Dag van de Fret 2 - 26 november 2016

Voor alle open dagen, beurzen, symposia en dergelijke
Amaris
Aantal fretten: 0

Re: Dag van de Fret 2 - 26 november 2016

Bericht door Amaris »

Ook net thuis, heb alleen wat lax pasta gekocht omdat helaas de rest voornamelijk voor de fretjes met een kleine toegus leken te zijn :lach:
Lezing van Hanneke was leerzaam en liep heerlijk uit zoals altijd met Hanneke!
Maar wat voornamelijk gewoon erg leuk was, was om de mensen van hier en anderen gewoon weer eens te zien/ontmoeten.
Ben maar kort geweest maar het was wel gezellig.
Karen

Bericht door Karen »

Er staat een enquête online voor alle bezoekers, vrijwilligers en deelnemers van de Dag van de Fret 2. De organisatie zou het erg op prijs stellen als er zo veel mogelijk mensen de moeite zouden willen nemen om er eventjes een paar minuutjes voor te gaan zitten. Ook als je maar even geweest bent. Alle meningen, tips en beoordelingen zijn van harte welkom.

Hier vind je de enquete: http://www.dagvandefret.nl/enquete/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mette
Aantal fretten: 1

Bericht door Mette »

Lol ja, die Hanneke :D. Gelukkig haalde Kiezebrink die tijd aardig in en eindigde met 35 minuten lezing op 16:05. Chaimel kon nog goed op tijd van start. Hanneke moet de volgende keer maar gewoon 1,5 uur krijgen :lol: .

@ Marjan, ook mee eens hoor. Ik doe zelf ook mee, maar ik heb dan ook 3 (tot 4 te maken) rennen bij me met tig verstopplekken en max 1 of 2 fretten erin die thuis in dezelfde groepen loslopen.
Er zijn nu eenmaal eigenaren die het nog op de oude methode doen... Daar moet dan ook bijgezegd worden dat die fretten thuis niet anders gewend zijn, daar zitten ze ook met zoveel bij elkaar en als de eigenaar op zo'n dag niet inziet dat verstoppen belangrijk is, dan thuis ook niet echt. Ze zijn het zo gewend dat ze er super relaxt bij liggen.
Er zitten strenge regels op dat fretten die elkaar niet kennen niet samen mogen. Het enige gepiep dat ik hoorde was van een fretje die vast zat met haar nageltje even. Wonden zijn verboden.
Gelukkig kunnen fretten goed tegen geluiden en zo'n situatie, dus het valt echt reuze mee. Ze vinden het even 5 minuten spannend maar mijn Fé was echt aan het rondjumpen van genot na de ren ontdekt te hebben. Helpt ook met de eenkennigheid. Het is wel positieve stress te noemen.
En tegen iets als de keuring zelf aanlopen is tja... Niet anders dan een dierenarts check-up bezoekje voor ze maar dan veel leuker en lekkerder, want ze krijgen wel lekkers daar achter de schermen :D.

Ik heb Stefanie echt helemaal gemist! Volgens mij ergens in een ooghoek gespot (maar niet eens zeker zo snel keek ik en druk was ik) maar daarna echt nergens meer.

@ Kick er was bij die stand in het midden ook een veel groter looppad op onze ingerichte plattegrond, maar die heeft zich opgevuld blijkbaar. Mensen hadden meer in het andere pad moeten staan. Volgende keer alleen stands aan de rand in elk geval en niet richting een midden looppad.
Amaris

Bericht door Amaris »

Ik ben zo'n ninja joh :lach: Zo zie je me, zo niet meer!
ben met de enquete bezig nu.
Kick

Bericht door Kick »

:mrgreen:
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Mette schreef: En tegen iets als de keuring zelf aanlopen is tja... Niet anders dan een dierenarts check-up bezoekje voor ze maar dan veel leuker en lekkerder, want ze krijgen wel lekkers daar achter de schermen :D.
Ik had eerst ook een beetje dubbele gedachten over de keuring, maar nu ik er zelf als schrijver met m'n neus bovenop heb gezeten zag ik dat het allemaal wel meevalt! De meesten waren erg nieuwsgierig en tijdens de keuring wilde veel fretten zelfs op de tafel spelen en ontdekken. De wat bangere fretjes werden snel gerustgesteld met wat zalmolie of pasta.

Ik heb een óntzettend leuke dag gehad in ieder geval! Veel geleerd ook van Marianne, de Deense keurmeester waarvoor ik schreef. Gedurende de dag nog met flink wat fretten gespeeld in de ren, of lekker in slaap gekroeld. Aan het eind van de dag nog lol gehad met de fretten die gelijk waren geëindigd en we allemaal op een rijtje tegen de muur als criminelen stonden, fretten omhoog houden en de uiteindelijke beslissing kon gemaakt worden. :mrgreen:
trea

Bericht door trea »

Het was echt leuk zaterdag. Ook om meerdere mensen weer te spreken. Zal proberen morgen de enquete in te vullen ben nu moe
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Zo zeg, gisteren was echt een bijkom dagje. Ik was helemaal gesloopt zaterdag avond :lol:
Idd het groepshuisvesten is een puntje, maar vergeleken met eerdere shows is dit al voor 200% vooruit gegaan. De fretten zagen er tevreden uit en leken echt geen last van elkaar te hebben. De keuring was ook erg leuk en vooral gezellig!
Ik heb weer nieuwe dingen bijgeleerd van Marianne en met Lianne was het vooral erg gezellig :mrgreen:
Ook heb ik een moertje in handen gehad waar ik erg fan van ben, daar heb ik de fokker van opgezocht en voor in de toekomst krijg ik daar info over.
Stefanie, ik heb jou ook helemaal gemist :shock:
Al heb ik sowieso weinig met iedereen gekletst, ik was veel te druk met de keuring.

Voor Jessie heb ik een lerentuig laten maken, deze is ter plekke ontworpen voor haar. Binnen 2weken verwacht ik deze thuis, hopelijk kan ze eindelijk weer mee naar buiten op deze manier.
Ik heb hier en daar wat foto's gemaakt, Die post ik later deze week even.
Minka

Bericht door Minka »

Nadine schreef:Ook heb ik een moertje in handen gehad waar ik erg fan van ben.
Dat kan niet, want Mila was er niet. :fluit:

Wordt bij een keuring een fret ook op karakter gekeurd? Nou dan zou dit al niets zijn voor de winter Mila, want op karakter haalt ze het dan niet. :lach: Op uiterlijk natuurlijk wel. :clown:
Nadine
Aantal fretten: 99

Bericht door Nadine »

Hahah ja ook karakter werd beoordeeld maar niet erg zwaar.
Er werden alleen punten in gehouden als er echt gebeten en gesparteld werd. Een klein hapje of een onrustig fretje werd niet afgerekend :) Alle keurmeesters gingen erg goed met de fretten om en daardoor ontdooiden de meeste gestreste fretjes erg snel. Meerdere jonge fretten durfden dan ook te spelen op de keuringstafel.
Loxodonta

Bericht door Loxodonta »

Nadine schreef:en met Lianne was het vooral erg gezellig :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen:
Mette

Bericht door Mette »

Whaha die Minka! :D

Ja op karakter ook, maar het is 1 van de vele puntjes wat Nadine al zegt... dus of ze nu een kies hebben die afgebroken zijn of wat lastiger doen, beide zou een minpunt geven bijv. :P . Maar de meeste fretjes zijn juist onder de indruk en erg nieuwsgierig (positieve stress) dus het kan heel goed zijn dat ze zich juist erg goed zou gedragen juist.

Gaaf Nadine!! Ik ben heel benieuwd hoe het tuigje wordt. Welke kleur leer heb je gekozen?

Mijn voeten zijn nog steeds kapot. Het is echt nog nooit zo erg geweest. Zondag voelde het niets beter dan zaterdagavond, en zowel maandag als nu de dinsdag nog steeds gemiddeld pijn. Niet eens een beetje maar echt nog behoorlijk veel. Mijn voetzolen zijn gewoon overbelast en inmiddels heb ik ook de spierpijn in mijn benen erbij gekregen. Ik loop al 3 dagen op wandelschoenen omdat de rest me niet genoeg ondersteuning geeft. Hemel wat een loopwerk had ik daar.

Ik ben het eens over de groepshuisvesting verder hoor, en misschien komt er wel een maximum per ren (moet ik even bespreken). Maar we moeten ook weer niet teveel gaan verbieden en echt, de fretten weten thuis niet beter.... dus het is vervelend om mensen te beperken in hun doen en laten als de fretten er zelf geen last van hebben.
Marjan

Bericht door Marjan »

Moe maar voldaan moet je maar denken. :D
Ik heb trouwens nog wel even geknuffeld met een grote lieve albino beer, die stond samen met een albino vrouwke in een ren bij de ingang links. Waren die van jou Mette? Ik stak mijn hand naar hem uit en voordat ik het wist klom hij tegen mijn arm op naar boven. Wat een lekker ventje zeg. :hart:
Mette

Bericht door Mette »

Jup dat waren Eller en Mhysa. Zij wisselden in die ren af (om even hun hamster te eten in de carriers; met jouw setjes waar ik en de fretjes nog steeds heel blij mee zijn!) met Koda en Fé. Lenn is wat gewisseld, heeft in alle rennen wel even gezeten (is wel zo'n ontdekker), en Patou vooral in de 120 nylon ren die ernaast stond. Die wilde ik wat meer beschutting bieden.

Eller is judges favorite van Karen geworden, die vond het ook een lekker ventje blijkbaar :hart:

Gelukkig wel bijgeslapen inmiddels dus alleen helen van het onderstel nog! :clown: Zeker voldaan!
Karen

Bericht door Karen »

Yups....een heerlijke knuffelbeer, die het liefste gekriebeld wilde worden en er op de tafel uitgebreid voor ging liggen :hart:
Mette

Bericht door Mette »

Dan mocht hij je heel graag Karen :brush: . Hij heeft hier en daar een enkeling die hij niet mag (zoals zijn eigen fokker, en Nadine toen ze een maand op ze paste omdat wij in Nieuw Zeeland zaten :lach: ), maar dat is het ook wel. Thuis in zijn eigen territorium mag je hem niet altijd kriebelen "hé, blijf van mijn bil!" :twisted:
Karen

Bericht door Karen »

Nou dat was zaterdag echt wel anders...tja misschien gewoon wederzijdse liefde :hart:
Marjan

Bericht door Marjan »

Ik kon hem ook knuffen en zoenen hoor, bedenk mij altijd achteraf dat een vreemde fret bij je gezicht wel eens verkeerd af kan lopen maar bij jou knuffelbeer in ieder geval niet. :lol: Die twee witkoppen waren een verademing bij de rest van de vreemde kleurtjes en reuzefretten in ieder geval. :D
Mette

Bericht door Mette »

Goedzo :D . Zo lekker knuffelig is hij ook zeker met praktisch iedereen wel, en ook zeker als hij uit zijn territorium is en ik hem niet zit te plagen :fluit: . Lekker knuffeltje is het!
trea

Bericht door trea »

Eller was idd lief bij de keuring, thuis is hij dan ook anders wat ik ook ken van hem. Fé daarin tegen was een stuk wilder bij de keuring. Is ook door Karen gekeurd.
Gesloten