Spyro en Yoda
Spyro en Yoda
Nou dan toch maar even hier een topic starten mocht ik vragen hebben kan ik die hier stellen! plus verhalen zijn natuurlijk altijd leuk .
Vandaag zijn yoda en spyro 10 weken en zijn we bij de dierenarts geweest voor hun entingen.
De moeder van spyro en yoda is tijdens hun dracht geent en doordat het eigenlijk niet de bedoeling was dat deze fretjes weggingen hebben wij ze pas vandaag geent.
Vanmorgen dus om 7 op te staan om ze hun muisjes te voeren en met ze te spelen zodat ze om 9 uur braaf in slaap vielen in de carrier. ze sliepen braaf de hele weg en toen we bij de dieren arts aankwamen hebben ze in de kastenflat een beetje de wachtkamer rond gestaard.
De dierenarts had zelf geen grote kennis van fretten hier heb ik van te voren over gebeld. Ze heeft me dit eerlijk verteld en dat ze wel eens fretten behandelde dus geen moeite had met ze te enten en controleren, maar dat de kennis niet uitgebreid was. Nu moeten we over 5 weken terug en wij hebben besloten om toch voor een implantaat te gaan de eerste tijd. Maar nu twijfel ik wat we moeten doen qua dierenarts. Omdat ik het liefst toch wel iemand heb die in iedergeval wat meer kennis heeft om het implantaat te zetten over een paar weken. Denken jullie dat het verstandig is om dan bijvoorbeeld toch naar een dierenarts te zoeken die hier wel verstand van heeft? en dan maar daar naar toe te rijden iedere keer. Ik woon in roermond en er is hier enorm weinig te vinden. Nu vind ik het geen probleem om er een dag voor uit te trekken om naar Driessen te rijden, Maar is dit ook persee nodig voor een implantaat?
Ook hebben we de indeling in de woonkamer veranderd. ze hebben nu alle 2 een eigen stuk waar de kooi in staat waar ze zelf altijd uit kunnen. en het stuk naar de bank en ons afgezet met poortjes zodat we ze om en om bij ons kunnen laten .
Ik vond toch dat het spel te dominant begon te worden en heb besloten vroeg in te grijpen om stress te verkomen, Na het plaatsen van het implantaat kijken we wel verder.
Ik vraag me alleen af of ze last hebben van elkaars geur, ik heb pas 1 keer een poep buiten de bak gevonden bij spyro en dat was na het moment dat we de korrels hadden vernieuwd( ook een ander soort) en daarna niet meer.. wel proberen ze af "bij elkaar" te komen onder de afzetting.
We zijn er ook achter gekomen dat yoda kwispelt! ik had dit nog nooit gezien en mn hart smolt toen ik het zag. Voornamelijk als ik mijn hand in de rijstbak leg en hij m dan gaat zoeken.
Voor de rest zijn we nog lekker veel met ze aan het spelen, en gaan we morgen een rondje wandelen met ze in de buurt.( op de hand)
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!
lieve groeten vannuit Roermond
Vandaag zijn yoda en spyro 10 weken en zijn we bij de dierenarts geweest voor hun entingen.
De moeder van spyro en yoda is tijdens hun dracht geent en doordat het eigenlijk niet de bedoeling was dat deze fretjes weggingen hebben wij ze pas vandaag geent.
Vanmorgen dus om 7 op te staan om ze hun muisjes te voeren en met ze te spelen zodat ze om 9 uur braaf in slaap vielen in de carrier. ze sliepen braaf de hele weg en toen we bij de dieren arts aankwamen hebben ze in de kastenflat een beetje de wachtkamer rond gestaard.
De dierenarts had zelf geen grote kennis van fretten hier heb ik van te voren over gebeld. Ze heeft me dit eerlijk verteld en dat ze wel eens fretten behandelde dus geen moeite had met ze te enten en controleren, maar dat de kennis niet uitgebreid was. Nu moeten we over 5 weken terug en wij hebben besloten om toch voor een implantaat te gaan de eerste tijd. Maar nu twijfel ik wat we moeten doen qua dierenarts. Omdat ik het liefst toch wel iemand heb die in iedergeval wat meer kennis heeft om het implantaat te zetten over een paar weken. Denken jullie dat het verstandig is om dan bijvoorbeeld toch naar een dierenarts te zoeken die hier wel verstand van heeft? en dan maar daar naar toe te rijden iedere keer. Ik woon in roermond en er is hier enorm weinig te vinden. Nu vind ik het geen probleem om er een dag voor uit te trekken om naar Driessen te rijden, Maar is dit ook persee nodig voor een implantaat?
Ook hebben we de indeling in de woonkamer veranderd. ze hebben nu alle 2 een eigen stuk waar de kooi in staat waar ze zelf altijd uit kunnen. en het stuk naar de bank en ons afgezet met poortjes zodat we ze om en om bij ons kunnen laten .
Ik vond toch dat het spel te dominant begon te worden en heb besloten vroeg in te grijpen om stress te verkomen, Na het plaatsen van het implantaat kijken we wel verder.
Ik vraag me alleen af of ze last hebben van elkaars geur, ik heb pas 1 keer een poep buiten de bak gevonden bij spyro en dat was na het moment dat we de korrels hadden vernieuwd( ook een ander soort) en daarna niet meer.. wel proberen ze af "bij elkaar" te komen onder de afzetting.
We zijn er ook achter gekomen dat yoda kwispelt! ik had dit nog nooit gezien en mn hart smolt toen ik het zag. Voornamelijk als ik mijn hand in de rijstbak leg en hij m dan gaat zoeken.
Voor de rest zijn we nog lekker veel met ze aan het spelen, en gaan we morgen een rondje wandelen met ze in de buurt.( op de hand)
Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag!
lieve groeten vannuit Roermond
Re: Spyro en Yoda
Dat kwispelen is super schattig en ze zijn dan ook helemaal in hun hum als ze dat doen
Over een bezoek aan de Frettenkliniek; het is niet zo dat je daar alleen komt voor een enting of het plaatsen van een implantaat. Als je met je fretje bij Hanneke bent dan onderzoekt ze van alles; palperen, bijtreflex, oren, hartje en vacht. Je moet/mag een vragenlijst invullen zodat ze van alles weet over de voeding, ontlasting, huisvesting e.d.
Kortom, het is een zeer gedegen en complete check van je fret.
Wij komen er al jaren (vanuit Amsterdam) en beschouwen Hanneke als een zeer goede fretten dierenarts
Over een bezoek aan de Frettenkliniek; het is niet zo dat je daar alleen komt voor een enting of het plaatsen van een implantaat. Als je met je fretje bij Hanneke bent dan onderzoekt ze van alles; palperen, bijtreflex, oren, hartje en vacht. Je moet/mag een vragenlijst invullen zodat ze van alles weet over de voeding, ontlasting, huisvesting e.d.
Kortom, het is een zeer gedegen en complete check van je fret.
Wij komen er al jaren (vanuit Amsterdam) en beschouwen Hanneke als een zeer goede fretten dierenarts
Hoi kick! dankje voor je reactie! je hebt natuurlijk gelijk. het is het ook wel waard om naar giessen te rijden. Is het niet te lang voor de fretten denk je? tis ongeveer een uur en 20 minuten vannuit hier. Ze hebben wel beide hun eigen carrier.
en ja dat kwispelen is fantastisch,
en ja dat kwispelen is fantastisch,
Precies. 1x per jaar een check bij de Frettenkliniek is echt de rit en tijd waard. Aangezien jij 2 mannetjes hebt, kun je bij de 2e enting prima het implantaat al laten zetten en die check-up doen, dan heb je 6 vliegen (3 per fret) in 1 klap. Een dergelijke check-up lukt geen enkele andere dierenarts. Buiten de zaken die kick noemt voelt ze alle organen door van de fretten en weet aan de hand daarvan al of er iets mis zou kunnen zijn of niet, doet zonodig een bloedonderzoekje om dat zeker te stellen, maar jij hebt 2 jonge kerels dus dat allemaal voor later ga ik vanuit . Nooit met de verkeerde info of verkeerde medicatie vertrekken, en altijd in 1 rit 100% klaar en geinformeerd.
Ik rij geregeld 2 uur die kant op en fretten zijn niet slecht in autoritten. Gaan wel liggen slapen. Gewoon wat schoonmaakdoekjes mee en afvalzakje, en een reserve doek voor in de carrier als het echt een type poepbak wordt, maar doorgaans lukt dat prima heen en terug met een schoonmaakronde tussendoor. Ik rij altijd nuchter die kant op en neem muisjes mee (die op de weg heen ontdooien) die ze mogen zodra ze klaar zijn met het onderzoek. Werkt uitstekend. Heb je voer en water in één, en ook geen flesje aan de carrier nodig.
Goed om ze dan ook met loslopen even om en om te laten gaan. Zodra het implantaat straks goed werkzaam is zie je wel weer verder inderdaad. Uitstekend
Ik rij geregeld 2 uur die kant op en fretten zijn niet slecht in autoritten. Gaan wel liggen slapen. Gewoon wat schoonmaakdoekjes mee en afvalzakje, en een reserve doek voor in de carrier als het echt een type poepbak wordt, maar doorgaans lukt dat prima heen en terug met een schoonmaakronde tussendoor. Ik rij altijd nuchter die kant op en neem muisjes mee (die op de weg heen ontdooien) die ze mogen zodra ze klaar zijn met het onderzoek. Werkt uitstekend. Heb je voer en water in één, en ook geen flesje aan de carrier nodig.
Goed om ze dan ook met loslopen even om en om te laten gaan. Zodra het implantaat straks goed werkzaam is zie je wel weer verder inderdaad. Uitstekend
Grappige zin zo.Mette schreef:Ik rij altijd nuchter die kant op en neem muisjes mee (die op de weg heen ontdooien) die ze mogen zodra ze klaar zijn met het onderzoek.
Maar inderdaad, met (maar) 20 minuten van Giessen af zo ik zeker ook de entingen daar laten doen. En om de redenen die al genoemd zijn.
Ik woon in het hoge noorden en ga altijd naar de Frettenkliniek, momenteel zo'n 2-2,5 uur onderweg. Een heel enkele keer doe ik wel eens een enting ter plaatse, als verder alles in orde is en ze niet te lang geleden door Hanneke gezien en goedgekeurd zijn.
Ik heb mijn carriers als een mini kooi ingericht met een klein poepbakje en een hangmat. De meeste fretten reizen uitstekend en degene die het in het begin erg stresvol vinden, wennen er uiteindelijk ook aan.
Over het implantaat, die heb ik hier bij de plaatselijke dierenarts laten zetten, die minimaal fretten ervaring heeft en deze is dus veel te diep gezet. Hanneke heeft het er onlangs uitgehaald en het was een behoorlijke klus. Dus ja, ook dat maakt wel degelijk uit.
Ik heb mijn carriers als een mini kooi ingericht met een klein poepbakje en een hangmat. De meeste fretten reizen uitstekend en degene die het in het begin erg stresvol vinden, wennen er uiteindelijk ook aan.
Over het implantaat, die heb ik hier bij de plaatselijke dierenarts laten zetten, die minimaal fretten ervaring heeft en deze is dus veel te diep gezet. Hanneke heeft het er onlangs uitgehaald en het was een behoorlijke klus. Dus ja, ook dat maakt wel degelijk uit.
Goedemorgen!
bedankt voor jullie reactie! Ga morgen een afspraak maken voor wanneer de kliniek open is na hun vakantie!
Ja karen Dat soort dingen waren dus ook voor mij een punt, nou kan een enting meestal wel goed gaan, ze echt nakijken kunnen ze dan toch niet!
heb gelukkig 2 grote carriers dus dan hebben ze genoeg plaats:).
bedankt voor jullie reactie! Ga morgen een afspraak maken voor wanneer de kliniek open is na hun vakantie!
Ja karen Dat soort dingen waren dus ook voor mij een punt, nou kan een enting meestal wel goed gaan, ze echt nakijken kunnen ze dan toch niet!
heb gelukkig 2 grote carriers dus dan hebben ze genoeg plaats:).
Toppie hoor!
Wij moeten er binnenkort ook naar toe met Baila dus wie weet treffen we elkaar
Wij moeten er binnenkort ook naar toe met Baila dus wie weet treffen we elkaar
Lol, zo had ik hem nog niet gezien Marjan . De laatste tijd vertrek ik al voor 7 uur sochtends telkens (en moet dan alles netjes ingepakt hebben dus 5:30 op). Het is een onderneminkje... Pfew.
Nu je het zegt Karen... Bij Koda was hij ook in een spier gezet. We konden hem niet goed vinden en ze vroeg al "heb je niets gemerkt bij zetten? Soms gaat hij in een spier, maar dan merk je het wel". Nee dus... Koda blijkt een bikkel
Zelfs de simpele dingen vallen een plaatselijke da echt niet altijd op.
Nu je het zegt Karen... Bij Koda was hij ook in een spier gezet. We konden hem niet goed vinden en ze vroeg al "heb je niets gemerkt bij zetten? Soms gaat hij in een spier, maar dan merk je het wel". Nee dus... Koda blijkt een bikkel
Zelfs de simpele dingen vallen een plaatselijke da echt niet altijd op.
Een goede keus hoor de Frettenkliniek, toen ik Goliath nog had ging ik ook steeds naar haar toe.
Hanneke is echt goed hoor, daar heb je echt wat aan voor de fretten. Wel een onderneming maar dan heb je ook wat !
Ze komen uit alle windstreken die kant op, dus een goed teken.
Ik hoop dat je snel terecht kan.
Hanneke is echt goed hoor, daar heb je echt wat aan voor de fretten. Wel een onderneming maar dan heb je ook wat !
Ze komen uit alle windstreken die kant op, dus een goed teken.
Ik hoop dat je snel terecht kan.
Re: Spyro en Yoda c f5
Dat is inderdaad een top idee van Marjan, ga t zeker toepassen!
Morgen even bellen naar Hanneke.
Zou leuk zijn Kick! Ga je alleen voor entingen en onderzoek?
Ik verbaas me trouwens nog steeds hoeveel de fretten eten. Ik denk dat Spyro 6 tot 8 regular muizen eet per dag. en Yoda 6 en ik hoor hem af en toe brokjes knabbelen. Nu wilde ik ze gisteren kwartel voeren maar daar hadden ze echt geen trek in. geef ze ook 1 keer per week een 1dags kuiken en dit gaat dr wel altijd in.
zoek trouwens wel 2 x per dag de kooi en ren af op verstopte muizen. gelukkig peuzelen ze netjes alles op.(op een voetje of stukje darm na )
Hoe veel voeren jullie je fret exact? want als ze in dit tempo door blijven eten worden wij een grote klant bij prooidier.nl
Ik heb bij de volgende bestelling ook wilde miniduiven en insecten besteld. en dan ratten en muizen en hamsters. Ook 2 kwartels om te kijken of ze het eten als ik het in open snijd.
BTW het zijn nog echt pups dus logisch dat ze veel moeten eten, hoeveel voerden jullie aan pups? ( snap dat dit ook per fret verschilt kijk maar naar mijn draakjes)
En yoda die aan het eten is
Hoe gaat het met jullie fretjes?
Morgen even bellen naar Hanneke.
Zou leuk zijn Kick! Ga je alleen voor entingen en onderzoek?
Ik verbaas me trouwens nog steeds hoeveel de fretten eten. Ik denk dat Spyro 6 tot 8 regular muizen eet per dag. en Yoda 6 en ik hoor hem af en toe brokjes knabbelen. Nu wilde ik ze gisteren kwartel voeren maar daar hadden ze echt geen trek in. geef ze ook 1 keer per week een 1dags kuiken en dit gaat dr wel altijd in.
zoek trouwens wel 2 x per dag de kooi en ren af op verstopte muizen. gelukkig peuzelen ze netjes alles op.(op een voetje of stukje darm na )
Hoe veel voeren jullie je fret exact? want als ze in dit tempo door blijven eten worden wij een grote klant bij prooidier.nl
Ik heb bij de volgende bestelling ook wilde miniduiven en insecten besteld. en dan ratten en muizen en hamsters. Ook 2 kwartels om te kijken of ze het eten als ik het in open snijd.
BTW het zijn nog echt pups dus logisch dat ze veel moeten eten, hoeveel voerden jullie aan pups? ( snap dat dit ook per fret verschilt kijk maar naar mijn draakjes)
En yoda die aan het eten is
Hoe gaat het met jullie fretjes?
Ik heb geen fretjes meer op prooi maar ik kan je iig gerust stellen, na de eerste winter eten ze al een stuk minder
Dus nog even volhouden!
Dus nog even volhouden!
Haha ja t zijn kleine vreetbeertjes. Maakt me niet uit hoor. vroeg me t gewoon af! wat voer jij je fretjes?
Lexie krijgt brokkenbrei van Virbac en Jessie waltham met A/D. Beide voor medische redenen. In de winter kan Lexie weer terug op prooi hopelijk.
Ik heb momenteel ook van die vreetberen...Shade eet gemiddeld 2 xl muizen, 1 hamster en 2 L muizen op een dag (of 1 kleine rat met 2 muizen, of 1 kwartel of duif) Miracle krijgt wat grotere prooi en eet 1 kwartel/duif/syrische hamster of 1/4 eend/konijn met nog 2-3 xl muizen per dag. Ik geef veel afwisseling: muis in alle maten, rat, hamster (dwerg en syrisch) duif, kwartel, konijn, eend, parelhoen. Ik geef absoluut geen kip en rund.
Bij mijn eerdere prooieters heb ik inderdaad gezien dat na de eerste winter het grote vreten duidelijk minder wordt. Ik bied nu ook een enorme afwisseling in prooi aan, want mijn ervaring is ook dat hoe ouder ze worden, hoe selectiever ze gaan eten. Muis is en blijft toch vaak favoriet.
Bij mijn eerdere prooieters heb ik inderdaad gezien dat na de eerste winter het grote vreten duidelijk minder wordt. Ik bied nu ook een enorme afwisseling in prooi aan, want mijn ervaring is ook dat hoe ouder ze worden, hoe selectiever ze gaan eten. Muis is en blijft toch vaak favoriet.
Ook nog een paar pubers in huis zitten. De mannen zitten op 2/3 a 3/4 kwartel per dag, of 2 hamsters per dag (en die staan al voor 2 muizen, dus inderdaad 8 muizen in totaal op een dag). De dame iets meer dan de helft daarvan, ondanks toch echt al wel klaar met de groei. De mannen nog niet, die groeien altijd wat langer door.
Met diersoorten streng zijn. Als de kwartel er niet in ging, gewoon laten liggen (afhankelijk van temperatuur; warm weer 1 dag, kouder weer 2 dagen) en zelfs gewoon weggooien en dan wéér een kwartel erin leggen. Dan hebben ze mooi al honger, dus niet miepen en gewoon eten. (Syrische) hamsters zijn dus ook uitstekende wat grotere prooi, en kleine ratten zijn ook goed formaat als je rammen in de groei hebt .
Met diersoorten streng zijn. Als de kwartel er niet in ging, gewoon laten liggen (afhankelijk van temperatuur; warm weer 1 dag, kouder weer 2 dagen) en zelfs gewoon weggooien en dan wéér een kwartel erin leggen. Dan hebben ze mooi al honger, dus niet miepen en gewoon eten. (Syrische) hamsters zijn dus ook uitstekende wat grotere prooi, en kleine ratten zijn ook goed formaat als je rammen in de groei hebt .
Oke top Karen dank voor je uitleg! kan me toch verbazen hoe zulke kleine beessies zo veel eten! Ik heb ook veel van de dingen die jij beschreef besteld. behalve parelhoen, die heb ik niet gezien bij prooidier.nl. Maar ik denk dat mijn draakjes het voorlopig wel goed doen op de rest! en waarom voer jij Absoluut geen kip en rund. is het omdat naja. een bunzing ook echt geen rund naar binnen zal werken . Maar de kip? ik weet dat nederlandse kip inderdaad van slecht kwaliteit is. Maar wat is jou reden?Karen schreef:Ik heb momenteel ook van die vreetberen...Shade eet gemiddeld 2 xl muizen, 1 hamster en 2 L muizen op een dag (of 1 kleine rat met 2 muizen, of 1 kwartel of duif) Miracle krijgt wat grotere prooi en eet 1 kwartel/duif/syrische hamster of 1/4 eend/konijn met nog 2-3 xl muizen per dag. Ik geef veel afwisseling: muis in alle maten, rat, hamster (dwerg en syrisch) duif, kwartel, konijn, eend, parelhoen. Ik geef absoluut geen kip en rund.
Ik probeer ook zoveel mogelijk variatie te geven. en ja je hebt gelijk. Muis blijft nummer 1.
Super uitleg Mette, danku. zal ze dan zometeen op een kwartel ''dieet'' zetten. ze hebben geloof ik honger. Ben benieuwd naar je fretjes! ga ff je dagboek opzoeken als die herstart .Mette schreef:Ook nog een paar pubers in huis zitten. De mannen zitten op 2/3 a 3/4 kwartel per dag, of 2 hamsters per dag (en die staan al voor 2 muizen, dus inderdaad 8 muizen in totaal op een dag). De dame iets meer dan de helft daarvan, ondanks toch echt al wel klaar met de groei. De mannen nog niet, die groeien altijd wat langer door.
zijn net een rondje gaan lopen om en om met de fretten. vonden ze erg interessant. wilde het liefst zelf onderzoeken maar heb ze nog geen bandje om gedaan. Iemand daar nog tips over?
.... Wat dacht Yoda toen hij zo ging eten? Fretten hebben echt nog nooit van comfort gehoord volgens mij.
Mijn fret heeft een eigen losloopruimte buiten dus kan je niet helpen helaas met bandjes en dergelijke. Wel erg leuk dat ze zo nieuwsgierig waren al
Mijn fret heeft een eigen losloopruimte buiten dus kan je niet helpen helaas met bandjes en dergelijke. Wel erg leuk dat ze zo nieuwsgierig waren al
Ja tis een luie tak. ben blij dat ik de komende jaren nog vaak zo dubbel zal liggen
Oh ja fretten buiten heerlijk! baal enorm dat we geen tuin hebben voor de diertjes.. we hebben in iedergeval een enorm huis dat we aan het opknappen zijn. dus ze hebben enorm veel nieuwe lege kamers om te ontdekken. wel lastig. de stofzuiger draait overuren hier in huis!
Oh ja fretten buiten heerlijk! baal enorm dat we geen tuin hebben voor de diertjes.. we hebben in iedergeval een enorm huis dat we aan het opknappen zijn. dus ze hebben enorm veel nieuwe lege kamers om te ontdekken. wel lastig. de stofzuiger draait overuren hier in huis!
Ik geef helemaal geen kip, kipproducten of kuikens. De kipindustie is dusdanig vervuild en volgestopt met antibiotica dat ik dat niet veilig vind. Ik ben er nog niet helemaal achter of bio kip nu wel veilig(er) is. Aangezien je aan alle kanten besodemieterd wordt neem ik het risico niet. Ik heb mijn portie met zieke fretten nu wel gehad....en heb er nog een zitten met de gevolgen van kvv.
Overigens eet ik zelf dus ook geen kip of vlees uit de bio industrie
Overigens eet ik zelf dus ook geen kip of vlees uit de bio industrie