Hoihoii :)

Hier kun je laten weten wie je bent, dit is niet verplicht maar wel leuk
Animal Lover

Hoihoii :)

Bericht door Animal Lover »

Hallo allemaal^^ ik wou me even voorstellen :)
Ik heet Sinem en ben 26 jaar oud. Ik heb nog nooit een fret gehad dus ben op dit forum gekomen om zoveel mogelijk te lezen en om jullie om adviea te kunnen vragen :)

Toen ik in het forum met het langste vragenlijst ooit aankwam, werd er heel uitgebreid en vriendelijk gereageerd en hier ben ik erg blij mee dat jullie hier zo actief en vriendelijk zijn ! :D

Er werd mij aangeraden om me voor te stellen en te vragen of ik bij iemand kan komen kijken want ik heb 1 fret gezien in het smerigste huis van nederland en 1 fret in de opvang van de dierenbescherming en ze roken alebei heeeeel erg anders. In dat huis rook het verschrikkelijk. Maar in de opvang rook die fret totaal niet. Hij beet wel dua kon hem niet aaien en de fret in dat huis durfde ik niet aan te raken want het baasje bood het niet aan en de fret bleef op afstand kijken en ik had zoiets nog nooit eerder gezien en was een kind dus durfde niet zo goed te vragen of het mocht hihi :p

Ik zou heel graag bij iemand willen komen kijken die maar 1 fret in huis heeft. Een gecastreerd mannetje dat nieuwsgierig en vriendelijk is naar vreemden toe. En waarvan de spullen in de kooi elke week 2 a 3 keer worden gewassen en de hele kooi 1 x per week en de wc 2 keer per dag. Want dat is wat ik ook wil en dan kan ik zelf meemaken hoe de lucht dan is bij iemand die precies hetzelfde doet. Het zou ook wel belangrijk voor me zijn dat de fret minimaal 1 jaar oud is en aanhankelijk is. Ik begrijp het als hij mij niet wilt knuffelen maar als ik kan zien hoe hij zijn baasje knuffelt zou ook super veel voor me betekenen om dat zelf te kunnen zien :) En ik wil wel graag iemand meenemen dat we samen komen. Zij heeft geen intresse in fretten dus kan afstandelijk zijn naar de fret toe haha. Maar ze vind het leuk om auto te rijden en ik heb geen rijbewijs dus dat komt mooi uit en is erg aardig van haar :)

Ik hoop dat er iemand is die het goed vind als ik even kom kijken :)
yvonne
Aantal fretten: 1

Re: Hoihoii :)

Bericht door yvonne »

Hallo Sinem, nogmaals welkom op het forum.
Ik weet niet waar je woont, maar je mag gerust een keer bij mij komen kijken.
Ik heb 1 fret, een mannetje die een implantaat heeft (= chemische castratie)
Erg knuffelig is hij (nog) niet maar hij vind het wel leuk om te spelen.
Ik woon in Oostvoorne.
Animal Lover

Heel erg bedankt :) vind t erg lief van je :) Is een implantaat niet anders dan een normale castratie? Of heeft een fret met die implantaat ook 80% minder geur dan een normale fretje?

Ow ja vergeten te zeggen waar ik woon. Lekker handig van mij haha.

Ik woon in nijmegen :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Nijmegen is niet echt in de buurt.

Een fret met een implantaat is hetzelfde als een gecastreerde fret, maar er is geen operatie voor nodig.
Het moet elke 2 jaar herhaald worden.
Animal Lover

Oke en wat betreft je schoonmaak routine, hoe is die?
De afstand maakt niet uit. Als ik benzine betaal is alles prima :)
yvonne

Bericht door yvonne »

Met mijn schoonmaak routine is niks mis hoor Sinem ;)
Dagelijks meerdere keren de poepbakken en de kooi en het beddengoed wekelijks. Meer is normaal gesproken niet nodig en als dat wel zo is dan krijgt hij vaker schone dekentjes of slaapzakjes. Fretten zijn meestal goed zindelijk in de kooi en zullen niet snel hun kooi bevuilen (uitzonderingen daar gelaten) Buiten de kooi is een ander verhaal, sommige fretten zijn dan minder zindelijk maar dat is een kwestie van altijd schoonmaakdoekjes bij de hand hebben zodat je het meteen op kan ruimen. Fretten ruiken naar fret, en stinken niet. Oké, een ongecastreerde ram kan sterk ruiken en als een fret zijn anaalklieren leegt dan is dat niet fijn, maar dat gebeurd gelukkig niet zo vaak (vaak een teken van stress of angst, of ontstoken anaalklieren)
Als je wilt komen kijken dan zal ik niet vlak ervoor de kooi schoonmaken zodat je echt kan ervaren hoe de geur is ;)
Karen

Bericht door Karen »

Bovendien heeft elke fret zijn eigen unieke geur, net als een mens. De een wat sterker dan de ander, ook al is het gecastreerd of heeft het een implantaat! Je kunt een idee krijgen hoe het is als je bij een ander gaat kijken maar bij jezelf kan het heel anders uitpakken. Je huis veel luchten, naast schoonmaken is ook een dingetje bijvoorbeeld.
Helen
Aantal fretten: 2
Contacteer:

Bericht door Helen »

Sinem, ik heb 3 fretten (alle 3 apart) en 4 katten, je ruikt altijd wel iets.
Als je niet wilt ruiken kun je beter pluche dieren nemen :lol:
Jij hebt een herinnering in je hoofd van iets ranzigs, dat moet je er echt uit gooien hoor!
Een huis kan ook schoon zijn en meuren naar fret, dat is dan omdat hij/zij nog gecastreerd moet worden.
Een dier ruikt nu eenmaal, hoe schoon je ook bent.
Ik verschoon zelf 1x in de week (zondag) het beddengoed, poepbakken hoef je ook niet 2x per dag te soppen.
Poepjes scheppen, plasjes scheppen en beetje vers erbij. Je moet geen smetvrees hebben met dieren.
Dan zou je hier in een hel terecht komen hahahaha!
Mette

Bericht door Mette »

Welkom op het forum, ook vanaf hier! Net uitgebreid in je topic gereageerd dus ik hou het hier korter, maar ook bij mij ben je van harte welkom. Ik ben een fokker en heb daarom niet 1 maar meerdere fretjes. Mannen en vrouwen en van een half jaar tot 3,5 jaar oud momenteel, geholpen en ongeholpen. Ik zit in Hengelo OV, op zich een goede afstand denk ik. Mocht je particulieren zoeken wil ik gerust even op zoek gaan wie er een beetje bij je in de buurt zijn en bij hen vragen of ze het goed vinden als je een keer een kijkje komt nemen. Weet je gelijk dat je op een degelijk adres bent beland :D .
Animal Lover

Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties :)
Ja inderdaad ik heb 1 slechte ervaring met de geur van een fret maar die man zelf was gewoon totaal niet hygienisch. In een opvang vroeger van de dierenbescherming was een fret en hij rook niet vond ik :) en inderdaad elke dier heeft wel een lucht maarja wie nou niet. Als ik naar de wc ga en daar lang zit laat ik ook geen bloemetjes geurtjes achter haha. Ik heb 4 hamsters gehad en heb nu ook een hamster. Ik heb konijnen gehad. 1 hond en 1 kat gehad. En ze ruiken allemaal wel. De kat rook zelf niet maar de kattenbak o mijn god... maar dat is het waard vind ik. Dieren geven geluk en ja ze eten en poepen en ruiken nou eenmaal. Ik ben alleen erg benieuwd hoe de ervaring zal zijn als ik bij iemand thuis zou komen die 1 fret heeft en er goed voor zorgt en dke gecastreerd is. Het huis laten luchten doe ik nu ook elke dag minimaal een uur. Winter of zomer maakt niet uit. We houden van frisse lucht in huis :)

Mette het lijkt me erg leuk om bij iemand in de buurt langs te kunnen gaan met 1 gecastreerde mannetje :)
Animal Lover

Ik las ook dat fretten hun anaalklieren een klein beetje kunnen legen als ze heel erg ontspannen zijn en op schoot liggen en je ze aait en dat dat een compliment is hahaha. Lijkt me echt super grappig :D zit je zo met bezoek. Ineens zo een scheet luchtje. Zegt bezoek : gatveredamme wqt is dat !? En ik zo : ja mn baby is ontspannen en geefr me een compliment dat ik geweldig kan aaien. Hahahahha! Toen ik dat las moest ik echt eveb lachen xD
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

De fretten zitten hier in de zijkamer waar het raam 24/7 open staat. Op een kiertje natuurlijk ;-)
Maar ook met -10 staat het raam op een kier en geen verwarming aan. Fretten houden niet van warmte...
Op een zolder in de zomer kan de temperatuur behoorlijk oplopen. Dat is hier al met al die ramen -_-
Zolders en kamers met veel of grote ramen zijn een drama! Boven de 25ºC heb je al een probleem.
Nu zit die zijkamer hier aan de andere kant van de flat dus ze missen de grootste warmte maar toch...
Heb een aircooler staan omdat AC hier een probleem is qua afvoer.

En zo ben je eigen constant bezig met bedenken van ideetjes om het veilig te houden.
Kabels kunnen een probleem zijn, dus moet scherp zijn. Open ramen... balkon is afgezet hahaha!
Sommige zijn net apen en komen overal op en in, tussen, achter, onder enz enz....
Ogen in de rug en achterhoofd zijn heel handig LOL!

Bezoek... tsja als ze wat zeggen vraag ik of hun hond of kat naar rozen ruikt. Natte honden brrrr hahaha!
De meeste die hier over de vloer komen hebben zelf fretten of gehad, andere mensen tsja.. ik laat ze maar zeuren.
Mette

Bericht door Mette »

Als beste locaties die nog redelijk in de buurt zijn met 1 gecastreerd rammetje en mensen die je vast en zeker wel zouden willen ontvangen om er wat over te vertellen heb ik voor je:

Wageningen (studerend stel / dame als eigenaar), wildkleur ram van 0,5 jaar -> dit is Loxodonta van het forum (Pim)
Nijmegen (dame als eigenaar), sandy ram van 1,5 jaar
Diemen (jong stel als eigenaar), chocolat vrij kleine ram van 1,5 jaar
Alblasserdam (mannelijke eigenaar), sandy ram van 1,5 jaar
Tiel (dame als eigenaar), wildkleur ram van 0,5 jaar

Roep maar wat handig zou zijn en dan ga ik even contact zoeken waar je welkom bent, en stuur ik je in pb contactgegevens toe.
Animal Lover

Hahaha je hebt me aan t lachen gemaakt helen xD ik zie het al helemaal voor me dat je helemaal voorbereid bent dat alles zeker weten fret proof is en dan blijkt er steeds weer iets niet helemaal fret proof te zijn terwijl je van alles meemaakt omdat t aapjes zijn hahaha xD ja dat zie ik bij mij ook al gebeuren maar hoop t niet want als er een fret beneden door t huis loopt is de rest niet zo blij xD

Maar wat betreft kabels, ik las dat ze kabels niet kapot bijten? Kabels wegwerken kan wel een probleem worden namelijk....
Mette

Bericht door Mette »

Nee het zijn geen knaagdieren. Maar 1 op de 100 fretten heb ik ooit aan een kabel horen komen. Kans is dus erg klein dat je zo'n exemplaar hebt die er een voorliefde voor heeft 8-) .
Animal Lover

Oohh in nijmegen zou perfect zijn! Dan kan ik hup even op de scooter stappen en ben ik er. Heel erg bedankt ! Ik hoop dat ze me wilt laten kijken :D
Animal Lover

Oke dus ik moet met een kabel naar de opvang om te kijken of hij het bijt haha xD bedankt voor de waarschuwing xD want kabels wegwerken gaat me niet lukken namelijk.
Kick

Bericht door Kick »

Welkom Sinem :D

Je bent goed bezig hoor en zoals je ziet zijn we redelijk actief hier :mrgreen:

Met kabels doen ze helemaal niets ;)
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Uhm... Kick, de fretten hebben hier voor 300 euro aan interlinks gesloopt.
Verder zijn de dunnere kabels hier goed aan de beurt geweest. Heb al een nieuwe voor de monitor kunnen kopen, 2x...
1x kat en 1x fret... en nog wat kabels...

Iedere fret is anders heeft weer andere rare trekjes dus zeg nooit nooit!!
Helen
Contacteer:

Bericht door Helen »

Even een voorbeeldje ;-)

Stroomkabeltje van een lampje dat we goed hadden weggewerkt.
Dachten we....
Bijlagen
20171218_132436.jpg
20171218_132436.jpg (36.42 KiB) 6035 keer bekeken
Plaats reactie