zelf zou in alle eerlijkheid hier niet mee gaan doktoren, want we weten allemaal niet waar we mee bezig zijn
Minka
Aantal fretten: 0

Bericht door Minka »

Ik heb het wel gebruikt voor Billie gebruikt en ik zag wel een tijdje een positieve verandering. Ik gebruikte het voor Billie, omdat verders niets meer hielp. Billie had geen maagprobleem.

Maar wat bach bloesem betreft moet je wel weten wat je geeft. Ik heb dit niet zelf uitgevogeld, maar via iemand van dit forum.
yvonne

Bericht door yvonne »

Shit, ik had net een heel verhaal zitten schrijven, is alles weg :evil:

Nog maar een keer dan :

Even voor de duidelijkheid, ik ben bachbloesem therapeut voor mensen, niet voor dieren, maar het werkt hetzelfde bij dieren als bij mensen en vooral net als bij kinderen.
Bij het gebruik van bachbloesems moet je goed kijken naar karaktereigenschappen, stemmingen, emoties en psychisch welbevinden. Ervan uitgaande dat lichaam en geest met elkaar in balans moeten zijn, en dat lichamelijke klachten kunnen ontstaan of versterkt kunnen worden door disbalans. Herstel je het psychische aspect, dan kunnen ook de lichamelijke klachten verbeteren/verdwijnen. Wat natuurlijk niet wegneemt, dat je ALTIJD een (dieren)arts moet raadplegen bij lichamelijke klachten! Bachbloesems kunnen ondersteunen, maar zijn geen geneesmiddel.

Bachbloesems benadrukken de goede eigenschap ten opzichte van de slechte, dus bijvoorbeeld bij angst nemen zij de angst niet weg, maar versterken zij moed waardoor dit op de voorgrond komt en de angst naar de achtergrond verdwijnt. Gevoelens worden niet onderdrukt, je kan er niet verslaafd aan raken en je wordt er ook niet duf van.
Om het beste middel te kiezen, neem je dus eerst een uitgebreide anamnese af om te weten te komen wat de klachten zijn, maar ook hoe iemands karaktereigenschappen en emoties zijn.
Bij dieren is dit natuurlijk een stuk lastiger.

Je kan kokend water nemen om de druppels in op te lossen, de alcohol zal hier grotendeels door verdampen. Zo doe ik het zelf ook bij kinderen, bij volwassenen neem ik meestal gewoon spa blauw. Je mag maximaal 7 verschillende bloesems met elkaar combineren in 1 flesje. Dat is handig, want vaak zijn er meerdere aandachtspunten en zo kun je die allemaal tegelijk aanpakken. Bij elke bloesem staat een beschrijving om je te helpen kiezen, maar niet alles wat genoemd wordt zal bij jou (jouw dier) passen. Kies gewoon een bloesem waarvan minimaal 1 a 2 eigenschappen overeenkomt met jouw situatie.

Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uit heb kunnen leggen en dat jullie hier iets aan hebben.
PB mag ook altijd als je meer wil weten.
Frettenvrienden
Aantal fretten: 0

Bericht door Frettenvrienden »

Ik heb bij een van me vorige fretjes het ook gebruikt maar ook in overleg met een therapeut die er verstand van had...
en ook voor dieren bezig was...

Bij haar voor haar trauma's maar het heeft haar wel erg geholpen...
Kick

Bericht door Kick »

Goed uitgelegd Yvonne!
Esther

Bericht door Esther »

Heel erg interessant Yvonne!
yvonne

Bericht door yvonne »

Dank je wel Kick en Esther!
Marjan

Bericht door Marjan »

Zeker een heel duidelijk stuk. :D Maar ik zou toch heel terughoudend zijn met het gebruik van deze druppels bij fretten. Ik weet niet wat het alcoholpercentage is van de Bachbloesemdruppels maar ik weet dat bijvoorbeeld die van dr. Vogel bijna uit pure alcohol bestaan. Dit krijg je echt niet verdampt door dit in heet water op te lossen.

En ik quote ook nog even een stukje uit Koda haar topic:
Karen schreef:Ik heb ooit ook Bachdruppels gebruikt bij een maagpatient en heb daar toen geen problemen mee ervaren Mariël. Het is ook maar een of hooguit twee druppeltjes die je in het bekje geeft, dus de alcohol die de maag bereikt is te verwaarlozen.
Hier wil ik namelijk ook nog even op reageren. Die druppels komen dan op deze manier misschien amper in de maag terecht maar de alcohol wordt wél door het mondslijmvlies opgenomen in het bloed. En net als dat antibiotica die intraveneus wordt ingebracht schade kan toebrengen aan de maag kunnen die druppels alcohol natuurlijk ook de maag en ook de lever bereiken. En voor fretten is alcohol puur vergif, ook in kleine hoeveelheden dus persoonlijk zou ik het nooit aan een fret ingeven.
Karen

Bericht door Karen »

Even voor de duidelijkheid, de Bachdruppels die ik heb gebruikt, waren verdund op de manier dat Yvonne ook beschreven heeft. Een pipetflesje met water en daarin opgelost slechts enkele druppels bloesem. Geen pure druppels dus ;) ...en speciaal gemaakt door iemand die er verstand van heeft, niet zelf aangemodderd of gemixt.
yvonne

Bericht door yvonne »

Informatie van de bachbloesem website :

"De hoeveelheid alcohol die in een bach bloesem samenstelling zit is echter te verwaarlozen. Het gaat hooguit over twee tot veertien druppeltjes alcohol op een totaliteit van 30 ml water.
Toch kunnen bepaalde mensen er een bezwaar tegen hebben om ook maar de minste hoeveelheid alcohol tot zich te nemen, al spreken wie hier slechts over een aantal druppeltjes. De oplossing daartoe is dat men de bach bloesem samenstelling gaat verwarmen zodat de brandy verdampt. De werking van de bloesems blijft intact maar de samenstelling zal wel slechts beperkt houdbaar zijn. Deze methode is dus aangewezen als men de bach bloesem onmiddellijk inneemt. De houdbaarheid is ongeveer een drietal weken."

De druppels van A.Vogel bevatten idd heel veel alcohol, maar dan hebben we het over homeopathische middelen en dat is iets heel anders dan bachbloesems, Marjan.

* bloesems worden in water gelegd en blootgesteld aan zonlicht of gekookt. Zo trekken de werkzame stoffen(energie) uit de bloesems in het water. Om de werkzame stoffen (energie) voor langere tijd vast te houden in het water, word een kleine hoeveelheid brandy gebruikt.
*homeopathische middelen kunnen op verschillende manieren worden bereid, namelijk : verdund met water en geschud (vloeibaar), verdund met alcohol en geschud(vloeibaar) of verwreven met melksuiker (tabletjes) ze gebruiken voor de bereiding van homeopathische middelen o.a mineralen, planten, dieren en nosoden (jawel, ziektes)

Maar iedereen moet natuurlijk voor zichzelf en zijn/haar dieren een weloverwogen beslissing nemen.
Soms wegen de nadelen niet op tegen de voordelen, als je al van alles geprobeerd hebt en niks helpt dan kun je misschien hiermee nog wat bereiken.
Mariël

Bericht door Mariël »

Ik ga er inderdaad eens heel goed over nadenken en de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen voor Koda..
In elk geval heel erg bedankt voor de info, Yvonne! :D
Marjan

Bericht door Marjan »

Het alcohol percentage lijkt dus mee te vallen, al hoewel 14 druppels (à 0,1 ml) op 30 ml altijd nog zo'n 4,5% bedraagt uiteindelijk. Dus ik betwijfel of dat volledig verdampt in warm water.
En gaat de werking niet verloren wanneer het verdunt wordt eigenlijk?
yvonne

Bericht door yvonne »

Nee Marjan, de werking gaat niet verloren bij verdunnen.

Succes met de beslissing Mariël!
Maartje

Bericht door Maartje »

Een druppel is 0,01 tot 0,05 ml groot. Dus op 30 ml is dit 0,4%? (zit even heel gauw te rekenen hoor)
En alcohol heeft zo'n lage verdampingstemperatuur, dat je dat met water koken (100°C) er echt uitkrijgt. Bij kamertemperatuur verdampt alcohol namelijk al ;) (we gebruiken het daarom ook graag in de restauratie, want het verdampt snel, dus daar kan je handig gebruik van maken)
Maar of het wat bij MOO en maagproblemen kan betekenen, weet ik niet. Als de fretten maagproblemen krijgen omdat hun oortjes zo'n zeer doen, lijkt me dat bach wel kan helpen, maar ik zou liever de oortjes en de pijn aanpakken met reguliere medicatie.
Marjan

Bericht door Marjan »

Een druppel is volgens mij 0,05 tot 0,1 ml groot, probeer maar eens met een spuitje van 1 ml, hier gaan echt niet meer dan 15 druppels uit. Het alcoholpercentage is dan toch tussen de 2,3 en de 4,6% bij 14 druppels op 30 ml.
Ik heb die alcohol kwestie even bij een arts nagevraagd en die verzekerde mij dat je de alcohol er niet uitkrijgt door de druppels met warm (heet) water te mengen. Dus ik begin er in ieder geval niet aan bij een maagpatiëntje.
Mayke

Bericht door Mayke »

Het alcoholpercentage in Bach druppels is echt te verwaarlozen, de hoeveelheid remedie die er aan werkelijke druppels in gaat is belangrijker en doet de alcohol te niet. De alcohol wordt puur gebruikt voor het conserveren, voor de houdbaarheid, maar in zijn pure, onverdunde vorm. Een flesje verdunde Bachdruppelremedie is twee tot drie weken houdbaar, soms wordt er extra alcohol of appelazijn toegevoegd om de houdbaarheid te verlengen, maar dan is het puur voor de onverdunde remedies voor mensenlijk gebruik en niet voor dieren.

Ik heb het vaak klaar gemaakt voor fretjes en heb er goede resultaten mee bereikt. :D
Plaats reactie